Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

En del hovslagare gör jättebra barfotaverkningar. En del hovslagare gör hoven platt och verkar i sulan för så gör man när man ska ha en sko close an till hoven. Annars passar ju inte skon!!! Då ömmar hästen OFTAST men inte alltid. Men de flesta hovslagare vet faktiskt skillnad.

Ser du någon animering över min text bör du antingen dra ner på drickandet eller kontakta ögonläkare. Det är alltså därför du skriver så illa och jag som trott att du bara var dålig på svenska! ;)

Borde ju ha skrivits trodde för att vara mer korrekt svensk gramatik..

KL. Nu har jag hon till massör på torsdag, och hovis på tisdag nästa vecka, samt att jag inte ska rida fram till dess utan bara promenera lite så hon får röra på kroppen och knoppen(på eget bevåg alltså). Så nu kan jag (kanske) slappna av i några dagar :crazy: Djur som inte mår 100 är det värsta jag vet, jag mår så dåligt av det!
Ska dock bli intressant att se vad damen lider av.

Sorry rånet på er hovtråd!

SANHCP/AANHCP skulle aldrig låta en häst ömma. Då får man sätta på hovbeslag...dvs boots. Eller ringa en veterinär. Men inte sätta på järnskor.

Det stämmer inte alls. En nära bekant till mig har fått alla sina hästar att verkas enligt deras metod, av deras "utbildade" verkare, sedan 1,5 år tillbaka. Flera av hästarna har haft långvariga problem med att kunna gå på grus och en av dem är kraftigt ömfotad fortfarande. De får ha boot ibland. Allt helt i sin ordning enligt denna "utbildade" verkare.
Detta är inte klokt enligt mig.:cry: Så att säga att de inte låter hästarna ömma är helt uppåt väggarna.

vad som är acceptabelt i form av hur lång tid en rehabilitering tar måste få bero på vart man stod när man började och vilka hinder man mött på vägen.

Frågar man mig är det oacceptabelt att rida på en öm häst utan att göra något åt det. Mitt sto som inte alltid är oöm på grusväg ser jag till att sätta boots på de gånger vi skall rida på vägen och när vi bara skall vara i skogen eller på ridbanan går hon utan.

Det florerar fortfarande en myt om att hästarna skall "vänjas" in på grusväg, förmodligen för att den är delvis sann eftersom hästarna i längden måste vistas på liknande underlag som de skall ridas på för att fullt ut klara nötningen. Men när det gäller den vanligaste ömheten är det andra saker som spelar större roll

De hästar jag pratade om finns på ett turridningsföretag och har gått sina långturer hela tiden. Jag tycker personligen det är hemskt.

Jag kan bara svara för hur jag och de jag diskuterat detta med ser på saken.
Vore jag du skulle jag ta ett allvarligt snack med denna bekant om det är så som du beskriver det och jag kan förklara varför;
Det är inte "bara" så att hästarna går och spänner sig om de ömmar på vissa underlag. Ömmar de gör de det oftast pga underutvecklade strålar och/eller strålröta och när de då "tåtrippar" använder de heller inte hovarna korrekt vilket gör att det blir mycket svårt att komma tillrätta med problemet. Förutom att det är skadligt för benen att "tåtrippa" är det dessutom en vanlig orsak till trånga hovar, det blir alltså en nedåtgående spiral.
Går man större delen av ridturen på "bra" underlag och bara en kort, lugn snutt på "dåligt" må det väl vara hänt, annars ber man om problem.

Men det skall man vara medveten om oavsett om hästen är skodd eller inte, hästen skall landa med trakten först när den går och springer! Ungefär som oss människor.

de e lugnt :)

skriv och berätta hur det gick och lycka till

Jag förstår inte vittsen med att inte sätta skor på den häst som ömmar och det direkt.
Av vilken anledning gör man det inte? Pengar? Tid? Eller vad?

Jag har personligen aldrig stött på någon häst som blivit verkad på "barfota"-sätt eller gått utan skor om den ömmat i (...hmm under) hovarna så det är därför jag kanske inte begriper mig på metoden som enligt många inte tar hänsyn till hästens bästa.

Jag kännslan av att det finns, precis som med allt annat, olika sätt och tycken i barfotaverkning.
1. De som tycker att hästen ska vänja sig in i det sista utan att bry sig om eller ta hänsyn till den enskilda individens (känsliga) fötter.
2. De som tar hänsyn till den ömfotade individen och "tyvärr" får slå på ett par skor.
3. De som verkar efter en och samma mall på olika hästar.

Har jag rätt eller har mitt tyck och tänk blivit påverkat av vad jag läst på nätet och detta forum?

Det är inte "bara" så att hästarna går och spänner sig om de ömmar på vissa underlag. Ömmar de gör de det oftast pga underutvecklade strålar och/eller strålröta
Jag tror inte att det är den största anledningen.
om hästen inte har lite hov att gå på läs- ej helt nedverkad- så är det mest om den inte heller är helt utskuren i sulan- tunna mjuka sulor.
Om man låter den ha lite hov att gå på o ej verkar i sulan, så klarar dem av de flesta underlagen.
M a o inte Vildhästverkad, utan den får sköta sina fötter själv med bara marginell putsning, beroende på årstid o underlag- Snacka om naturligt o så har alla barfotahästar behandlats tidigare av hovisar i alla tider o då har kunnats brukas för lättare ridning som t. ex. unghästar, ponnies o promenadhästar.

*suck*
Jag talar av egen erfarenhet med den metod jag verkar efter. Eftersom jag inte skär i sulan är det alltså inget problem.

Jag förstår inte vitsen av att sätta järnskor på en häst om den är bekväm 99,9% av sin tid barfota? Jag använder mig av hästboots då vi rider på de underlag där hästen antingen inte är helt bekväm eller då det behövs broddar
Alla vet att barfota är att föredra om hästen inte ömmar och när då mitt sto är fullt bekväm på alla underlag förutom grusväg, ibland, väljer jag att alltid sätta boots på när vi skall rida på grusväg, för säkerhets skull.
100% oöm, utan järnskor.

Min andra ridhäst är 100% oöm även utan boots, men han måste å andra sidan _alltid_ ha broddade boots när vi rider vintertid.

Fast ni verkar för mkt- för att det inte ska spricka o sen filar in för mkt. Den bär med sulan o strålen för mkt. hovväggen är borttagen.
Om man lämnar mer kan man raspa in ytterkanten i tån, så att den fortfarande har lite BÄRrand att gå på.

Jag förstår inte vittsen med att inte sätta skor på den häst som ömmar och det direkt.
Av vilken anledning gör man det inte? Pengar? Tid? Eller vad?

Jag har personligen aldrig stött på någon häst som blivit verkad på "barfota"-sätt eller gått utan skor om den ömmat i (...hmm under) hovarna så det är därför jag kanske inte begriper mig på metoden som enligt många inte tar hänsyn till hästens bästa.

Jag kännslan av att det finns, precis som med allt annat, olika sätt och tycken i barfotaverkning.
1. De som tycker att hästen ska vänja sig in i det sista utan att bry sig om eller ta hänsyn till den enskilda individens (känsliga) fötter.
2. De som tar hänsyn till den ömfotade individen och "tyvärr" får slå på ett par skor.
3. De som verkar efter en och samma mall på olika hästar.

Har jag rätt eller har mitt tyck och tänk blivit påverkat av vad jag läst på nätet och detta forum?

Jag tycker det låter som att du påverkats mycket av negativ propaganda. :(
Enligt dina tre kategorier finns det alltså ingen som har en fungerande barfotahäst?
1. Blir ju en öm barfotahäst
2. Blir ju en skodd häst
3. Blir väl ganska många felverkade hästar...

Det finns faktiskt helt vanliga människor som älskar sina hästar, men som också gärna vill att de ska vara barfota OM de kan.
Min valack tog jag av skorna på förra våren. I hagen var han helt besvärsfri och även i skogen. Men på grusväg var det INTE skönt att gå :(
Så han fick ha boots runt om.
Efter halva sommaren räckte det med boots bara fram.
Han har varit lite skodd i vinter pga halka, men är nu barfota igen och visar ännu inget obehag på grusväg.
Så man KAN faktiskt vänja in sin häst barfota utan att plåga den, och bara för att den inte klarar grusväg på en gång måste man inte sko på den direkt.

:)tänk så olika man kan tycka...

...och jag hade inte en aning om att barfota är att föredra.
Om så var/är fallet borde jag ha sett i alla fall någon som har sin rid/tävlingshäst barfota.

klipetiklopp från 610 som inte kan ha den ridbara pollen barfota

Tack för svar!

Det viktigaste är ju att inte hästarna tar skada vare sig med eller utan skor.
Om jag hade en "promenad-ridhäst" utan några speciella mål förutom sköna skogs eller grusvägsturer skulle jag nog om möjligt också strunta i skor.

Du generaliserar och du har aldrig sett mig verka.

Om jag verkade så illa som du säger skulle jag aldrig få de resultat jag fick.

Senast ändrad av en moderator:

:)tänk så olika man kan tycka...

...och jag hade inte en aning om att barfota är att föredra.
Om så var/är fallet borde jag ha sett i alla fall någon som har sin rid/tävlingshäst barfota.

klipetiklopp från 610 som inte kan ha den ridbara pollen barfota

De utbildade hovslagare som uttalat sig om den saken i det här forumet är alla ense om att hästarna bör gå barfota så länge det fungerar. Förhoppningvis är även "din" hovslagare av den åsikten om du bara frågar.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 239
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka