Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

KL

betyder att man riktar ett inlägg allmänt och inte till en specifik person. Så jag talade om dessa trådar i allmänhet

Det vet jag.
Men det ger mig också friheten att svara, som skapare av den här tråden vill jag gärna klargöra mitt syfte med DEN HÄR tråden. Jag vill inte att folk ska läsa här och "jaha så är det förstås!", det tror jag inte många gör heller. Men att ta reda på uppfattningar och tolkningar ute "bland folk" tycker jag är ett bra sätt att komplettera vanligt teoretiskt pluggande (böcker etc.).

Har bara varit med om att unghästar & föl tuggar & då för andra flockmedlemmar,antagligen för att visa att de är undergivna eller inte vill ha ngt bråk, för säkerhetsskull.
Jag skulle bli lite stött om mina hästar tuggade för mej, vill inte att de ska känna att de ska underkasta sig så mkt.

Men grejen är ju att det inte framgår - här är alla lika anonyma.

Och den utan utbildning/kunskap utallar sig ju mer tvärsäkert än den som har.

Sedan så är alltid andrahandsinformation färgad av förmdlarens personlighet.

Men om du har ett annat syfte än det uppenbara så får du nog tala om det. Annars kan det ju missförstås av fler än mig.

Jag satte bara ord på hur sådna här trådar _kan_ uppfattas

Nog om detta - åter till ämnet

Men jag tror att på ett öppet forum måste man till viss del anta att de som läser inte tar allt som dagens sanning. Annars går det ju inte att diskutera kring något ämne av rädsla för att påverka människor negativt när man delger andra sin högst personliga uppfattning?

Det står tydligt i trådens rubrik: "Vad betyder "tuggandet" FÖR DIG?" Jag trodde det var tydligt nog, att det var riktat åt det hållet, nu är det ju försent att ändra men då får väl folk läsa vidare. :D

Senast ändrad av en moderator:

Har hört att spänningar släpper när hästen gäspar. Sen om det är bra eller dåligt är frågan :crazy:
Kan ju se det så att det är dåligt eftersom den just har/hade spänningar.
Eller att det är bra, kanske alla hästar har spänningar och när den gäspar släpte lite;) hehe. Men som sagt bara vad jag hört, har inte så stor koll.

Jag har också hört att det är spänningar som släpper.

och din tanke är ju fin, den kanske inte skulle varit spänd från början.
det beror ju på. Hästar kan ju bli spända för att det är första gången den upplever någonting.

Sedan kan det ju vara en överslagshandling

Men grejen är ju att det inte framgår - här är alla lika anonyma.

Och den utan utbildning/kunskap utallar sig ju mer tvärsäkert än den som har.

Sedan så är alltid andrahandsinformation färgad av förmdlarens personlighet.

Fast varför ska då ngn lyssna på det du skriver? Det är ju precis samma sak. Det du skriver är självklarheter för mig och säkert många andra. Det lät på ditt svar som du idiotförklarade de flesta i tråden. Jag tror nog som L.O att man får förutsätta att folk kan bedöma rätt skapligt. Och dessutom som sagt så är ju tråden väldigt tydligt formulerad att den vill ha folks PERSONLIGA åsikter - inte nödvändigtvis universal sanningar. (finns det såna?)

Delvis knapplån

Jag vill inte att någon skall köpa det jag skriver rakt av. Det är därför jag alltid hänvisar till källan..........:idea:

Jag vill att de som har köpt en lätt kunskap från någon ( Monty eller vem det än vara må) skall börja tänka lite till. Vara källkritiskt och leta mer kunskap.

Det dummaste man kan göra är att bara ha en eller ett fåtal "kunskapskällor". Och det är lika dumt att lita bara på min kunskap.

Jag är en människa jag som alla andra, och min tolkning är ju påverlkad av _min_ personlighet.

NÄ skall det bli något, så får alla skaffa sig en egen kunskapsbank, och den måste bygga på bredd.

Det är knepigt med kunskap från americat spec, de har alltid en "expert" att hänvisa till. Men får oss Svenskar är det ofta svårt att veta om denne är självutnämnd eller inte.

Är det en "vilding" eller är den knuten till ett större vetenskapligt samanhang.

Monty tex. har anseende hos "the Queen of England" Och han har varit på Global Dressage forum"
Men har han nåt anseende bland etologerna????

Förtydligande

jag har inget spec emot Monty så - men han har inte hela sanningen

Framförallt så bygger hans uppfattning på det han har haft omkring sig, dvs sett och upplevt. Inom vissa områden har han ingen kunskap alls. och det framkom tydligt där på Global Dressage Forum.

Amerikaner är sällan buskablyga direkt och uttalar sig gärna om saker de inte har så mycket koll på.

Och det enda jag säger är att Monty inte har koll på ALLT

-kl-

MEN jag vill inte ha expertutlåtanden om vad "tuggandet" betyder/är/kan tolkas som! Den här tråden behöver inte utmynna i huruvida NH's teori (Eller någon annan för den delen) kring "tuggandet" är korrekt eller inte.

Såna här inlägg som skrivs nu tror jag skrämmer folk från att delge sina personliga uppfattningar (oavsett om de är korrekta eller ej), eftersom de blir "överkörda".

Jag vill däremot gärna att pelle och stina ute i skogen berättar vad de tror och vad de tycker och hur de utgår ifrån det de tror/tycker i sin hästhantering. Keep it coming. :)

Den enda gången som mina tuggar- är när de äter:D

Det har hänt att de har slickat sig om munnen när de behandlats kiropraktiskt.

Tuggar de alltså aldrig i någon annan situation vad du sett? :O Det låter.. ovanligt. :D

Vad tror du det beror på att de slickar sig om munnen vid kiro? :)

KL Hästar som inte kan stå still vid sadling är ett typiskt tecken på att sadeln inte passar.

Hästar är inga maskiner. de kan förutse;
Jaha nu kommer sadeln ajajaj det blir stresshormoner i blodet, och då vill man röra på en kroppsdel. Människor trummar med fingrarna, hoppar med benen osv. Hästen trampar runt.
Här kommer du nu själv med en sanning.
Kan det inte vara så att den kan tänka- Å nu ska jag få gå ut o galoppera:banana::confused:
ingen av mina hästar har någonsin reagerat på sadeln, däremot av en dressyrgjord som var felkonstruerad o nöp in i sidan på hästen.

De hästar som du har sett göra så har kanske reagerat på att sadlarna varit felanpassade. Det blir då din erfarenhet, men kanske inte den enda sanningen för just detta betéende.
T o m mina hundar har blivit ýstra när sadeln tas fram- vet vad som komma skall- inlärning.
KL
Tror även att tandproblem kan förorsaka mkt tuggande o varför inte även huvudvärk eller annat.
Vad jag vet så är den enda som har nämnt det fenomenet- min hästtandnisse.

Man får inte glömma att de är individer o en del är mer nervösa än andra- från födseln.
Andra har kanske haft det tufft i livet..

Kul med diskussioner är det iallafall.:banana: att få byta erfarenheter med varandra.

Kanske att ngt obehag har släppt:confused: eller att det var en obehaglig upplevelse.

Vet inte. Mina hästar kan inte tala:D

Här kommer du nu själv med en sanning.
Kan det inte vara så att den kan tänka- Å nu ska jag få gå ut o galoppera:banana::confused:

Jo men visst är det så - men då troligen utan att öronen åker bakåt, och att de slickar sig om munnen

Man får ju se till fler än ett beteende och tolka så gott man kan.
och man kommer inte alltid tolka rätt.

men det kan ju bli väldigt fel med enkla sanningar

I ditt exmpel kan det ju vara positiv stress = förväntan, men då borde ju hästen se glad ut - öronen fram osv

För hästens skull är det väl bra att vara observant, på alla pusselbitar i pusslet

Men kan det inte vara att den vet att gjorden ska spännas?
DET är ju en obehaglig upplevelse för många.

Min häst som jag i alla år har spännt bara lite i taget är numera inte alls förtjust i det. hur löst jag än har i början.

måste väl tillägga att jag höll med i övrig text:o:bow:

Senast ändrad:

-kl-

MEN jag vill inte ha expertutlåtanden om vad "tuggandet" betyder/är/kan tolkas som! Den här tråden behöver inte utmynna i huruvida NH's teori (Eller någon annan för den delen) kring "tuggandet" är korrekt eller inte.

Men jag tyckte det var alldeles utmärkt att få höra ett uttlåtande som verkar faktabaserat istället för "tyckande". :bow:
Riskerna med en massa tyckande är ju att folk tror att det är fakta och agerar efter det.
Visst får du klargöra vilka slags åsikter du är ute efter men trådskaparen äger inte tråden utan den utvecklas i olika riktningar.
Tack Fredrik för ditt inlägg.

Jomen det är judet som är grejjen.

Svarar allmänt

Eftersom hästar inte kan tala så är det ett sökande enligt uteslutningsmetoden.

Öronen bak , trampa runt, slicka/tugga nåt är knas - men vad:confused:

Ta ut massör - den kan ju se och känna hur hästen är i magmuskler bröstmuskler - ryggmuskler.

Hur är den vid borstning??? på magen? där gjorden skall vara

En häst kan ju reagera som du skriver när gjorden spänns - det kan ju vara musklerna under då... dressyrhästar blir väldigt lätt övertränade i magmusklerna ( ernligt min ET som är hos eliten)

En häst är ju en idrottsman, det behöver ju inte vara ett stort problem utan det kan ju vara en tillfällig grej som är lätt att åtgärda. Och ju snabbare man hittar det - desto större chans att det går att fixa lätt.

Hittar massör ingenting då behöver man hjälp med sadelinpassning - och då har man det svårt - när så många utger sig för att kunna -men inte kan.

Hittar man ingenting där ( man bör nog ta både en second och en third opinion) Då behöver man ju en veterinär.

Hästen kan säga till när något är knas - men vi får vara detektiver och hitta vad...

Jag tror inte att det handlar om muskelgrupper utan att den får panik- snör åt runt bröstkorgen- som ett skärp.:eek:
Kanske nerver.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden