Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Fast jag undrar om det var Nordiska hovvårdförbundet (NHF)som svarade så? Det är Krulliga Hästen som ger utbildningar. NHF ger mig veterligen inga utbildningar utan är endast SHP:arnas sammanslutning.

Jag hittar då kurser på båda hemsidorna du refererar till. Skit samma,svaret kom i alla fall från C. A- S. och efter som hon är huvudaktör för både NHF och "krullan" så vet hon nog vad hon pratar om. I all framtid är aldrig sagt men för dagen..

Sorgligt att seriösa nya deltagare ska behöva åka ända till Tyskland för att lära sig denna metod efter som det bara finns två intresserade i Sverige för denna utbildning för dagen.

Strasser har dragit in massviss av pengar på att vräka ut knepigt utbildade hovvårdare över världen(på en odokumeterad "vetenskaplig bas) nu kommer bakslagen!
PL

Men du ÄR väl tråkig!! Vad syftade detta inlägg till?? Sluta upp för f*n att pajkasta, det bads uttryckligen om det i den här tråden, så lägg av! Har du inget konkret att komma med som jämför barfotaverkning av hovvårdare, eller av hovslagare, så knip k*ft.

Den största skillnaden som jag personligen anser föreligger är att den traditionella sidan inte ser sig blind på själva hoven utan hela hästens balans. För hästens maximala hållbarhet gäller det inom den traditionella sidan att minimera skaderisken i hästens led,senapparatur.

Vi brukar kalla det för statisk och dynamisk balans. Hästen är ju för många tänkt som en kompis som man gärna vill kunna bruka och min erfarenhet är att dom flesta hästägarna gärna dagligen vill kunna rida,träna,tävla eller på annat sätt transportera sig med sin häst.

Att hästens hovar och hovastatus är avgörande för hästens välbefinnande är ju sedan länge känt och en häst med ömmande eller sjukdomsbild i hovarna kan inte anses som en sund häst utan en individ med hovrelaterad smärta. Det har länge diskuterats utifrån hovens vara eller icke vara såsom blodpump,tidigare forskning och för dagen fortskriden forkning menar på att så ej är fallet utifrån själva hovens verkning utan flera andra faktorer har sin inverkan såsom skelett,leder,senapparatur,ligament,arv,miljö,extriör,och inte minst övriga kroppens cirkulations system.

Hovens cirkulation och välmående är helt avgörande utifrån den belastning den utsätts för, en hov som ömmar eller besitter en sjukdomsbild kommer under inga omständigheter belastas fullt ut av individen vilket ger en secundär reduserad hovmekanism.

Jag tänker här redovisa ett par bilder på en häst i min kundkrets som är och alltid varit barfota (av ngn konstig anledning:smirk: ) och inga bilder "underifrån" kommer visas då det är helt ointresant. Det jag vill visa med dessa bilder är hur man på traditionellt sett ser till statisk obalans före verkning och statisk balans efter utförd verkning. Där har vi den största poängen i hästens hållbarhet.

Statisk obalans före verkning fram.

20070525056.jpg

Statisk balans efter verkning fram.
20070525068.jpg

Statisk verkning fram.

20070525063.jpg

Statisk obalans bak före verkning.

20070525057.jpg

Statisk balans bak efter verkning.

20070525067.jpg

Statisk verkning bak.
20070525066.jpg

Slutligen kan vi aldrig frångå att barfota är bäst i den mån barfota är det bästa för den enskilda individen.

Krävs beslag för den enskilda individens bruk och onödigt lidande, skall enligt Svensk djurskyddslagsstiftning beslag anbringas. Beslaget skall i så fall anbringas på ett för individen fysiologiska korrekt sätt och utförande.

En skicklig hovvårdare klarar av både att verka och anlägga lämpligt individuellt beslag utifrån varje enskild individs behov.

Svårare än så är det faktiskt inte även om vissa vill försöka förenkla det ngt.

Tack för ett bra svar och en utförlig beskrivning! :) Jag måste bara försöka förstå skillnaden i ditt och Ideaals inlägg (ska läsa det noggrannare) men i mina ögon så säger ni ungefär samma sak, om just själva verkningen, bara det att jag förmodar att Ideaal inte i slutändan slår på en sko på hästen.

Jag måste bara försöka förstå skillnaden i ditt och Ideaals inlägg (ska läsa det noggrannare)

Tack,,, hoppas du när du läst lite mer noggrannare förstår skillnaden vilket i.o.f sig uppfattas som svårt då Ideaal inte delget några bilder utifrån hennes förklaring utan bara delgett "muntlig" redovisning.

Hoppas vi snart får lite bild "bevis" även från henne så det blir lite mer lättförståligt

Senast ändrad:

Den stora skillanden är väl egentligen att på en traditionellt verkad häst har man gått efter hästens exteriör (benställning) o verkat den där efter, medans "barfota talibanerna" verkar alla hästar på samma sätt, bortser från det anatomiska.

Nu har jag inte läst alla svar för jag är så förbannat trött på denna svartmålning.
förut hade jag en vanlig hovslagare som var utbildad i Skara eller var nu hovslagutbildningen ligger. Hon visade mig hur jag skulle UNDEHÅLLSVERKA min häst mellan verkningarna. Det tog max 5 min att visa detta.
Jag gick sedan helghursen för "barfota" och fick lära mig hur jag skulle UNDERHÅLLSVERKA min häst mellan verkningarna.
Vad är skillnaden, en hovslagare som visar på 5 min eller gå en kurs på en helg?
Ingen har sagt att man ska kunna verka sin häst helt själv efter denna kurs utan just underhåll, och faktiskt är det inte så himla svårt. Hur många självlärda gubbar finns det inte ute i skogarna som inte har gått någon utbildning alls men kan detta med verkning och skoning kanon. Allt är inte bra bara för att man har en utbildning.Sunt förnuft räcker långt och det gäller åt båda håll.
Denna smutskastning har gått lite för långt tycker jag. det finns rötägg både inom barfotaverkningen och vanliga hovslagar.

nu kommer väl jag få en massa skit (eftersom jag är av åsikten att Strasser har rätt i mycket av det hon säger... Och verkar mina tre hästar efter hennes idéer.)

Det här är en bruksnordis. Alltså en stor tung häst. På första bilden avskodd för ca 3 månader sedan och verkad av hovslagare för en månad sedan.
okt03.jpg

Samma häst 3½ år senare. Strasserverkad i 3½ år. Fotot taget vid hemkomst från 4½ mils långritt på grusväg i högt tempo.
maj07.jpg

Hon verkades dagen efter, med detta resultatet. Hon har litet problem med obalans fortfarande, därav separationerna i vita linjen.
maj07efter.jpg

/Migo
Hästen reds på grusväg efter verkningen utan problem. Några dagar senare var hon på tornerspelsträning och knallade utan en min över grovt spränggrus där tom de skodda hästarna aktade sig. Det finns ett drygt tiotal vittnen på detta ;)

nu kommer väl jag få en massa skit (eftersom jag är av åsikten att Strasser har rätt i mycket av det hon säger... Och verkar mina tre hästar efter hennes idéer.)

Det här är en bruksnordis. Alltså en stor tung häst. På första bilden avskodd för ca 3 månader sedan och verkad av hovslagare för en månad sedan.
okt03.jpg

Samma häst 3½ år senare. Strasserverkad i 3½ år. Fotot taget vid hemkomst från 4½ mils långritt på grusväg i högt tempo.
maj07.jpg

Hon verkades dagen efter, med detta resultatet. Hon har litet problem med obalans fortfarande, därav separationerna i vita linjen.
maj07efter.jpg

/Migo
Hästen reds på grusväg efter verkningen utan problem. Några dagar senare var hon på tornerspelsträning och knallade utan en min över grovt spränggrus där tom de skodda hästarna aktade sig. Det finns ett drygt tiotal vittnen på detta ;)

Fråga, är alla bilderna på samma hov och i så fall vilken hov??

Varför jag frågar är därför jag själv är väldigt osäker på svaret på båda frågorna.

Den stora skillanden är väl egentligen att på en traditionellt verkad häst har man gått efter hästens exteriör (benställning) o verkat den där efter, medans "barfota talibanerna" verkar alla hästar på samma sätt, bortser från det anatomiska.

Jag har en SHP:are (utbildad strasserverkare) som inför varje verkning vill se hästen röra sig innan verkningen startar. Hon kollar noga på benställning m.m. både för och efter. Så jag tror att du missuppfattat lite.

Det skulle vara intressant att få höra dig beskriva vad skillnaden egentligen är. Jag kan inte svara på det. Utgå gärna från mitt inlägg om verkningen och säg vad som skiljer.

Det skulle vara jätteintressant om du ville förklara vad du menar med: och inga bilder "underifrån" kommer visas då det är helt ointresant

Det skulle också vara mycket intressant att veta varför hästen du visar har så långa bakhovar efter verkning. Vinkeln på bakhovarna ser mer ut att ha framhovsvinklar. Har hästen en exteriör/skada som gör att den måste ha det så eller varför?

Framhovarna ser inte ut att vara i balans, det ser ut som om insiderna är högre. Har detta också att göra med hästens exteriör?

Eftersom det inte är lätt att se på bilder så kan jag se fel.

Det är en missuppfattning att inte SHP:are utgår från hela hästen vid verkning. Det skulle vara stört omöjligt att bara verka hoven utan att se till benställning m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Det skulle vara intressant att få höra dig beskriva vad skillnaden egentligen är. Jag kan inte svara på det. Utgå gärna från mitt inlägg om verkningen och säg vad som skiljer.

Det skulle vara jätteintressant om du ville förklara vad du menar med: och inga bilder "underifrån" kommer visas då det är helt ointresant

Det skulle också vara mycket intressant att veta varför hästen du visar har så långa bakhovar efter verkning. Vinkeln på bakhovarna ser mer ut att ha framhovsvinklar. Har hästen en exteriör/skada som gör att den måste ha det så eller varför?

Framhovarna ser inte ut att vara i balans, det ser ut som om insiderna är högre. Har detta också att göra med hästens exteriör?

Eftersom det inte är lätt att se på bilder så kan jag se fel.

Det är en missuppfattning att inte SHP:are utgår från hela hästen vid verkning. Det skulle vara stört omöjligt att bara verka hoven utan att se till benställning m.m.

:bow: :bow:

Det skulle vara intressant att få höra dig beskriva vad skillnaden egentligen är. Jag kan inte svara på det.

Du kan inte svara på det men ändå komma med massa påståenden.

Skulle vara trevligt med lite mer ingående svar utifrån dina påståenden utifrån Strasserverkningens synsett.

Fråga: Är det inom Strassers verkningsmetod ngn skillnad på hovformen på bak Resp. framhovarna och i så fall vilken skillnad och vad beror då den skillnaden på???

Vinkeln på bakhovarna ser mer ut att ha framhovsvinklar. Har hästen en exteriör/skada som gör att den måste ha det så eller varför?

Hade faktiskt ingen aning om att det fanns bak och framhovsvinklar, förklara gärna lite närmare.

Om det hade varit så, hade den hästen skjutit ut sina framben ut från bogen och sett lite kobent ut. Varför jag vet det, beror på att en inackordering blev verkad på just det sättet med en inflammation i bogen som följd. Efter att ha rättats till och fått lite piller så försvann problemet med en korrekt verkning.

Jag försöker bara hitta vad det är som skiljer sig mellan en Strasserverkning och en hovslagarverkning. För att hitta skillnad ställde jag några frågor som grundar sig i de bilder som du visar som exempel på hovslagarverkade barfotahovar. Om du svarar på frågorna i stället för att ställa nya frågor till mig så kanske vi kan komma fram till vad som skiljer:).

Jag hittade tre exemple som kanske skiljer: längre tår med er verkning, ev. obalans i framhovarna (förebilderna visar detta tydligt. Denna obalans kanske går att undvika med tätare verkningsintervaller?), samt att hovens undersida inte är av betydelse i er verkning.

Jag försöker bara hitta vad det är som skiljer sig mellan en Strasserverkning och en hovslagarverkning. För att hitta skillnad ställde jag några frågor som grundar sig i de bilder som du visar som exempel på hovslagarverkade barfotahovar.

Svara då istället på vad det är som skiljer sig på en Strassreverkad hov v.s en traditionellt verkad hov och förklara skillnaden. Tålängd kan du omöjligt avgöra så vida du inte får se en bild "underifrån" därav ingnen bild underifrån på detta exempel och ditt bestämda svar att den har lång tå. Vill du att jag "backar av tån in till hovbenet för att det skall uppfattas som normal kort tå utifrån ditt synsett?

Vad beträffar obalansen i framhovarna på bilderna före verkning är just för att visa statisk obalans. Att korta ner verkningsintervallerna på denna individ kommer knappast att leda till bättre statisk balans.

Ser du inte sambandet utifrån varför den går ur balans mellan verkningsintervallerna???

Tips: individen har fyra hovar och två sitter bak:angel:

Vi struntar i detta nu för vi kommer inte längre tyvärr. Det kunde blivit intressant annars!

Olika hovform fram och bak har jag hört, fast i gammelmannens fall är det så att han har framskor på bakhovarna. Att det är så har man förklarat med att han har en stor belastning på bakhovarna och genom det en mycket rund form på bakhovar, och utifrån hans specifika åldredomssyndrom så tror jag faktiskt på det.
Kommer något att paja på honom så är det nog antingen tänderna eller bakbenen, han har verkligen ansträngt sig till att få slita på dem så mycket han kan.:eek: :crazy:

Jag måste få fråga, jag vet ju att du har en mycket hög utbildning och är mycket stolt över din förmåga att verka hästarna i balans. Men hur kommer det sig då att denna häst som du visat bilder på fortfarande sliter snett? Det är väl ändå det allra tydligaste tecknet på att hovarna fortfarande inte är i balans?

Om någon häst jag verkat länge såg ut sådär efter normalt verkningsintervall skulle jag verkligen ta åt mig! (om inte hästen blivit skadad förstås)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 559
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka