Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ännu mer spännande är det att du måste åkalla högre makter för att få dina kollegor att utföra en korrekt skoning. Det säger en del om din tilltro till din egen kår.

Min bön va riktat till att kunderna förstår skillnaden.

Ska jag tillbedja dig i min kvällsbön??

:bow::bow::bow:

Mumin håller med till 100 %

För min del handlar det om att den milda vintern sett till att bakterie/svamphärden som tidigare härjat i min stora fina sommarhage blivit så stor att alla tre hästar blivit drabbade av bärrandsröta samt hålväggar. Min ungis är den som är känsligast och efter 2 månader av behandlingar har jag insett att han behöver komma upp från marken. Annars hade jag gärna avvaktat med skor på fram ett år till.. tills han växt klart vid fem.

Barfotataliban anser jag mig aldrig ha varit, snarare att jag är negativ till skor när det är onödigt. Kan man eller vill man anpassa sig själv ser jag inte problemet. Kan man inte eller klarar inte hästen det så ska man ha skor. Inte svårare än så.

Men funderar att låta honom vila hovarna till vinter alt sätta flappskor eller pröva hippogrip.
Ska se hur det funkar med skorna först.

Mumin

Du kan inte ha fattat ngt ang hästens hovar.

Lösningen på bärrandsproblem/hålväggar är inte artt sko dom!

Oberoende av vilka skor du använder eller vilken verkningsmetod du anlitar (trots att vissa lovar garanti) så kvarstår problemet.

Har du inte fattat att det är miljörelaterat.

Klartext: Du har otroligt skitiga hagar.

Lös problemet genom att ge dom en naturlig miljö som är fri från gammal skit.

Har du aldrig hör att man ska mocka i hagarna om dom är för små i förhållande till antal individer. Aldrig hört att hagarna skall harvas upp årligen och nysås samt därefter vila under två år innan en ny besättning sätts in??

Du är helt klart på fel "spår".

Gör man som man sedan gammal "bondepraktis" alltid gjort så kan alla hästar gå barfota helt utan bärrandsröta eller hålväggar.

Barfota är alltid bäst!

men jag måste faktiskt hålla med, du får inte bort bärrandsröta genom att sko :eek:

Nejnej, det tror inte jag heller... Min erfarenhet är att det blir värre eftersom man ju då gör ett ganska långt hål upp i hoven där man förmodligen för med sig en del skit upp.
Min valack hade lite röta när jag skodde av honom, men det försvann snabbt när han gick barfota.

Jag bara reflekterade över att Coari har ett sånt finkänsligt sätt när han vill meddela vad folk gör för fel... :D

Ledsen men jag har talat med experter ang detta och de håller inte med för fem öre på det du säger. Eftersom min hage är på 12 hektar och det inte gått några besättningar där tidigare och därmed har inte skit något med saken att göra serru :smirk: Dessutom har denna häst gått långa perioder i en annan hage med andra förutsättningar och samma sak inträffar även där :crazy:

Däremot är det en syrefattig mark med våtmark inblandat som har gjort att just dessa bakterier har förökat sig kolosalt. Efter den milda vintern har överlevndaden varit hög och markerna är optimala för deras trivsel.. Tror dom. Ingenting vet man till 100 %

Och jag tror att skor kommer att hjälpa grundproblemet. Som är framhovar som inte klarar barfotagång och därmed släpper i lamellerna och lämnar kvar sprickor. Sprickor som bakterier/svamp har lätt att fastna i.

Så visst tror jag att skorna kommer hjälpa. Eftersom han inte blir drabbad i bakfossingarns så är jag 100 % säker på att om jag blir kvitt grundproblemet kommer problemet att försvinna. Det är Norrköpings klinik med deras klinikhovis och jag överrens om iallfall. Så vi testar så får vi se.

Om inget annat sä hjälper det iallfall tillfälligt mot den ömheten han har i hovarna just nu pga sjukdomen.

Mumin

Nej men jag fåt tydligen inte heller bort det genom barfota då jag försökt i 1,5 år nu utan någon förändring. Det drar sig tillbaka under behandling och sedan återkommer igen så fort vi slutat behandlat. Jag var säker att problemet skulle försvinna efter att hovkapseln hade bytts tillräckligt många gånger så att hovarna skulle stramas upp.

Dessutom blev jag väldigt fundersam över röntgenplåtarna.
Han har tårna korta, mustangrullning. Inverkad ända in till den vita linjen och de ser inte långa ut alls. Kommentar från veterinär. Men på röngenplåtarna såg tårna jättelånga ut? Kan det vara detta som gjort att inte hovkapseln har vuxit rätt och därmed att problemet kvarstått? Hästen har mkt små hovar till förhållande av sin storlek kan jag påpeka.

Jag prövar en ny infallsvinkel nu för hästens skull. Enligt kliniken menade dom på att han har så pass dålig hovkvalitet på fram att det är barfotagången som framkallar sprickorna mellan hovvägg och lamell. Eftersom problemet inte finns på bak där han är oöm så tror jag att de kan ha rätt. Blir jag av med sprickorna blir jag av med bärrandsrötan hoppas jag.
Vi får se. Jag berättar hur det går.

Mumin

Däremot är det en syrefattig mark med våtmark inblandat som har gjort att just dessa bakterier har förökat sig kolosalt. Efter den milda vintern har överlevndaden varit hög och markerna är optimala för deras trivsel.. Tror dom. Ingenting vet man till 100 %
Mumin

En sak vet man i alla fall till 100% och det är att mark med lågt PH värde är "skitiga hagar" för hästarnas hovar.

Lågt PH är precis vad du har i dina "våtmarker" och problemen på hästanas hovar i denna typ av Tropiska torvmulla blir värre ju större nederbörd.

Svaret e skitenkelt, ta ett vattenprov när marken är som mest blöt och gör en enkel analys av PH,GH,KH så kommer du upptäcka hur "sur" dina våtmarker är.

Sur våtmark och syrefattig miljö är mumma för bakterier.

Det känner varenda "fisk mupp" till som har Coari från Amazonas flodsystem.

Mig veterligt så har hästar inga simmfötter.

Syrefattig miljö ok eftersom de bakterier som gillar horn ofta inte gillar syre, tex fusobakterium. Men har du inte blandat ihop det här med syrebrist o lågt pH. Lågt pH som tex i form av vinäger har ofta en bra bakteriehindrande effekt. Gödsel har en pH höjande effekt (ammoniak). Höjer man däremot pH en bit till med tex kalk tar bakterierna däremot stryk.
PL

Tack PL för dina kommentarer.

Jag har också hört det här med kalkning, att ett förhöjt ph värde skulle kunna skapa en ogynnsam miljö. Men hur påverkar det våtmarkerna/djurlivet i stort. Och om det inte tar kål på alla bakterier/svampar är det inte ganska stor risk att det återkommer tills nästa år?
Håller på att fixa med jordprover. Någon som vet vart man kan vända sig? Sva sysslar inte med sådana prover eller? Hoppas på att problemet är centrerat till något område bara i hagen så kanske man kan kalka där och dra hagen innanför dessa områden. :crazy:

Det är den finaste hagen jag haft och defentift ingen mark man bara så där med en klackspark plöjer. Den är väldigt omväxlande och kuperad med både sten, berg och skog. Det skulle vara fälten i mitten då men jag har svårt att tro att det är där problemet ligger då gran finns där och inte så mkt tall.

Mumin

"Problemet har aldrig tidigare haft en sådan omfattning som efter den regniga sommaren och under den fortsatt blöta hösten och vintern (2000)."
" Det finns ett klart samband med anaeroba, syrefattiga miljöer, alltså blött och geggigt underlag utan tillgång på luft.
veterinär Göran Åkerström."
http://hem.passagen.se/kvarngarden1/hovrot.htm

Vad H inte verkar ha fattat är att mikrobiella angrepp på hovar el klövar oftast har en komplicerad bakgrund: aggressiva mikroorganismer, taskiga miljöförhållanden o försvagat horn
Historiskt finns det fakta som talar för att vi skulle fått värre mikroorganisner från USA till Europa vilket orsakt problemen, därmed inte sagt att miljö o dåligt horn inte krävs för ett angrepp.
Se kalk som ofarligt för miljön.
PL

Syrefattig miljö ok eftersom de bakterier som gillar horn ofta inte gillar syre, tex fusobakterium. Men har du inte blandat ihop det här med syrebrist o lågt pH. Lågt pH som tex i form av vinäger har ofta en bra bakteriehindrande effekt. Gödsel har en pH höjande effekt (ammoniak). Höjer man däremot pH en bit till med tex kalk tar bakterierna däremot stryk.
PL

Organiska kvävehaltiga substanser bryts ner i olika stadier genom mikroorganismer från amoniak/amonium över nitrit till nitrat.

Vattnets totala hårdhet (GH) är mängden lösta kalcium och magnetciumsalter. Dessa salter har en direkt inflytande mirkoorganismernas ämnesomsättning. Vatten med en stor andel kalcium och magnesiumsalter betecknas som hårt, med en andel som mjukt.

Vattnets karbonathårdhet (KH) bestäms genom andelen karbonat och bikarbonat. (obs läs kalk). Denna mätning är särskilt viktig eftersom KH-och PH värdet är beroende av varandra.

KH värde är ett mått för vattnets bufferkapacitet. En tillräcklig karbonathårdhet förhindrar en farlig minskning av PH-värdet, dvs. att vattnet blir för surt (risk för syrefall).

Ett PH värde runt 7.0 anses som neutralt, ett PH under 7.0 anses som surt medans ett PH värde över 7.19 anses som hårt.

Omvandlingen från protein till amonium sker alltid vid ett PH lägre än 7.19, omvandlingen till amoniak sker alltid vid ett PH över 7.19.

Det är allmänt känt att amoniak har en större skadlig inverkan än amonium.

Bakterier som lever i syrefattig miljö har även ett speciellt namn som inte heter t.e.x.

Senast ändrad:

Herr PL kanske skulle doktorera i ämnet "fiskmupp" för att få en doktorstitel så som Dr. Hildur Strasser en gång gjort.
Det verkar vara både lönsamt samt kunskapstagande att doktorera på fiskar.

Bakterier som lever i syrefattig miljö har inte ett namn utan finns av ett antal olika genus. Fusobacterium necroforum är helt enkelt ett exempel på en av de vanligaste bakterierna i sammanhanget.
Jag är helt medveten om att hovslagare inte läser ngn grundläggande baktkurs.
PL

Vore intressant att få expertens förklaring på skillnaden mellan ammoniak o ammonium!
PL

Vore intressant att få expertens förklaring på skillnaden mellan ammoniak o ammonium!
PL

Skillnad och skillnad, nu får du förklara dig vad du menar. Annars är ammonium NH4 ett katjon till ammoniak NH3, vet man inte vad ett katjon är så är det en positiv jon eller jon med positiv laddning.
Så jag vet inte vad du menar med skillnad, eftersom ammonium ingår i ammoniak.

Ammoniak är en gas. Löser man ammoniak i vatten får man ammoniom + hydroxid.
Jag frågade eftersom hovis verkar göra en skillnad.
PL

Tänk vilken spännande och lärorik tråd!! :bump:

Nu har "skillnaden mellan barfotametoden..." övergått till en kemi/bakteriologisk lektion!! :idea: :bow:

*älskar bukefalos, här kan allt hända* :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 559
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31