Säga upp sig innan pappren är skrivna?

Jag brukar be om ett mail när jag får muntligt besked med allt man kommit överens om som tjänst, lön, startdatum och eventuella övriga villkor. Sen säger jag upp mig. Då har man det skriftligt om något skulle strula.

Så gjorde jag faktiskt när jag bytte jobb i början av året. Jag fick ett mail från chefen direkt efter samtalet där jag fick tjänsten, med informationen (lön, startdatum, villkor, arbetsgivare, yrkesroll osv), där det också tydligt stod att "Detta är en bekräftelse på din kommande anställning hos XXXX AB". Dagar efter det åkte jag dit och skrev pappren. Min arbetsgivare är ett kommunalt bolag, i en bransch som inte påverkas av konjunktur etc på samma sätt som många andra. Så det kändes ändå ganska tryggt. Jag behövde nämligen säga upp mig samma dag som jag fick besked, för att kunna börja i tid - och jag var i ett läge där jag var väldigt väldigt redo att byta arbetsgivare, om vi säger så 😅 . Och hade buffert och plan B, om utifall att det skulle gå fel.

Jag skulle inte göra så eller rekommendera det i normalfallet, dock. Det är ju en risk ändå.
 
Jag skulle utan tvekan vänta tills pappren är påskrivna! En gång sökte jag ett jobb på ett hyfsat stort, välkänt och populärt företag. Jag gick igenom hela ansökningsprocessen och de i företaget jag pratade med var superpositiva, sa att det var precis någon som mig de sökte. Det bestämdes en dag då jag skulle komma och fika med de andra anställda på kontoret, och då även skriva på papper.

På kvällen, 1 1/2 dygn innan jag skulle dit, så ringer rekryteraren igen. Då har någon högre uppsatt chef ångrat sig. De skulle inte alls anställa någon på den här tjänsten just nu, inte med det här upplägget iaf, utan de ville i så fall ha det till en kombinerad tjänst och vips saknade jag viktig erfarenhet som jag behövde ha. Det blev således ingen anställning för mig, och såväl jag som de andra anställda var besvikna. Det kom verkligen som en blixt från klar himmel.

Hade jag sagt till min dåvarande chef att jag skulle börja på annat jobb, tja, då hade jag haft problem. Nu kunde jag jobba kvar på den arbetsplatsen tills jag hittade ett ställe som faktiskt var beredda att anställa mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 842
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp