Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Och så länge som det bara är folk som tror saker å påstår saker så köper jag det inte iallafall. :p

För hur kan man veta att det inte betyder detsamma som för människor när man sedan i nästa mening kommer med att man egentlgien inte vet någonting alls?
Bättre att utgå ifrån att vi också är djur och att det lär vara samma funktion i grunden hos dem som hos oss, vilket vi enlgit wikipedia inte är helt säkra på exakt vad det är :p

Det var inte meningen att någon skulle köpa det. La in det jag hittade vid en snabbgoogling, bara för att påvisa vad lite mer etablerade uppfattningar det fanns. :) Vet inte riktigt vad för söktermer jag skall använda för att hitta någon form av vetenskaplig avhandling.. Vilket skulle vara jackpot. Det är dumt. Måste lära mig. :p

Ja, fast grejen är ju att de i den andra länken skriver att "det enda man vet säkert är" och förmodligen är det väl taget någonstans ifrån, det är ju knappast han som svarar på frågorna som bara skriver ut sin egen uppfattning. Men om man nu skulle hitta VARIFRÅN de tagit det. :angel: Utan pålitilig källa är det ju helt värdelöst med ett sådant påstående.

Mjaaa. Jag gillar inte att utgå ifrån att allt ska fungera utifrån människans perspektiv, för det är ju så det blir om man resonerar att "vi alla är djur, vi lär oss samma basgrejer". Vi vet ju inte rent konkret annat än anledningarna till våra egna beteenden, så då blir det lite vridet tycker jag. Föredrar att vara öppen för alla möjligheter. :) Men ja, det är ju wikipedia. :angel:

Kollade wikipedia..

"Hypothesized causes of yawning:

-A means of cooling the brain.
-An action used as an unconscious communication of psychological decompression after a state of high alert.
-A means of expressing powerful emotions like anger, apathy, apprehension, remorse or boredom.
-An excess of carbon dioxide and lack of oxygen in the blood.
-A way of displaying (or indicative of) apathy.
-Tiredness"

Och det verkar ju som att de då menar både människor och djur. Fast den forskningsstudie de drar detta från verkar endast ha gått ut på studier på människor.

Fast sedan står det också att "non-human yawning" kan betyda t.ex. en varningsignal hos babianer. Babianer har ju också stora fysiska likheter med människan om man ska tänka så.. Men ändå skiljer det i den hypotetiska fuktionen hos gäspningen. Om det är så att babianer OCKSÅ kyler ner hjärnan, och varningssignalen är ett annat sätt att använda sig av gäspningen utöver kylningen eller om det bara är varningssignalen som finns, framgår inte i texten.

Haha, nu har jag spunnit iväg låångt från trådens början. Förlåt mig. :o

Senast ändrad av en moderator:

fast som kontring till ditt resonemang så kan man väl säga såhär: att var kor, hästar och andra djur så lika oss i funktioner och fysik, så skulle vi ha medeciner och botemedel till det mesta, helt okomplicerat :angel:

de är INTE lika oss i många funktioner och fysik.
Grisen och råttan är väl undantagen : ) Om vi ska bortse från schimpansen då.

bara en kontring för att påvisa det grå zonade. :D Jag vidhåller att det är just det här resonemanget som du är inne på, som oftast får oss på fall: att människan är oförmögen att sätta sig in i saker som inte applicerar till oss själva, och därmed, om vi får hållas fritt, omedelbart i första hand associerar till hur saker fungerar för oss själva, och hur vi själva fungerar. Det är mänskligt. Men det är därför det är bra att INTE utgå från oss själva i samtliga fall - särskilt inte gällande djurvård : )

: att människan är oförmögen att sätta sig in i saker som inte applicerar till oss själva, och därmed, om vi får hållas fritt, omedelbart i första hand associerar till hur saker fungerar för oss själva, och hur vi själva fungerar. Det är mänskligt. Men det är därför det är bra att INTE utgå från oss själva i samtliga fall - särskilt inte gällande djurvård : )

Precis! :bow::)

svar på ursprungsinlägget.

För mig betyder det att hästen totalt har udnerkastat sig. Ingenting jag eftersträvar.

-slå inte ihjäl mig typ...

Varför tolkar du det så? Och vilken form av tuggning syftar du på? Måste fråga det eftersom det blivit klart under trådens gång att vi ofta syftar på olika slags "tuggningar" ibland. :D

De enda kag set tugga i större bemärkelse är föl. Det är en slags skyddsmekanism på hästspråk. Jag är liten gör mig inte illa.

Jag VILL inte ha hästar som ser mig som någon som får dem att totalt underkasta sig mig. De ska givetvis uppföra sig och helst göra det jag ber om:D men inte för att de är kuvade/underkatade.

Förstår du?

Svårt att förklara

Och så länge som det bara är folk som tror saker å påstår saker så köper jag det inte iallafall. :p

För hur kan man veta att det inte betyder detsamma som för människor när man sedan i nästa mening kommer med att man egentlgien inte vet någonting alls?
Bättre att utgå ifrån att vi också är djur och att det lär vara samma funktion i grunden hos dem som hos oss, vilket vi enlgit wikipedia inte är helt säkra på exakt vad det är :p

Fast "The horse" är en veterinärsida som man ändå kan anta har mer bakom sina påståenden än tex Monty och wikipedia. En anledning att tro att hästar inte inhalerar luft när de gäspar är att de inte vanligtvis andas genom munnen (inte ens när de är väldigt anfådda) - vilket tex människor gör.

Det låter ju förstås logiskt att hästen också skulle behöva "svalka" hjärnan, men hur vet vi? Vad säger att det inte finns helt andra fuktioner för en gäspning hos en häst?

Vi vet om någon skulle forska på det på både häst och människa :p - Men eftersom det itne ser ut att finnas forskning på det så vet vi inte.
Utan vi kan ju bara sitta å fundera...

Jag tror på att de (hästar) inte gäspar utav så jätte anorlunda anledningar ifrån oss (människor) eftersom det inte finns något som säger anorlunda av vad jag vet. Så länge som det inte finns något som säger anorlunda så finns det ingen anledning att tro anolrunda, även om man kan sitta och fundera på om det är anolrunda för att sedan bevisa det - så som forskning väll går till?

fast som kontring till ditt resonemang så kan man väl säga såhär: att var kor, hästar och andra djur så lika oss i funktioner och fysik, så skulle vi ha medeciner och botemedel till det mesta, helt okomplicerat :angel:

Fast jag säger (eller hoppas iallafall att jag inte gör det) väll inte att vi är SÅ lika.
Men vissa saker har vi ju gemensamt...
Liten parantess, det kan ju även inom ART skilja sig så pass mkt att vi inte fungerar likadant, inom arten människor skiljer vi oss så mkt inom raser att mediciner inte fungerar lika på asiater som norskar. S[ p[ den logiska tanken om man f;ljer det och ditt resoneman skulle man ju kunna tro att norskar och asiater g'spar utav olika anledningar...

Annars håller jag med dig...

Vi vet om någon skulle forska på det på både häst och människa :p - Men eftersom det itne ser ut att finnas forskning på det så vet vi inte.
Utan vi kan ju bara sitta å fundera...

Jag tror på att de (hästar) inte gäspar utav så jätte anorlunda anledningar ifrån oss (människor) eftersom det inte finns något som säger anorlunda av vad jag vet. Så länge som det inte finns något som säger anorlunda så finns det ingen anledning att tro anolrunda, även om man kan sitta och fundera på om det är anolrunda för att sedan bevisa det - så som forskning väll går till?

Som sagt:

About the only thing we're fairly sure of is that the trigger is not the same as that of a yawn in humans, which is in response to transient drops in blood oxygen levels. That big intake of fresh air increases oxygen in the lungs and therefore in the vascular system. However, horses do not appear to be inhaling when they "yawn."

Från "The horse"

Fast jag säger (eller hoppas iallafall att jag inte gör det) väll inte att vi är SÅ lika.
Men vissa saker har vi ju gemensamt...

Nja, jag måste nog säga att jag tolkat dig att du säger så, att så länge ingen rent ut motbevisar dig kommer du att utgå från att hästarna fungerar likadant som människor... :crazy:

Fast "The horse" är en veterinärsida som man ändå kan anta har mer bakom sina påståenden än tex Monty och wipar är att de inte vanligtvis andas genom munnen (inte ens när de är väldigt anfådda) - vilket tex människor gör.

har du läst artikeln det länkades till?
för den känns inte särskilt säker på någnoting, utan sitter och skriver ut vad olika tror och olika påstpenden...
det finns inte en enda sak som de skriver ut att de faktiskt vet eller har forskat på, utan allt är lika mkt hypoteser... :crazy:

Ifrån the Horse
firmly believe
Some believe
but no one knows precisely why
At one time, many hypothesized that the horse
This has not been proven.
it is very hard to imagine a single cause for "yawning."
fairly sure
osv....

de är INTE lika oss i många funktioner och fysik.
Grisen och råttan är väl undantagen : ) Om vi ska bortse från schimpansen då.

bara en kontring för att påvisa det grå zonade. :D Jag vidhåller att det är just det här resonemanget som du är inne på, som oftast får oss på fall: att människan är oförmögen att sätta sig in i saker som inte applicerar till oss själva, och därmed, om vi får hållas fritt, omedelbart i första hand associerar till hur saker fungerar för oss själva, och hur vi själva fungerar. Det är mänskligt. Men det är därför det är bra att INTE utgå från oss själva i samtliga fall - särskilt inte gällande djurvård : )

Måste lägga mig i lite! Är inte veterinär, men är vi så olika egentligen? Bara att vissa delar i kroppen används mer eller mindre beroende på vad vi är för djur. Att det sen medicinskt inte fungerar på samma sätt kanske har med vilka virus eller bakterier (eller nåt annat) som har drabbat individen. De kan vara specifika och behöva olika åtgärder. Nu pratar jag om däggdjur.

Ja, fast vi diskuterar ju inte "föltuggandet" i den här tråden, jag missade att skriva det i grundinlägget. Ursäkta!

Annars förstår jag ja. :)

Fast "The horse" är en veterinärsida som man ändå kan anta har mer bakom sina påståenden än tex Monty och wikipedia. En anledning att tro att hästar inte inhalerar luft när de gäspar är att de inte vanligtvis andas genom munnen (inte ens när de är väldigt anfådda) - vilket tex människor gör.

Det visste jag inte (tog inte reda på så mkt om sidan ifråga)! Tack!
Och det har de ju rätt i, hästar andas ju inte vanligtvis genom munnen. Att jag inte kom att tänka på det! :o :o

Nja, jag måste nog säga att jag tolkat dig att du säger så, att så länge ingen rent ut motbevisar dig kommer du att utgå från att hästarna fungerar likadant som människor... :crazy:
Inte att hästar fungerar likadant överlag menar jag inte...
Men att det beteendet som ser likadant ut i stort troligen är i stort detsamma, det tror jag, ja.
Och så länge som det inte finns forsknign (bevis) på att hästar gäspar utav ena eller andra anledningen finns det ju inget som visar annat, så varför tro annat?

Det har ju att göra med att vi har helt olika DNA. Dvs är mycket annorlunda.

Fast, precis som skrivits tidigare, hästar andas vanligtvis inte på samma sätt som människor.

Inte att hästar fungerar likadant överlag menar jag inte...
Men att det beteendet som ser likadant ut i stort troligen är i stort detsamma, det tror jag, ja.
Och så länge som det inte finns forsknign (bevis) på att hästar gäspar utav ena eller andra anledningen finns det ju inget som visar annat, så varför tro annat?

därför att det som sagt är klokt att inte alltid utgå från sig själv :D

se MorvanMorrs svar tex.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama