Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Olika hovform fram och bak har jag hört, fast i gammelmannens fall är det så att han har framskor på bakhovarna. Att det är så har man förklarat med att han har en stor belastning på bakhovarna och genom det en mycket rund form på bakhovar, och utifrån hans specifika åldredomssyndrom så tror jag faktiskt på det.
Kommer något att paja på honom så är det nog antingen tänderna eller bakbenen, han har verkligen ansträngt sig till att få slita på dem så mycket han kan.:eek: :crazy:

Jag har också noterat det "fenomenet", bakhovarna blir rundare om bakbenen används mer för att bära än för att skjuta på. Annars är bakhovarna normalt något spetsigare än framhovarna.

*kl*
ingen som har skrikit högt över de "hemska" strasserhovarna... Mår ni bra? :eek:

Man kan tom. se på hovbenen om det är bak- eller framhov de kommer ifrån. Det skiljer sig litet på vinklar (bakhovarna är ofta brantare i tån än framhovar) och bakhovar är litet mer avlånga än framhovarna. Att detta skulle förändras beroende på hur hästen rids låter konstigt... benen har ju den formen de har...(såvida det inte är pålagringar/benförlust vi pratar om, men det tror jag inte;))

...och en häst utan skor? Verkas de på olika sätt?

Eller är det så att den här barfotagrejen inte skiljer sig nämnvärt från en vanligt hederligt verkad häst? Ex så som föl och unghästar verkas innan jag/man sätter på dem skor...

Är en häst med skor fram men utan bak en ½ barfotahäst?;)

Jag kan drista mig att svara på ursprungsfrågan också när jag ändå är igång.
Enligt min erfarenhet är din fråga helt omöjlig att svara på eftersom det inte finns någon gemensam "hovslagarmetod". Alla hovslagare verkar olika, vissa verkar som om man skulle sätta på en sko och vissa anpassar verkningen mer eller mindre.
Vissa verkningar skulle t.o.m. kunna tas för att vara gjorda enligt någon av barfotametoderna.

Många hovslagare har gått både helgkurser och längre utbildningar i barfotaverkning, men går man ut med det officiellt blir man utesluten ur hovslagarföreningen.

En häst är en häst oavsett om den har järnbeslag eller inte. En barfotahäst är ett begrepp som oftast nyttjas för hästar som går helt utan järnbeslag på hovarna.

Jag kan gnälla lite om du vill ;-)
Bland annat reagerar jag på att din häst fortfarande har belastningssprickor?!

Både du och jag vet att hovformen kan ändras, den är inte statiskt bunden till hovbenets form även om hovkapseln hela tiden strävar efter att följa hovbenet, naturligtvis.

Många hovslagare har gått både helgkurser och längre utbildningar i barfotaverkning, men går man ut med det officiellt blir man utesluten ur hovslagarföreningen.
.

Absolut inte! Jag gick en strasserhelgkurs, även om strassernissarna vägrar erkänna det!? Men därifrån att jag skulle ta det till mig är ganska långt. Det är inget jag mörkar. Det är ganska många mig veterligen som försökt anmäla sig till någon av barfota kurserna men "inte fått plats"...

Åh?
Jag frågade och fick det till svar (i någon av alla tidigare trådar), men du kanske får vara kvar för att du gick kursen men sedan öppet förkastat allt som var på kursen? Vad vet jag...

Jag känner till flertalet hovslagare som gått helgkurs, bland annat en helt lokalt som tom gått två. Men det kanske jag inte skall säga alltför högt?

*kl*
Man kan tom. se på hovbenen om det är bak- eller framhov de kommer ifrån. Det skiljer sig litet på vinklar (bakhovarna är ofta brantare i tån än framhovar) och bakhovar är litet mer avlånga än framhovarna. Att detta skulle förändras beroende på hur hästen rids låter konstigt... benen har ju den formen de har..

Ja just så är det utifrån själva skenbenet. Ett frambens skenben i genomskärning är runt vilket även avspeglar sig i både hovben och hovform. Ett Bakbens skenben i genomskärning är mer ovalt vilket även avspeglar sig i både hovben och hovform. Svaret på hur detta förhåller sig har med hästens viktfördelning och naturlig hållbarhet att göra.

Fast det va ju onödigt att poängtera här efter som detr inte är ngn nyhet precis utifrån hästens extriör och existens utifrån årtusenden.

Tack för alla svar!

Nu har jag fått veta att man som "barfota/strasserhovis" inte verkar alla hästar lika utan tar hänsyn till dess extriör och rörelsemönster och att det är helt ok att sätta skor på hästen om den den far illa eller på annat sätt skulle visa minsta tecken på smärta.

Personligen så använder jag mig av en "vanlig" hovslagare och är riktigt nöjd med honom. Min häst hör till den mer ömfotade sorten och får därför ha skor på sig samt att jag tycker att det känns säkert med brodd på hala underlag.

Fast har du gått för SANHCP så trodde jag enligt deras sida att helgkurserna för att lära sig underhållsverkning, av egen häst, gör att man ska även gå och verka 25 andra hästar för att få gå fortsättningskursen.

Detta tycker jag är oroväckande. Jag skulle inte släppa någon i närheten av min hästs hovar efter en helgkurs. Eller är det bara jag :confused:

Du kan även verka din egen häst 25 gånger.
Detta för att ha något slags mått på hur mycket erfarenhet som krävs.

Har man exempelvis fyra hästar behöver man verka varje häst sex gånger plus någon gång extra innan man "får" gå fortsättningskursen.

Vilka ställer upp med sina hästar för att de ska kunna experimentera?

varför har de ingen lärlingstid?????

Klart att de behöver gå med ngn som är kompetent.
Inte bara visa upp de lyckade fallen eller lära själv o sen göra examen några år senare.
Sen verkar inte de ha en kompetent lärare heller:crazy:

Alla har verkligen inte hantverksöga.

Det framgår inte på hemsidan. Det står 25 hästar, det räknar jag som 25 hästar, inte 25 gånger. Utbildar man sig till massör hos axelson så ska man behandla ett antal hästar och det fungerar inte med samma.
Jag vet folk som har fått förfrågningar av de som gått grundkurs att verka häst som går barfota alt dra av skor och verka då de ska få ihop 25 hästar. Så den informationen verkar inte direkt gå ut till de som går kurserna.

axel, underhållsverkningskurserna är barfotaverkningens tappskokurser. Jag tror minsann att vi gått igenom detta redan.

För den professionella utbildningen har vi en variant av lärlingssystemet förutom att vi, eftersom vi är så få och utspridda, inte kan gå med våra lärare konstant utan får boka upp intensiva lärlingsdagar. Men man har inte bara en mästare utan måste gå med, och bli godkända av, minst tre olika.
Förutom kurserna och den teoretiska delen förstås.

Jag kan inte svara för hur andra informerats men om man frågar någon av kursledarna brukar man få svar.
Även om man går fortsättningskursen handlar det fortfarande bara om att underhållsverka sina egna hästar, går du in på sanhcp's hemsida ser du vad som gäller för att gå utbildningen för att verka professionellt.

Jag skulle inte heller betala pengar för att någon som bara gått helgkurs skulle verka mina hästars hovar. Av samma anledning som jag inte skulle anlita svarthovslagare vars utbildning är av tveksam längd.

Senast ändrad av en moderator:

å vad bra, jag blev nästan litet orolig:p ;)

Ja, hon har belastningssprickor fortfarande. Jag skyller det på att jag är lat och verkar för sällan(ca var femte vecka). Tror att de ger med sig eftersom. Jag har inte velat verka så hårt då hon ska vara (och har hittils varit :bow: ) fullt frisk och oöm genom hela processen. Hålväggarna som var i början är helt borta på alla fötterna, och de ganska stora sprickorna i hovväggen är väck. Kanonskönt!

Hur skulle du verka för att bli av med dem? Eller på det stora hela, hur skulle du verka annorlunda? Vore jätteintressant att höra:)

/Migo

Senast ändrad:

Nej, du gick på nån informationsträff som hölls inoficiellt av en av strasserverkare-to-be(h*n var under utbildning då om jag minns rätt). För inte var det väl C.S som höll i det hela? Eller Strasser själv? Och det är bara de två som får hålla i basic-kurser i Sverige;)

Eller jag kanske har vart på tappskokurs jag då? som suttit vid köksbordet, fikat och pratat skor med en hovslagare för att sen se honom sko?

jättesvårt att svara på bara genom att se bilder underifrån, tyvärr.
Dock kan jag säga så att belastningssprickor kommer alltid av en anledning.

Huvudsaken är naturligtvis att din häst mår bra!

ja, jo, de gör ju det. Dock känns det som att det går åt rätt håll i ett sånt tempo att de inte oroar mig längre:)
Tyvärr har jag bara fått ordning på bilder underifrån, de andra blev för mörka(kass kamera.)

Tack för kommentar iaf:)
Ska bli intressant o höra hovisarnas åsikter :angel:

ja, jo, de gör ju det. Dock känns det som att det går åt rätt håll i ett sånt tempo att de inte oroar mig längre:)
Tyvärr har jag bara fått ordning på bilder underifrån, de andra blev för mörka(kass kamera.)

Tack för kommentar iaf:)
Ska bli intressant o höra hovisarnas åsikter :angel:

Kanske duger mina frågor så länge, och jag måste nog också fråga om det är samma häst och hovar.
På den första bilden tagen för över 3 år sedan, visar den vad jag tycker/anser en ballförskjutning. Det må ju då vara hänt, men jag tycker faktiskt att den blivit värre på de senare korten.

På den sista bilden med renskuren sula, kan jag säga så här. Vår gammelman hemmavid, såg ut så i sin sula utan att den hade blivit verkad när han kom från Island. Han var så tunn i sulan att blodkärlen lyste igenom här och var, precis som på den nyverkade hästen. Vår hovslagare verkar inte på det sättet, månne det vara en skillnad på en hovslagarverkad häst mot en barfotaverkad. Om han skulle bli verkad på det sättet, så blev han absolut öm i sina hovar. Dock är han den sanna gentlemannen, så han skulle nog inte visa det i första taget utan tassa på så gott det gick.

heh... du är skojjig du Boj:)

Kan du visa hur du tycker att den "nya" hoven är ballförskjuten? Vore verkligen intressant att se... Vet du vad en ballförskjutning är?

Och blodkärl i sulan? jag vet inte med dig, men jag ser då inga sånna på bilden (eller i verkligheten för den delen...). Visa hemskt gärna VART dessa blodkärl skulle synas...

Är ju himla intressant att du som saknar utbildning kan se på min lilla lilla bild att min häst är båda öm, tunnverkad och ballförskjuten;)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 559
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka