Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Han tycker att om det är möjligt ska hästen gå barfota på sommarbetet men nu rider jag på sommare så det går tyvärr inte iom att hästen är väldigt känslig om fossingarna och har alltid varit sen föl/unghästs tiden.

Kan någon svara mig varför inte eliten som rider eller kör har sina hästar barfota när de flesta här tycker att det är det bästa och mest naturliga för hästarna.

...jag vet att jag är väldigt tjatig och frågvis men alla de hästmänniskor som jag har i min omgivning fnyser på näsan när jag för ämnet på tal. Får känslan av att de tycker att det är en hoper hjärntvättade hästplågare utan flexibilitet i sitt tänkande.

Ämnet är väldigt infekterat, tyvärr.

"Eliten" är bara människor de också och eftersom denna "rörelse" börjat med hobbyhästarna kommer det att ta tid innan den spridits och accepterats.
Jag drar mig till minnes en liten "mini-intervju" i tidningen Land för något år sedan där tre tjejer hade ställt tre frågor till Malin Baryard där de bland annat frågat om barfotaverkning. Hon hade blivit helt ställd och visste inte vad de pratade om. :smirk:

Det finns tävlingshästar som går barfota, det är bara att leta runt så finns det sidor på internet där de listas och pratas om.
Det finns bland annat ett galoppstall i England, en framgångsrik dressyrryttarinna som heter Emma Hindle, flertalet framgångsrika distansryttare i USA etc

Jag skulle också tro, att när man köper en dyr tävlingshäst/blivande tävlingshäst vill man kunna använda den fullt ut, träna den väldigt hårt och den ska ju hålla sig frisk 24/7.

Just tanken med barfota är ju att för att det ska fungera måste man kunna anpassa sig till hästen, och vissa hästar tar kanske ganska lång tid på sig innan de kan användas "fullt ut" barfota.
Och det har knappast en satsande tävlingsryttare tid/lust att vänta på.

Sedan är det väl också så att de som intresserar sig för att ha hästarna barfota ofta är människor som börjat fundera på hur vi egentligen använder och behandlar våra hästar. Vi "barfota talibaner" håller också gärna på med NH, har hästarna på lösdrift och försöker på många olika sätt att närma oss hästarna på hästarnas vis.
Jag skulle därför tro att de flesta av "oss" därför inte heller är intresserade av att pressa hästarna till "topp-prestationer" mot deras natur. Jag kan själv inte riktigt se det sunda i att be en annan varelse träna och slita ut sig i förtid bara för att JAG ska få vinna tävlingar... :(

Därför finns det kanske väldigt få "barfotatalibaner" bland "eliten".

Vissa tävlingsformer premierar också ett rörelsemönster som det är svårt att uppnå utan skor. Jag tänker på islandshästarna bland annat som ska röra sig energiskt med höga lyft, vilket blir en jäkla smäll i hoven när den landar. Det är SVÅRT att få en barfotahäst att dänga med hovarna på det viset. Dessutom använder många tyngre skor för att ytterligare framhäva lyften.

Vissa tävlingsformer premierar också ett rörelsemönster som det är svårt att uppnå utan skor. Jag tänker på islandshästarna bland annat som ska röra sig energiskt med höga lyft, vilket blir en jäkla smäll i hoven när den landar. Det är SVÅRT att få en barfotahäst att dänga med hovarna på det viset. Dessutom använder många tyngre skor för att ytterligare framhäva lyften.

Många islandshästar har dock naturliga lyft och aktion, men man kan behöva beslag (sulor/ skor) för hållbarhet och för att skydda hästen - inte bara för att "ta fram" extra rörelser. Dessutom tränas ofta dessa hästar hårdare ... Storlek/ tyngd på skor är också reglerat via tävlingsreglementet FIPO.

Kan någon svara mig varför inte eliten som rider eller kör har sina hästar barfota när de flesta här tycker att det är det bästa och mest naturliga för hästarna.
Förutom Emindys svar, så lägger jag till att det är svårt att brodda en körhäst om den inte har skor. Att köra på en regnslipprig maratonbana med obroddad häst är inte kul, om man säger så, vilket även torde gälla för eliten.
Medan jag tävlade på blygsam nivå var min häst också skodd, men numera kör jag bara "socialt" och med oskodda hästar samt boots vid behov- dvs sällan.

Om "det bästa och mest naturliga för hästarna"
Borde inte grundinställningen vara, att man utgår från en "naken" häst? Fr a för hästens skull?

Sedan tillför man det som absolut behövs för den verksamhet man tänker sig, t ex sele eller sadel samt styr/kontrollenhet (grimma/enkelt träns). Därutöver det som kanske häst eller omständigheter inte klarar sig utan, och det är här skorna kan komma in.

Tyvärr verkar det som om man istället utgår från motsatsen! Dvs, häst fullproppad med allt mellan himmel och jord som hästsporthandeln kan hitta på. Alltså förser man sin häst med nosremmar, slaggjord, träns med mängder av remmar, skygglappar, öronproppar mm, mm. När så något inte fungerar riktigt som det ska, så tar man i bästa fall och provar utan något av allt detta. Oftare ändå skaffar man fler grejer för att åtgärda. Ty det är väl så, att det är så mycket riktigare i det fallet att lägga till än att dra ifrån? :angel:

LIA, enligt mitt sätt att se det.

Dessutom tränas ofta dessa hästar hårdare ... Storlek/ tyngd på skor är också reglerat via tävlingsreglementet FIPO.
Gäller reglerna även under träning? Eller är det som i en del andra sammanhang så att man bär sig åt som *** mot hästen när man kan, för att uppnå tävlings/utställningsresultat?

LIA

Gäller reglerna även under träning? Eller är det som i en del andra sammanhang så att man bär sig åt som *** mot hästen när man kan, för att uppnå tävlings/utställningsresultat?

LIA

Nej, dessa regler gäller inte under träning. Dock är det så att de flesta tävlande inte skor om sina hästar inför en tävling utan vill man se gammelskodda hästar så går man på en islandshästtävling.

Skulle man öka tyngden under träning, slår detta bara tillbaka mot en själv när det är dags att sko till mer normalnivå. Ofta får nämligen dessa hästar betydligt mindre rörelser om tyngderna plockas av, det är ej heller något en tävlande strävar efter.

En sko medverkar knappast till högre lyft, brann skolan under fysik lektionen?;) Däremot kan en sko öka aktionen, med aktion menas ett större längre steg.

Om du har åsikten att en barfota häst inte sätter ner sina hovar bestämt, bör man kanske fundera på varför. Ett tassande steg kan gott tyda på att hästen faktiskt finner det obekvämt, skon skyddar hoven vid hög belastning och högt tempo. Jag finner det självklart att prestations förmågan måste skilja sig avsevärt mellan en skodd kontra oskodd, den oskodda hästen har en viss begränsning är det så konstigt det då?

Tsss, hovis är bara sur på mig för att jag inte fattade vad han skrev i en annan tråd. :D

KL. Nu har jag hon till massör på torsdag, och hovis på tisdag nästa vecka, samt att jag inte ska rida fram till dess utan bara promenera lite så hon får röra på kroppen och knoppen(på eget bevåg alltså). Så nu kan jag (kanske) slappna av i några dagar :crazy: Djur som inte mår 100 är det värsta jag vet, jag mår så dåligt av det!
Ska dock bli intressant att se vad damen lider av.

Sorry rånet på er hovtråd!

Så, första besöket av hästmassör avklarat. Och döm min förvåning när det inte var något fel på damen, hur mjuk och smidig som helst, kunde böja alla ben och kroppsdelar som gummimannen utan minsta protester :p Något "trådig" längs vänster bog, men det var väldigt väldigt lite.
Dock mkt öm i framfötterna vilket ger hennes korta trippiga steg.. Så det blir skor på efter nästa besiktning om hon går igenom då..
Hovis kommer på tisdag som sagt men det blir nog inga skor nu (jag äger ju inte hästen) så hon får ha barfotabootsen när vi går ut.

Bra början i alla fall!
Får vi mer uppdatering när hovis varit ut?

Japp det är klart :) Om ni vill det så gärna.

Hovis har varit här, snett och vint var det sa han men inte värre än att det går att fixa. Hon behöver för övrigt skos senare.
Och hon har ingen röta alls.

Jag tycker det ser ut så på bilderna, men jag vet att jag brukar vara petigare med sånt än de flesta hovslagare. Man måste vara petig med sånt om hästen skall gå barfota eftersom minsta röta kan ge ömhet för en känslig häst.

En sko medverkar knappast till högre lyft, brann skolan under fysik lektionen?;) Däremot kan en sko öka aktionen, med aktion menas ett större längre steg.

Om du har åsikten att en barfota häst inte sätter ner sina hovar bestämt, bör man kanske fundera på varför. Ett tassande steg kan gott tyda på att hästen faktiskt finner det obekvämt, skon skyddar hoven vid hög belastning och högt tempo. Jag finner det självklart att prestations förmågan måste skilja sig avsevärt mellan en skodd kontra oskodd, den oskodda hästen har en viss begränsning är det så konstigt det då?

Äh, jag förenklade lite (och ja, fysiken var inget vidare :angel:) vad jag menade var att man använder skor för att korrigera aktion/takt osv. Vilket man ju inte kan ta till på en barfota häst och vilket alltså kan vara orsaken till att inte många/några elithästar tävlar barfota.

Det var ju just det jag menade, att prestationsförmågan skiljer sig mellan barfota och skodda hästar, en barfota kan såklart inte klara lika många mil(ihopräknat) i mellantempo tölt på en grus/asfaltväg som en skodd. Vilket gör att det blir svårare att träna upp en barfota häst till elitnivå.

Jag tycker att det är stor skillnad på att "dänga" ner hoven så den nästan studsar upp av sig själv jämfört med att sätta ner hoven bestämt.
Jag anser att det är naturligt för ett djur att sätta ner sina fötter mjukt, det kan inte vara nyttigt för kroppen att smälla ner dem. Att de sätter ner dem mjukt behöver verkligen inte betyda att de är ömma. När de däremot dänger dem i backen så undrar jag ju hur mycket känsel de har kvar. Och hur nyttigt är det?

Hur mäter vi skillnad på en normal känslighet i en hov kontra ömhet? Vad är det naturligt att en häst kan ta sig fram på för underlag barfota, och i vilket tempo?
Personligen vill jag att mina hästar ser sig för och tänker på var de sätter hovarna, ju mindre de känner desto tokigare kan det bli.
Tex hade jag boots på valacken förra sommaren och på en skogsväg var det en ganska stor sten som tittade upp ur marken. I full trav ställer han sig såklart mitt på den och vrickar sig sedan nästan när bootsen glider åt sidan.
Det hade inte hänt om han varit barfota, då hade han sett sig för och inte klivit på stenen.
Betyder det att han är öm och måste skos?
Eller sköter han om sin kropp på ett naturligt sätt för att förhindra skador?

Det hade inte hänt om han varit barfota, då hade han sett sig för och inte klivit på stenen.
Betyder det att han är öm och måste skos?
Eller sköter han om sin kropp på ett naturligt sätt för att förhindra skador?

Tänk efter själv hur du beter dig med och utan skor, går du utan skor nog fasen ser du dig för innan du sätter ner foten. Du trampar inte heller var som helst, eftersom du vet att det gör ont i vissa steg. Med skor går du på ett annorlunda sett, mer bestämt utan att titta i backen var och vart eviga steg du tar. Menar du då att vissa skador på oss människor är orsakade av att vi går med skor, alltså att vi blir mer oförsiktiga?

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka