Vad betyder "tuggandet" för dig?

Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

vi har en häst på min praktikplats som tuggar när man ska ta ut honom ur boxen på morgonen/när han ska ut i hagen. denna häst är hemsk att ta ut och släppa i hagen och vi har oftast kedja på honom.. annars bara drar han. han börjar göra det när man tar på honom grimman. han gör även något liknande när man ska ta in honom från hagen.

har ingen aning om varför?

För mig betyder det att hästen visar sin underkastelse. För att motverka bråk eller kamp mot den ranghögre visar hästen att den accepterar dens plats i flocken.

När t ex min häst tuggar "åt" mig ser jag det som att hon visar att hon accepterar mig som ledare. Att hon ber om att få vara tillsammans med mig, och därmed få den tryggheten som flocken och sällskap betyder för henne. Hon visar sin egen underkastelse jämtemot mig. Oavsett när/i vilken situation hon tuggar. Detsamma om hon sänker huvudet mot mig eller vinklar örat mot mig. Hon har koncentrationen på mig. :)

Precis så ser jag det oxå!

Min häst gäspar massor när man ska tränsa henne, det är jättepraktiskt! Men vad det betyder har jag ingen aning om!

Har hört att spänningar släpper när hästen gäspar. Sen om det är bra eller dåligt är frågan :crazy:
Kan ju se det så att det är dåligt eftersom den just har/hade spänningar.
Eller att det är bra, kanske alla hästar har spänningar och när den gäspar släpte lite;) hehe. Men som sagt bara vad jag hört, har inte så stor koll.

Att en häst gäspar beror många gånger på att den funderar och försöker förstå

Gäspar? Det har jag fått lära mig är tecken på att hästen håller på att slappna av från att ha varit spänd.

Gäspar? Det har jag fått lära mig är tecken på att hästen håller på att slappna av från att ha varit spänd.

det stämmer det Sar säger - det är liknande på hundar. Ofta gäspar de efter en korrigering/tillsägelse, - en gest att de "smält" budskapet och processar det.

ang. tuggande: lite samma sak där.
Nu pratar jag inte föltuggande som är ett mycket aktivt och akut signal system för att visa total underlägsenhet - "titta på mig, jag är liten, och jag vill inget ont - jag böjer mig för er vilja!"
det är inte det tuggandet som är tuggande i de situationer du Lord Owen beskriver.
som många andra redan svarat, så är det lilla tuggandet, där hästen rör käken litegrann, alternativt slickar sig om munnen, en "proccess fas" där hästen tar in, begrundar och smälter informationen/signalerna den fått. Det är därmed ett stadie där man ska ha lite respekt för den processen, gärna pausa och låta hästen begrunda lite innan man går vidare eller lägger ngn sorts press alls igen, vidare. Under denna fas, befäster hästen en hel del intryck, varför det är viktigt att som sagt inte forcera och avbryta den för mycket just under den fasen.

Det beror nog lite på i vilken situation hästen gör det. Många hästar börjar ju tugga och slicka sig om läpparna när man klappar dem. Om man driver en häst ifrån sig brukar de ju sänka huvudet och tugga när de travar eller går iväg, det tror jag tyder på underkastelse.

Aha! :idea: Hon gillar verkligen inte att man spänner sadelgjorden, hon har nog lite sadeltvång tyvärr. Sadeln passar henne bra, men hon avskyr när man drar sadelgjorden under hennes mage. Sen att spänna den går bra igen. Så kanske hon slappnar av för hon vet att när man kommer till tränset är sadeln klar... Bra att veta!

det stämmer det Sar säger - det är liknande på hundar. Ofta gäspar de efter en korrigering/tillsägelse, - en gest att de "smält" budskapet och processar det.

ang. tuggande: lite samma sak där.
Nu pratar jag inte föltuggande som är ett mycket aktivt och akut signal system för att visa total underlägsenhet - "titta på mig, jag är liten, och jag vill inget ont - jag böjer mig för er vilja!"
det är inte det tuggandet som är tuggande i de situationer du Lord Owen beskriver.
som många andra redan svarat, så är det lilla tuggandet, där hästen rör käken litegrann, alternativt slickar sig om munnen, en "proccess fas" där hästen tar in, begrundar och smälter informationen/signalerna den fått. Det är därmed ett stadie där man ska ha lite respekt för den processen, gärna pausa och låta hästen begrunda lite innan man går vidare eller lägger ngn sorts press alls igen, vidare. Under denna fas, befäster hästen en hel del intryck, varför det är viktigt att som sagt inte forcera och avbryta den för mycket just under den fasen.

Okej! :)
Min häst gäspar ofta när han håller på att slappna av när jag använder massagemaskinen, han är rätt spänd inför den i början av massagen. Vad kan det betyda?

Aha, det du skriver beskriver väldigt tydligt hur jag upplever den sorts tuggande jag ofta märker på min häst. Han är också en häst som "tänker mycket". Det känns som att det är en förklaring jag kan ta till mig.

Slickar sig om mulen, sänker huvudet gör min pålle när vi tränar lydnad. Tuggar gör han oftast när man klappar/kliar osv. Han tuggar rätt ofta. När han blir skrämd så brukar han hoppa upp i luften o fnysa o vissla!:D

Och vad tror du det betyder i de olika situationerna/vad tolkar du det som? :)

Jag vet inte om gäspning betyder avslappning, bara för att den gör så för oss.
För alla kattdjur innebär det nervositet.

Jag vet inte heller kring det.. Jag har som sagt alltid fått höra att en häst som gäspar håller på att slappna av eller i alla fall släppa spänningar/nervositet den nyligen haft. Jag vet att både hos hundar och katter innebär gäspning (givetvis i passande situation) det också.

När det gäller ju min situation med massagemaskinen TROR jag att det har att göra med att han spänner sig för maskinen och sedan slappnar av i huvudet och musklerna efterhand, så där tror jag det är att nervositeten försvinner.. Men jag vet inte.

Det är rätt knepigt att sätta rätt ord på vad det är som händer egentligen. Jag har alltid sett det som att hästen tar in informationen och accepterar det. Att vi har upprättat en kommunikationskanal som fungerar och att hästen accepterar mig i rollen som den som ger signal om vad som ska ske. Jag gillar inte ordet "underkastelse" (ser för mitt inre hur en hundvalp ligger på rygg och gör sig liten för en äldre hund)...Jag vill inte ha en "kuvad" häst utan en häst som mår bra i mitt sällskap och som litar på att vad som än händer är det lugnt i min närhet...

Jag är inte heller riktigt bekväm med ordet "underkastelse", föredrar "acceptans".

-kl-

Det verkar ju finnas olika grader av det här, föltuggande, en vuxen häst som verkligen tuggar, en vuxen häst som bara rör käkarna/slickar sig om läpparna osv.

KL

Jag undrar väldigt mycket över sådana här trådar i allmänhet.

Om man verkligen vill veta ngt om hästbeteende - varför inte läsa en bok om hästbeteende :idea:
Då kan du ju också kolla upp författarens kompetens på området...
Du har ju ingen koll alls här på buke, varifrån olika personer fått sin kunskap....

Så här blir det ju typsikt buke - man diskuterar sig fram till en bekväm "sanning" som tilltalar en själv.
Och den kan ju vara ganska långt ifrån hästens sanning.

Skilj också på föltuggandet och/ tuggande slickande om munnen.

Orka läs lite etologi. Då kan du lära dig att först dela in beteenden i grupper.

De flesta beteenden har ett syfte: Tex så tuggar man när man har mat i munnen. Samma reflex kan ju bettet skapa.

Varför tugga när det inte finns ngt att tugga på???

Varför börjar katten plötsligt slicka sig i en förvirrad situation?

Jo - När ett beteende inte "passar in" kallas det inom etologin för överslagshandlingar.

eftersom ingen ens orkar googla...

här tex.
Överslagshandlingar

Kan du tänka dig hur glad jag blev när jag hörde ordet som förklarade mitt tillstånd. En definition och en rublik, ett tryggt fack att gömma mig i! Det handlar om överslagshandlingar. Det framträdet ofta hos djur som utsätts för onormala situationer, och definieras i likhet med: "När en individ utsätts för två eller flera motivationer att utföra en handling kan ett tredje till synes ovidkommande beteende uppkomma."
Det handlar om till exempel när tuppar som enligt instiknt slåss tills någon av dem möter döden men samtidigt slås av en instinkt av att fly istället börjar picka i marken eller putsa sina fjädrar. Eller en människa med extremt mycket som "borde" eller "måste" uträttas hittar på någonting helt annat istället. Exempelvis städar eller ser på TV
.

Att tugga eller slicka sig om munnen utan mat i närheten är alltså att klassa som en överslagshandling

Hästen väljer mellan två olika beteenden och upp poppar ett tredje.

När slickar sig människor om munnen. Sällan vid mat eftersom vi har lite mer stängda läppar och inte dreglar - som hunden...

Däremot blir man torr i munnen vid stress och "vispar" då på tungan får att få igång lite mer saliv.

Jag säger igen- tänk bara tanken - att en del av er gravt misstolkar era hästars språk....

Vilket klokt inlägg:bow:...

BTW: Vill också förtydliga att mina hästar inte "tuggar" utan det handlar om ett diskret fäpplande med läpparna och huvudet sänks.

Jag har studerat MR:s jobb vid s.k. Join Up och jag ser det arbetet som ett första steg till att få kontakt. När väl kontakt uppnåtts går man vidare och inget man håller på med jämt. I allt arbete är eftergiften det absolut viktigaste för att få en bra kommunikation, är min åsikt;)

Senast ändrad:

Jag blir lite bekymrad efter läst i "Förtvivlad...."-tråden om tuggande.

Min häst tuggar nämligen och slickar sig om munnen när han står uppbunden i skospiltan och jag kommer för att lägga på sadeln.

Hur ska man tyda det då?

Skulle det gå under "Före en läskig/jobbig situation?"

En etolog skulle tolka det så att hästen vet vad det innebär att ha sadeln på - så den velar mellan att försöka gå därifrån, eller att stå kvar...

Om jag vore du skulle jag inte ta åt mig personligen, utan det är inte dig hästen reagerar på utan sadeln.

KL Hästar som inte kan stå still vid sadling är ett typiskt tecken på att sadeln inte passar.

Hästar är inga maskiner. de kan förutse;
Jaha nu kommer sadeln ajajaj det blir stresshormoner i blodet, och då vill man röra på en kroppsdel. Människor trummar med fingrarna, hoppar med benen osv. Hästen trampar runt.

Öronen bak är ett tecken på osäkerhet. Hästen skulle vilja säga ifrån men törs inte. Den visar sin ovilja/ sitt missnöje

KL

HUR man tolkar hästens beteende handlar inte bara om kunskap eller brist på kunskap - utan ännu mer på personlig läggning.

Välvilliga människor är mer förstående

Människor som inte mår bra är mer fördömande

DET måste man också ta i beaktande när man försöker lära sig mer om djurens beteende

Samt att en del vill ha bekväma svar - medan andra vill gräva djupare

Senast ändrad av en moderator:

Fint och korrekt inlägg :bow: , men som sagt, jag var mer ute efter gemene mans UPPFATTNING och tolkning av fenomenet "tuggning", alltså inte av den direkta faktabaserade förklaringen utan av vad folk tror/tycker/vet att det betyder efter deras egna erfarenheter. :idea: Och gärna hur de ställer sig till detta. Eller som du skriver, hur folk "gravt misstolkar sina hästars språk".

Jag tycker sådant är intressant.
Då är buke en bra plats med mycket folk från många ställen i hästvärlden..

Hade jag velat ha den faktabaserade, och förmodligen korrekta, förklaringen och uppfattningen som svar i den här tråden hade jag väl läst en bok och inte sökt efter en direkt sanning hos glada amatörer på bukefalos? Precis som du skriver.

Vad jag har förstått på dig är du en klok och erfaren människa somkan använda dig av ditt kroppsspråk för att kommunicera med dina djur.

Delvis knapplån

Men vad som blir helgalet är när en förklaringsmodell används som ett enkelt svar på allt.

Det blir som att säga att katten är glad - när den viftar på svansen. Verkligheten är tom så att inte ens hunden är inte enbart glad när den viftar på svansen. Det är en underkastelse signal.

Ett djur skall visa underkastelsesignaler. Men lagom är bäst.

Varför anser sig en hund eller häst att den måste uppvisa underkastelsesignaler i tid och otid???

Ett annat ord för underkastelsesignal - är hotavvärjande signal.

Vad känner sig djuret hotat av?????

Det kan var människans hårda attityd, men särskilt i hästens fall kan det helt enkelt handla om att den vet att nu kommer detta göra ont.

Det blir ju - snälla slå mig inte

Och så säger nån tokstolle - han är så glad.

:devil:

KL

betyder att man riktar ett inlägg allmänt och inte till en specifik person. Så jag talade om dessa trådar i allmänhet

Det finns nog en hel hög med folk även på bukefalos som har läst både etologi och andra högre utbildningar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark