Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

Ja vissa reagerar ju på gjorden.

Ju mer pusselbitar - ju lättare att tolka/gissa rätt.

Jag la till lite om hur hästen reagerar vid borstning i mitt inlägg

Däremot blir man torr i munnen vid stress och "vispar" då på tungan får att få igång lite mer saliv.

QUOTE]

Det är ju sant! :idea:

Vet du om man har testat på stresshormoner på häst?

Min pålle tuggar bara till någon gång och det gör han enbart om jag verkligen satt mig över honom vad gäller dominans. Vet att join-up har kommit på tal i en del trådar, ska INTE prata om det nu, bara nämna att han vid dessa sällan (för att nästan säga aldrig) tuggar. Jag driver honom inte runt på det sättet heller utan strävar bara mer efter lydnad. Denna handling ansågs väldigt stressande av en del.

Du skrev om att det kan vara en överslagshandling med. Jaa, kanske därför NH-världen (o jag med) ser det som en form av acceptans. Den stannar upp med det den håller på med (säg vid tillsägelse), ser ut att tänka till och tuggar sen lite lätt med munnen. Varför har det just bara blivit det beteendet då? Ligger det närmast till hands då eller vad? Eller är det i kombination med muntorrheten vid stressen? För jag tycker mig kunna se detta inte bara hos min häst vid speciella tillfällen...

Senast ändrad:

Jag har läst 20 p etologi. Han står ej omnämnd i något sammanhang.

Kan ju vara så att han (MR) helt ovetenskaplig ger sig ut för att få folk att bete sig lite bättre mot sina djur och som sådan gör han ju lite nytta. Sen att han inte har alla svar är en annan sak. Alla olika gurus har sina metoder men i grunden så handlar det ju om ett lugn och stilla hanterande av hästen utan våld och därmed har dom ju ett berättigande;)...

Kan ju vara så att han (MR) helt ovetenskaplig ger sig ut för att få folk att bete sig lite bättre mot sina djur och som sådan gör han ju lite nytta. Sen att han inte har alla svar är en annan sak. Alla olika gurus har sina metoder men i grunden så handlar det ju om ett lugn och stilla hanterande av hästen utan våld och därmed har dom ju ett berättigande;)...

Jaa, visst. Jag skrev det inte som kritik mot MR på något sett. Jag har inga tillräckliga kunskaper om just honom för att kunna ha det. Det man kan slås över är ändå att han ju fått så mycket uppmärksamhet (träffat drottningen av england o vad det var) utan att ens tas upp i beteendesammanhang. Men sen är det ju det med vetenskap. Vad är det? För hunda år sedan var rasistiska påhopp mot vissa grupper av människor sanningen. Det fanns lägre stående folkgrupper helt enkelt.

Man måste vara kritisk även mot vedertagna sanningar. Att de framstående etologerna inte har något för MR (säger inte att det är så, men han fattas ändå i mina etologiböcker) betyder inte att man ska förkasta nya idéer. Det är sådana som i framtiden kan komma att ändra "sanningen". Man kan mäta hur hormoner utsöndras i kroppen, men vi kommer nog aldrig egenligen veta vad och hur en häst egentligen känner inför en viss uppgift, hur den uppfattar sin verklighet. Vi kan bara anta, titta på ett beteende och sätta det i samband med en händelse. Vi är inga hästar.

Men jag tyckte det var alldeles utmärkt att få höra ett uttlåtande som verkar faktabaserat istället för "tyckande". :bow:
Riskerna med en massa tyckande är ju att folk tror att det är fakta och agerar efter det.
Visst får du klargöra vilka slags åsikter du är ute efter men trådskaparen äger inte tråden utan den utvecklas i olika riktningar.

Vad bra att du fick ut något av det då. :) '
Jag tyckte inte heller det var något fel på Fredrik_'s inlägg, egentligen.

Jag har heller inte påstått att jag äger tråden, däremot ville jag helst inte ha en diskussion kring NH's vara och icke vara (det blir bara bråk).
Det kom också åsikter tidigare kring hur mycket man egentligen "får" uttrycka sin egen uppfattning - och eftersom det var just "tyckande" jag var ute efter med tråden från början så tycker jag att man i den här tråden ska strunta i vad som är faktamässigt korrekt eller inte. Det var trådens tanke, då kan man inte komma och säga att "nej nej", däremot kan man givetvis skriva en egen faktabaserad uppfattning som tillägg till diskussionen.

Man ska inte känna att man inte kan skriva sin åsikt/bild av det hela här bara för att den kanske inte är helt korrekt enligt boken. Man ska heller inte behöva vara "rädd" för att folk ska agera exakt efter vad man skriver, jag tror inte att det fungerar att tänka så om man vill ha en vettig diskussion på ett så stort forum som buke..

Senast ändrad av en moderator:

-kl-

Rent allmänt..

Det verkar som att olika typer av hästar (rent psykiskt) "tuggar" eller visar överslagshandlingar eller något ditåt olika ofta. Vad beror det på? Tänker själv att det vore "logiskt" om det handlade om olika hästars nervösa/lugna läggning, hur mycket funderande/tankeverksamhet en häst har, hur lätt den påverkas av omvärlden, hur lättskrämd osv?

Jamen förstår du vilket liv det skulle vara:eek:
-GE HIT MAT!!!
-Jag kan inte träna för jag är i brunst:rofl:
-Nu vill jag galoppera hem- på stubben

:rofl:
Haha, ja men det finns ju öronproppar! :D

Egentligen skulle det nog vara rätt klurigt om hästar kunde prata människospråk... jag trivs nog bra som det är även om det kräver en del från min sida. :o

-kl-

Rent allmänt..

Det verkar som att olika typer av hästar (rent psykiskt) "tuggar" eller visar överslagshandlingar eller något ditåt olika ofta. Vad beror det på? Tänker själv att det vore "logiskt" om det handlade om olika hästars nervösa/lugna läggning, hur mycket funderande/tankeverksamhet en häst har, hur lätt den påverkas av omvärlden, hur lättskrämd osv?

Då borde man oxå kunna se att "nervösa" hästar tuggar oftare om de utsätts för "prövningar"? Är det så du menar?! Intressant!

Ja, det var något ditåt jag tänkte. Eller kanske inte nervösa, men hästar som är mer benägna att fundera eller tänka till/bli förbryllade i en konstig/smått skrämmande/ovan situation.

Kanske är det så att hästar med en viss psykisk läggning har större benägenhet till överslagshandlingar också? Jag har inte läst någon större mängd etologi så jag har inte koll på sånt. Men jadå, jag ska googla och kolla i lite böcker när jag får tillfälle. ;)

Jaa, sen får man kanske ha i åtanke att denna individ kanske varierar med tiden. Individen kanske är lugn och gör sällan överslagshandlingar. Men tex vid flytt och när individen är allmänt otrygg kanske detta oxå är mer frekvent?

Jaa, det kanske är något för etologerna att ta tag i! Synd att jag valde en annan inriktning på mina biologistudier...

Tja, jo. Jag tänkte mer på en häst som faktiskt "håller sig" sådan. Som ÄR lagd på ett visst sätt, dvs t.ex. en häst som är väldigt känslig för förändringar - reagerar på ett visst sät just när något i vardagsmiljön förändras (drastiskt eller minimalt).

Det har de säkert gjort redan.. :D Men jag sitter på jobbet och hinner inte googla utförligare.

Då borde man oxå kunna se att "nervösa" hästar tuggar oftare om de utsätts för "prövningar"? Är det så du menar?! Intressant!
Tror faktiskt att alla är olika med hur mkt de använder sin mun.
De som alltid måste fibbla med ngt. Drar i blixtlås, knappar, kedjorna de sitter fast i osv.
de som fibblar med mulen när det står still o väntar på sin tur att hoppa- en lite längre stund.

De som alltid måste fibbla med ngt. Drar i blixtlås, knappar, kedjorna de sitter fast i osv.
de som fibblar med mulen när det står still o väntar på sin tur att hoppa- en lite längre stund.

Jaa, men jag tror vi avser olika tugganden nu! Det du tar upp har nog inte så mycket med det hela att göra. Låter mer som ett utforskande eller möjligtvis någon form av rastlöshet.

Dessutom, ett förtydligande; Med "nervös" spann jag vidare på Lord Owen's uttalanden. Alltså hästar med en viss läggning, inte just nervös som man kanske först tänker på.

Det är ju sant förstås, det finns t.ex. en islänning på ett mindre stall där jag hjälper till ibland som gärna nafsar/tuggar/suger på allt möjligt (brukar sägas att han borde ha napp :D) så fort det blir "tråkigt" omkring honom. Den hästen har ett väldigt uttalat behov av att greja med saker med munnen/tänderna/läpparna.

Men precis som Tires skriver kanske det inte hör samman med "tuggningar" som det menas i trådens början? Fast det kanske påverkar också förstås.. Efter hur "tugg-glad" hästen är. :angel: Funderar helt fritt nu.. :p

Du skrev om att det kan vara en överslagshandling med. Jaa, kanske därför NH-världen (o jag med) ser det som en form av acceptans. Den stannar upp med det den håller på med (säg vid tillsägelse), ser ut att tänka till och tuggar sen lite lätt med munnen. Varför har det just bara blivit det beteendet då? Ligger det närmast till hands då eller vad? Eller är det i kombination med muntorrheten vid stressen? För jag tycker mig kunna se detta inte bara hos min häst vid speciella tillfällen...

Jag tror helt att det har med muntorrhet att göra.

Om hästen tuggar och slickar anser jag den vara stressad.

och tycker nog att jag fåptt det bekräftat.

Jag har haft problem med min unghäst

I början under inridning så såg man rynkor ovanför näsborrarna = hästen är inte tillfreds.

Det gick inte över, i stället började hon tugga och slicka sig om munnen vid "ridning". Jag såg det som en varningsklocka, och när hon senare skjöt rygg så bokade jag tid på djursjukhus.

Mkt riktigt - allvarligt fel på hästen.

Hon var tokstressad

Den andra frågan får jag kolla upp

Per Jensen ( sveriges expert på etologi) beskriver gäspningen som en överslagshandling beroende på en inte konfikt mellan två olika beteenden.

Tex fly eller anfalla.

Min hästs inre konflikt torde då vara mellan att försöka springa därifrån ( fick hon juinte) eller skicka av ryttaren - vilket hon då gjorde till slut.

Innan dess så gäspade hon en period, började sedan slicka och tugga.

Om jag inte läst psykologi och etologi - då hade jag ju aldrig sett det som "varningstecken"

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama