Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Du skall absolut inte rida en häst på ett underlag som den ömmar på!
Antingen rider du bara där hästen är bekväm, eller så gör du så att hästen blir bekväm, exempelvis genom att sätta på boots.
Den extra vikten är också något hästen måste anpassa sig efter gradvis. Min tvååring är i dagsläget helt oöm på alla underlag vi har att utsätta henne för men jag tvivlar inte på att hon skulle kunna reagera på vissa underlag i början när vi börjar rida henne. Då rider man där hästen är bekväm tills det blir bättre, helt enkelt.

Min erfarenhet är att varmblodiga hästar växer precis som alla andra hästar men att fullblod gärna har plattare och mjukare hovar. Det med att de har mjukare hovar gör att man måste hålla väldigt korta verkningsintervaller för att de inte skall flyta ut och bli ännu plattare. Sedan behöver de ganska fast underlag överlag (alltså ingen lera) och mycket rörelse.

Men om man nu ska jämföra hade ju inte jag iaf gett mej ut på en löprunda utan skor i skogen
Nej, du börjar med gräsmattan och korsar på din höjd grusplanen under stor vånda. När det går bra GÅR man längs skogsstigarna och när det går fint springer man.
Sedan GÅR man på grusvägen och när det går bra springer man. När du så har fotsulor som snarare liknar läder kan du gå offroad i skogen, men det är ett annat kapitel.

Gradvis tillvänjning är nyckelordet.

Du behöver definitivt inte bli grinig för att man undrar, drar bara slutsatsen att du inte har något konkret att komma med då.:(
Och ja, det har antydits tidigare i tråden tycker jag, och för att vänja in måste man ut på underlaget, så är det ju bara. Tycker någon stans att en sådan process inte ska behöva ta längre tid än inridning, eller? Bygger min häst sakta för övrigt.

Har för övrigt inte uppfattat tidigare att skoning var ett komlement som förespråkades och varför isf när det efteråt blir rehabilitering och ny invänjning som ju verkar ta en faslig tid?:confused:

Däremot undrar jag om det inte är så att skorna låter oss använda hästarna på ett sätt som de inte är gjorda för egentligen...

Sanningen är den, oavsett med eller utan skor är inte hästen byggd ursprunglingsvis det vi använder dem till. Allt vi gör med och för hästen går ut på att få den i ett ridbart skick, muskler arbetas fram för att hästen ska kunna bära en ryttare. Sadel passas in för att bära en ryttare, bett osv. Så om man är av åsikten att enbart skorna skulle vara den felande länken, då är man nog väldigt fel ut själv.

Jag har genom åren läst MYCKET av vad som har skrivits i just detta ämne barfota, ett genomgående drag verkar vara att skorna är det onda uppsåtet. Tänk det tror inte jag, därför att man måste nog se helheten i ett lite större perspektiv än bara fram till näsan.
Vissa hästar rids på ett sådant sätt och underlag att den klarar att gå oskodd galant, andra rids på ett sådant sätt samt kanske även har ett hårt slitande underlag vilket gör att kanske skor är ett måste.

Jag skrev tidigare att att oskodd häst med största sannolikhet får en del begränsningar, till skillnad mot en skodd häst. Det har du ju själv och flera andra för den delen även skrivit mycket om, ni anpassar ridningen utifrån hästens status samt underlaget. Detta är ju inte möjligt för en häst i träning, det skulle knappast bli någon träning att tala om. Så hur tänker du då, ska en sådan häst inte tränas den dagen om den uppvisar ett obehag eller motiverar det en skoning då.

Troligen är faktaunderlaget precis lika dåligt när det gäller människor. Varför dra upp rena myter överhuvudtaget???
PL

Vet du med säkerhet att hovbölden kom av att du red på grusväg?
Hovbölder kan ju komma av lite olika orsaker menar jag.

Fast en stengalla brukar ju vara enormt tydlig, och det brukar inte råda några tvivel om varifrån den kommer.

en sak som inte är myt, om vibrationer och blodkärl, är ju Reynauds (stavn?) Syndrome. Blodkärl tillbakabildas vid vibrationer över en viss frekvens.

Att metall vibrerar vid slag är ju ingen nyhet för någon som hållit i en stämgaffel.

Att en hästsko vibrerar vid nedsättning på tex asfalt eller grusväg är heller inget någon kan förneka. (ca 800 Hz. Människor får inte i yrekt utsättas regelbundet för över 250 Hz tror jag det är, pga just risken för tillbakabildning av blodkärlen...)

Att hoven är full av små blodkärl är ingen nyhet.

Vad händer med hovens blodkärl när man är ute o rider (skott) på hårt underlag?

/Migo

Vad som är en myt är att det går att överföra detta från människans händer till hästens hov!
Ingen har visat nägra skadliga effekter av dessa vibrationer i hovarna. Vad jag vet har ingen mätt vibrationerna djupare än hovkapseln o även där med väldigt olika resultat.
PL

Senast ändrad:

Ändå finns det resultat som visar att problemet uppmärksammats.

Hämtat från:http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000554/01/EEF_Elitskon.pdf

Alla hästskor har i mer eller mindre omfattning en rad ogynnsamma inverkningar
på hästen. Detta gäller inte minst under trav då belastningen på benet är avsevärt
högre än under skritt (1). Bland annat försämras hovmekanismen som är den
formförändring som hoven genomgår under belastningsfasen då det mer elastiska
hälpartiet komprimeras och expanderar i lateral och medial riktning (1, 15). En
försämring av hovmekanismen försämrar även den dämpning av krafter som
hoven medverkar i. Mätningar har visat att på skodda hästar överförs större krafter
och vibrationer till första falangen istället för att dämpas av hoven (6). Dessa
vibrationer har visats vara utjämnade först i höjd med kotleden (16).

1. Back W. The role of the hoof and shoeing In: Back W & Clayton H,
Equine locomotion, London, W B Saunders, 2001, 143, 149.
6. Dyhre-Poulsen P, Smedegaard H H, Roed J, Korsgaard E. Equine hoof
function investigated by pressure transducers inside the hoof and
accelerometers mounted on the first phalanx. Equine Vet. J. 1994, 26, 5,
362-365.
15. Roepstorff L, Johnston C, Drevemo S. In vivo and in vitro heel expansion
in relation to shoeing and frog pressure. Equine Vet J, Suppl. 2001
Apr(33):54-7.
16. Willemen M A, Jacobs M V H, Schamhardt H C. In vitro transmission and
attenuation of impact vibrations in the distal forelimb. Equine Vet J, 1999,
Suppl 30, 245-248.

Ja visst har saken uppmärksammats många gånger men visa mig en enda studie som visar på vävnadsskador pga vibrationer vid korrekt skoning.
PL

Det är ju det som är den springande punkten.
Jag är av den fasta övertygelsen att det i de allra flesta fall går att anpassa ridning och underlag till vad hästen för närvarande klarar av, för att sedan efter hand öka kraven. Precis som du gradvis låter hästen bygga muskler och inte kräver mer än den orkar.
Men jag har också hört om hopphästar som efter omställning till barfota blankt vägrat hoppa höga hinder (över ca 1,5m), troligtvis för att de helt enkelt känt av att det gjort ont vid landningen.
Är det då rätt att sko hästen så att den hoppar igen men istället kanske riskerar skador? Smärtan torde ju vara en varning mot att något är fel och att det egentligen är mer än vad hästen tål.

Jag vet ju min ståndpunkt men jag tror att det måste vara upp till var och en hur de vill förhålla sig till sin häst och hur mycket energi man vill lägga ned för att hästen skall må bra.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom nu hela lilla barfotarörelsen plötsligt återförenas på samma tid i samma tråd så ställer jag bara frågan här eftersom Eran totala tystnad och avsaknad i den berörda tråden verkar ha gått Er "förbi"

Först vill jag bara säga att jämföra en stämgaffel med en järnsko talar ju sitt tydliga språk om att personen som gör den jämförelsen vare sig har sett en stämgaffel eller järnsko. Ännu mindre en fysiologisk skoning.

För det andra så vill jag se den forkning som rekomenderar ridning i högre gångarter på hårt underlag med järnsko. Gärna oxå en forskning som stödjer att ridning barfota på hårt underlag är är till den enskilda individens välbefinnande.

Jag kopierar här mitt sista (hitils) inlägg i en helt annan tråd som påvisar vilken effert barfotaverkningen har på den enskilda individens välbefinnande.

Länk:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772
Inlägg:http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=8483482&postcount=507
Kopierar:
--------------------------------------------------------
Senaste Nytt!!

Djurskyddsinspektören i den kommun dit hästen återtransporterades har sedan i mitten av Maj-07 varit i kontakt vid flertalet tillfällen med hästägaren för att få "icke officiell" information om vart hästens flyttats för en uppföljande kontroll. Hästägaren har konstant vägrat att uppge adressen.

Djurskyddsinspektören gjorde då i mitten av förra vecka ett ytterligare försök att få hästägaren att "icke officiellt" delge den plats där hästen befann sig. Om så ej skedde senast denna Tisdag (läs den 13/6-07) så skulle kommunen utifrån ett nämde möte uttnytja den paragraf som dels leder till vite för varje dag hästägaren vägrar att följa lagen och sanningsenligt delge hästens uppstallnings adress även utnyttja lagstadgad grund att adressen uppgavs.

Djurskyddsinpektören i för dagen berörd kommun blev uppringd denna Måndag ( läs 11/6-07) av hästägaren där det meddelades att denna omskrivna barfotahäst avlivats av nödslakt några dagar tidigare utifrån ägarens beslut. Intyg från nödslakt att avlivning skett inkom till komunen samma dag i form av en kopia.

Orsaken anses vara långvarigt lidande och konstant nedsatt allmäntillstånd, hästägaren transporterade själv hästen till lämplig avlivningsplats väl avskilt och va själv med vid själva avlivningen. Hästen va oförsäkrad och ägaren betalade kontant kostnaderna för avlivningen och "destruktion" på plats.

Som Veterinärt utlåtande för hästens lidande och själ för avlivning till nödslakt hänvisades till den Veterinära undersökning som skedde på klinik den 13/4-07. Trots att det i det Veterinära utlåtande klart står att uppföljning skall ske har ingen Veterinär uppföljning skett före avlivning.

Det står dock klart att hästen vid avlivningen ansågs som ovanligt liten för att vara ett halvblod, uppvisade klara ålderdomstecken samt mkt mager.

Slutord:

När började vi???

Jo den 1/2-07 och historiken finns i denna länk

www.hovslagarforeningen.nu/sidor/ kommentar-shf.htm

När slutade lidandet för denna "barfota häst"??

Jo drygt fyra månader senare.

Fyra månader!!! med allt det lidande som denna "barfota häst" fått stå ut med utifrån verkningsmetod,transporteringar,uppstallningar,avs aknad av naturlig hagvistelse och levene, avsaknad av att gå i flock, avsaknad av äkta "mustang hovar" trots att självaste "kärngruppen" inom SANCHP hela tiden utövat och skött denna individs "välbefinnande".

Man garanterar resultatgaranti utifrån denna länk http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
och med facit i hand så är den enda garantin man lämnar är en häst som måste avlivas efter drygt fyra månaders lidande och en fullständig kontroll på dagens lagstiftning hur man förhalar ärendet genom ständiga överklagande i alla instanser. Allt för att tjäna tid och orsaka den enskilda individen ytterligare långvarigt lidande.

En månad!!!! Det är vad dom skryter om utifrån sitt sk yrkesutövande,, här tog det drygt fyra månader sedan ansåg även hästägaren att hästen av humana skäl va tvungen att avlivas.

Hela denna historia är fylld med lögner,, sanningen kommer dock förr eller senare att utifrån kritisk granskning och rättsliga efterspel ge upprättelse för denna "barfotahäst" som tyvärr aldrig kom inom proffisionell vård men kommer bli ett prediukat och bilda grunden för en förändring av Svensk Lagstiftning utifrån dagens sk Djurskyddslag.

Mina tankar går denna dag främst till denna "barfotahäst" med sorg, det ljus jag ser är till alla Er andra som utifrån privatpersoner,myndighetsutövning gjort allt vad ni kunde för dokumentation av verkligheten.

Vila i frid, äntligen är all smärta över för din del.

Case is close!
---------------------------------------------------------

Denna häst va drygt 24 år då den skoddes av vilket borde innebära att den blev drygt 20 år med skor !

Som vi alla vet så va den tvungen att avlivas efter drygt fyra månader utifrån SANCHP:s verkningsmetod trots att den hela tiden verkades utifrån själva "kärngruppen" i denna rörelse.

Anses det som normalt att hästarna skall behöva avlivas drygt fyra månader efter era verkningsmetoder och okunskap??

Bättre med häst som lever skodd i drygt 20 år än en barfotaverkad häst som under sitt totala liv lever barfota verkad traditionellt sina första tre fyra år för att sedan plötsligt bli "omvandlad" till en verkningsmetod som inom fyra månader leder till en säker död.

Jag fattar inte hur ni resonerar, ännu mindre ha mage att sitta här och ljuga om dagens verklighet.

Kompetenta hästmänniskor är ni i alla fall under inga omständigheter, bara egoister med flummiga teorier.

Men jag har också hört om hopphästar som efter omställning till barfota blankt vägrat hoppa höga hinder (över ca 1,5m), troligtvis för att de helt enkelt känt av att det gjort ont vid landningen.
Är det då rätt att sko hästen så att den hoppar igen men istället kanske riskerar skador? Smärtan torde ju vara en varning mot att något är fel och att det egentligen är mer än vad hästen tål.

I så fall torde samma resonemang vara fullt användbar redan vid en avskoning, smärtan borde vara en signal på att något är fel.

Din länk handlar om tre hästar o liknar mest ett reklaminlägg för elitskon.
PL

Fast jag har heller aldrig citerat eller skrivit något om studiens resultat så att resultatet bara bygger på ett litet material har i detta fallet ingen betydelse. Jag citerade bakgrunden till studien och forskningen som refererades där. I bakgrunden är det brukligt att beskriva forskningsfronten inom det område man avser att studera eller har du andra erfarenheter? Vad har du för negativt att säga om de fyra referenserna som ligger till grund för citatet?

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara upprepa vad jag skrev tidigare, många studier visar på vibrationer men ingen har visat ngn skadlig effekt av dessa.
Att man forskar på hor hoven funderar med el utan skor är väl bra, att folk försöker dra vinklade slutsatser av detta är mindre bra.
PL

Att man forskar på hor hoven funderar med el utan skor är väl bra, att folk försöker dra vinklade slutsatser av detta är mindre bra.
PL

Men PL då, har du träffat på hovar som funderar? Undrar vilka tankar det blir då, sorry kunde inte låta bli.;):p

Jag har inte dragit några slutsatser alls. Jag bara konstaterade att du hade fel när du skrev att man inte uppmätt vibrationer ovanför hovkapseln. Den forskning jag citerade visar att vibrationerna finns och utjämnas först i höjd med kotleden.

I så fall torde samma resonemang vara fullt användbar redan vid en avskoning, smärtan borde vara en signal på att något är fel.

Nej, där anser "dom" att det finns en "naturlig lösning" nämligen boots!! Sedan profilerar man för att den smärta som uppkommer efter avskoning är själva läkningsprocessen utifrån allt det onda skon tidigare har åsamkat hästens "döda"hovar.

Med så här stor okunskap resonerar man i deras kretsar och gör det gärna länge oxå. Upp till flera år såvida nu den enskilda individen "överlever" så lång tid.

Bättre vore väl att resonera lite mer logiskt, så som du boj gör utifrån hästkunskap.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka