Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Det har ju att göra med att vi har helt olika DNA. Dvs är mycket annorlunda.

Fast s'ger du att norskar och vietnameser har s[ olika dna d[ eftersom de tv[ grupperna p[ raser utav m'nniskor 'ven har problem med att samma mediciner ofta inte fungerar p[ b[da utan modifikationer?

Och så länge som det inte finns forsknign (bevis) på att hästar gäspar utav ena eller andra anledningen finns det ju inget som visar annat, så varför tro annat?

Men varför ska man utgå ifrån att allt fungerar som människan bara för att det inte finns bevis för motsatsen? Det låter rätt egotrippat tycker jag. :crazy:

har du läst artikeln det länkades till?
för den känns inte särskilt säker på någnoting, utan sitter och skriver ut vad olika tror och olika påstpenden...
det finns inte en enda sak som de skriver ut att de faktiskt vet eller har forskat på, utan allt är lika mkt hypoteser... :crazy:

Ifrån the Horse
firmly believe
Some believe
but no one knows precisely why
At one time, many hypothesized that the horse
This has not been proven.
it is very hard to imagine a single cause for "yawning."
fairly sure
osv....

Jo, jag har läst den. Mycket osäkerhet - det håller jag med om men de skriver faktiskt att det enda de är "fairly sure of" dvs ganska säkra på är att anledningen till att hästar gäspar INTE är densamma som hos människor - eftersom de inte verkar dra in luft. Vad anledningen är är däremot inte klart, nej.

Det är inte mer korrekt att anta att anledningen till gäspning skulle vara densamma hos hästar som hos människor än tvärtom bara för att det inte är "bevisat". Speciellt inte om det finns observationer som tyder på att det inte skulle vara samma anledning.

det är bara du som blandat in norskar och vietnameser. Jag pratar om hästar och människor och har svarat Tires.

LO citerade MT:

They’ll push themselves for a long time and then when they become satisfied that they are not going to die, they’ll relax and yawn because their system is taking over to re-oxygenate the brain.

Jaa, nu känns det helt rätt att ta en ridtur...(hästen gäspar efter varje gång).

Fast citatet från MT's sida funkar ju inte riktigt om man ser till just det att hästar vanligtvis inte inhalerar genom munnen. Hm. Fast det borde ju MT vara medveten om tycker jag..

Jag var lite ironisk där!

Näe, de inhalerar inte va? (Har aldrig funderat över det faktiskt!)
De bara öppnar munnen utan ett djupt andetag vilket inte borde ge så mycket mer syre till hjärnan. Om de inte mörkar och drar genom näsborrarna samtidigt...:angel:

Jag var lite ironisk där!

Näe, de inhalerar inte va? (Har aldrig funderat över det faktiskt!)
De bara öppnar munnen utan ett djupt andetag vilket inte borde ge så mycket mer syre till hjärnan. Om de inte mörkar och drar genom näsborrarna samtidigt...:angel:

Aha. :D Jag var osäker på hur du menade när det inte fanns med ngn smiley. Text är svårtolkat!

Jag har ju faktiskt fått lära mig det där med hur hästen andas relativt tidigt i min gymnasieutbildning men av ngn anledning hade jag totalt glömt bort det när den här diskussionen gick in på gäspning. :o
Egentligen borde väl just det där att det är en form av rörelse som troligtvis inte har med andningen att göra styrka teorier kring om det skulle ha en psykisk funktion.. Att någon utlöses genom gäspningen. Eller någon form av muskelavslappning/stretch kanske.

KL

Har gjort ett snabbsök på gäspningar på Web of Science (den databas där i stort sett alla vetenskapliga artiklar hamnar). Gäspningar förekommer i en mängd artiklar, ffa som handlar om människor - kopplat till olika neurologiska och psykiska störningar. Jag fann 2 artiklar som berörde gäspning hos häst som bekräftar ett samband mellan förgiftning eller neurologisk sjukdom och gäspning. Detsamma gäller för råttor, möss, hundvalpar där man även konstaterat en koppling mellan gäspning och stress (i detta fall hundvalpar som lämnats ensamma under längre perioder:(). Alltså ingenting om "normala" gäspningar eller "välbehagsgäspningar", men jag antar att det är för generellt för forskare inom området. ;)

Senast ändrad:

MEH! Den sidan skulle jag behövt förut. :D Tack för tipset! :bow:

Ja, kanske är det för "tråkigt" att forska kring vad vardagliga gäspningar (som inte uppkommer i samband med diverse extrema situationer) egentligen betyder hos olika djur. :p Men jag är intresserad. :)

Heja Morvan :bow:

Fast "The horse" är en veterinärsida som man ändå kan anta har mer bakom sina påståenden än tex Monty och wikipedia. En anledning att tro att hästar inte inhalerar luft när de gäspar är att de inte vanligtvis andas genom munnen (inte ens när de är väldigt anfådda) - vilket tex människor gör.

Exactly my point.

KL

Man måste vara källkritisk

När man inte vet vem man skall tro så måste man ta reda på på vilka grunder ett påstående grundar sig.

Och ja en veterinärmedicinsk utbildning smäller högre än någon som kan lite humanmedicin, och drar till med nåt som låter bra.

Sedan så är "vetenskapen" aldrig tvärsäker om de inte misslyckats fjörton ggr med att motbevisa sig själva

De uttrycker sig därför alltid oerhört försiktigt.

"Att ha alla svar" tillåter sig bara den som har ringa erfarenhet.

inte så lätt att veta när man är ung och oerfaren själv

Nyligen såg jag ett program om Tage Danielsson

Utan tvivel........är man inte riktigt klok

Senast ändrad av en moderator:

Jag var inte ute o cyklade.
Om man studerar andra djur så kan den där gäspningen dyka upp vid alla möjliga o omöjliga tillfällen.

Visst är det lättare att tänka o hela tiden utgå ifrån sig själv, men om det är så enkelt-det vete Katten:D

Kl
min häst slickade sig om munnen häromdagen, men det var för att den först hostade o sen slickade sig i näsan:eek::smirk:

Håller med om det du säger här.

med tillägg (som gör det hela än mer komplext med avseende till hänvisning till källor :D).
ofta "glömmer" folk när de citerar eller hänvisar till källor där forskning ligger till grund - att understryka tveksamheter som höjts i slutsatser av forskarna själva. Dvs forskarna är som du säger, mkt noga med att belysa gråzoner och kvarstående frågetecken. Men för ngn som hänvisar eller återger forsknings resultaten så "glöms" det ofta att illustera dessa frågetecken i ekvationen. så att köpa en käll hänvisning från sekundär person skall också hanteras med viss försiktighet och kritiskt synsett.

Knapplån

Såg idag när en av shettisarna jagade bort dom andra så tuggade den som jagade när han saktat av ,precis som han ar skitnöjd med sin bedrift *som kung* :rofl:

En annan dag stog samma häst och tuggade och slickade sig om munnen efter han ätit i vinskyddet .

Kl
min häst slickade sig om munnen häromdagen, men det var för att den först hostade o sen slickade sig i näsan:eek::smirk:

Ha ha ha, hästen brukar slicka sej om munnen när jag kommer - och gnägga - troligen suktande efter äpplena jag alltid har med, :d
Det ligger inte för henne att visa underdånighet direkt, så tror inte det handlar om det :devil:

KL

Man kan inte efter ett par poäng i människopsykologi påstå att man är hästpsykolog:o - apropå ingenting:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Tror att dem idisslar lite:angel:
Petar tänderna:rofl:

Ja eller så var *kungen *så himla *nöjd * efter att ha jagat dom andra :rofl:

Vilket isådana fall betyder att han även var nöjd när han vunnit sin *kungatitel*

Vilket i förlängningen kan betyda att vid en Join up så ber den *lägre* mig komma till honom igen för jag är *KUNGEN*:o:D

Men tandpetningen håller jag med om om pålle som ätit i vindskjulet att han både petade tänderna och kanske tvättade sig om munnen :D

MEH! Den sidan skulle jag behövt förut. :D Tack för tipset! :bow:

Ja, kanske är det för "tråkigt" att forska kring vad vardagliga gäspningar (som inte uppkommer i samband med diverse extrema situationer) egentligen betyder hos olika djur. :p Men jag är intresserad. :)

Jag är inte säker på att man har åtkomst på den sidan från vilken dator som helst - men har du konto på något universitet eller högkola som betalar för den kan du helt säkert komma åt all info. ;)
Vilket är tokigt tycker jag - snacka om att forskning INTE är tillgänglig för alla...:mad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama