Vad betalar du för Privatlektioner?

S

sandraR

Hejsan! Jag rider på ridskola en gång i veckan men vill hellre börja ta privatlektioner på min foderhäst. Däremot så har jag hört att det är riktigt riktigt dyrt, kan kosta 500kr för en timme! Men så hittade jag en person som tog 200 kr för 45 minuter, det lät något mer rimligt tycker jag. Så nu undrar jag vad som faktiskt är rimligt, och vanligt? Så har du tagit privatlektioner, eller vet vad det kostar hos någon du känner till så kan du väl skriva det till mig, så kan jag jämföra och undersöka lite. :D (kostnad per gång)

Sv: Vad betalar du för Privatlektioner?

Jag rider för en av min pappas kompisar som vara en gamal dressyr-ryttare. Jag rider för honom 3 gånger i veckan, och det kostar då 300 kr per gång. Om jag skulle rida 2 gånger i veckan skulle det kostat 400 kr per gång. Jag tar lektionerna med min egen häst, och läraren kommer till mitt stall för lektionen.

Okej! Men 300kr låter rimligt, är det 1 timme då? 400kr var däremot rätt dyrt tycker jag, men har som sagt fått se folk som tar över 500 så jag tror egentligen att det är priset många tar

Här betalar vi ca 150:- / en person och 100.-/ 2 eller fler pers. Och de gäller en timme eller så lång tid det tar..

Vi betalar 200:- för 45-60 minuter.
En person med mååånga års erfarenhet.
Ej utbildad (på papper) men rider in/ utbildar hästar,
sitter ofta som överdomare i många tävlingar runt i trakten mm.
Allmänt erkänd.

/J.

jag tycker inte 500 för en privatlektion är dyrt utan väldigt rimmligt. en lektion är oftast 40-45 min.

visst kan man få billigare lektioner men då är tränaren troligen inte heller lika efterfrågad ;) man brukar som bekant få det man betalar för :)

Vi betalar också 100 kronor per person om vi är två eller fler och om man rider själv kostar det 150 kronor.
Sen betalar vi milersättning eftersom tränaren kommer hem till oss. Och det beror ju förstås på hur långt det är, men vi betalar 20 kronor delat på dom som rider. Är man själv blir det ju 170 kronor då istället. Men om man är två så blir det ju 120, och om man är tre blir det ju bara 107 kronor.

*kl*

Att det kostar runt 150:- är inte för att tränaren inte är efterfrågad, utan att det helt enkelt kostar så. Både ridskole-instruktörer och de privata. Iallafall de 4 jag känner till, som e mkt bra. :)

Betalar 150 kr för 30 minuter. 40-60 min om det är hoppning, men då är vi flera som rider också.

Har en mycket bra tränare!

en tex. A eller B tränare kostar högst troligt mer i timmen med privatlektion, jag vet ingen som tar imot för mindre än 400 kr/tim ;)

100-150 kostar ju en vanlig lektion i grupp :angel:

Vadå en lektion i vanlig grupp? ;o

Jag lär mig iallafall mer och mer varje gång, det är verkligen bra tränare som tar det i hästens takt. :)

150 verkar alldeles utmärkt i mina ögon!

i en vanlig lektions grupp med flera deltagare på ridskolan givetvis, och inte som privatlektion ;)

men visst kan det vara en jätteduktig instruktör som kanske ger lektioner även för sitt eget nöjes skull ;) för någon vidare förtjänst på den "timmpengen" blir det inte och ska instruktören dessutom ta sig ut till eleven så blir det "back" :angel:

Jag betalar 170 kronor när jag rider i en grupp på 11-12 elever på ridskolan. Där har vi en jättebra ridlärare. Men en av ridlärarna jag hade innan var långt ifrån så bra och ändå betalade jag lika mycket.
Tränaren jag rider för hemma är kanske inte lika bra som den jag har på ridskolan, men det kan nog bero på en kombination av att jag inte ridit för henne så länge och inte lärt känna henne på samma sätt, och att min sköthäst inte är lika välutbildad som de på ridskolan, så vi kan liksom inte rida på samma nivå.

Däremot tvivlar jag inte på att det inte finns lika bra tränare som jobbar för mindre pengar. Men de kanske inte har samma utbildning.
Tränaren jag har nu på ridskolan är nyutbildad och jag red för henne när hon hade praktik och jag vet att hon jobbade en del extra vid sidan av utbildningen. Jag har svårt att tro att hon tog 500:- innan hon var färdigutbildad, men eftersom jag red för henne då så kan jag säga att redan då var hon en av de bästa tränare jag haft.

Ja, jag tror allt att vissa som inte är utbildade kan ha endel att lära en dom med! :) Har dock aldrig ridit för någon som inte vart utbildad (har ärligt talat inte ridit för så många olika instruktörer) men det är något jag absolut vill prova på, det kan ju vara exakt lika bra till mindre pengar. :)

visst kan det vara så att man får ut mkt. även av en mindre utbildad/rutinerad tränare, det beror ju till stor del var i utbildningen man själv befinner sig ;) (även om jag anser att även en sådan tränare ska ha skäligt betalt)

sedan kan det vara så att en tränare som själv tränar/tävlar på hög nivå med fina resultat och utbildning inte kan lära ut på ett så bra sätt medans en mindre duktig tränare har förmågan att förmedla sin kunskap bättre.

men A eller B tränare blir du inte om du inte kan visa upp resultat från dina elever ;)

Senast ändrad av en moderator:

Här kostar det mellan 2-500 kr. Beroende på om tränaren har utbildning eller inte.

Ibland tränar jag för en utan utbilding och det har gått lika bra det som att träna för en som har utbildning. Nubor den billiga nära så det blir ingen milersättning att tala om och sen kan det vara kompis pris men det talar vi inte högt om:angel:

Okej :) Jag får hoppas att jag hittar någon. Enda jag vet som ger privatlektioner är instruktörer på min ridskola men det är dom som tar runt 500kr..

*KL

Jag rider privat för ca 150kr/40min för utbildad instruktör i dressyren, och för 150 kr/1h när jag hoppar för utbildad C-tränare i fälttävlan (fast då är jag ju inte ensam utan i grupp om 5, ordet privatträning kommer från att det inte är i ridskolans regi)

Det som jag betalar, 250:- för ca 1 timme tycker jag är ganska billigt med tanke på hur duktig tränaren är och att jag dessutom rider hennes hästar. Det är bara 80:- mer än på ridskolan där vi är 10-12 i varje grupp.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 230
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: SwedEmB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 931
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka