Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Hästen har gått barfota i 6 veckor nu och är verkad var tredje vecka,har alltså blivit tre verkningar nu. Han har inte röta,blev verkad i tisdags och då var hovarna fina.

Varför tror du han har dubbel sula?

Det var inte riktat till dig, det var till vicious
Om du tittar i övre hörnet på varje inlägg ser du vem man har svarat till.

Det jag reagerade på på din häst var att hela hovväggen var inraspad förutom vid trakterna, men jag antar att det gjordes av en anledning.

OK sorry :p

Jo det behövdes tas bort så mycket pga att sömhålen satt så långt in/högt upp. Men hoppas att han ska bli bättre nu.

måste den verkas så ofta? är det inte bättre att låta fötterna vara ett tag och rehab. sig själva. personligen skulle jag nog nöja mig med att någon kunnig kom och raspade var 6:e vecka

Va bra att jag som är så duktik och bra på hovar ger råd - not. Men det var i alla fall vad jag skulle göra.

Hästen är under noggrann övervakning och pga hans dåliga hovar måste han verkas ganska ofta, iaf nu i början,men from nu så kommer det nog att bli med längre tid emellan. Man måste få ordning på sömhål etc så det inte kan komma in smuts där och så för då bryts hovväggen sönder och då får man kanske lova att börja om från början igen.

Det har hänt ganska mycket med hans hovar på så pass kort tid. Verkningen som gjordes i tisdags var första gången jag fått höra att hästen börjar få fina hovar. Har jag aldrig hört förut.

Det beror på hovarna. Särskilt i början är det ofta så att om hovarna får växa för långa mellan verkningarna börjar de gå sönder istället.
Då får du alltså trasigare hovar istället för bättre.
Värsta skadan är inte att vägghornet spricker (även om det är lättast att se) utan att lamellranden sakta men säkert tänjs ut och mister sin hållbarhet och funktion.
Det är då man lägger grunden för platta hovar.

Hur kan man se att lamellranden skulle börja bli dålig?

Min häst har belastningssprickor längs hovväggen,men de börjar bli bättre. Vad beror de på? Kan de vara för den dåliga skoningen??

Det jag ser på bilden är ett svart dike.
annars kan man se det tidigare genom att det blir lite gojsigt och smuligt samt att den blir bredare.

Belastningsprickorna kommer av felaktig belastning och spänningar och med tanke på bilderna skulle jag nog vilja säga att verkningen och skoningen innan hade mycket stor skuld i de sprickorna.

Ja det är ju inga stora grejer. ett par millimeter breda kanske. Men de har ju börjat bli bättre iaf. Inget gojs.

Jag tror belastningssprickorna har med skoningen innan att göra.

Tycker att hästen har börjat ändra sig i sin kropp också nu sen han blev avskodd - till det bättre alltså :bow:

Röta? Hm. Har inte ens funderat på det. Undrar på vart hon skulle fått det ifrån, deras hagar var väldigt torra (sandmark vid havet) och lösdriften var väl mockad varje gång vi var där med torr halm.
Fast jag tyckte väl det var lite mjöligt i bärranden, jag ska behandla med tjära och Vircon kanske till hovis kommer?
Dubbel sula vad beror det oftast på?

Jag fick hem hästen i måndags (på prov) så det är väl (hoppas jag) förståeligt att jag inte har hunnit ordna upp detta ännu. Sagt i en annan tråd så kommer vår "riktiga" hovis få ha hand om hennes fötter hädanefter.

Jag har ingen aning om hur ofta hon är verkad, enlgit ägaren 3 veckor sedan sist.. har gått barfota i ca tre år? De anlitade en "Hovvårdare"; har ingen aning om namnet på denna. Jag fattade det också som att de har verkat henne själva efter att hovvårdaren lärt dem och ska jag vara ärlig är jag skeptisk mot detta.

Senast ändrad av en moderator:

Tror ni jag behöver ta ut hovis "akut" eller VÅGAR man vänta till den 12 juni då han kommer enl. de andra hästarnas skointervall.

Det beror nog lite på... jag skulle hållit efter med raspen och hållit koll att det inte börjar hända skumma saker med hovarna. Börjar det se konstigt ut skulle jag ringa hovis.

Fast, jag tror nog, om du ska ha hästen kvar barfota, att du får räkna med lite tätare besök av hovis de närmsta gångerna, för att få till det där. Så då är det kanske lika bra att ta hem hovis redan nu?

Det är svårt att se hur akut det är när man inte ser live såklart, om du inte känner dig säker på om hovarna håller sig som de ska, så kanske det är bäst att ta ut hovis nu, som också kan visa dig vad du ska tänka på om du underhållsraspar.

Ah! ok, hade inte sett den tråden innan.

Hästen har ordentlig röta, ja. Det beror till viss del på marken men även hur mycket hästen rör på sig i relation till hur mycket (och VAD) hästen äter. Samt naturligtvis verkning och belastning av hovarna.

Jag skulle ta ut hovslagare snarast möjligt men även den där "gurun" du hade för hovarna är sneda och om hästen då även är ojämn/halt är det svårt att säga vad som kom först... Sliter hästen snett för att den har ont eller har hästen ont för att hovarna är sned?
Men du måste börja i båda ändarna.

Usch då, ska verkligen kolla upp detta snarast! :eek: Nu blev jag orolig.
Min gamla häst hade röta i vintras pga det extremt leriga vädret, men det var bara lite och såg så annorlunda ut (smala svarta streck, bitvis). Svårt att se för en glad amatör som inte kan mer än basic om hovar.

Jaha, kan rötan då t.ex bero på att hästen i fråga är väldigt tjock? För hon fick tyvärr en HEL DEL godis när jag var där.. Samt att hon som sagt stod stilla (gå bara i hagen) sedan 1 år tillbaka.

Just nu går hon på magert naturbete (inte gödslat eller något annat på årtionden, säkert magrare än vårt hö) + skrittas en stund varje dag samt rör sig mkt i hagen. Tycker redan hon har börjat gå ner lite smått i vikt faktiskt.

Är det dumt att rida på henne över huvud taget, ska jag bara promenera? Hon måste ju gå ner i vikt.
Har ett par barfotaboots, kanske ska använda dom när hon rör på sig.

Senast ändrad av en moderator:

Personligen skulle inte jag rida en halt häst, nej.

Visst, hon måste kanske gå ned i vikt men så bråttom är det väl inte?

Nej det har du rätt i. Men halt vet jag inte om jag tycker att hon är direkt. Jag tänker iaf nöja mig med att promenera tills jag vet mer :bow:

Nej brått och brått, jag tänker mest på hennes hälsa.

Usch, kan du inte ta bort den där jäkla jycken från fotona så man ser hur hovarna ser ut utan att behöva se en hund hela tiden som inte har med saken att göra?! Jag orkade inte titta färdigt för jag störde mig så mycket, funkar väl om det är en text möjligen, men när man gör hemsidor som andra ska läsa ska det inte vara för mycket ovidkommande "klotter". :crazy:

Usch, kan du inte ta bort den där jäkla jycken från fotona så man ser hur hovarna ser ut utan att behöva se en hund hela tiden som inte har med saken att göra?! Jag orkade inte titta färdigt för jag störde mig så mycket, funkar väl om det är en text möjligen, men när man gör hemsidor som andra ska läsa ska det inte vara för mycket ovidkommande "klotter". :crazy:

Kanske inte i egna skrivna inlägg heller??:angel:

SANHCP/AANHCP skulle aldrig låta en häst ömma. Då får man sätta på hovbeslag...dvs boots. Eller ringa en veterinär. Men inte sätta på järnskor.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 239
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka