Vad gör vi? CVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow. Jag somnade om och Hårdsov tills klockan var nästan halv elva, nu känner jag mig som om jag blivit överkörd av en lastbil!
Lite bättre efter en dusch i och för sig, och säkert ännu bättre efter kaffe.
 
På alla liknande sidor (inklusive rats-it som jag precis kollade upp) så kommer min pappa, min bror, pappas tjej och kvinnan som inte bor här upp.

Vi får ju hennes post från skatteverket, polisen, kommunen och allt annat som går efter folkbokföringen. Vi har googlat på kvinnans namn för att försöka hitta ett telefonnummer till henne. Typ för att upplysa henne om att vi har post till henne och att det vore bra om hon folkbokförde om sig till en adress hon faktiskt bor på.
Det är mycket möjligt att hennes telefonnummer finns med i något av kuverten vi fått till henne, men vi har ingen rätt att öppna och läsa hennes post. Så vi har hittills nöjt oss med att skriva "avflyttad" på kuverten och lagt dem på brevlådan igen. Utan resultat...
Man får be skatteverket om en utredning så de kan ta bort henne från er adress
 
Mhm... tänkte permonera ut i solen. Men varje gång jag kikar ut, gömmer sig solen... trots blå himmel. Struntar snart i detta, svär lite, tar med griptången ut på uteplatsen försöker fiska upp tumstocken som legat där sen i går... eller förrgår... mäta rabatten och kolla om det finns lämpliga pallkragar, markduk och annat till min plånbok nånstans...
 
På alla liknande sidor (inklusive rats-it som jag precis kollade upp) så kommer min pappa, min bror, pappas tjej och kvinnan som inte bor här upp.

Vi får ju hennes post från skatteverket, polisen, kommunen och allt annat som går efter folkbokföringen. Vi har googlat på kvinnans namn för att försöka hitta ett telefonnummer till henne. Typ för att upplysa henne om att vi har post till henne och att det vore bra om hon folkbokförde om sig till en adress hon faktiskt bor på.
Det är mycket möjligt att hennes telefonnummer finns med i något av kuverten vi fått till henne, men vi har ingen rätt att öppna och läsa hennes post. Så vi har hittills nöjt oss med att skriva "avflyttad" på kuverten och lagt dem på brevlådan igen. Utan resultat...
Har du läst på Skatteverket angående hur man bör göra?

Skicka alltid tillbaka brev till avsändaren
Du ska alltid skicka tillbaka brev till avsändaren genom att skriva ”åter avsändaren: bor inte på denna adress” på brevet och sedan posta det. På det sättet får avsändaren veta att personen inte finns på adressen.

Om du känner personen är det bra om du kan be hen att anmäla flytt till rätt adress.

Meddela Skatteverket om en person, som inte bor hos dig, är folkbokförd på din adress
Skatteverket utreder om det är något som behöver ändras i folkbokföringen. Det som är bra för oss att veta då är:

  • den adress det gäller (dit breven skickas, det vill säga din adress)
  • personens personnummer (eller födelsedag och helst födelseår)
  • personens namn (så fullständigt som möjligt)
  • personens nya adress (om du känner till den)
  • telefonnummer till personen
  • mejladress till personen
  • något annat du känner till om personen, till exempel om hen har flyttat utomlands, hen studerar eller vilken arbetsgivare hen har.
Du behöver inte lämna ditt namn eller dina kontaktuppgifter om du inte vill, men det underlättar för Skatteverket om du gör det. Skatteverket kan behöva kontakta dig och ställa följdfrågor om de uppgifter du lämnat.

Du meddelar Skatteverket enklast genom tjänsten Tipsa om misstänkt fusk.

Du kan också ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.

https://www.skatteverket.se/privat/...rdparattadress.4.3810a01c150939e893fffb3.html
 
Har du läst på Skatteverket angående hur man bör göra?

Skicka alltid tillbaka brev till avsändaren
Du ska alltid skicka tillbaka brev till avsändaren genom att skriva ”åter avsändaren: bor inte på denna adress” på brevet och sedan posta det. På det sättet får avsändaren veta att personen inte finns på adressen.

Om du känner personen är det bra om du kan be hen att anmäla flytt till rätt adress.

Meddela Skatteverket om en person, som inte bor hos dig, är folkbokförd på din adress
Skatteverket utreder om det är något som behöver ändras i folkbokföringen. Det som är bra för oss att veta då är:

  • den adress det gäller (dit breven skickas, det vill säga din adress)
  • personens personnummer (eller födelsedag och helst födelseår)
  • personens namn (så fullständigt som möjligt)
  • personens nya adress (om du känner till den)
  • telefonnummer till personen
  • mejladress till personen
  • något annat du känner till om personen, till exempel om hen har flyttat utomlands, hen studerar eller vilken arbetsgivare hen har.
Du behöver inte lämna ditt namn eller dina kontaktuppgifter om du inte vill, men det underlättar för Skatteverket om du gör det. Skatteverket kan behöva kontakta dig och ställa följdfrågor om de uppgifter du lämnat.

Du meddelar Skatteverket enklast genom tjänsten Tipsa om misstänkt fusk.

Du kan också ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.

https://www.skatteverket.se/privat/...rdparattadress.4.3810a01c150939e893fffb3.html
Tack så mycket! Den sidan har jag inte läst på tidigare. Eller om jag gjort det men glömt bort det sist jag googlade.

Har i alla fall anmält personen dit nu och fyllt i vad vi vet. Hoppas att de "tar bort" henne från våran adress nu :)

Edit: Det blev visst dubbelt! Jag och pappa satt i varsitt rum och anmält henne till skatteverket, vi skickade in samtidigt så nu är hon anmäld dubbelt också 😅
 
Senast ändrad:
I morse postade jag ett inlägg på öns lokala fb sida om min idé till en "dassbok" med roliga historier från ön som vi alla hört från turister. Dumma/roliga frågor och händelser!

Har fått såå många roliga historier skickade till mig och i kommentarer.

Nu fick jag precis ett meddelande från frukostradion på fastlandet som vill att jag ska radioprata med dom i morgon om denna idé

That escalated quickly O_o

Jag har inte svarat än men det lutar åt "tack men nej tack. Jag återkommer om/när boken är klar"

Ellar har du någon idé @Tranan , du är ju Aussie-radio-expert? :D
Als jag pratar med https://www.facebook.com/maynard1 (dj maynard) 5 min då och då. expert är väl en stor överdrift!
 
Skickat iväg 3p uppgiften i problemformulering för utbildningen och nu sitter jag och väntar på att pastan ska bli klar. Därefter är det stallet som hägrar och solen. Kanske blir en lite längre tur idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Om man ska ha en släktträff där ca 40 personer är inbjudna, hur gör man då med kostnaderna? En person kan ju omöjligt betala allt...
Svar
13
· Visningar
716
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
7 997
Senast: Enya
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
715
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 170
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp