Vad får du höra mest på din ridlektion ?

Sv: Vad får du höra mest på din ridlektion ?

"Vrid om handen!" eller "Tummen upp!" samt "Stadig i ytterhanden!" var väldigt populärt när jag red för tränare, men allt tjat lönade sig till slut :)

Hehe.."tummen upp" fick jag alltid höra förr också...men som sagt...tjat lönar sig :D

Jag har tyvärr inte ridit lektion på flera år men i höstas fick jag ta över de 7 lektioner som var kvar på terminen av en kompis som var gravid.

Då var det ständigt återkommande...Stäng händerna!
Tydligen har jag lagt mig till med en ovana hemma att jag rider med halvöppna händer, jag försöker dock tänka på det nu.
En annan sak han komenterade var att jag har en otroligt bra rygg men en lika dålig mage så nu har det varit sit-ups som gäller hela våren och sommaren. :p

Jag rider inte för någon nu, ska göra det senare så jag får skälla på mig själv:p
Brukar vara att hålla blicken uppe. Och vara bestämd och använda sätet mera än tyglarna.

tränar bara hoppning men får ofta höra:
rytmen, tänk på rytmen!
och
Ner med knäna

"Rör på yttertygeln så släpper hon bettet" HELA tiden... speciellt i höger varv ;)
"Tänk på att du ska styra hennes fyra fötter exakt dit du vill!"
"BraaaaAA Malin"
"Kännde du skillnaden nu?"

:banana:

jag får oftas;
Cowgirl UP!
Ride, goddamnit, RIDE!
Heel down, Head up, Shoulders straight, elbows in!

Skärp dig!
Sluta mesa!
Sluta spänn dig!
Hallå eller, du har ju ridit unghingst hos mig - sluta fjåpa dig det är ett STO du rider!

Positiva;
Mahn, i LOVE you when you ride like that!
Goooood girl!

Rätt så!
Braaa!
Duktig!

är det bara mina tränare som pratar med mig smo om jag vore en häst? :D

Saker som brukar bli påpekade:
*Att jag gärna spänner mig i armarna och axlarna
*Att jag ibland rider lite "mesigt"
*Att jag har för långa tyglar

Bra saker:
*Att jag tittar upp
*Att jag sitter ganska bra
*När jag inte spänner mig så följer jag med hästen bra

Att jag spänner mig i armar och axlar är verkligen någonting jag behöver träna på. Eftersom jag har en pigg häst, så blir det gärna att man hamnar där. Så det bli att träna, träna, träna :D

Sitt sitt sitt! Få henne att följa med dig. Tummen upp! Slappna av i högerhanden. Märker du inte om hästen försvinner?? (= titta inte ner).

Hör även ibland; Bra gumman! Tänk på bollen (i ryggen). Och vem sa till dig att fjordingar va lata/okännsliga/ tröga :p (oftast när belizzi gör 0-100 på 3 sek vid galoppfattningar)

På senaste tiden har det varit mest

Vrid in benen, tårna framåt!
och
Titta framåt, inte snett neråt.

Det verkar vara två ovanor jag har dragit på mej på senaste tiden :p

En annan sak han komenterade var att jag har en otroligt bra rygg men en lika dålig mage så nu har det varit sit-ups som gäller hela våren och sommaren. :p

Har det hjälpt? Blev du starkare i magen, och märker du i så fall nån skillnad när du rider?
Jag har sagt till mig själv hur länge som helst att jag måste ta itu med de där situpsen... :crazy:

upp med handen
ner med hälen
DRIV DRIV DRIV.
sitt på rumpan

sen är det inte mkt mera

"Vrid om högerhanden", "siiiiitt" och "framåt".

Sen tycker tränaren att jag fått bra ordning på mina skänklar, att jag numera sitter mitt i sadeln och att hästen blivit stabilare i formen och mindre benägen att slå :D

Dåligt
Lite bättre kontakt med munnen.

Bra
Bra sits och bra tempo.

Har det hjälpt? Blev du starkare i magen, och märker du i så fall nån skillnad när du rider?
Jag har sagt till mig själv hur länge som helst att jag måste ta itu med de där situpsen... :crazy:

Ja starkare i magen blev jag definitivt, tyvärr har jag inte ridit för instruktör sedan dess men det känns bättre iallafall.
Nu i höst har jag istället börjat bli betydligt rundare om magen igen och jag kan inte sitta ner i traven alls så min tvättbräda jag kämpade så för är borta men det har helt andra orsaker ;)

Numera är det bara handen jag har problem med. Hur jag än försöker lyckas jag alltid ta handen åt mej, vilket är strängt förbjudet. Uppåt eller framåt är det som gäller.

Immer

- Upp med blicken!!!!
- Bak med axlarna!!!!
- In med armbågarna!!!!

De två senare har jag nog rättat till ganska bra nu, men blicken....
Den har en förmåga att hamna snett neråt, innåt :( Påminner mig själv hela tiden :)

Jag får höra

x Läng överlinjen
x andas
x skänkla inte!
x ge handen
x vik dig inte i höger sidan

Stackars dig! Jag tycker detta låter hemskt, byt instruktör till någon som tänker positivt!!

- Upp med blicken!!!!
- Bak med axlarna!!!!
- In med armbågarna!!!!

De två senare har jag nog rättat till ganska bra nu, men blicken....
Den har en förmåga att hamna snett neråt, innåt :( Påminner mig själv hela tiden :)

Hmm, kanske ska ta det possitiva :-)

- Bra tempo
- Bra mjuk ridning
- Härligt! Nu går han jättefint :)

Det sista gör mig alltid lika glad :)

Hopplektionerna

Bra:
* Bra sits
* Bra hand
* Bra blick

Dåligt:
* Mera ben
* Korta tyglarna (Måste rida på ganska långa för att han ska gå frammåt)
* Byt sittben

Fick jag höra sist när jag var på lektion, vilket var ett tag sen.

Dressyr

Bra:
* Bra sits
* Bra att du satt kvar där ( han brukar bocka och sparka lite väl mycket när det blir jobbigt så man nästan flyger)

Dåligt:
* Mer ben
* Korta tyglarna
* Korta/läng gramanen
* Inte så hårt med sporrarna i magen
* Byt sittben

Det var ett tag sen jag tränade dressyr, är nog dags att ringa
henne igen, tror jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar