Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Samma häst 3½ år senare. Strasserverkad i 3½ år. Fotot taget vid hemkomst från 4½ mils långritt på grusväg i högt tempo.
maj07.jpg

Hoven ser ut att rinna ut åt höger (bildens höger), på höger sida ser den nästan lite utfluten ut, men på den vänstra sidan ser hovväggen nästan rak ut.
Förstår du hur jag menar? Orkar inte hålla på och klippa och rita och lägga i mitt eget album...
Dessutom ser ju strålen helt krokig ut, vilket jag tycker tyder på en obalans i hoven.
Se hur olika det ser ut på höger och vänster sida högst upp på strålen där den "möter" hovväggen.
Hovväggens tjocklek utanför bärranden ser också lite ojämn ut, det skulle jag också tolka som obalans om det inte är så att något nyligt brutits bort?
Detta tillsammans med att belastningssprickorna inte försvinner tycker jag är starka indicier på att allt inte är som det ska.

Hästen är kanske ohalt, just nu, men hur länge kommer den att hålla?

Migo, är du utbildad Strasserverkare? Är det du som sköter hovarna?
Om jag var du skulle jag be någon annan titta på de där...

Som sagt tidigare, hovarna läker ju fort, och på tre år ska de ju vara helt utbytta flera gånger om, de borde vara perfekta vid det här laget tycker jag...

Tack för svar :bow:

Jo, det är en sån liiiten kant jag menar, inte en sån kant som är under skon när man tar av den efter åtta veckor...

Jag tror att förra sommarens stora behov av boots beror på att jag tog bort den där kanten för mycket, ska inte rör den nu. :angel:

På obelastad hov som på denna bild kan man som okunnigt kritisk granskning anse att strålen inte får markkontakt men på belastad hov så har denna hov en jämn belastning över hela hovens bärrand och stråle.
Ja men precis:bow:
Hästens egen tyngd gör att den får tryck uppifrån!!!

Att benets leder trycker på neråt t o m hovbenet- som då fjädrar neråt, och som då aktiverar bursan, elastiska putan, strålben o strålen.

Om man tror att hovbenet inte rör sig(statiskt markparallellt dvs ingen kulled) - att allt är stelt eller enbart EN led, kan jag förstå att man tror att det behövs tryck underifrån för att strålen ska arbeta.

Det är lite som att köra bil med tung vikt- stötdämparna i botten.
På hästen är alltså de redan i botten. tänk då vad som hästen vid stor belastning- den trampar igenom för mkt o har ingen eller eller dålig fjädring i hovarna.

Senast ändrad:

bra!
Håll bara koll så att du inte börjar lämna för hög kant, det är då det börjar gå sönder istället.

Där håller jag faktiskt med dig, på 3½ år har en nordsvensk som regel genomgått minst 4 hovcykler (hela vägghornet är utbytt minst fyra gånger) vilket borde ha resulterat i betydligt friskare och hela hovar
MEN
Det är svårt att göra en korrekt bedömnning bara utifrån dessa tre bilder och jag har ingen aning om vilka förutsättningar och eventuella bakslag ni har i bagaget

Jag vet bara att grövre inbalanser kan ta upp till två hovcykler att korrigera helt men enklare belastningssprickor växer oftast bort på ca 2-3 månader. Återkommer problemet återkommer sprickorna och det är förmodligen det som hänt med Migos häst.

Den sista bilden i inlägget på sidan 1. "Statisk verkning bak".

Oj, du kan detta. ;) Tusen tack för redogörelsen. Ska ta mig en till titt på bilden. :bow:

Nejdå :bow:
Verkade killarna igår, unghästen har varit sååå krånglig, men nu när vi verkade i hagen på sommarbetet var det lugna gatan :banana::D
Vad knäppa de är ibland :love:

Det är mycket prat runt dessa hovar,man blir alldeles matt. Jag har en kallblodstravare som jag ägt i drygt två år nu,som har under hela tiden haft hemska fötter :cry:.

Jag har har avverkat alla hovslagare häri trakten. Ingen ordning blir det.. Så vad gör man :confused:

Ska nu prova att ha honom barfota för att se om det blir bättre. Jag är varken barfotataliban eller skoförespråkare. Jag gör det som jag hoppas är bäst för hästen,om det sen är med eller utan skor,om han är grön eller rosa det spelar heller ingen roll om ni förstår vad jag menar.

På min sida finns två album,ett med skor och ett utan skor. Så såg han ut i hovarna med skor precis innan avskoning och på barfota bilderna har han gått barfota ca 1 månad.

http://trolli2000.spaces.live.com

att hon specifierade vilken bild hon menade.. läst tråden?

HU! :eek:
Är det enda jag kan säga!
Hur täta skoningsintervaller har det varit?

Oj, vilka ful fötter! Jag skulle också ha plocka bort skorna när de ser ut så som din häst fötter gör. Min hovslagare är av den gamla skolan som tycker att man ska plocka bort skorna under sommarbetet.

Hans svar till vad skillnaden var mellan "vanligt" och "barfota" är att barfotaverkarna tar lika mycket för en verkning som han och andra hovslagare gör för en skoning.

Ingen vacker syn eller hur :( Vad gör man om hästen sett ut sådär i över två år och ingen förbättring blir.. :cry:

När hon som verkar plockade av skorna såg hon att sömmarna var spikade i lamellranden,ett under att hästen inte blivit sömstucken eller öm.

Han har varit skodd var sjätte vecka.. Av utbildad hovis :confused: Men nu behöver jag inte oroa mig för tappskor som han alltid får på sommaren. Iofs inte så konstigt.

Senast ändrad av en moderator:

Men hallå!:eek:

Den är ju vinterskodd i slutet av Maj!

Hur sällan skodde du om den?

Den är oxå väldigt lurvig.
Hårrem o hovar hör samman.
hur ser foderstaten ut?

På sommaren måste man sko om oftare pga att hovarna växer mer o sömmen belastas mer om den går ute 24 h.

Senast ändrad:

Nej bilderna med skorna på var i början av april,då ligger det fortfarande is här. Därför måste man ha broddarna kvar..

Han skoddes var sjätte vecka,mer ofta på sommaren,men inte hjälpte det.

Foderstaten är bra,men hästen går på lösdrift,därför lurvigheten. Bilderna togs som sagt i april..

Både lamellrand och stråle är rötangripna, ser även ut att vara dubbel sula på höger fram.
Jag brukar dra mig för att kommentera verkningar och hovar enbart baserat på bild(er) men det ser ut som att särskilt framhovarna är sneda.
Hur länge har hästen gått barfota och hur ofta verkas den egentligen?

Åh, snälla, berätta skillnaden med bilder så att vi okunniga, men nyfikna, får en liten förståelse i detta. :bow: Skulle jättegärna på med bilder vilja se skillnader mellan dessa sätt att verka.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka