vad betalar ni på sommaren??

Sv: vad betalar ni på sommaren??

En flaska rödvin :D Ibland två... För tre månader
Är världens underbaraste sommarbete, går 5 hästar på 6 hektar kuperat naturbete med stenmurar, skog och bäck samt skjul som dom använder som flugskydd under dagen :love: Dessutom jättetrevliga stallägare, tillgång till uppbindning inne i stall och paddock. Blir inte sämre av att det bara ligger 2 km från mitt sommarboende :love::love:

Okej, men du har väl valt att ha stall och hyra ut? Menar du att dina hyresgäster ska betala för dina kostnader för stallet även om de inte använder det? Konstigt... :crazy:

Är inte mer konstigt än att man betalar hyra för sitt eget boende trots att man är i sommarstugan:cool:

När jag hyrde ut boxplatser tog jag betalt för 11 månader. En månad var stallet helt stängt p.g.a. upprustning och reparationer. Den månaden var "gratis" eftersom hyresgästerna inte hade tillgång till stallet då. Resterande 11 månader på året togs normal kallhyra.

Betalar man bostadshyra när man är bortrest på semester?

Vill jag att stallet står kvar efter sommaren, är nystädat och i gott skick (inklusive avlopp etc) inför vintern, så är det väl inte konstigt att jag betalar kallhyra?

Precis! Jag betalar kallhyra för min stallplats (1500 kr/mån) hela sommaren och har inte tillgång till bete för denna peng. Beteskostnad på 750 kr i månaden (inkl. moms!) kommer utöver. Stallägarna har valt att sprida ut kostnaden för vinterhalvåret på hela året - så vi har en lite lägre stallhyra på vintern och lite högre på sommaren än vad det annars blivit. Det är bra tycker jag!

Jag tar 100 kr/ månad och då vattnar jag, fixar staket, saltsten. Men de får kolla sina hästar själv, de har tillgång till stall och ridhus/bana förutom under två veckors ridläger.

Men? Varför värderar du din egen arbetstid så lågt?

100 kronor per månad och häst - det skulle ju då innebära att varje häst för dig motsvarar MAX 1 timmas arbete (20 minuter snarare) i månaden med vattning, stängsel, saltstensfix, underhåll av stall och ridbana och ridhus och säkert mer som jag har glömt.

Nej EU-stödens storlek varierar väldigt mycket. Det är för sent för att jag ens skall försöka förklara det just nu. ;)

Ofta är Eu-stöden inte så stora för en hästgård.

Nä, jag fattar ju att det är krångliga och omfattande regelverk. :D

Mina funderingar handlar egentligen mest om just hur lågt stallägare verkar värdera den egna arbetstiden, och även sina omkostnader. Tex när eget hö, egenhändigt bärgat, beskrivs som "gratis". Tid och kostnader för maskiner då, tänker jag. Jag antar att det går rätt många kilo hö på kostnaden för en traktor.

Och som jag anade tycks inte EU-stöden vara den generella förklaringen till detta.

Att det sen är marknaden som styr (dvs den övre gränsen för vad hästägare kan betala) och att man tar ut vad man alls kan, det är en annan sak. Med vettig (arbetsmarknadsmässig) värdering av arbetet i alla led, skulle troligen många inte kunna stalla upp sina hästar som nu.

Det är egentligen ett specialfall där EU-stöden kan bli så stora så att det motiverar låg eller gratis bete.

Där vi bodde innan hade vi stora arealer naturbeten men egentligen för få djur. Lantbrukarna runt omkring var inte så unga utan höll snarare på att avveckla. Det var alltså svårt att få betesmarkerna tillräckligt hårt avbetade för att få godkänt från Länsstyrelsen.

jag tror att stöden var på ca 3 500 kr/ha totalt.

Så i detta läget kan man ta in betesdjur utan att ta betalt. Men som sagt dessa förutsättningar har inte de flesta hästgårdar.

Det här är en intressant diskussion som jag får återkomma till när jag har mer tid.

Ja du har rätt! men man går ändå och fixar till sina egna så då tänkte jag inte så mycket på det.. dess värre skulle det nog bli protester vid höjjning.
Nu när EUstöden är förändrade borde det bli ändring även på avgiften! Tål att tänkas på!

700, samma som resten av året:)
Vi delar på skötseln, men dom som bor på gården kollar ju givetvis till hästarna under dagen.

För själva betet betalar jag 400 kr i månaden, men jag har även en kallhyra på 700 + 50 kr i el. Det blir alltså 1150 kr i månaden mot 2500 kr som jag vanligtvis betalar. Då har jag tillgång till stallet, ridhuset och ridbanan som vanligt. Nu kommer inte jag kunna utnyttja det för att jag har blivit skadad, men det är ju en annan femma ;)

Jag betalar 2300:- för juni-augusti. Vid stallet där vi står. Då ingår koll av hästarna, fri tillgång till vatten och saltsten. Samt att vi kan stalla in dom över någon natt (får dock släppa in & ut själva samt betala för foder och halm vi använder). Tillgång till ridbanan och all skog att rida i som vanligt.

Det är på sommaren man har störst chans att spara lite pengar! Betalar 12 kr/ dan om nu för bete. Och betet är så pass nära att vi cyklar till stallet och sparar bensin!:banana:
Lite skillnad mot ha kört 5 mil om dan i vinter och betalat stallhyra.:)
han som vi hyr av har EU bidrag tror jag för hagen, säkert därför det är billigt.

Senast ändrad:

500 månaden
Då har jag tillgång till följande:

solarium
dusch med varm vatten
Stall
Fikarum med toalett
Ridhus
Paddock

Sjukt bra ridvägar
Gräshage så hästen snart rullar fram ha ha ha

Intressant!!!
Själv har jag 3 fina ängar (ej stängslade),som jag inte behöver själv men vill ha ngn intäkt på. Satte därför ut dem som "HÖ SÄLJES PÅ ROT"
under rubriken, UTRUSTNING O PRODUKTER (FODER O STRÖ).Många har kollat annonsen men ingen hört av sig. Det verkar inte som om man är intresserad av att se o slå det man stoppar i sin älskling. Varför???
Kanske skulle skrivit alt upplåtelse av hagmark, iannonsen eller!!??
http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=24417&catid=27

Shit vilken jobbig annons! :p

Det lönar sig i regel inte att slå själv. Antingen kostar utrusningen mer än höet hade kostat, eller så kräver det så mycket tidsmässigt att man helt enkelt inte skulle orka/hinna och timlönsmässigt hade tjänat på att köpa! :angel:

Här omkring är den vanligaste kostnaden omkring 500 kr för bete. Då tillkommer kostnaden för ev kallhyra.

JAg hyr ut stallplattser men har inget bete att erbjuda dom inhyrda. TAr 600 kr kallhyra året om om folk vill ha kvar boxen så långe dom ej har häst där.
Sedan är det upp till var och en vad dom betalar i beteskostnad.

HYr själv in min åring på hingstbete. KOstnad 1000 kr inkl moms och då igår all tillsyn, hagskiftten, maskmedel, hov vård och intag några gånger då detta ses över samt 10 stycken jämngammla kompisar så klart! Billigt tycker jag.

Har även lånat bete gratis till sto och föl i år samt förra året enbart för att dom vill ha föl gående utan öfr fönsteret.
Av sällskapet förra ¨ret tog jag 500 kr månaden. Då ingick det tillsyn (bodde 10 mil härifrån på vardagarna) stängsling, samt stödfodring senare på sommaren. Foderet betelade dom extra för.

Vad jag har hört är det ganska "normalt" här nere att man betalar samma stallhyra året om eftersom marken är dyr.
Med andra ord slår stallägaren ut den totala kostnaden över hela året för att jämna ut det.

Jag betalar 1000 men har då tillgång till stall och ridbana.
men har ingen möjlighet att ha hästen inne men det ska man ju inte ha på bete heller.:)

Nix, jag har dyrare bete!
Jag får glatt (???) betala 2800 spänn för ett ganska kasst bete. Men då får man faktiskt rida i ridhuset också, det var ju generöst. inte ens mineraler eller saltsten ingår.

Som ganska nybliven stockholmare blir man ju smått chockad - i mitt gamla stall i Uppsala var det t o m hyresfritt under betet (halv hyra i juni och augusti, ingen i juli). Då blev man ju lite bortskämd:crazy:

Ja det var väldigt dyrt! Även för att vara i Stockholm... Kan du inte bara betala kallhyra då och ställa dig på ett annat bete? Fast kallhyran kanske är hög den också?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 782
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10