Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Menar du, att man inte kan vänja en häst att gå barfota på det sätt emindy skissade?

Javisst, om det görs utan att hästen får gå runt med smärta så är det möjligt.

Jag tog upp det som exempel på vad vi människor utsätter oss själva för, frivilligt. Och träningsvärk kan göra duktigt ont.

Och sen skriver du i nästa inlägg.

Sant, vi gör de flesta valen åt dom, och naturligtvis ska dom tas på allvar. Hoppas ingen fått för sig att jag tycker något annat.

Så varför frågar du när svaret är självklart.

Lite väl vinklat, tycker jag.

Inte alls vinklat, jag har en väldigt bra grund för det. Går man tillbaka en tid i Bukefalos historia så finns 5-6 maratontrådar i ämnet. Där står att läsa i flera av dessa trådar, att hästen måste utsättas för smärta eftersom det är en del av läkningsprocessen. Och författarna till dessa inlägg är bl a desamma som finns nu med.

Det har jag inte haft någon åsikt om. Jag trodde f ö att den största orsaken var att finna hos ryttarna?

I detta fall har vi inte bara en orsak, det finns flera. Men att döma av PM som cirkulerat på forumet av vissa användare så är skorna den direkta orsaken samt att ägaren i princip är ett pucko som håller hästen skodd. Så jag har ju uppfattat det så att det är just den åsikten man faktiskt har.
Men om det nu handlar om ryttare, vad tjänar det då till att sko av hästen?:confused:

Kan du definiera "onödig smärta"?

Smärta som inte varit nödvändig, dvs konstant smärta där man ser att hästen upplever ett jäkla obehag genom att te x inte våga röra sig. Lägger sig ner med ryttare på ryggen, vägrar gå ur en box bara för att den vet att dit den ska känns i hovarna osv.

Smärta är något som varken läkare eller forskare förstår sig på, smärta kan signalera mycket och är inte alltid av ondo det är sant. Men ett sådant uttalande att man inte använder värktabletter vid te x huvudvärk, det kan man tolka på olika sätt. Visst kan en person vara smärttålig, eller så är det helt enkelt så att personen faktiskt inte fått uppleva vad en verklig huvudvärk vill säga.

Vad man har konstaterat är att en individ som går runt med konstant smärta faktiskt kan utveckla en form av allergi mot smärtan. Vilket i princip innebär att när smärta uppstår i kroppen oavsett grad, reagerar kroppen med att skicka smärtsignaler från flera delar av kroppen än enbart den det gäller. Så att undvika smärtstillande medel kanske inte alltid är bra, eftersom en sådan enkel åtgärd kan motverka detta.
Nu känner jag inte till förekomsten hos häst, men detta är något människan kan drabbas av. Jag håller det inte för otroligt att samma sak kan hända hästar, med tanke på att många faktiskt får udda symptomer än vad den ursprungliga skadan handlade om.

Såna här inlägg har jag läst tidigare.
Bara för att man själv är smärttålig o inte vill ta värktabletter, så ska hästen behandlas likadant.
Vad vet du om andras smärta?

Upplever alla smärta likadant?
I många fall märker man skillnad på hästen när den skos o inser att den faktiskt inte har varit helt oöm innan.

Lite konstigt är det om hästen inte har ngn känsel i hovarna för att den skos.
Hur kommer det sig att den känner så fort som man tar av dem?
Återbildas nervtrådar över en natt eller är skon bara ett skydd?
Läste inte du mitt inlägg? Jag själv är kanske inte smärttålig men jag härdar ut och åtgärdar orsaken. Däremot gör jag allt i min makt för att djuren i min närhet skall må bra och inte ha ont. (Medans jag åtgärdar orsaken naturligtvis)

KL
Känner idag, efter att ha haft en "barfotaperiod" på en häst, att fy vale vad jobbigt det var. Att behöva se hästen hämmad i sitt rörelsemönster. En häst som behöver och vill ta ut steget, ta i och få springa/arbeta tills kroppen fått omsätta den energi den behöver.
Att måsta smyga längs vägrenen för att bara kunna byta gångart på korta sträckor på tillåtna lägdor.
Att måsta se de där hovarna slitas snett så fort hästen får spänningar i sin kropp, spänningar som kommer av att den inte törs ta ur sin rörelse och tömma sina energiförråd riktigt.

Och då man tänker att kanske den börjar vänja sig snart, då är den sommaren slut och ALL mark blir oländig. hagar isigt knöliga och värre än stenskravel, vägar betonghårda och nötande och åkrar hårda o knöliga.
Boots hela dagen, njaäe, det skulle nog ge de känsliga benen skav till slut.
Så då var det bara att ge upp och sko på med brodd för att överleva vintern, för att ha det som förra vintern, nej tack!.

Jag tror det är bekvämare att skrika om troll än att faktiskt diskutera ämnet med den felbehandlade hästen.

Eller är det pinsamt för dig att du försvarade hästen förut och nu inser att du inte borde tagit OL och kompani i försvar?

Eller tycker du forfarande hästen behandlats ok?

Din tystnad tolkar jag som att du helhjärtat stödjer OL och kompani.
Och det skrämmer mig att ingen visar ett skit empati för hästen eller erkänner att stora misstag gjorts.

Tyvärr tror jag inte de lär sig av sina misstag utan fortsätter med sitt tunnelseende och glömmer självkritiken.Sorgligt.. för det utsätter nya hästar för fara.:crazy:

Jag har varit med och diskuterat den där hästen i oändlighet, jag förstår inte hur du kan förvränga min vägran att börja diskutera med hovis till att jag helt plötsligt bytt åsikt?
Låt mig klargöra:
1) Jag har hört två olika versioner av historien och jag är säker på att det finns många fler också, alltså är jag ovillig att döma ut någon bara beroende på versionen som hovis så ivrigt lägger fram.
2) Jag brukar själv inte sätta hästar på enbart halm och sly. I förekommande fall har jag tillsammans med ägaren lagt upp en betydligt hörikare foderstat.
3) Jag tror att hela ärendet hade kunnat avlöpa betydligt smidigare, särskilt för hästen, om man tagit den till klinik från första början.

Jag tycker att hovis är gullig eftersom han plötsligt, baserat på detta enda fall, basunerar ut att alla hästar som verkas enligt denna metod kommer att behöva avlivas efter fyra månader. Såvitt jag förstår efter inlägg av ägarens kompis var detta en sjuk gammal häst och ägaren grep efter halmstrån för att klara den.

Som sagt, jag tycker att du som hästägare skall se till så att hästen inte ömmar varken under ridning eller i hagen.

Om du med "onödig smärta" menar smärta som är så kraftig att den är höggradigt invalidiserande och att man dessutom tillfogar hästen denna utan att det är "nödvändigt", så är mitt svar:
Nej, det är självklart inte OK!!! Det trodde jag du skulle inse utan att behöva fråga!?

Men återigen, det är inte det vi diskuterar, du och jag och alldeles avgjort inte det jag tog upp med dig!

Javisst, om det görs utan att hästen får gå runt med smärta så är det möjligt.
Menar du här helt utan smärta? Eller att lite "småont" ett par dagar per några perioder är acceptabelt?

Jag har frågat i tidigare trådar vad man menar med smärta, utan att få något bra svar. Är det inte så, att beröringssmärta är en del på skalan som börjar med en fjärilslätt beröring och går vidare med starkare och starkare beröring? Någonstans börjar beröringen bli obehagligt stark och inte behaglig för att därefter övergå i lätt smärta osv? Var någonstans på skalan kan man i så fall säga att smärta i varje enskilt fall är för kraftig i förhållande till det man vill uppnå? Skalan torde även se olika ut för olika individer.

Så varför frågar du när svaret är självklart.
Vilken fråga? :confused:

Inte alls vinklat, jag har en väldigt bra grund för det.
Nu var det ju faktiskt inte gamla trådar vi diskuterade utan ett specifikt inlägg!

I detta fall har vi inte bara en orsak, det finns flera. Men att döma av PM som cirkulerat på forumet ...
Men om det nu handlar om ryttare, vad tjänar det då till att sko av hästen?
Återigen inte det vi diskuterade!

Jag har mina hästar oskodda för att hovarna helt enkelt fungerar bäst så. Dom olägenheter som kan finnas ex vid körning på vägar är lätt att eliminera med boots. Min syn på hästeri är du nog medveten om, så jag ska inte dra det igen, men en prinicip är att utgå från noll och tillsätta det som behövs. Istället för att utgå från maximalt med "prylar, hjälpmedel och skyddsutrustning" och sedan diskutera om något av det kanske går att ta väck.

LIA

Detta är ju fruktansvärt! Ingen häst ska ömma! Då måste hästen ha boots och det säger SANHCP. Ägaren kanske inte tillåter en hovslagare att sko hästen? Ibland är det ägaren som är fanatisk inte Hovvårdaren/hovslagaren..

Hästen var ju sjuk! Då brukar de ömma. Oavsett vem som verkar. Ge smärtlindring och ta hand om hästen. Jag vet massor av hästar som kan springa fast hovarna är fula. De är friska i kroppen. Då spelar det ingen roll om det är KURT, SVEN ELLER KRISTINA som verkat hovarna.

Ingen smärta, ska det vara så svårt att förstå. Varken liten eller mycket, ej heller i perioder, eller konstant. Var det tillräckligt klart.

Hästen var ju sjuk! Då brukar de ömma. Oavsett vem som verkar. Ge smärtlindring och ta hand om hästen. Jag vet massor av hästar som kan springa fast hovarna är fula. De är friska i kroppen. Då spelar det ingen roll om det är KURT, SVEN ELLER KRISTINA som verkat hovarna.

Och då går man inte in på det sätt som gjordes, som sagt hästen var både sjuk och gammal. Att förändra tillvaron och förutsättningar för en gammal sjuk häst, kan ställa till det ordentligt för hästen. Det visade sig vara precis så i detta fall, slutet var väl oundvikligt, eller ska vi säga att det borde kanske vara det.

Ingen smärta, ska det vara så svårt att förstå. Varken liten eller mycket, ej heller i perioder, eller konstant. Var det tillräckligt klart.
OK! Så du avlivar dina hästar hellre än att operera dom, ifall det skulle behövas? Eftersom operationer brukar innefatta en del smärta. Som exempel.
Vi ser olika på ämnet smärta, det är helt klart.

Du svarade inte på mina övriga frågor ...

LIA

harmony horse lämnar bara garanti om hästen har fått diagnos av veterinär. Ring och fråga istället för att prata om sådant ni inte vet.

Jag har varit med och diskuterat den där hästen i oändlighet, jag förstår inte hur du kan förvränga min vägran att börja diskutera med hovis till att jag helt plötsligt bytt åsikt?
Låt mig klargöra:
1) Jag har hört två olika versioner av historien och jag är säker på att det finns många fler också, alltså är jag ovillig att döma ut någon bara beroende på versionen som hovis så ivrigt lägger fram.
2) Jag brukar själv inte sätta hästar på enbart halm och sly. I förekommande fall har jag tillsammans med ägaren lagt upp en betydligt hörikare foderstat.
3) Jag tror att hela ärendet hade kunnat avlöpa betydligt smidigare, särskilt för hästen, om man tagit den till klinik från första början.

Jag tycker att hovis är gullig eftersom han plötsligt, baserat på detta enda fall, basunerar ut att alla hästar som verkas enligt denna metod kommer att behöva avlivas efter fyra månader. Såvitt jag förstår efter inlägg av ägarens kompis var detta en sjuk gammal häst och ägaren grep efter halmstrån för att klara den.

Har du begärt in samtliga ofentliga handlingar i det aktuella fallet???? Har du ringt berörd djurskydds inspektör för att höra om alla andra fall i "just denna kommun" ? Vill du att jag här delger flera andra kommuner vars djurskyddsinspektörer och deras erfarenhet av "eran" verkningsmetod??

I just det här aktuella fallet finns det bara EN veriation, den kan du själv ta del av genom att ringa Sandvikens kommuns djurskyddsinspektör och begära in samtliga handlingar utifrån diarienummer Dnr 2007/0181 hitills finns 01 till 23.

Sedan kanske du lättare själv kan bedömma vem som kommer med osanningar. Det ringer ingen liten klocka varför O.L. plötsligt på sin hemsida tagit bort allt som rör detta fall?

Var är det sunda förnuftet? Gillar man inte järn för att det är så hårt då provar man barfota men går inte det så sätter man på boots. Svårare än så är det väl inte? Ingen häst ska lida. Ring en veterinär om hästen lider för Moder Jords skull. Om en häst ömmar är det ju inte bara hovarna det beror på säger jag ju. Se ER om kring. Det springer massor med hästar på grus och asfalt med fula hovar.....

Barfotaverkarna är bra om de bara förstår att det har funnits hovar innan de började verka som både var skodda och för långa...eller för korta eller med röta...och de kunde springa som fasen.

Det handlar om människorna som äger hästarna och som inte vet vad en häst behöver för att må bra!

harmony horse lämnar bara garanti om hästen har fått diagnos av veterinär. Ring och fråga istället för att prata om sådant ni inte vet.

Nu min lilla vän så är det så här att denna häst transporterades i ett tidigt stadium upp till sanchp:s utbildningsansvarige och den personen samarbetar med en av sanchp utsedd veterinär. Alltså dom har ett samarbete och i samband med att hästen flyttades till denna utbildnings ansvarige så övertogs ansvaret för hästens hälsa och rehabelitering från hästägaren till sanchp:s utbildningsansvariga.

Denna sanchp:s utbildningsansvarige skriver i Dnr:2007/0181-15

Citat: Varför hästen xxxx stod på min gård är att jag har i min firma rehab för hästar där jag skall ta emot sjuka hästar för behandling. Jag har veterinär som är inkopplad innan hästen kommer och som sedan är med och samarbetar med sjukdomsfallet.

Jag är utbildad hästmassör från Axelson,utbildad hovslagare och utbildad hovverkare med examen både i Sverige och USA.Besitter därför specialkunskap när det gäller hovar
Slut citat:

Sedan hänvisar man till att man fångverkar hovarna efter en metod som man anser sig ha fått ngn typ av godkännande för utifrån djurskyddsmyndigheten.

Sanningen med det sk godkännandet är två uppvisade fångverkningar på dödhovar utförda av O.L. i en källare tillsammans med ett par personer från djurskyddsmyndigheten varav en utbildad veterinär. Utifrån dom verkningarna som uppvisades ansåg inte djurskyddsmyndigheten att metoden på just dom två döhovarna strider mot svensk djurskyddslag vilket jag inte tycker är konstigt då dom redan va smärtfria.

Ta reda på sanningen innan du sitter här och beskylla mig för att jag ljuger.

Jag har sagt det förr,, säger det igen!!
En dag kommer sanningen i kapp lögnerna.

OK! Så du avlivar dina hästar hellre än att operera dom, ifall det skulle behövas? Eftersom operationer brukar innefatta en del smärta. Som exempel.
Vi ser olika på ämnet smärta, det är helt klart.

Du svarade inte på mina övriga frågor ...

LIA

Vem är det som vinklar nu, nej jag har inte opererat en häst. Om så skulle bli aktuellt kan jag återkomma och berätta hur jag tänkte, risken för en operation iofs är vådligt liten.

Vad vill du jag ska svara på, utan att det blir upprepningar. Hela den här tråden består av upprepningar, allt står att läsa i tidigare trådar av denna kaliber.

Vem är det som vinklar nu, nej jag har inte opererat en häst. Om så skulle bli aktuellt kan jag återkomma och berätta hur jag tänkte, risken för en operation iofs är vådligt liten.
Du förstår säker vad jag menar utan att slingra dig. Det är ju tydligen en principfråga för dig, det här med smärta när det gäller barfota. I konsekvensens namn borde du alltså se likadant på smärta oavsett.

För det är väl inte bara när det gäller barfota det passar att hålla en strikt och sluten attityd?

Jag tycker det är tragiskt, inte minst för hästarna, att den här frågan inte går att diskutera på ett sansat och vuxet sätt. Eller snarare, att dom som deltar i tråden inte förmår det.

LIA

Alltså vi har ju faktiskt en djurlagstiftning att följa, den smärta som orsakas djuret under och efter en operation anses som vedertaglig, tyvärr anses inte den metodik som tillämpas vid barfotaverkning som vedertaglig och beprövad så därför faller den på sitt eget grepp.

Boj med 2 barfota hästar och en skodd.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 559
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur