Sv: Vad är viktigast för en vanlig hästköpare?
Vilka egenskaper tycker du som köper en unghäst är viktigast.
Att exteriören är korrekt, att den rör sig utöver det vanliga, att den har snälla ögon och verkar bra i tempramentet. Det ska "klicka".
Hur vill du som köpare bli bemött vid visningstillfället?
Vänlig och trevligt. Sedan vill jag ha en vettig chans att verkligen se hästen röra sig, det måste vara ett någorlunda underlag. Har man rest så långt som jag har gjort på hästköparresor blir man väldigt besviken (och absolut inte sugen på att köpa) när hästen visas på en vattensjuk äng och inte ens har chansen att visa upp sig.
Bryr du dig om vilken bakgrund uppfödarna har?
Det är faktiskt väldigt viktigt eftersom jag varit tvungen att ta bort en älskad häst som fått svåra broskskador p.g.a. för lite foder som unghäst. Jag vill att uppfödaren ska vara seriös både ifråga om foder, avmaskning samt att de hanterat hästen på rätt sätt så att den inte har några dåliga erfarenheter med sig i bagaget.
Tycker du att det är lika med att man är hästexpert då man har haft häst länge.
Nej, vissa är totalt obildbara hur länge de än haft häst. Men de som har haft länge är generellt mer erfarna är nybörjare.
Skulle det betyda något att få en årlig genomgång av hästen veterinärt och fodermässigt som en bonus vid köp av häst.
Är säljaren vetrinär är det självklart en bonus att kunna få en gratis undersökning (om den nu är beredd att åka över hela landet för detta?!
). Annars känns det helt onödigt.
Fodret räknar jag själv och har kunnigt folk att bolla med så det känns inte heller nödvändigt.
Jag tror att man köper uppfödaren/säljaren på samma gång som man köper häst (om det nu är en vettig sådan). "Min" uppfödare på min senaste häst kom faktiskt upp och hälsade på under sin semester vilket uppskattades av både mig och hästen (han la sin mule mot uppfödarens kind och blundade och jag är rätt säker på att jag såg en tår i uppfödarens öga
). Vi hade/har också regelbunden kontakt och rapporterade om resultat på tester, tävlingar etc.