Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?
KL
Jag undrar väldigt mycket över sådana här trådar i allmänhet.
Om man verkligen vill veta ngt om hästbeteende - varför inte läsa en bok om hästbeteende
Då kan du ju också kolla upp författarens kompetens på området...
Du har ju ingen koll alls här på buke, varifrån olika personer fått sin kunskap....
Så här blir det ju typsikt buke - man diskuterar sig fram till en bekväm "sanning" som tilltalar en själv.
Och den kan ju vara ganska långt ifrån hästens sanning.
Skilj också på föltuggandet och/ tuggande slickande om munnen.
Orka läs lite etologi. Då kan du lära dig att först dela in beteenden i grupper.
De flesta beteenden har ett syfte: Tex så tuggar man när man har mat i munnen. Samma reflex kan ju bettet skapa.
Varför tugga när det inte finns ngt att tugga på???
Varför börjar katten plötsligt slicka sig i en förvirrad situation?
Jo - När ett beteende inte "passar in" kallas det inom etologin för överslagshandlingar.
eftersom ingen ens orkar googla...
här tex.
Överslagshandlingar
Kan du tänka dig hur glad jag blev när jag hörde ordet som förklarade mitt tillstånd. En definition och en rublik, ett tryggt fack att gömma mig i! Det handlar om överslagshandlingar. Det framträdet ofta hos djur som utsätts för onormala situationer, och definieras i likhet med: "När en individ utsätts för två eller flera motivationer att utföra en handling kan ett tredje till synes ovidkommande beteende uppkomma."
Det handlar om till exempel när tuppar som enligt instiknt slåss tills någon av dem möter döden men samtidigt slås av en instinkt av att fly istället börjar picka i marken eller putsa sina fjädrar. Eller en människa med extremt mycket som "borde" eller "måste" uträttas hittar på någonting helt annat istället. Exempelvis städar eller ser på TV
.
Att tugga eller slicka sig om munnen utan mat i närheten är alltså att klassa som en överslagshandling
Hästen väljer mellan två olika beteenden och upp poppar ett tredje.
När slickar sig människor om munnen. Sällan vid mat eftersom vi har lite mer stängda läppar och inte dreglar - som hunden...
Däremot blir man torr i munnen vid stress och "vispar" då på tungan får att få igång lite mer saliv.
Jag säger igen- tänk bara tanken - att en del av er gravt misstolkar era hästars språk....