Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Jag var inte ute o cyklade.
Om man studerar andra djur så kan den där gäspningen dyka upp vid alla möjliga o omöjliga tillfällen.

Visst är det lättare att tänka o hela tiden utgå ifrån sig själv, men om det är så enkelt-det vete Katten:D

Ja, gäspningar verkar verkligen uppkomma i alla möjliga (och omöjliga..) situationer - även hos människor!! Man får tänka på det nästa gång det är en gäspning på väg - att man egentligen signalerar något intrikat om sitt nervsystem...:eek:

KL

Jag tror, om jag skiljer på det som verkar vara föltuggande, vilket jag aldrig sett i verkligheten, och den andra sortens tuggande, att föltuggande är ett sätt att värja sig och tala om att man är liten och ofarlig och inte vill bråka. Den andra sortens tuggande, som de flesta verkar prata om kan vara flera olika uttryck.
Jag har sett tuggande hos en häst som hade fått en hel del nytt att fundera på och sedan fick stå lite för sig själv och smälta alltihopa. men jag har även sett tuggande redan innan övningen började.

De här övningarna har varat mellan fem och tio minuter och och har gått ut på att lära hästen att svänga för tömmar, gå rakt fram och stanna. Känns som om det kan ha varit ett tuggande som säger "oj, nu fick jag en del att fundera över" alternativt kanske lite förväntansfullt "nu kommer det att hända roliga saker" eftersom hästen i övrigt var avspänd och verkade glad.
Detta tuggande har varit, precis som de flesta beskriver det, diskret och ett slags slickande precis som om hästen har en liten bit mat i munnen. Ingenting övertydligt.

KL
Tittade på min ena häst i morse o den gjorde en tuggande rörelse, men det såg mest ut som om Müslin hade fastnat i tänderna- Lät som det oxå.

Glömde att tacka "Morris" för arbetet med att googla- intressant.

Ska göra en egen studie- på 2 hästar:angel: vilket ska representera hela arten:cool::p

Senast ändrad:

Jag är inte säker på att man har åtkomst på den sidan från vilken dator som helst - men har du konto på något universitet eller högkola som betalar för den kan du helt säkert komma åt all info. ;)
Vilket är tokigt tycker jag - snacka om att forskning INTE är tillgänglig för alla...:mad:

Får kolla upp det när jag kommer till SLU, de borde ju ha koll på den sidan kanske. :D

Ja, det kändes inte helt okej. Kunskap ska vara till för alla. :crazy:

Man får tänka på det nästa gång det är en gäspning på väg - att man egentligen signalerar något intrikat om sitt nervsystem...:eek:

Det blir rätt läskigt om man börjar tänka så om alla signaler man skickar ut. :eek: Och börjar man sen applicera det tänket på sina djur så kommer man nog bli ett nervvrak. :D

KL
Tittade på min ena häst i morse o den gjorde en tuggande rörelse, men det såg mest ut som om Müslin hade fastnat i tänderna- Lät som det oxå.

Glömde att tacka "Morris" för arbetet med att googla- intressant.

Ska göra en egen studie- på 2 hästar:angel: vilket ska representera hela arten:cool::p

Ja, det är en rätt bra beskrivning på det "tuggande" min häst gör i alla möjliga situationer. Kanske hädanefter skall kalla det "müslitugget"? :angel:

Fast när något väl har fastnat mellan tänderna på min storhäst så gäääspar han och sen räcker han ut tungan och till slut ser det ut som han vill kräkas. :o Shettisen kör den enkla metoden och "petar" faktiskt tänderna/kliar sig I munnen mot granarna i hagen. :idea:

Ja, gör det! Intressant! :) Även om det bara är två hästar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama