Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Skodde bara fram första gången på min unghäst när jag började rida henne, red på blandat underlag i skritt och travade korta sträckor. Efter 4 veckor fick hon en hovböld bak, så vad jag då undrar är, avhjälps även sådana här hovproblem med barfotaverkning?

Bör kanske även tillägga att detta är ett halvblod runt 1,75 som förväntas kunna hoppa lite, vilket jag förövrigt måste påpeka att hon nog inte ser som något onaturligt eller plågsamt alls som någon skrev tidigare, snarare fullt naturligt då det är vad hon är avlad för att göra och gör hellre än något annat.

Enligt min åsikt kan jag ej ha denna häst oskodd då belastningen på hennes hovar är enorm samt att grusväg och ridbanor m stenkrossunderlag sliter som sandpapper på hovar, så en stilla undran, blir hovarna så pass hårda att dom står emot även detta?

Fast det beror ju på underlaget och att vi är så ovana att gå utan skor att våra sulor är tunna. Går jag barfota på en gräsmatta är jag inte rädd att göra illa mig men om jag skulle trampa på något vasst fullföljer jag inte steget utan aktar mig.
Det är samma med hästar, känner de att de är på väg att trampa på något som kan skada dem flyttar de gärna hoven en liten bit till ett bättre ställe innan de trampar ned.
Skillnaden mellan en ömfotad häst och en fullt rehabiliterad är dels att den friska hästen har hovar som inte skadas av en normal grusväg men även att hjärnan hunnit med och kopplat att det inte gör ont att gå på grusvägen.

Hur menar du med att dom har rehabiliterats, blir hovarna hårdare och därför inte slits av slitande underlag? Borde inte en unghäst som aldrig varit skodd isf vara oöm under ridning eller menar du att det är verkningen i sig som gör hästen oöm?

Min erfarenhet är att hästarnas hovar slits ner av vissa underlag, då borde det kvitta vilken typ av verkning det handlar om, tycker jag.
Tillägger här att jag varken är hovslagare eller expert på hovar, funderar utefter egna erfarenheter och den typ av häst jag rider.

När min unghäst var 3 sprang den alltid med nosen ganska nära backen för att se var den satte fötterna- ömfotad.
Den belastade inte sina framhovar mindre av det.

skulle man rida i denna form blev det aldrig ngn samling.

Sen hade den nästan inga hovar att gå på- fast den inte ens reds.

Tänk efter själv hur du beter dig med och utan skor, går du utan skor nog fasen ser du dig för innan du sätter ner foten. Du trampar inte heller var som helst, eftersom du vet att det gör ont i vissa steg. Med skor går du på ett annorlunda sett, mer bestämt utan att titta i backen var och vart eviga steg du tar. Menar du då att vissa skador på oss människor är orsakade av att vi går med skor, alltså att vi blir mer oförsiktiga?

Tja, tex hörde jag (för länge sen iofs) att man kunde få blodbrist om man sprang för mycket på hårt underlag. De röda blodkropparna slogs sönder av vibrationerna som blev i kroppen(benen?).
Man kan få benhinneinflammation om man kutar på hårda underlag mycket...

Jag menar ju nu extrema situationer, med hästar och människor.
Jag säger inte att hästar eller människor skulle skadas av att ha skor, det citatet kommer du inte kunna lura ur mig :angel:
Däremot undrar jag om det inte är så att skorna låter oss använda hästarna på ett sätt som de inte är gjorda för egentligen...
Med risk för sekundära skador som tex om man töltar i full fart på en hård grusväg med stora lösa stenar, så är det ju ganska stor risk att hästen trampar hårt på en sten som är så stor att den trycker upp ett blåmärke i sulan. En häst som tar det lugnt och ser sig för lite lär söka sig till mindre stenig mark.

Är DET verkligen ett tecken på att den är öm och ska skos?
Eller betyder det att jag rider min häst för våldsamt på ett olämpligt underlag?

Då måste jag genast undra, min unghäst fick som sagt hovböld på grusväg i lugnt tempo. Hur ska jag då gå tillväga enligt dej, de alternativ jag kan komma på är antingen att rida på gräs alternativt låta den stå i hagen, inget damen hade uppskattat vill jag lova, hade hon fått bestämma hade det varit fullt ös på vilket underlag som helst.:D

Är uppriktigt nyfiken över resonemanget, kan inte någon svara på just detta kring ömma oridna hästar och vad rehabilitering av hovarna egentligen innebär? Samt då även hovbölder.

bara för att en häst är barfota betyder det inte att den är rätt verkad.

/migo
som undrar om Hovis har jätteskoj, drivandes en diskution mellan sina olika användare...

Emindy och Skuggi: :bow: för att ni orkar hålla på, men mata inte trollen...

Att blodkropparna skulle gå sönder av ridning på hårt underlag har ingen som helst faktamässig grund!
PL

Har aldrig frågat om detta innan på någon tråd och är definitivt inget troll, tror jag iaf:angel:. Hur som, är som sagt intresserad, ingen hovslagare men anser att man kan vara nyfiken ändå.

Förstår däremot fortfarande inte varför hoven håller bättre med den typen av verkning och vad rehabilitering innebär. Anser ni att det teoretiskt skulle gå att rida vilken typ av häst som helst utan skor med denna typ av verkning?

Tja, tex hörde jag (för länge sen iofs) att man kunde få blodbrist om man sprang för mycket på hårt underlag. De röda blodkropparna slogs sönder av vibrationerna som blev i kroppen(benen?).
Man kan få benhinneinflammation om man kutar på hårda underlag mycket...

Nja, fast det måste väl ändå vara en myt?! Att blodkropparna skulle slås sönder menar jag...
Benhinneinflammation får man om man överanstränger benen, jag fick det för x antal år sedan när jag höll på att sätta igång för att springa i skogen och ökade träningsdosen för snabbt. Det hade kunnat undvikas med en mjukare start.

Anser att ni lätt borde kunna svara på mina funderingar då det måste vara grundläggande frågeställningar inom barfotaverkning... Är inte intresserad av något bråk, enbart fakta.

Hur menar du med att dom har rehabiliterats, blir hovarna hårdare och därför inte slits av slitande underlag? Borde inte en unghäst som aldrig varit skodd isf vara oöm under ridning eller menar du att det är verkningen i sig som gör hästen oöm?rider.

med rehabilitering menar jag från järnskor. Skoning leder allt som oftast till skador som måste läka ut. Dålig verkning och/eller för långa intervaller mellan verkningarna leder också till skador.

När det gäller ömhet är tunna, platta sulor ett vanligt problem för nyligen avskodda hästar. Annars är det överlägset vanligaste problemet strålröta och/eller lamellrandsröta.

Slitage är bara ett problem om hästen sliter mer än det växer, därför har hästen en sinnrik konstruktion som även vi har. Ju mer hästen rör på sig desto mer blod strömmar genom hovarna (om hovmekanismen fungerar, men det är ett annat kapitel). Ju mer blod som strömmar genom hovarna desto mer och bättre horn växer ut. Dessutom kan hästen kompensera överslitage genom att öka tillväxten på nytt horn (främst i sulan)
Går du barfota en hel sommar, både på grus och gräs, kommer du att i slutet av sommaren ha värsta läderhuden till fotsulor. Samma gäller för hästar. Har du samma underlag i hagen som du tänkt rida på blir slitaget aldrig något problem.
MEN det tar fortfarande tid att genomföra nödvändiga förändringar, vilket innebär att om du tar en häst från dess mjuka hage och direkt börjar rida på tufft underlag är risken stor att hoven kommer att slitas för mycket tills hästen s a s kommit ikapp.
Överslitage ger naturligtvis ömhet ofta, men det är inte alls lika vanligt problem förutom för hästar som sliter snett och det beror oftast på verkningsfel.

Men om en unghäst som aldrig har haft skor på fötterna blir öm när man börjar rida, vad göra?

Ska man bara fortsätta då och tro att den vänjer sej, menar att det måste vålla enormt obehag för hästen, vilket med stor sannolikhet istället leder till konflikt mellan häst och ryttare.
Min erfarenhet av varmblodiga och då framförallt fullblodshästar är att dom många gånger har oerhört dålig hovtillväxt även om dom är oskodda, ska det förändras bara det kommer en ryttare på ryggen? Unga hästar rör sej ju många gånger väldigt mycket på egen hand...
Tack för informationen förresten.

Det är snarare den mekaniska stimuleringen av läderhuden än blodcirkulationen som påverkar tillväxten.
För lite påverkar negativt över normalnivå ökar inte tillväxten.
PL

Då måste jag genast undra, min unghäst fick som sagt hovböld på grusväg i lugnt tempo. Hur ska jag då gå tillväga enligt dej, de alternativ jag kan komma på är antingen att rida på gräs alternativt låta den stå i hagen, inget damen hade uppskattat vill jag lova, hade hon fått bestämma hade det varit fullt ös på vilket underlag som helst.:D

Vet du med säkerhet att hovbölden kom av att du red på grusväg?
Hovbölder kan ju komma av lite olika orsaker menar jag.

Och då var den barfota? (kan inte hålla koll på vad alla skrivit tidigare, kort minne, sorry :angel:)

Enlig mig kunde du, beroende på vägkantens utseende rida på den eller i hjulspåren om de är fria från stora stenar.

Eller undvika just de steniga grusvägarna.

Eller ha boots på grusvägen.

Eller sko.
(om den var skodd och ändå fick hovböld...ja..då vet jag inte...rida någon annanstans..)

Att blodkropparna skulle gå sönder av ridning på hårt underlag har ingen som helst faktamässig grund!
PL

Öhum! :smirk:
Jag skrev faktiskt (eller var jag så otydlig??) att det var människor som drabbats av blodbrist på grund av extremt mycket spring/träning på hårt underlag. (alltså att de sprang självaa, inte att hästen sprang på hårt underlag så ryttaren fick blodbrist...bäst att vara tydlig :angel:)

Och jag har som sagt ingen källhänvisning då detta var länge sen och nått jag hörde/läste "nånstans" :angel:

Ja det ser lite ut så på bilderna. Men jag litar på hovis (han är noga, och väldigt erfaren) :)

Men om en unghäst som aldrig har haft skor på fötterna blir öm när man börjar rida, vad göra?

Ska man bara fortsätta då och tro att den vänjer sej, menar att det måste vålla enormt obehag för hästen, vilket med stor sannolikhet istället leder till konflikt mellan häst och ryttare.
Min erfarenhet av varmblodiga och då framförallt fullblodshästar är att dom många gånger har oerhört dålig hovtillväxt även om dom är oskodda, ska det förändras bara det kommer en ryttare på ryggen? Unga hästar rör sej ju många gånger väldigt mycket på egen hand...
Tack för informationen förresten.

Men läser du inte svaren?? :mad:
Eller vill du inte förstå?

Om en unghäst har gått på gräs varje sommar hela livet, och i lerhage/mjukhage resten av året, då är den ju inte alls förberedd på att börja ridas på grus.

Emindy skriver ju att hästen behöver vistas en stor del av dygnet på det underlag som den sedan ska användas på eftersom hovarna anpassar sig.
Slitagemotståndet skiljer sig ju tex enormt på bara en blöt och en torr hov. På sommaren när hästarna går i fuktigt gräs större delen av dygnet blir ju hovarna mjukare och slits mer. Då får man anpassa ridningen elelr sko.

Så NEJ man ska inte bara rida omkring på en öm unghäst såklart och vänta på att den vänjer sig, har du sett nånstans att någon rekommenderar det? :confused::mad:

*eftermiddagsgrinig*

Ja, vem börjar inte bli snurrig av allt nu:smirk:

Men hon var oskodd bak, hovbölden kom ganska snart efter hon hade börjat ridas ute och vägkanter är inget alternativ då dom ofta är kantade av taggtråd här.

Skodde omgående och behåller det så, köper inte riktigt jämförelsen med oss människor om man nu ser till belastning väger hon närmare 700 kg och fördelat på hennes 4 fötter blir den större än vi människors. Men om man nu ska jämföra hade ju inte jag iaf gett mej ut på en löprunda utan skor i skogen, tillägger här att jag är en barfotamänniska med ovårdade fötter.:o:D

Men tack för informationen iaf, lite mer insatt i ämnet nu iaf.:)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 236
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka