Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Behaga och behaga - när jag kom tillbaks var tråden låst.
Så det var svårt att svara då :angel:

Du frågade vad jag grundade mitt påstående på ( att NH är enformigt, då att utsäta hästen för press, och ge hästen eftergift - då den ger efter = är negativ förstärkning)
Och det bygger jag på Universitetspoäng i inlärnings pskykologi.

Mer utförligt får jag svara i morgon , då jag har annat att stå i.

Samma till dig, jag får återkomma i morgon.

Men vad formar hästens psykologiska läggning?

Självklart finns individuella variationer.

men om en hsät är mer stress känlsig - så skall den ju utsättas för mindre stress.

Detta med strechzoner har jag redan skrivit om

Lär vi oss att bli brutala - fast psykiskt - jag är rädd för att det ligger något i det.

Det håller jag med om... Det är ju inte så många som pryglar sina hästar idag direkt men verkar heller inte vara så många som inser att okunskap om hästens psykiska hälsa kan göra minst lika mkt skada som yttre våld... :(

Amerikaner är sällan buskablyga direkt och uttalar sig gärna om saker de inte har så mycket koll på.

Ja det gäller inte bara amerikaner, tycker jag...:o

Ang att citers o källan osv så undrar jag över ditt citat som du googlat fram tidigare i tråden. Jag undrade faktiskt just där: Säger vem??

Jag tycker att du gör precis det du säger att du inte vill göra:crazy: Du generaliserar och påstår dig veta utan att ange varför just du skulle veta:cool: Säger inte att du har fel men det blir lite sten i glashus, ang sadling bla. Det finns inget som säger att irritation vid sadling alltid innebär opassande sadel:confused: Det vanligaste är nog att sadlingen förknippas med att spänna fast något, vilket många hästar tycker illa om. De kan tycka illa om täckesgjordar också, allt man sätter på dem och spänner fast. Tryck. Ofta samma sak som får hästar att reagera på att sitta fast med tex grimma och då tex slänga sej för att komma loss...Det har inget med grimmans passform att göra. :smirk:

Du har rätt i att man inte kan generalisera i såna här trådar, men det gäller även dej. :idea:

Är f ö inte heller nh-frälst direkt.....jag ser det mer som något som funnits förr men som smarta amerikaner (för att återgå till dem:D) tjänar pengar på.

Senast ändrad av en moderator:

Behaga och behaga - när jag kom tillbaks var tråden låst.
Så det var svårt att svara då :angel:

Du frågade vad jag grundade mitt påstående på ( att NH är enformigt, då att utsäta hästen för press, och ge hästen eftergift - då den ger efter = är negativ förstärkning)

Jag har också universitetspoäng i psykologi, fil kand för att vara exakt, och jag finner ditt resonemang lite märkligt. Jag upprepar, att slå hästen måste väl om något vara negativ förstärkning? De flesta hästägare varnar dessutom inte flera gånger innan de slår, så hur ska hästen förstå det?
Återkom gärna med ett bättre svar, det finns många som har universitetspoäng, det säger ingenting.

Är f ö inte heller nh-frälst direkt.....jag ser det mer som något som funnits förr men som smarta amerikaner (för att återgå till dem:D) tjänar pengar på.

Där var ett argument jag köper. :D
Dock finns nöjda hästägare världen över som trivs med denna slags "horsemanship" men visst finns mycket profit i det.

KL:

jag kan tyck aatt 7 games har sin plats.Jag anvädner dte delvis fö rtat lära ny perosnal att använda små signaler o kräva sit utrymme med hästarna.

Jag har inte sett -så-himla mkt NH som jag reagerat negativt på,mest för att jag kanske inet sökt mig ditåt(men umgås med rätt mkt westernfolk tex)

Det jag sett som är av parelli är Silke Vallentin,en supertränar esom -inte kan- ge sig på en häst fysiskt eller psykiskt under någon längre stund eller med någons törre framgång.

jag vill bara återkomma tilld et jag sa om underkastelsesignaler.

