Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Ska sova nu så kan inte gräva ner mig men rent spontant - kanske du har prestationsångest? Jag säger: ta en paus, gör vad du och hästen känner för, lek, ha roligt med din häst, rid ut, skoja, lek fram ridningen/hanteringen. :) Försök hitta tillbaka till det du tyckte var så roligt, innan kraven kom fram, innan du började känna press (vilket jag upplever av din text) på att utvecklas inom ridningen.

Jag tror att som med allt annat i dagens stressade samhälle så är det svårt att inte börja se allt som ett maskineri, som hela tiden ska utvecklas och pressas framåt. Men så är det inte, det är för att klara av de stressiga momenten i vardagen som man skaffar sig hobbys, roliga sidor i livet där man endast gör det man njuter av - tillsammans med en vän, hästen.

Ingen kan vara en perfekt hästägare,
men alla kan göra så gott de kan.

Vet inte om detta gav dig något. Men det är allt jag kan skrapa fram nu, godnatt och lycka till! :)

Tack för ditt svar.

Ja, jag kanske har prestationsångest. Och det är inte någon annan som ställer krav på varken mig eller hästen, det är jag själv.

Jag har lagt ner så himla mycket arbete på den här hästen, och när vi får sådana här bakslag blir jag så less. Inte på hästen, utan mer på mig och det faktum att inget fungerar.

En stressad häst bajsar oftare o dessutom ofta löst.
min ena får väääldigt mkt mat o bajsar inte under ridning/ träning.

Och min häst som är väldigt rädd för ridhuset kan på en halvtimma släpa 5 högar :(

Du kan kanske sluta med joinupen eller inte göra det så ofta.

om du bara är konsekvent o slappnar av lite emellanåt o tar problemen vart efter.

Fast att sätta igång till trav är basics.

Bättre att säga till en gång lite kraftigare än att småtjata som mamma;)Menar att du inte bör vela, utan vara säker på vad du vill.
Berömma gjorde du ju.

Ja, jag kanske har prestationsångest. Och det är inte någon annan som ställer krav på varken mig eller hästen, det är jag själv.

Det är ju det absolut vanligaste tycker jag, hos ryttare. Man vill så väl så väl och nu nu nu men man orkar inte, pallar inte, man är bara människa. Det måste vara roligt också. :) :idea:

Helt klart har min häst gjort så- ingen univerell sanning;)

Men! Jag hänger fortfarande inte med vad det är du syftar på som vi diskuterat tidigare i tråden? :o Det där om hästar som "revirmarker", hästar som uppvisar ett visst beteende vid kiro? Vad? :p

(har nyss kommit hem från sverige och har suttit på färjan och pluggat inför högskoleprovet i två timmar.. ursäkta min förvirring)

Jag tar slickandet/tuggandet som ett accepterande av situationen.

Det är detta jag menar. Om tuggandet är en överslagshandling orsakad av stress; är det då rätt att vänta ända tills dess (då hästen anses nog underkastad) att avsluta? Antagligen borde avslutningstimingen komma långt tidigare innan överslagshandlingen.

Just.

Jag vet inte om Join up är ett trademark?
men man kan ju göra som Hempfling tex Man flyttar på hästen några gånger och sedan blri hästen intresserad, det behöver itne ens vara runt.

man kanju också valla den, alltså bar adriva den framför sig ochvända på den några gånger. Det räcker ju.

man behöver inte pressa den så hårt att den tuggar / slcikar sig om munnen.
Att vissa gör det beror kanske på att de också rider in en hsät på två timmar och då vill de ju ha hästen spak...

Du har missupfattat mig totalt. Jag har itne tutalat mig om din privata hästhantering alls

Bara som info;
Att sparka en häst är inte "negativ förstärkning" utan det kallas "straff" även inom inlärningspsykologin.

Det är inget jag förespråkar - alls

Jag känner att join-up är det enda som fungerar, för att jag ska få henne att komma till mig och då kunna berömma henne ordentligt, jag vill att hon själv ska välja att komma in till mig. Då blir det inte att jag tvingar henne. Jag har ju hållt på med Join-up ett tag och har ju även haft min häst ett tag och det känns som att det har hjälpt mig så enormt.

Men jag ska nog göra så att vi helt enkelt ska ta en liten paus, kanske leka litegrann från marken. Känner att jag bara fokuserar på att vi ska utvecklas inom ridningen och inte tänker på vad jag kan riskera om jag går för fort fram.

Ja, att hästen ska gå i trav är ju definitivt basics, och hon går i trav med ett litet ljud när vi rider ut, med öronen framåt och hon verkar gilla det. Men så fort vi ska arbeta (hon måste tänka lite, trava sakta) så blir hon seg.

Jag ska ta ut ET och titta på henne, så att vi ser om det ligger något fysiskt bakom allt. Jag skulle gjort det för länge sedan, men hästen har varit lite människorädd och jag har velat vänta tills jag OCH hästen känner oss redo.

man behöver inte pressa den så hårt att den tuggar / slcikar sig om munnen.

Men vad är det som säger att en häst nödvändigtvis är pressad när den slickar sig om munnen/tuggar? Annat än att man tolkar utifrån situationens art+andra kroppsignaler+det man vet/tror. Syftar på mer än i fallet "join up" nu, kan inget om NH metoder så det lägger jag mig inte i.

delvis kl

Har sedan trådens gång kollat in min egen häst lite extra såhär i vardagen. Och ja, han måste vara ett fullständigt asplöv av stress om man direkt gör kopplingen tugga, slicka sig om läpparna = stress. För så ofta gör han det. Men måste faktiskt säga att han ser väldigt tillfreds ut och lugn i de flesta av de situationerna.. Nej, jag får det fortfarande inte att gå ihop.. Den så "självklara" kopplingen, därför antar jag att säkert är så att tuggningar och slickningar kan uppstå i andra stressfria/obehagsfria situationer med. Men vad är då skillnaden. Ska läsa på om det, kolla upp det, lovar. ;)

Ja, allt jag egentligen bryr mig om är ju att vi ska ha kul, men allt har blivit något slags måste, och jag vill inte känna så.

Ja, att hästen ska gå i trav är ju definitivt basics, och hon går i trav med ett litet ljud när vi rider ut, med öronen framåt och hon verkar gilla det. Men så fort vi ska arbeta (hon måste tänka lite, trava sakta) så blir hon seg.

Just det här kan ju faktiskt bero på att hästen inte tycker det är roligt att arbeta. Hur känner du för "arbetet", är det lika roligt för dig som när ni bara är eller ändrar du din inställning när du skall börja arbeta hästen?

Är hästen van vid att du ställer krav på henne?

Ja, allt jag egentligen bryr mig om är ju att vi ska ha kul, men allt har blivit något slags måste, och jag vill inte känna så.

Ja, det där känner jag igen mig i. :D Men som sagt, pausa, tänk om, fokusera på andra saker än det du känner att du "måste". Det här med "måsten" är en nedåtgående spiral som man bör försöka ta sig ur.

kl

nh går väl igentligen ut på att man ska hantera hästen som hästen hanterar andra hästar.

Ja tanken är ju bra, och just detta med att bli medveten om sitt eget kroppsspråk är ju jätte bra :)

Men många saker _påstås_ vara naturliga, men den som uppfunnit metoderna är kanske inte så insatta som de vill ge sken av.

Det jag vänder mig mot är att marknadsföra rena felaktigheter som en sanning.

En av dessa är tuggandet.

Det andra att man missuppfattat detta med ledarskap ( lederhäst och den mest ranghöga är två olika hästar.......:o )

Detta med hur det komuniceras detta med makt - har också missupfattas.

Det är inte så att den som kommunicerar mest är den mest ranghöga, utan den som kommunicerar mest är den ranglåge.

Det ändrar på en hel del, om man missar dessa signaler eller än värre feltolkar dem:eek:

Att vilja vara "snäll" moit hästen är hedervärt, men bord ebygga på en större kunskap

Observera jag säger itne att den finns bättre i någon disciplin.

Utan det jag säger är _ nja nu skarvar de allt_ i marknadsföringen.

Och i förklaringen av olika beteenden.

Det andra att man missuppfattat detta med ledarskap ( lederhäst och den mest ranghöga är två olika hästar.......:o )

Just det där tycker jag är en märklig missuppfattning (eller om de nu lär ut fel, jag vet inte), då man ju bara genom att sätta sig in liite liite i hur en hästflock fungerar - snabbt får förklarat för sig att det är två olika individer som agerar ledare och mest ranghög. :confused:

Vad skulle det kunna handla om för olika beteenden i fallet då en häst gäspar efter att den efter en stunds massage med en läskig massageapparat slutar reagera med rädsla, bärjar "släppa" i musklerna och då gäspar? Rent funderingsmässigt..

Jag vet inte exakt vad gäspningen har för funktion, men jag trode den slapnar av musklerna i halsen.

Ibland känns det ju som man "har hjärtat i halsgropen". Det är förmodligen spänningar där, som gäspningen sedan släpper på.

Jag vet inte exakt vad gäspningen har för funktion, men jag trode den slapnar av musklerna i halsen.

Ibland känns det ju som man "har hjärtat i halsgropen". Det är förmodligen spänningar där, som gäspningen sedan släpper på.

Det passar ihop med mina erfarenheter med just hästen jag har nu. Intressant att tillägga till det är ju att han är den "typen" av hästen som spänner upp halsen och nacken och låser sig mentalt när han blir rädd/skrämd/ordentligt osäker. Han gäspar också ofta när detta släpper, halsen fälls osv.

Det verkar suddat i tråden???

KL:
Nu talar jag alltså om signalen att vända huvudet från motparten och "titta"med ena örat o ögat.Oftast är frånvändningen stor,den kan också ske genom höjnig av nacke,bort md huvudet och snegling bakåt.

:bow::bow::bow:
Men precis, det är ju det som är hela poängen

Att feltolkar man dessa signaler - så blri man ju alls inte så schysst som NH är tänkt att vara.

För tanken är ju väldigt väldigt bra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden