Vad får du höra mest på din ridlektion ?

Sv: Vad får du höra mest på din ridlektion ?

Så nu vill jag veta vad din rid lärare brukar säga om dig!
"Du har ridit mycket dressyr, va"?...Är ständiga kommentaren från de flesta westerntränare jag rider för;)... Men sen påpekar dom att det inte är en nackdel...:D

Jag brukar få höra -

- Räta upp dig
- Fram med handen
- Peeerfekt
- Lägg en volt

:smirk:

Jag brukar få höra:

- Inte den minen! (tar tag med tänderna i läppen när jag blir spänd)
- andas uuuut
- gör om, vet du vad felet blev?
- höfterna och axlarna!
- prata med honom, han är din kompis (:

jag rider lektion på min egna häst en gång i veckan o då brukar det alltid bli;
" Upp med handen, bär henne inte"
" Framåt med tårna"
" Sträck på dig"
" fram med innersidan, trampa ner i innerstigbygeln!" (vanligast just nu :p)

o sen så klart lite uppmuntran!:p
" bra där"
" o vilket fin byte hon slängde in där" ( skulle inte alls byta, men man tackar o rider vidare:angel: )

har en jättehärlig ridlärare som alltid stöttar o kommer med konstruktiv kritik! :D:banana:

"Var mer bestämd! Du måste vara lite jävlar anamma!" :crazy:
"Sakta ned!"
"Nu får du driva på lite mer!"

typ..

Blicken fram!

Dra bak underskänkeln! (hehe, har stolsits...)

Mer kontakt med yttertygeln!

Korta tygeln!

Men jag hoppas på att börja träna mer privat nu. Ridskolan ger inte tillräckligt med konstruktiv kritik. ;)
Med kritik blir man bättre!!! Glöm inte det!

"Räta på dig, Maja. Snart får du ett spö bakom ryggen!!"

"Åååå så bakbenen!"

:angel:

"Det ser bra ut!" :cool: :p

Inte så aktiv ridlärare kanske :angel:

Byt sittben(har jätte problem att rida på rätt sittben i ena varvet, känns helt konstigt, dessutom kan jag absolut inte se vilket sittben jag sitter på)

Dom gångerna jag rider med spö så brukar ridläraren få tjata på mej att lägga upp spöt på låret(har en förmåga att lägga det framför knät)

Sen är jag nog lite dålig på att trampa ner hälarna.:angel:

Sen håller jag även för dåligt i tyglarn. är liksom "slapp" i händerna och kramar inte om tygeln ordentligt och tummen hamnar liksom ut åt sidorna.

trampa ner hälarna.
trampa ner hälarna!!
TRAMPA NER HÄLARNA!!!:crazy::rofl:

haha... det är nog det vanligaste... skulle väl behöva slappna av en aning...:angel:

Dra INTE i inner och hem och gör fler situps är det vanligaste, det kommer nog aldrig gå in ordentligt...

trampa ner hälarna.
trampa ner hälarna!!
TRAMPA NER HÄLARNA!!!:crazy::rofl:

haha... det är nog det vanligaste... skulle väl behöva slappna av en aning...:angel:

Haha, sån är typ våran ridlärare också :rofl: Typ skriker allt. Rider man en seg häst i typ hoppningen så typ ;
Fram med honom Maja, han kommer aldrig komma över det där...
Fram Maja, fram med honom!
Fram Maja, FRAAAM!
Maja, FRAM, FRAM, FRAAAM!!!

:rofl:

Dressyr: Slappna av i axlarna, hitta takten... Takten, takten... takten... Känn tempot.. Känn sammlingen, rid takten... ja det är vell vad vi sysslar med nu..

Haha, sån är typ våran ridlärare också :rofl: Typ skriker allt. Rider man en seg häst i typ hoppningen så typ ;
Fram med honom Maja, han kommer aldrig komma över det där...
Fram Maja, fram med honom!
Fram Maja, FRAAAM!
Maja, FRAM, FRAM, FRAAAM!!!

:rofl:
Åh, hade en sån också! det var så jobbigt för man blev ju nervös. Särskilt om det var nåt som körde ihop sig och man visste att nu måste jag driva/svänga/bromsa, men det inte gick, och hon bara gapade och gapade och upprepade det femton gånger... det hjälper ju liksom inte, problemet är inte att man hör dåligt.... :crazy::crazy:

När jag fortfarande red på ridskola var det vanliga "och ni andra håller in mot mitten i bortre hörnet för Ridde kommer väl att krascha där som vanligt",,,,,,,,,, och så kom hejarklacken igång med "Tårta, Tårta; tårta; Tårta":crazy:

"Takten! Hitta takten!"
"Ytterhand! Bärig ytterhand!"
"Räta på dig!" (har en förskjutning mellan två kotor som gör att jag kan lite extra jobbigt att sitta rakt)

och när min gamla ridlärare ansåg att jag hade lyckats få krut i den gamla kärringen;
"DU RIDER SOM EN HEL KARL!" ;)

Åh, hade en sån också! det var så jobbigt för man blev ju nervös. Särskilt om det var nåt som körde ihop sig och man visste att nu måste jag driva/svänga/bromsa, men det inte gick, och hon bara gapade och gapade och upprepade det femton gånger... det hjälper ju liksom inte, problemet är inte att man hör dåligt.... :crazy::crazy:
Eller hur :rofl: Fast våran ridlärare gör det liksom på ett "bra sätt" om du förstår vad jag menar :angel:
Men såna som bara skriker ut och som du sa, man blir helt nervös av är ju bara jobbigt :crazy:

Ja, det är liksom lite olika hur de gör det. Det är konstigt, en del ridlärare får verkligen igång en och kan stå och "gapa", men som du säger, på ett bra sätt, inte så att man tror att undergången är nära :)
*lite OT*

• Slut fingrarna om tygeln, att spreta med fingrarna och hålla löst gör inte handen mjukare, snarare tvärtom.
  • Vik inte handlederna
  • Slappna av i axlarna
  • Trampa ner foten i stigbygeln
  • MINSKA TEMPOT!!!
  • Halvhalter och tempoväxlingar HELA tiden, fastna inte i ett tempo. Se till att det hela tiden händer något, så inte hästen tänker före.

nu var det ett tag sen jag red för instruktör sådär... Men oftast var det att jag skulle sluta handen. Jag liksom "tappade" lillfingret :) det är nästan bra nu :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30