Jag har jobbat rätt många år med hästar,haft bara egna hingstar men ridit in,rehabiliterat o jobbat med svåra o hårda hästar likväl som -mkt mjuka o sociala,som de jag har nu.

Jag ser också till att de jag har nu tex får träffa andra hästar o under dessa sessioner är dte interssant att iakkta deras signaler.

en sak har den signal jag talat om gemensamt-den används i en underkastelsesituation oavsett hästens psyke!

Nu talar jag alltså om signalen att vända huvudet från motparten och "titta"med ena örat o ögat.Oftast är frånvändningen stor,den kan också ske genom höjnig av nacke,bort md huvudet och snegling bakåt.

i -inget-av de fallen jag iakktagit har dte varit fråga om en signal som säger att ästen "inte gett sig"!

jag har också haft tillfälle att iakkta sama fenomen undre ryttare,nämligen då jag höll på att skrämam slag på hela svenska fälttävlans eliten med en av hingstarna,som är mkt stor o hög,svart,hög resing och fladdrande man o spetsad eöron.

Dess ahästar,som normlat inte regarera för ngt blev skiträdda när jag kom -skrittande-
Det tog mig inte många minutr att inse att om jag stannade hästen o vände bort huvudte fårn den ankomamnd ehästen så vågade de sig för bi utan problem.

Alltså-baserat på -mina perosnliga-iakktagelser så anser jag att det bord evara en starkt underkastelsesignal.

Det gör att jag blir lite rädd närjag tänker på attdet -kan-missupffattas o man driver på hästen nrä den redan gett flertalet underkastelsesignaler,varav denna är en av de starkaste.

tuggandet ser jag inet heller som om de tänker-helt enkelt för att jag inet -vet-NÄR de tänker o hur de uppfattar situationen.Jag kan ju bara utgå fårn beteendet -efter-händelsen och då är det inet alltd en koppling mellan tuggande och förståelse.

tuggandet i sg kan jag se på en nervös häst,företrädelsevis en som inet är så utåtagerande.
gäspandet -kan-vara spänningslösande,men i mina ögon också förväntansfullt eller endorfinbaserat(förväntan:rolig ridning,mina hästar älskar att htta på kul saker med mig,endorfinbaserat:kommer specielt fram vid massage av bak o innerlår,mindre ofta vid massage av hals o manke som är bevisat hjärtslagssänkande)

Det här är dte enda jag har sett,och i mina ögon så funkar det så.

Jag tror inte att det handlar om muskelgrupper utan att den får panik- snör åt runt bröstkorgen- som ett skärp.:eek:
Kanske nerver.

Ja, just det - tryck:idea: många reagerar även på tryck på andra ställen tex över nacken, längre bak under magen, osv. Kanske en uråldrig instinkt hos ett flyktdjur :confused: Tryck = sitta fast = fara, kan ej fly. Jag vet inte. Bara gissar utifrån helt hemmagjorda teorier :D Dessutom finns väl en hel del nerver också bakom sadelgjorden nånstans.

Det är därför som skänkeln bör ligga VID sadelgjorden, - inte vid ljumsken. Det irriterar den bara.

Intressant det du skrev om huvudet som vänts bort, för jag har också lagt märke till denna signal då man tittar rakt på vissa hästar ibland.
Har funderat lite vad det kan betyda och det du säger låter mycket logiskt.
Brukar försöka tänka på att inte stirra dem rakt i ögat så som man som människa automatiskt gärna gör.

Det första jag lade märke då jag gjorde join up med min sturska nykastrerade unghäst, var örat som vinklades mot mig, och då han efter det började sänka huvudet tyckte min instruktör att det räckte. På det fick vi en fullbordad follow up. :)

Tror absolut att du har rätt i att signaler missas, och därför bör man som nybörjare träna dessa övningar med en erfaren person som ser signalerna.

Har haft hästar som inte alls har varit uppspända både på framridning o vid hand, där andra hästar har tvärvänt med sina ryttare. Då har det inte varit hingstar.
Min val. hade respekt för äldre damer:D som ung.

Nej jag har aldrig sett en häst som vid normalt hanterande har slickat eller tuggat.

Glappa tänder med bett i mun- ja som ett ivrigt eller nervöst betéende. T o m gnisslande.

Jag är inte säker på vad folk menar med "tuggande"...mina hästar "tuggar" inte (det är nåt föl gör när äldre hästar kommer nära) men när jag jobbat med något nytt och vi har gjort framsteg (tvåvägskommunikation), hästen vet vad jag vill och förstår så får jag reaktionen att hästen sänker sig och lätt "fepplar" med läpparna och ibland kommer även nåt slick.

Ville bara säga att när jag startade tråden avsåg jag att ovanstående (fipplande med läpparna osv) även det skulle innefattas i "tuggande". Det var mer ett samlande begrepp.. Bara så att du vet. :)

Ibland när jag är ute med ena valacken så är vi inte riktigt överens, då kan jag höja rösten åt honom och låta lite arg. Följden av det blir att han kopplar av och tuggar lite och slickar sig om mun, ungefär som att han konstaterat att han slapp ta över ledarskapet och är fullkomligt nöjd med det.

Känner igen mig mycket i det där. Jag vill också gärna tolka det som avslappning och "tankegång" eftersom jag då i den stunden upplever hästen så, med ögonkontakt, känsla och allt annat man lägger märke till i hanteringen av sin häst. Men jag undrar... hur mycket kan man lita på det "hjärtat säger", hur vet jag att jag inte är helt ute och cyklar när jag tror att min häst kopplar av/eller när jag tror att min häst visar en stressframkallad överslagshandling? Egentligen? Rent allmän fundering. För mig räcker det inte med att läsa en faktaartikel eller avhandling om jag själv starkt upplever något som i viss grad inte stämmer med den generella faktabaserade sanningen (gäller inte nu just överslagshandlingsdiskussionen..).

delvis kl...

Håll gärna eventuella diskussioner kring NH's vara och icke vara, huruvida det är skitbra eller inte VIA PM. Vill inte att tråden ska stängas pga tjafs. Diskutera gärna på ett givande sätt kring NH som har med trådens ämne att göra. :)

Ursprungligen postat av Madelene

Ibland när jag är ute med ena valacken så är vi inte riktigt överens, då kan jag höja rösten åt honom och låta lite arg. Följden av det blir att han kopplar av och tuggar lite och slickar sig om mun, ungefär som att han konstaterat att han slapp ta över ledarskapet och är fullkomligt nöjd med det.
Hmm.
tycker det låter mer som -OOOh.Ska sköta mig.
hur menar du att hästen gör när den får beröm?
Något annat?
DÅ om ngt borde den fibbla med munnen- om du menar att det är synonymt med avslappning.

Vad är det som säger att det är en överslagshandling?
Kanske ett relativt normalt beténde- hos hästen.:confused:

Helt klart att de hästar som behandlas kiropraktiskt- vid fel- gör en munfibbel .

Samma till dig, jag får återkomma i morgon.

Men vad formar hästens psykologiska läggning?

Självklart finns individuella variationer.

men om en hsät är mer stress känlsig - så skall den ju utsättas för mindre stress.

Detta med strechzoner har jag redan skrivit om

Intressant...

Det är ju omgivningen och arvet. Kommer inte ihåg de exakta termerna från avelsläran nu men vad sjutton.. Men jag menar, en häst som av olika orsaker blivit en stresskänslig individ, den ska ju självklart försöka hållas i en så stressfattig miljö som möjligt precis som du skriver. Men det går ju inte att komma ifrån att stress uppkommer, alltid, i vardagen. Någonstans. Någon gång. Och då får man ju försöka "hjälpa" hästen i den situationen antar jag..

Men ja, minns inte min grundfråga. :o Måste "tuggningar", etc tyda på stress? Det finns ju olika grader av "stress", en del märks ju inte ens utan ligger under ytan och kommer fram genom olika beteendestörningar. Men i övrigt. Men du får utveckla när du har tid, som du skrev, så skriver jag mer babbel då.

Jag borde egentligen plugga etologi på universitetsnivå känner jag, för att gräva ner mig ordentligt och få på fötterna, men det hinner jag inte nu.. Får försöka hinna med en sån kurs medans jag försöker komma in på vet. om ett år. :d

När jag läser den här tråden blir jag väldigt kluven. Jag har hållt på med MR:s Join up sen jag skaffade min häst, som i princip vad ohanterbar när jag köpte henne. Det mesta fungerade så bra. Det enda problemet har varit att sko henne, och det beror väl på att hon går i brunst så fort hon ser min hovslagare, och det går i svackor.

Allt har gått bra tills de senaste månaderna. Problemen kom i samband med att jag började kräva mer av henne. Bl.a. att hon ska stå kvar i boxen även om jag går iväg en liten stund, vilket nu fungerar jättebra. Jag var borta två veckor på praktik, och efter det har hon varit lite svårfångad i hagen och helst inte velat komma till mig när hon sett att jag hållt grimman i handen. Jag vet inte om hon bara är lat, eller om hon inte trivs med vårt arbete. Hon har nämligen aldrig behövt göra något hos förra ägarna, och det är först hos mig hon fått arbeta. Min tränare säger att hon ser jättepositiv ut vid ridningen, även om hon varit svår att få i trav.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Det känns som att jag tappat hela meningen med min hästhantering. Jag vill ha det som de flesta andra vill ha; en samarbetsvillig, glad häst jag kan lita på men fortfarande en häst med egna åsikter och lite attityd. Det känns som att min blivit lite FÖR lätt att hantera. Hon sätter huvudet i grimman (när hon väl kommit fram till mig), står still i boxen, fungerar bra vid ridning. Men något känns fel.

Det största problemet är nog att jag vill för mycket. Jag vill så himla gärna att vi ska bli bättre, att vi ska komma någonstans inom ridningen. Men det känns som att jag glömmer bort allt det andra, att både jag och min häst ska ha roligt. För det är egentligen det enda jag bryr mig om.

Jag har alltid trott att Join up är något bra. Det har alltid funkat för mig, eller åtminstone tror jag det. Men med min häst känns det som att det är allt eller inget. Antingen är hon 'ouppfostrad' och inget funkar, eller så är hon i princip apatisk (ja, jag överdriver litegrann). Typ som att hon är glad, ouppfostrad och olydig eller mindre glad, uppfostrad och lätthanterad.

Jag känner mig som världens sämsta hästägare just nu, och det känns som att hon skulle få det mycket bättre hos någon annan. Men sanningen är ju att jag älskar den här hästen. Jag skulle inte sälja henne frivilligt för hur mycket pengar som helst, och ja, hon är helt enkelt min bästa vän. Men vad gör jag när jag känner att jag tappat allt det jag tror på? Allt det jag en gång hade?

Vi började rida mer seriöst för tränare i juni i år, och innan det red vi "bara" i skogen. Då kunde hon förvisso ingenting, men det kändes på något sätt som att hon var lyckligare då. Jag är väldigt, väldigt noga med att berömma henne när hon gör rätt, och brukar försöka sluta rida när det går som bäst.

Är vi i en svacka som vi snart tar oss upp ur, eller? Jag vill ju bara henne väl. Jag skulle aldrig med mening göra något som skulle vara dåligt för henne. Ska vi ta en paus, fokusera på annat?

Jag känner mig förtjänt av en massa dumma kommentarer om hurdan dålig hästägare jag är, så ös på..

Förlåt förresten för trådkapning..

Vad är det som säger att det är en överslagshandling?
Kanske ett relativt normalt beténde- hos hästen.:confused:

Helt klart att de hästar som behandlas kiropraktiskt- vid fel- gör en munfibbel .

Är förvirrad nu! :D Vad är det jag skulle ha sagt är en överslagshandling? Uppdatera mig..

Och ang andra stycket ovan, varför är det helt klart?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama