Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?
Intressant...
Det är ju omgivningen och arvet. Kommer inte ihåg de exakta termerna från avelsläran nu men vad sjutton.. Men jag menar, en häst som av olika orsaker blivit en stresskänslig individ, den ska ju självklart försöka hållas i en så stressfattig miljö som möjligt precis som du skriver. Men det går ju inte att komma ifrån att stress uppkommer, alltid, i vardagen. Någonstans. Någon gång. Och då får man ju försöka "hjälpa" hästen i den situationen antar jag..
Men ja, minns inte min grundfråga.
Måste "tuggningar", etc tyda på stress? Det finns ju olika grader av "stress", en del märks ju inte ens utan ligger under ytan och kommer fram genom olika beteendestörningar. Men i övrigt. Men du får utveckla när du har tid, som du skrev, så skriver jag mer babbel då.
NU BÖRJAR DET JU BLI INTRESSANT
För det är juhär du kan ha hjälp av att ha läst psykologi, om du kan omsätta det i praktiken.
För om du har en häst vars konstitution är mer lättstressad än andra - så kan du ju med medveten hantering och kunskaper och förmåga att omsätta dessa kunskaper öka din häst stresstålighet.
Detta går att påverka rätt mycket, och man önskade kanske att de som åtar sig att ändra/förändra hästar beteende var mer kunniga på området.
Vilka mekanismer som styr vad..
Sedan så skall man ju ha klart för sig att man "tolkar" beteende efter bästa förmåga.
det finns ju inga likhetstecken, detta är det och detta är det, utan man får väl se varje "beteende" man noterar som en pusselbit.
Ju fler pusselbitar du har desto större chans att du skönjer bilden
Och som Tires skrev - så är ju sammanhanget väldigt avgörnade för hur man tolkar.
Vissa beteenden ser jag som varningssignaler, både utifrån studier, men framförallt utifrån erfarenhet.
Om man har häst som yrke så finns man i bakgrunden hos så många hästar. Ja den hästen betedde sig så, och det hände sedan med den....
Vissa beteenden tycker jag utifrån min erfarenhet helt klart man kan se som ett utryck för stress, men man kan ju inte se exakt vad som stressar.
Det behövs helt enkelt många pusselbitar, och att man är observant och villig att lyssna välvilligt.