Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jag ser en tvåfärgad sula. Sulan pigmenteras på samma sätt som vägghornet men med lite mer "flytande" resultat .
Blodkärlen i sulläderhuden är så många och så små att det inte går att se dem lysa igenom (jämför fingertopparna med baksidan handen, sulan är som fingertopparna), däremot kan man se blåmärken som i så fall oftast lyser röda.

Eventuell ballförskjutning etc tycker jag är vanskligt att uttala sig om baserat enbart på ett foto rakt underifrån.

jättesvårt att svara på bara genom att se bilder underifrån, tyvärr.
Dock kan jag säga så att belastningssprickor kommer alltid av en anledning.

Huvudsaken är naturligtvis att din häst mår bra!

En häst med belastnings sprickor kan väl inte må bra??? Det kan ju inte vara annat än i obalans i hoven med en överbelastning, i annat fall kan den väl inte ha belastningssprickor. Och har den belastnings sprickor i hoven så är den garanterat i obalans både statiskt och dynamiskt i den övriga benaxeln *lyft upp blicken lite högre upp från själva hoven* och en ledreaktion kommer som secundärt som ett brev på posten.

Det här är en bruksnordis. Alltså en stor tung häst. På första bilden avskodd för ca 3 månader sedan och verkad av hovslagare för en månad sedan.
okt03.jpg

Om man tittar på denna bild som i.o.f. är tagen från andra hållet men tittar på trakterna och främst ballarna så är dom i ganska bra balans. Dock så är utifrån bilden ballen och trakten på den högra sidan ngt uppdriven.

Samma häst 3½ år senare. Strasserverkad i 3½ år. Fotot taget vid hemkomst från 4½ mils långritt på grusväg i högt tempo.
maj07.jpg

Tre och ett halvt år senare har denna tidigare minimala ballförskjutning plötsligt mer än fördubblats. Eftersom denna bild är tagen från andra hållet så är det vänster trakt/ball man slka titta på. Jag tycker det börjar se groteskt ut och ngn ballans i dom trakterna kan i alla fall inte jag finna utan jag är benägen att hålla med boj.

Hon verkades dagen efter, med detta resultatet. Hon har litet problem med obalans fortfarande, därav separationerna i vita linjen.
maj07efter.jpg

/Migo
Hästen reds på grusväg efter verkningen utan problem. Några dagar senare var hon på tornerspelsträning och knallade utan en min över grovt spränggrus där tom de skodda hästarna aktade sig. Det finns ett drygt tiotal vittnen på detta ;)

Det må vara drygt ett tiotal vittnen till detta. Jag tror på det först efter att jag sett det med egna ögon.

Kan du ta en videosnutt och lägga in här.

Maken till överutskuren sula och "osthyvel" verkad stråle har jag sällan sett.

Många hovslagare har gått både helgkurser och längre utbildningar i barfotaverkning, men går man ut med det officiellt blir man utesluten ur hovslagarföreningen.

.
Fel Fel Fel!!!!Du far med ren osanning.
Du blir bara utesluten om du åsamkar en häst onödigt lidande utifrån den nya "verkningsmetoden."

Ett nyligen uppmärksammat fall kan du väl knappast ha missat!:confused:

En häst med belastnings sprickor kan väl inte må bra??? Det kan ju inte vara annat än i obalans i hoven med en överbelastning, i annat fall kan den väl inte ha belastningssprickor. Och har den belastnings sprickor i hoven så är den garanterat i obalans både statiskt och dynamiskt i den övriga benaxeln *lyft upp blicken lite högre upp från själva hoven* och en ledreaktion kommer som secundärt som ett brev på posten.

en häst som sliter snett är inte heller i balans, så vart vill du komma?

heh... du är skojjig du Boj:)

Kan du visa hur du tycker att den "nya" hoven är ballförskjuten? Vore verkligen intressant att se... Vet du vad en ballförskjutning är?

Utbildad är jag ju inte inom hovar, men ej heller helt obegåvad.

Är ju himla intressant att du som saknar utbildning kan se på min lilla lilla bild att min häst är båda öm, tunnverkad och ballförskjuten

Det har jag inte påstått, däremot kan jag säkert påstå att min häst blivit öm med en sådan verkning. Vilket jag också skrev i tidigare inlägg.

Fel Fel Fel!!!!Du far med ren osanning.
Du blir bara utesluten om du åsamkar en häst onödigt lidande utifrån den nya "verkningsmetoden."

Ett nyligen uppmärksammat fall kan du väl knappast ha missat!:confused:
Blir man lika utesluten om man åsamkar en häst onödigt lidande utifrån den "gamla" verkningsmetoden?

kan inte du då visa vad du och Coari menar? för jag kan se en del saker som inte är 100% "friskt" på hoven, men ballförskjutning? :crazy:

ush ja, hemska tanke, hon har SÅ hemska vinklar i benen,hon kommer säkert dö av sin skevhet, eller vad säger du hovis?:devil:

Uppställd

Inte kan de gå heller... eller för den delen ridas, de stackars strasserhästarna:
Omöjlighet

(För att förtydliga litet, så är mitt inlägg aningens ironiskt...)

Har kollat och jag får erkänna ett fel, det stod 100 hovar och inte 25 hästar, det var jag som räknade innantill. Hoppas verkligen inte folk tar betalt efter en helgkurs!!

Det står:
För att få gå fortsättningskurs efter grundkurs för att underhållsverka friska hovar (notera det står ej underhållsverka sin egen häst) så ska man ha verkat 100 st hovar. Möjligen ett olyckligt ordval, men ändock väldigt missvisande. För mig och de flesta jag pratat med så tolkas det 100 st hovar, inte 100 ggr.

På sidan med kursupplägg och kostnader för att utbilda sig till barfotaverkare enligt saanhcp står det:
A: Helgkurs 1, Grundkurs
B: Verka 150st hovar på minst 10st olika friska hästar men inhämta journalblad från Birgitta innan du startar.

Är det så att de alltid har sällskap av en färdigutbildadbarfotaverkare så är det ju en seriös utbildning. Och de anser sig ju vara seriösa så det antar jag då att man har med sig. Så det är ju bra att det bara är lite felinformation så det inte är så i verkligheten.

tack! då vet jag!

Hej, 610 här igen!
Nu börjr "tusen-frågor"-leken igen till er "barfota-nördar":

Hur går det att rida på vintern när det är halt? Finns det ingen risk för fläkskador?

Är inte risken för att gå omkull obehagligt stor även på gräsbana ex hoppning? Eller för den delen dressyr (mellan galopp på diagonalen på torrt halt gräs känns, lite svårt att begära full speed för att sen korta upp till arb.galopp:( ...)

Kan ni rida året runt utan några problem, mao inte anpassa riddagar efter underlag pga att det inte går att brodda?

...en liten fråga till som dök upp: Skippar ni skorna på hästarna för att spara pengar?

*KL*

Det vore bra om diskussionen fortsätter utifrån det ämne den avser, de sk påhoppen flödar från bägge håll och dem kan vi vara utan.

Boj/moderator

Hej, 610 här igen!

Hur går det att rida på vintern när det är halt? Finns det ingen risk för fläkskador?

Är inte risken för att gå omkull obehagligt stor även på gräsbana ex hoppning? Eller för den delen dressyr (mellan galopp på diagonalen på torrt halt gräs känns, lite svårt att begära full speed för att sen korta upp till arb.galopp:( ...)

Kan ni rida året runt utan några problem, mao inte anpassa riddagar efter underlag pga att det inte går att brodda?

...en liten fråga till som dök upp: Skippar ni skorna på hästarna för att spara pengar?

snabbt amatörsvar från en hovslagare. Sanchp brukar köra broddade boots och strasser verkar sina enligt något slags sugkoppsteknik!?

Hej, 610 här igen!

Jag känner en som verkar sina enligt strasser, och hon har en damm i sin hage som ju fryser till is på vintern, och jag har med egna ögon sett hennes hästar GALOPPERA över den dammen på isen :eek: Det var två stycken som kom i full galopp, stannade till mitt över den och började busa, stegra sig mot varandra osv.... Kan säga att jag blev svettig, men hon som äger hästarna var lugn och sa att "visst halkar de lite ibland, men de vet ju om dammen, och är vana att gå på isen, så de är helt säkra på fötterna. Dessutom har de full känsel i hovarna eftersom de är oskodda, så de känner precis när de inte kan gå där och när de kan." För mig som är van vid att ha 4 broddar i varje sko på vintern låter det märkligt, men jag såg ju med egna ögon att hästarna hennes inte var det minsta som "Bambi på hal is" :confused: :)

Jag har i alla år jag har haft min häst haft skor, sulor och brodd på vintern. Fast jag har haft det har hon lyckats fått styltor under skorna och då sträckt ett bakbenet.
På vintern har jag nu boots, men dessa används bara vid rena isvägar eller om hagen är en skridskobana. Att rida barfota i vanlig snö är inga problem alls, har aldrig haft någon stylta.
Mina shettisar har aldrig haft skor och går hur bra som helst utan och inga fläkskador.
Det sista man tänker på när man tar av skorna är pengarna, jag gör detta för att mina hästar mår så himla mycket bättre av det. (Det är inte så billigt heller att inhandla boots.)

Tack!
Det är bra att sära på hundar som slåss så även dessa eldiga själar ;O)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka