Vad är viktigast för en vanlig hästköpare?

S

Salsagirl

Vilka egenskaper tycker du som köper en unghäst är viktigast.
Hur vill du som köpare bli bemött vid visningstillfället?
Bryr du dig om vilken bakgrund uppfödarna har? Tycker du att det är lika med att man är hästexpert då man har haft häst länge. Skulle det betyda något att få en årlig genomgång av hästen veterinärt och fodermässigt som en bonus vid köp av häst.

många frågor att bolla, tacksam för hjälp

Sv: Vad är viktigast för en vanlig hästköpare?

Vilka egenskaper tycker du som köper en unghäst är viktigast?

Det beror ju helt på vad man söker för framtida häst. Letar jag efter en framtida stjärna inom hoppning, vill jag kanske se att den har en god exteriör och att stammen innehåller bra hopphästar. Den ska sedan ha en bra galopp och är den så pass gammal att den har börjat löshoppa, vill jag gärna se den hoppa lite.

Letar jag däremot efter en framtida dressyrhäst, kollar jag så att exteriören stämmer överrens med hur en dressyrhäst bör se ut och att den har bra gångarter. Kollar upp stammen noga också och hör med ägarna vad mamman har gjort och om hon finns att se.

Jag vill bli bemött med vänlighet, såklart. När jag ringer på hästen vill jag ha ut så mycket information som möjligt, för att inte åka i onödan och bli besviken på verkligheten. Jag ställer ett par frågor som jag tycker är viktiga och sedan vill jag att ägaren svarar så ärligt som möjligt. Självklart målar alla upp sina hästar som guldklimpar, så man bör ju ta en del med en nypa salt. Hur många gånger har man inte pratat per telefon och ägaren fått hästen att framstå som värsta elithästen och hur många gånger har man sedan inte blivit grymt grundlurad när man åkt och tittat på dessa hästar som inte varit mycket till hästar? Njae, man måste lära sig att ta vissa saker med en liten nypa salt.

Bryr du dig om vilken bakgrund uppfödarna har?

Jag bryr mig ganska så mycket om det, faktiskt. Har jag hört talas om en oseriös uppfödare som tex blivit anmäld för djurplågeri eller liknande, åker jag absolut inte och tittar på häst hos dom. Det gäller för uppfödarna att bibehålla gott rykte!

Tycker du att det är lika med att man är hästexpert då man har haft häst länge?

Hästexpert, vad är det? Man bör ju kunna hantera och rida sin häst på ett sätt så att hästen mår bra. Man kan aldrig kunna allt om hästen, men efter åratal med egen häst, bör man ju ändå kunna en del.

Viktigt att säljaren känns vettig och seriös vid första kontakten, någon som sitter o prisar sin "lilla gullesnutt":crazy: går liksom bort.
För mitt ändamål en vettig stam med gröna papper, helst stofamilj som gjort något mera än bara reproducerat sig.

Vid första besöket när man väl kommit så långt, en häst hanterad för sin ålder som ska gå att titta och känna på utan att den bryter ihop.
Kan inte ägaren visa sin häst vid hand på vettigt sätt ser jag gärna att det finns möjlighet att se hästen lös i ridhus eller på ridbana.
Har hästen åldern inne för löshoppning (fast jag "bara" köpt gångartshästar för dressyr) vill jag även se detta fast inte nödvändigtvis första gången jag kommer.
Egentligen tycker jag det vore bra om alla som säljer tog in ett par opartiska ögon som anger för och nackdelar på hästen och sätter in detta i annonsen, är så lätt att bli hemmablind och den där fantastiska hästen med överjordiska gångarterna och anlagen för svår hoppning och underbar i all hantering finns så sällan när man väl kommer dit.
Sedan en sak till, när jag som säljare ber att få tacka för mig därför att hästen jag tittat på inte var som det beskrevs/inte klickade eller vad det nu kan vara, vill jag gärna att detta blir accepterat utan påstridigheter/ bortförklaringar/mer eller mindre hot...upplevt allt detta vid några första besök där hästarna inte ens varit i närheten av annonstexten.
Nin något luttrad
som funderar på att börja med kaniner i stället

Har jag hört talas om en oseriös uppfödare som tex blivit anmäld för djurplågeri eller liknande, åker jag absolut inte och tittar på häst hos dom.
Det är många i Sverige som blivit anmälda som är hur bra som helst med hästar. Och dessutom är man oskyldig tills motsatsen beivsas. Att någon är anmäld för djurplågeri är skitsamma, det kan vara en elak granne som vill hämnas. Om någon däremot är dömd för djurplågeri kan man vara mer försiktig.

Priset!!
Samt vad hästen är för någonting. Men jag kan köpa en häst som inte ser speciellt lovande ut för att priset är rätt. Ska ju tilläggas att jag säljer de allra flesta hästar vidare.

Trevligt och på ett hövligt sätt.

Nä, det är skitsamma. Jag är där för att köpa en häst, inte kolla på ägarens CV.

Tycker du att det är lika med att man är hästexpert då man har haft häst länge.
Nej, absolut inte. Det finns människor som haft häst i 3 år som kan hantera hästar bättre än någon som haft häst i 33 år. Det beror helt på individen.

Skulle det betyda något att få en årlig genomgång av hästen veterinärt och fodermässigt som en bonus vid köp av häst.
Nej, har jag köpt en häst vill jag att förra ägaren inte lägger sej i.

Senast ändrad:

jag blir mörkrädd efter att ha läst här på buke hur pass lurad man kan bli på ett hästköp
alltså ett ganska stort köp med många drömmar att uppfylla.

nå nu har jag köpt mina två stora hästar på "postorder" av dobbis här på forumet jag hadde bara sett dessa två hästar på foto och fick lita blint på försäljaren.
och det blev hur bra som helst :love::love:

men för att återgå till aktuell frågeställning

Vilka egenskaper tycker du som köper en unghäst är viktigast.först och främst så ska hästen vara fullt frisk och funktionsduglig
gå PÅ alla 4 ben mm
priset

första intrycket går aldrig att göra om
trevlig och kunnig

nej

nja sanning med modifickation skulle jag vilja säga
det finns naturbegåvningar och så finns det vi vanliga dödliga som lär oss något nytt varjedag

Skulle det betyda något att få en årlig genomgång av hästen veterinärt och fodermässigt som en bonus vid köp av häst.

nå vet tillkommer ju naturlig på någotvis
men annars så nej tack

Att exteriören är korrekt, att den rör sig utöver det vanliga, att den har snälla ögon och verkar bra i tempramentet. Det ska "klicka".

Vänlig och trevligt. Sedan vill jag ha en vettig chans att verkligen se hästen röra sig, det måste vara ett någorlunda underlag. Har man rest så långt som jag har gjort på hästköparresor blir man väldigt besviken (och absolut inte sugen på att köpa) när hästen visas på en vattensjuk äng och inte ens har chansen att visa upp sig.

Det är faktiskt väldigt viktigt eftersom jag varit tvungen att ta bort en älskad häst som fått svåra broskskador p.g.a. för lite foder som unghäst. Jag vill att uppfödaren ska vara seriös både ifråga om foder, avmaskning samt att de hanterat hästen på rätt sätt så att den inte har några dåliga erfarenheter med sig i bagaget.

Nej, vissa är totalt obildbara hur länge de än haft häst. Men de som har haft länge är generellt mer erfarna är nybörjare.

Är säljaren vetrinär är det självklart en bonus att kunna få en gratis undersökning (om den nu är beredd att åka över hela landet för detta?!:confused:). Annars känns det helt onödigt.
Fodret räknar jag själv och har kunnigt folk att bolla med så det känns inte heller nödvändigt.

Jag tror att man köper uppfödaren/säljaren på samma gång som man köper häst (om det nu är en vettig sådan). "Min" uppfödare på min senaste häst kom faktiskt upp och hälsade på under sin semester vilket uppskattades av både mig och hästen (han la sin mule mot uppfödarens kind och blundade och jag är rätt säker på att jag såg en tår i uppfödarens öga:love:). Vi hade/har också regelbunden kontakt och rapporterade om resultat på tester, tävlingar etc.

Visst är det många som blir anmälda! Jag skulle dock aldrig våga köpa en häst ifrån någon som de flesta talar illa om. Jag vet ett stort hästföretag här i närheten som fuskat både vad gäller att få hingstar godkända och ljugit om skadade hästar och sålt dom som lovande tävlingshästar. Nej, de kan man inte lita på. Det gäller att man som hästföretagare håller god min så att man inte får dåligt rykte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 170
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar