vad betalar ni på sommaren??

Sv: vad betalar ni på sommaren??

Här har vi otroligt snälla grannar och markägare som hellre ser hästar på åkrarna än att de inte används alls och bara växer igen. Så här har vi betes hagar gratis så länge bonden får ha sitt morotsland ifred haha =)

Hos oss betalar stora hästar 600:-/månad och mindre (små ponnyer) 400:-/månad. Då ingår stora fina naturbeten i kuperad terräng med naturligt vindskydd i skog. Daglig tillsyn, alltid friskt vatten, saltsten och tillgång till box om tex. hovslagaren kommer. Vi sköter alla stängsel och annat underhåll.

Har tidigare själv, på ett ställe, betalat 500:- för ganska dåligt bete där jag själv skötte tillsyn och vettenpåfyllning. På ett annat ställe 1500:- året runt oavsett om hästen stod inne eller gick på bete, då ingick allt foder, halm och ridbana. Jag skötte själv tillsyn och vatten.

1000 kronor i månaden , daglig tillsyn,saltsten och vatten
Tillgång till box vid behov!
Inget ridhus el. ridplan !

Gammal tråd

Jag betalar 4000:eek::eek:
Då ingår tillgång till stallplats och ridhus. Verkligen dyrt, nästan inte okej faktiskt. Men jag tror att stallägaren göra så för att hålla nere kostnaden resten av året, sprider ut pengarna över året så att säga.

Jag betalar 500 kr, då ingår vatten, saltsten, tillsyn och tillgång till stallet "som vanligt".

Priserna varierar självklart efter var det ligger, tillgång och efterfrågan, hur betena ser ut och vilken servicenivå betets ägare erbjuder. Sedan finns det ju självklart kompispriser och likaså extremt gnidna betesuthyrare.

Ofta är det ju så att om en betesuthyrare har goda erfarenheter av en person som hyr in sig-tex att de vet att personen ifråga säkert tar hem sin häst på hösten, betalar för sig och som dessutom kan och vill och är kompetent nog att se till djuren på betet nån dag då och då om ägaren får förhinder, och kan hjälpa till om tex staket pajjar mm. Ja då kan det nog oftast diskuteras ett verkligt förmånligt pris.

Just nu hyr jag två skiften som jag måste stängsla själv och betalar lite mindre än 1000:-/ha. Det känns egentligen dyrt för det är mycket jobb med staketen då de måste plockas ner om höstarna eftersom det är strandbeten som blir översvämmade på vintrarna. Men fördelen är att betena ligger bara ca 3 km från gården dvs det går att cykla dit och man kan slinka förbi på väg till mataffären.

Sedan hyr jag in ett par andra hästar ca 1,5 mil bort. Där betalar jag 1000:- för hela sommaren per häst och det känns BILLIGT eftersom det är fantastiska naturbeten, välstängslade och betets ägare kollar till djuren varje dag så att jag bara behöver ta mig dit ett par gånger i veckan. Dvs jag känner mig dels enormt avlastad att ha hästarna där och jag uppskattar verkligen betenas typ och att mina hästar har möjligheten att interagera i relativt stora flockar-dvs de lever hela sommaren ungefär som vilda hästar skulle göra- dricker naturvatten och strövar långa sträckor varje dag.

Sedan har jag vår lilla ponny i sommar ute på foder så han blir riden- då får jag 500.- för sommaren och familjen som lånar honom står för beteskostnad mm. Men familjen har ju då tillgång till en bra ponny (som de slipper köpa) för en vettig peng och slipper dessutom ha honom på vintern när de inte hinner hålla på med hästar lika mycket. Och proffsuthyrare kan ju mycket väl ta flera tusen för en månad om sommaren. Så här är det en "win/win" situation för bägge parter! Så man kan ju ha allt från en liten "vinst" till en stor kostnad för beten.

Det finns ju tom lantbrukare som betalar för att ha betesdjur på sina marker pga av att de inte har betesdjur nog själva för att hävda betesmarken och för att de bor i områden där det är svårt att hitta folk som har betesdjur som behöver betesmark.

Senast ändrad:

Jag har senaste åren betalat 3500 kr (med tillägg för hö vid behov, vilket vi alltid behöver) så jag tycker ju inte att du har det så dyrt...

I mitt stall betalar vi 600 kr/mån under sommarmånaderna. Jag tyckte att det var i dyraste laget faktiskt innan jag läste vad andra betalar. Då måste vi dock sköta tillsyn + vatten själva och om man tar in hästen ett par timmar måste man betala 80 kr, vilket jag känner är lite snålt. I övrigt har vi ridhus men kassa ridvägar. Jag gillade inte riktigt betena vid stallet (vall) så jag har istället hyrt in mig på ett naturbete på 7 ha med tillsyn och vatten för 500 kr för hela sommaren. Finns även lösdrift i hagen så hästarna kan gå in om det är kasst väder.

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser sådana här trådar. Vad är det egentligen som gör att hästen inte ska kosta något på sommaren?
Bara för att solen och värmen kommer ska både mat och uppehälle helt plötsligt vara gratis. :confused:

Boxplatsen finns kvar så stallägaren har ingen möjlighet att hyra ut den och få några andra intäkter även om den inte används men bankerna vill märkligt nog ändå ha samma räntor och avbetalningar på stall och övriga byggnader som under vintern...

Mat så dom klarar sig får hästarna även om dom får ta för sig själva istället för att bli serverade. Stängsel, stolpar, bevattning och underhåll av sommarhagarna TILLKOMMER på sommaren och är ofta dyrare än underhållet vintertid.

Alltså - varför ska man betala mindre? Hur tänker ni?

Ja tråden är gammal så de första inläggen torde inte vara jämförbara eftersom det handlade om 2008 år priser. MEN fortfarande verkar många tycka att det ska bara kosta några få kronor i månaden eller helst inget alls faktiskt när hästarna går på bete, för den som nu har turen att få tag på ett bete för en ringa summa bör ju vara på det klara med att man får sin häst sponsrad av andra.

Har även noterat att många inte vill betala stallhyran under sommaren eftersom hästen går ute och använder inte stallet, nej det är iofs kanske sant. MEN hur funkar en lägenhet? Accepteras det att man säger till hyresvärden så här, nu åker jag bort i 2 månader så jag vill bli hyresbefriad eftersom jag inte kommer att bo i lägenheten.:angel:

Håller med. Man får nog välja på en högre hyra resterande månader eller jämn hyra året om. Skillnad om man hyr in sig på separat bete utan stallplats.
Jag betalar 2700:-/månad året om. Vi tar in hästarna på nätterna även på sommaren, även om de går i stora beteshagar. De flesta är i full ridning och har tävlingssäsong.
Enda skillnaden blir att alla stalltjänster blir enklare, utan täckesbyten. Och att man slipper göra iordning hösilagepåsar till allt utom nattmålet :) Vi har våra stallhelger som vanligt osv, osv.
Nu har jag ridhus, ridbana och allt foder utom mineraler i det priset (mockar själv och ett stallpass varannan helg). Så det tycker jag är rimligt pris för en medelstor stad.

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser sådana här trådar. Vad är det egentligen som gör att hästen inte ska kosta något på sommaren?
Bara för att solen och värmen kommer ska både mat och uppehälle helt plötsligt vara gratis. :confused:

Boxplatsen finns kvar så stallägaren har ingen möjlighet att hyra ut den och få några andra intäkter även om den inte används men bankerna vill märkligt nog ändå ha samma räntor och avbetalningar på stall och övriga byggnader som under vintern...

Mat så dom klarar sig får hästarna även om dom får ta för sig själva istället för att bli serverade. Stängsel, stolpar, bevattning och underhåll av sommarhagarna TILLKOMMER på sommaren och är ofta dyrare än underhållet vintertid.

Alltså - varför ska man betala mindre? Hur tänker ni?

För min del- all service försvinner. Det vill säga, har man riktig otur så kan man behöva pendla två gånger per dag till stallet själv om man behöver ha hästen inne. (Skada, förebygga fång, etc.) För mig kostar det isåfall mer i slutändan eftersom det ändå blir nästan 3 mil per vända.
Käk ingår visserligen men silage ger man inte på sommaren, avsevärt mindre spån ingår = riskerar också att sluta på mer om man behöver lika många spånbalar som vanligt.

Jag tycker inte det ska bli gratis på sommaren men jo, nog känns det dyrt om det riskerar att sluta på lika mycket eller mer per månad trots att man får mindre (service framförallt).

Nu har ju just vi visserligen inte något system där allt ingår i hyran - man betalar en grundhyra och sen tillkommer det man använder. Och vi är också schyssta nog att bjuda på betet på sommaren, dvs hyresgästerna betalar enbart grundhyran. Men det där är mina hyresgäster tacksamma för... det är verkligen ingen självklarhet.

Angående att servicen försvinner... Håller inte med om det riktigt. Det är däremot en annan sorts service på sommaren. Som sagt - det är inte helt utan arbete och kostnader man drar runt ett bete.

Och visst - man ger inget silage på sommaren men silage är gräs och hästen äter lika mycket eller troligtvis mer på sommaren så det är väl ingen större skillnad på vad du får ut där?

Det är ju heller inte helt rimligt att stallägaren ska prissätta efter dina eventuella ökade resekostnader om något händer som gör att du behöver ta in hästen.

Jför den som nu har turen att få tag på ett bete för en ringa summa bör ju vara på det klara med att man får sin häst sponsrad av andra.

Det är inte RIKTIGT sant eftersom en lantbrukare minsann INTE betalar tusentals kronor för att EN ko ska få gå på bete under en sommar. En ko äter betydligt mer gräs på en sommar än vad de flesta hästar gör och dricker mer vatten också.

Och varför ska man betala mer för ett djur som är lika stort som en ko- bara för att det är ett hobbydjur?

Helt ok enligt mig att betala mer om man behöver och får extra faciliteter som tex tillgång till ridbana eller ridhus eller daglig visitering och passning, men för bastillgång till en betesmark ska man inte behöva betala löjliga summor pengar.

det är inte helt utan arbete och kostnader man drar runt ett bete.

Och betet ska putsas, gödslas, staket ska ses över, ev bytas, vatten ska ut mm. Stallet ska tvättas. Det är ett annat jobb än på vintern, men fortfarande jobb.

Men nu handlar det ju inte bara om mat, det finns exempel på där hästägare tycker att 500 kr för en sommar är dyrt. MEN det är ju som sagt inte bara mat, och den har ju fö inte kommit dit av sig själv i de flesta fall. Sedan har vi stängsel som tillhandahålls, kanske vattningsmöjlighet osv. När man får tag i så pass billiga beten så handlar det oftast om att markägaren vill ha nerbetat, så visst uppstår det en sponsrings situation. Kostnaden är egentligen större för att ha hästen där, men då får ändå markägaren något i gengäld istället för pengar.

Fast det är ju ingen självklarhet att alla vill ha sina hästar på bete på sommaren. Det är framförallt om man INTE vill det som man märker av när grovfodret, 2/3 delar av spånet som ingår, eventuella in- och utsläpp försvinner. Alltså - man kan ju välja huruvida man vill ha det billigt eller inte, men självklart sätter man hästen först och då är det inte alltid det känns som att man har något val.

Och väljer man att flytta hästen pga det, då blir det dubbla hyror helt plötsligt även om man kanske sparar in lite jobb själv.

Det jag opponerar mig emot är ju när man som hästägare känner sig "låst" till att både betala mer och göra mer själv på sommaren. När många verkar ha det tvärtom, billigare och lättsammare på sommaren. :angel:

Det är självklart tillåtet att vilja vad man vill och det bästa är kanske att välja en stallplats som har det så som man vill då. :)

Jag för min del del tycker att det är en oerhörd förmån att kunna ha hästarna ute på bete sommartid och jag skulle aldrig vilja ha mina hästar i ett stall där dom står uppstallade året om.

Nä så är det ju, man är olika och har olika önskemål.

"Uppstallade året om" behöver ju dock inte likställas med att man inte släpper på bete, och tvärtom, för att man inte släpper på bete betyder ju inte det nödvändigtvis att man har hästarna uppstallade året om. Jag hade t ex hellre haft hästen i en bra lösdrift än fenomenet att helomvända vardag och foderstat några månader per år som det lätt blir i övergången mellan vinterhage-betessläpp. Hästarna måste ju inte heller gå in varje natt bara för att de går i vinterhage eller allmänt hage som inte har mer eller mindre obegränsad tillgång på gräs.

Nja, det är nog vi som har landets dyraste bete i så fall för vi betalar samma hyra året om, 2500:-/månaden. Då ingår foder (även sommartid) och vi har givetvis fri tillgång till stallet hela året, utom den veckan stallet tvättas och målas. Utsläpp ingår dock endast vintertid så har man hästen inne på sommaren så får man ordna in- och utsläpp själv. Tycker egentligen att det är på tok för dyrt att betala så mycket för stallplats sommartid men trivs alldeles för bra för att flytta. Finns inte så många andra bra alternativ att välja på här heller...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka