Som jag ser det, så är det inte join up'en i sig som är problemet - utan hur mycket man pressar hästen.
Att "jaga" bort är ju att stöta ut ur flocken (och det gäller då också lös häst i ridhuset al a vanlig hästhantering, löshoppning, longering...)
Om man har en ung häst så skall man vara en mästare om man skall hantera den så att den aldrig upplever stress. För det är svårt att förstå människorna och det är nya saker för en liten häst.
problemet är ju som jag ser det hur man tolkar tuggandet.
*Nu har jag varit duktig - nu tänker hästen så det knakar, vi får den att "tänka" lite till.
eller, okey nu blev det lite för mycket bäst vi avslutar med något roligt.
Man skall inte kasta ut barnet med badvattnet vad det gälelr NH, och det handlar mer om person än metod.
Men många NH'are overthere förkastar inlärningspsykologiska metoder.
I fallet lös i ridhuset, longering, löshoppning osv kan man ju ta udden av det skrämmande genom att använda positiv förstärkning dvs belöning.
Det är ju både lättare och roligare för hästen att lära sig mer positiv förstärkning /beröm/belöning) än med negativ ( man slipper obehag)
DET är det knasigaste med en del NH'are som kommer från "over there" de påstår (okuniga? / far med osanning? ) att hästar skulle vara en helt egen art där mekanismerna för inlärning som gäller för alla levande varelsers inlärning - inte skulle gälla häst
Det blir också svar till Allimac 76 i den låsta tråden.
Att bara hanteras med negativ förstärkning är inte roligtvare sig för häst, hund eller människa.
Ledarskap handlar om så mycket mer än att bara ge personalen order