Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Vad är det som säger att det är en överslagshandling?
Kanske ett relativt normalt beténde- hos hästen.:confused:

Det säger att det är en överslagshandling är inte beteendet i sig utan - att det uppträder i fel sammanhang.

Man gäspar inte när man skall slåss tex...
När man är trött eller slappnar av är det ju naturligt

Intressant...

Det är ju omgivningen och arvet. Kommer inte ihåg de exakta termerna från avelsläran nu men vad sjutton.. Men jag menar, en häst som av olika orsaker blivit en stresskänslig individ, den ska ju självklart försöka hållas i en så stressfattig miljö som möjligt precis som du skriver. Men det går ju inte att komma ifrån att stress uppkommer, alltid, i vardagen. Någonstans. Någon gång. Och då får man ju försöka "hjälpa" hästen i den situationen antar jag..

Men ja, minns inte min grundfråga. :o Måste "tuggningar", etc tyda på stress? Det finns ju olika grader av "stress", en del märks ju inte ens utan ligger under ytan och kommer fram genom olika beteendestörningar. Men i övrigt. Men du får utveckla när du har tid, som du skrev, så skriver jag mer babbel då.

NU BÖRJAR DET JU BLI INTRESSANT :)

För det är juhär du kan ha hjälp av att ha läst psykologi, om du kan omsätta det i praktiken.

För om du har en häst vars konstitution är mer lättstressad än andra - så kan du ju med medveten hantering och kunskaper och förmåga att omsätta dessa kunskaper öka din häst stresstålighet.

Detta går att påverka rätt mycket, och man önskade kanske att de som åtar sig att ändra/förändra hästar beteende var mer kunniga på området.

Vilka mekanismer som styr vad..

Sedan så skall man ju ha klart för sig att man "tolkar" beteende efter bästa förmåga.

det finns ju inga likhetstecken, detta är det och detta är det, utan man får väl se varje "beteende" man noterar som en pusselbit.

Ju fler pusselbitar du har desto större chans att du skönjer bilden :)

Och som Tires skrev - så är ju sammanhanget väldigt avgörnade för hur man tolkar.

Vissa beteenden ser jag som varningssignaler, både utifrån studier, men framförallt utifrån erfarenhet.

Om man har häst som yrke så finns man i bakgrunden hos så många hästar. Ja den hästen betedde sig så, och det hände sedan med den....

Vissa beteenden tycker jag utifrån min erfarenhet helt klart man kan se som ett utryck för stress, men man kan ju inte se exakt vad som stressar.

Det behövs helt enkelt många pusselbitar, och att man är observant och villig att lyssna välvilligt.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag vänder mig mot är att marknadsföra rena felaktigheter som en sanning.

En av dessa är tuggandet.

Jag tycker nog att det är viktigt som sagt, att folk inte tolkar LO:s namgivande av "tuggning" som den föltuggning man ser hos fölisar och unghästar. Är det den tuggningen folk diskuterar jag då är vi helt ute och cyklar hur vi hanterar hästarna, för det beteendet är som sagt ett rent och skärt underkastelse beteende. Men som sagt, vad jag förstått så är det inte den tuggningen som diskuteras här, utan som sagt, den mycket diskreta rörelsen med käke/läppar och ev. slickande runt munnen.
Det är inte ngn felaktighet alls i att det beteendet kan kopplas till att hästen "tar in och smälter" ett intryck.

Som du säger i ett senare inlägg så betyder ett och samma beteende inte en enda sak, utan är relaterat till situationen som sådan också. En gäspning är inte konstigare än just det - en gäspning - i rätt sammanhang. Men det kan även i ett annat sammanhang vara en överslagshandling som sagt. Det är inte bara hästar utan även hundar, som gäspar när de får ovett eller en tillsägelse. Det handlar inte generellt om kuvade hunsade varelser som är rädda utan bottnar i betydligt mer nyanserade situationer och beteenden.

Just det här kan ju faktiskt bero på att hästen inte tycker det är roligt att arbeta. Hur känner du för "arbetet", är det lika roligt för dig som när ni bara är eller ändrar du din inställning när du skall börja arbeta hästen?

Är hästen van vid att du ställer krav på henne?

Jag älskar det, och tycker att det är det roligaste som finns. Så, nej, jag ändrar inte inställning. Min tränare säger att hon ser väldigt positiv ut, och det där med högre hastigheter än skritt är liksom det enda som varit lite problematiskt. Men det går lite i svackor, i somras funkade allt prima, hon gick i trav lika bra som hon gör ute.

Jag har bara ridit "seriöst" (lektionsridit, "arbetat" vad man nu vill kalla det) sen juni i år, innan det har hon inte haft några som helst krav på sig. Så vi tror att det helt enkelt är så att när det blir lite jobbigt så ids hon inte. Hos förra ägarna har hon inte heller gjort något, ägarna lät henne styra och ställa och hon gjorde som hon ville. Det är först nu alltså, sen några månader tillbaka, som hon fått arbeta på riktigt. Jag funderar på att släppa all lektionsridning och bara rida ut på skogsturer och sen ta upp träningen igen till våren för att se om det är bättre då. Kan ju vara så att hon behöver tid att smälta allt, det har ju varit ganska mycket sen vi började.

Det säger att det är en överslagshandling är inte beteendet i sig utan - att det uppträder i fel sammanhang.

Bara för att människan "gäspar" vid trötthet behöver det inte betyda samma sak för djuren.

Man gäspar inte vid avslappnning, men hästar kanske gör det.

Vi behöver mer syre.

Senast ändrad:

Sedan så skall man ju ha klart för sig att man "tolkar" beteende efter bästa förmåga.

Ja, det är väl här "skon klämmer" antar jag, de flesta tolkar efter sina erfarenheter (hur stora/små/bra/dåliga de ön må vara) och vad de tagit in och lärt sig under sin tid i hästvärlden. Sen finns de säkert de som tolkar efter ANDRAS uppfattning och erfarenheter. Jag undrar hur bra det är... Att helt basera sin tolkning och sin hästhållning av en specifik individ på någon annans sätt att tolka den individ/de individer han/hon lärt sig av...

Jag tror generellt sätt att människans största tröskel att komma över när det gäller kommunikation mer djur - är för mänskligandet. Vi tror att alla funkar som oss.

Jag blir så sugen på att skriva in mig på miljoner kurser av såna här diskussioner. :p Men det går ju inte, just nu.

Hm. Men när kan det egentligen räknas som ett "naturligt" sammanhang att tugga/slicka/röra käkarna? Förutom i samband med mat. Att man inte börjar gäspa när man skall slåss är ju en sak, eller börjar tugga om man skall fly, men att det finns ju så många nyanser och tillfällen som (enligt mig..) inte är så extrema, där tuggandet/slickadet ÄNDÅ uppkommer. Jag menar, om min häst tuggar till när jag hämtar honom i hagen, det känns inte som en överslagshandling - men vad är det då. Utöver min tolkning, som är acceptans för att följa med ut ur hagen. Alla tuggningar/slick/röra käkarna är ju knappast överslagshandligar, men jag är lite förvirrad kring när det egentligen kan räknas som fel sammanhang - förutom de uppenbara som sagt.

Jag tycker nog att det är viktigt som sagt, att folk inte tolkar LO:s namgivande av "tuggning" som den föltuggning man ser hos fölisar och unghästar. Är det den tuggningen folk diskuterar jag då är vi helt ute och cyklar hur vi hanterar hästarna, för det beteendet är som sagt ett rent och skärt underkastelse beteende. Men som sagt, vad jag förstått så är det inte den tuggningen som diskuteras här, utan som sagt, den mycket diskreta rörelsen med käke/läppar och ev. slickande runt munnen.
Det är inte ngn felaktighet alls i att det beteendet kan kopplas till att hästen "tar in och smälter" ett intryck.

Jag borde nog även ha skrivit i grundinlägget att jag inte menade "föltuggande", för att klargöra. :o Meningen var en diskussion kring de små nyanserna av en "tuggning" hos vuxna hästar. Precis som du skriver.

Fast finns det några "bevis" för att de gör det?

Jag ligger inte alls på nivå för att svara :o Jag har ingen aning om det forskats något i varför djur gäspar eller inte...

Men mina funderingar går:
Varför skulle de annars gäspa om inte för samma anledningar som vi?
Är det jag som är dum och tror att indragningen utav luft på sätt som påminer mycket om våran och kallas detsamma betyder att det är detsamma?

För de borde ju kunna få samma anledningar som vi till att gäspa..?

Nu slog jag upp det på världens säkraste uppslagskälla :angel:
- Wikipedia och där står det att reflexen inte finns bevisad att den har med för lite oxygen i hjärnan och att det inte finns forskning på exakt varför man gäspar.
Finns även källa till påståendet, men man måste vara medlem för att läsa den artikeln så jag vet inte vad det står...

Alltså, bara för att något har samma benämning, typ "gäspa", så betyder det ju inte att det innebär samma sak för alla som gör det. Tycker jag, spontant. Speciellt inte som skillnaden i kroppsbyggnad mellan häst och människa är såpass stor.

Nu är ju wikipedia inte direkt tillförlitligt :D och det verkar ju konstigt om det inte skulle finnas NÅGON forskning på varför man gäspar?! Med "man", menar man då forskning på människor eller i allmänhet?

Jag ska googla lite... Fick mindre att göra nu. :D

-kl-

Rent snabbgooglande, hittade det här på MT's frågesida, det första som kom upp när jag googlade på "yawning, horses" :D (kör in det som quote för att ringa in bättre):

MT skrev:
Question: "Does yawning have a meaning for horses?"

Read Monty's Answer: It certainly does, and it has a critical meaning when dealing with horses. The act of yawning is to take in oxygen. One element of tiring is starving the brain of oxygen. During exertion and tension we assign oxygen to muscles needed for work. Horses in their quest for survival will enter periods of extreme concern and rob the brain severely. They’ll push themselves for a long time and then when they become satisfied that they are not going to die, they’ll relax and yawn because their system is taking over to re-oxygenate the brain. When I work with horses at starting gates, I sometimes find that it can take up to a couple of hours to achieve this state. It is a demonstrative act that means, “I’m relaxed now and I feel assured that you’re not going to hurt me.”

Rent spontant tycker jag det där låter vettigt, samtidigt som jag tycker frågan är dumt ställd :o (klart att en gäspning betyder NÅGOT, det är ju en handling), och sedan gäspar ju hästar även i andra lägen än de MT beskriver.. Tycker jag.
Nu ska vi se om jag kan hitta något mer faktabaserat.. *nynnar*

Aha. Här är en till kortare frågeartikel:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=4380

Där står det t.ex.:

"About the only thing we're fairly sure of is that the trigger is not the same as that of a yawn in humans, which is in response to transient drops in blood oxygen levels. That big intake of fresh air increases oxygen in the lungs and therefore in the vascular system. However, horses do not appear to be inhaling when they "yawn.""

Alltså, bara för att något har samma benämning, typ "gäspa", så betyder det ju inte att det innebär samma sak för alla som gör det. Tycker jag, spontant. Speciellt inte som skillnaden i kroppsbyggnad mellan häst och människa är såpass stor.
Tänker du att olika arter nu skulle göra liknande beteénden utav olika anledningar eller på att gäspningar kan skilja sig och därför göras utav olika anledningar?
Jag ser ingen anlending till att ett djur som är så anolunda byggt ifrån oss, så som häst inte skulle kunna ha behov utav att tex svalka hjärnan genom att gäspa (om det nu är anledningen till att man gäspar så som föreslogs hos wikipedia). De har ju rent kroppsligen en hel del gemensamt med oss trots allt...

Nu är ju wikipedia inte direkt tillförlitligt :D och det verkar ju konstigt om det inte skulle finnas NÅGON forskning på varför man gäspar?! Med "man", menar man då forskning på människor eller i allmänhet?
Fast det stod inte, och jag hoppas inte att jag uttryckte mig som så att det påstods hos Wikipedia att det inte fanns Någon forskning. För enlgit wikipedia finns det forskning, men ingen som bestämt visar på varken det ena eller andra säkert.
Det togs på wikipedia upp både olika sorters djur och människor.

Och jag tyckte det där lät som ren BS. :crazy:

Hästar skiljer sig väll ändå inte så mkt kropspligen i funktioner när man tränar så att det samma isåfall skulle gälla på människor :/

Och jag tyckte det där lät som ren BS. :crazy:

Hästar skiljer sig väll ändå inte så mkt kropspligen i funktioner när man tränar så att det samma isåfall skulle gälla på människor :/

Tja. Jag vet inte var de får det ifrån, jag har läst det på ett antal sidor nu med olika formuleringar förstås men betydelsen är ungefär samma "vi tror att det kan ebtydet det här och det här men det enda vi vet är att det inte har samma betydelse som hos människor.

Som sagt, jag skulle vilja ha något som styrkte det, som man kunde stöda sig mot men hittar inget just nu, förmodligen för at jag söker på fel ställen. :D

Och så länge som det bara är folk som tror saker å påstår saker så köper jag det inte iallafall. :p

För hur kan man veta att det inte betyder detsamma som för människor när man sedan i nästa mening kommer med att man egentlgien inte vet någonting alls?
Bättre att utgå ifrån att vi också är djur och att det lär vara samma funktion i grunden hos dem som hos oss, vilket vi enlgit wikipedia inte är helt säkra på exakt vad det är :p

Tänker du att olika arter nu skulle göra liknande beteénden utav olika anledningar eller på att gäspningar kan skilja sig och därför göras utav olika anledningar?
Jag ser ingen anlending till att ett djur som är så anolunda byggt ifrån oss, så som häst inte skulle kunna ha behov utav att tex svalka hjärnan genom att gäspa (om det nu är anledningen till att man gäspar så som föreslogs hos wikipedia). De har ju rent kroppsligen en hel del gemensamt med oss trots allt...

Ja, ungefär så. Bägge påståendena.

Det låter ju förstås logiskt att hästen också skulle behöva "svalka" hjärnan, men hur vet vi? Vad säger att det inte finns helt andra fuktioner för en gäspning hos en häst?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark