Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...
Eftersom nu hela lilla barfotarörelsen plötsligt återförenas på samma tid i samma tråd så ställer jag bara frågan här eftersom Eran totala tystnad och avsaknad i den berörda tråden verkar ha gått Er "förbi"
Först vill jag bara säga att jämföra en stämgaffel med en järnsko talar ju sitt tydliga språk om att personen som gör den jämförelsen vare sig har sett en stämgaffel eller järnsko. Ännu mindre en fysiologisk skoning.
För det andra så vill jag se den forkning som rekomenderar ridning i högre gångarter på hårt underlag med järnsko. Gärna oxå en forskning som stödjer att ridning barfota på hårt underlag är är till den enskilda individens välbefinnande.
Jag kopierar här mitt sista (hitils) inlägg i en helt annan tråd som påvisar vilken effert barfotaverkningen har på den enskilda individens välbefinnande.
Länk:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=8483482&postcount=507
Kopierar:
--------------------------------------------------------
Senaste Nytt!!
Djurskyddsinspektören i den kommun dit hästen återtransporterades har sedan i mitten av Maj-07 varit i kontakt vid flertalet tillfällen med hästägaren för att få "icke officiell" information om vart hästens flyttats för en uppföljande kontroll. Hästägaren har konstant vägrat att uppge adressen.
Djurskyddsinspektören gjorde då i mitten av förra vecka ett ytterligare försök att få hästägaren att "icke officiellt" delge den plats där hästen befann sig. Om så ej skedde senast denna Tisdag (läs den 13/6-07) så skulle kommunen utifrån ett nämde möte uttnytja den paragraf som dels leder till vite för varje dag hästägaren vägrar att följa lagen och sanningsenligt delge hästens uppstallnings adress även utnyttja lagstadgad grund att adressen uppgavs.
Djurskyddsinpektören i för dagen berörd kommun blev uppringd denna Måndag ( läs 11/6-07) av hästägaren där det meddelades att denna omskrivna barfotahäst avlivats av nödslakt några dagar tidigare utifrån ägarens beslut. Intyg från nödslakt att avlivning skett inkom till komunen samma dag i form av en kopia.
Orsaken anses vara långvarigt lidande och konstant nedsatt allmäntillstånd, hästägaren transporterade själv hästen till lämplig avlivningsplats väl avskilt och va själv med vid själva avlivningen. Hästen va oförsäkrad och ägaren betalade kontant kostnaderna för avlivningen och "destruktion" på plats.
Som Veterinärt utlåtande för hästens lidande och själ för avlivning till nödslakt hänvisades till den Veterinära undersökning som skedde på klinik den 13/4-07. Trots att det i det Veterinära utlåtande klart står att uppföljning skall ske har ingen Veterinär uppföljning skett före avlivning.
Det står dock klart att hästen vid avlivningen ansågs som ovanligt liten för att vara ett halvblod, uppvisade klara ålderdomstecken samt mkt mager.
Slutord:
När började vi???
Jo den 1/2-07 och historiken finns i denna länk
www.hovslagarforeningen.nu/sidor/ kommentar-shf.htm
När slutade lidandet för denna "barfota häst"??
Jo drygt fyra månader senare.
Fyra månader!!! med allt det lidande som denna "barfota häst" fått stå ut med utifrån verkningsmetod,transporteringar,uppstallningar,avs aknad av naturlig hagvistelse och levene, avsaknad av att gå i flock, avsaknad av äkta "mustang hovar" trots att självaste "kärngruppen" inom SANCHP hela tiden utövat och skött denna individs "välbefinnande".
Man garanterar resultatgaranti utifrån denna länk
http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
och med facit i hand så är den enda garantin man lämnar är en häst som måste avlivas efter drygt fyra månaders lidande och en fullständig kontroll på dagens lagstiftning hur man förhalar ärendet genom ständiga överklagande i alla instanser. Allt för att tjäna tid och orsaka den enskilda individen ytterligare långvarigt lidande.
En månad!!!! Det är vad dom skryter om utifrån sitt sk yrkesutövande,, här tog det drygt fyra månader sedan ansåg även hästägaren att hästen av humana skäl va tvungen att avlivas.
Hela denna historia är fylld med lögner,, sanningen kommer dock förr eller senare att utifrån kritisk granskning och rättsliga efterspel ge upprättelse för denna "barfotahäst" som tyvärr aldrig kom inom proffisionell vård men kommer bli ett prediukat och bilda grunden för en förändring av Svensk Lagstiftning utifrån dagens sk Djurskyddslag.
Mina tankar går denna dag främst till denna "barfotahäst" med sorg, det ljus jag ser är till alla Er andra som utifrån privatpersoner,myndighetsutövning gjort allt vad ni kunde för dokumentation av verkligheten.
Vila i frid, äntligen är all smärta över för din del.
Case is close!
---------------------------------------------------------
Denna häst va drygt 24 år då den skoddes av vilket borde innebära att den blev drygt 20 år
med skor !
Som vi alla vet så va den tvungen att avlivas efter drygt
fyra månader utifrån SANCHP:s verkningsmetod trots att den hela tiden verkades utifrån själva "kärngruppen" i denna rörelse.
Anses det som normalt att hästarna skall behöva avlivas drygt fyra månader efter era verkningsmetoder och okunskap??
Bättre med häst som lever skodd i drygt 20 år än en barfotaverkad häst som under sitt totala liv lever barfota verkad traditionellt sina första tre fyra år för att sedan plötsligt bli "omvandlad" till en verkningsmetod som inom fyra månader leder till en säker död.
Jag fattar inte hur ni resonerar, ännu mindre ha mage att sitta här och ljuga om dagens verklighet.
Kompetenta hästmänniskor är ni i alla fall under inga omständigheter, bara egoister med flummiga teorier.