Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jag bara konstaterade att du hade fel när du skrev att man inte uppmätt vibrationer ovanför hovkapseln. Den forskning jag citerade visar att vibrationerna finns och utjämnas först i höjd med kotleden.

Kan du inte även citera till den forskning som har bedrivits på barfotahovar och dom vibrationerna man där uppmätt på hårt underlag?? Beskriv gärna oxå skillnaden på var i det nedre benet skillnaden på störst vibration uppmätts på en skodd/oskodd hov.

Nu börjar det bli intressant.

För att göra den jämförelsen så måste du ha en barfotahästar som är verkade enligt någon av barfotametoderna och hästar som är skodda. Jag tror inte att någon sådan studie finns.

Jag har annars sett flera studier där man jämfört skodd/oskodd med olika resultat i vissa fall motsägelsefull.

KL
Precis som sagts nyss så ser jag iaf inte den direkta jämförelsen med vibrationer som så riktig.

Om man tänker järnsko mot städ så vibrerar det rejält ja, men hur ofta utsätts hoven för de hårda islagen?
Hästar förr som klapprade fram på gatsten kanske, eller såna där stadsturisthästar. och på dem har jag iaf fått intrycket att man exprimenterat med skodon som ska komma runt det problemet.

I de flesta fall går väl hästarna på underlag som är så rörliga och mjuka att det inte uppstår några vibrationer.

De diagram som jag har sett från olika försök visar att vibrationerna väldigt snabbt klingar av dvs bara finns kvar under en liten del av steget.
PL

Du behöver definitivt inte bli grinig för att man undrar, drar bara slutsatsen att du inte har något konkret att komma med då.:(
Och ja, det har antydits tidigare i tråden tycker jag, och för att vänja in måste man ut på underlaget, så är det ju bara. Tycker någon stans att en sådan process inte ska behöva ta längre tid än inridning, eller? Bygger min häst sakta för övrigt.

Har för övrigt inte uppfattat tidigare att skoning var ett komlement som förespråkades och varför isf när det efteråt blir rehabilitering och ny invänjning som ju verkar ta en faslig tid?:confused:

Ja, ursäkta, men det känns som att många här läser som djävulen läser bibeln :angel: då blir man lite stingslig..

Jo, man måste ju beträda underlaget på något vis för att man ska kunna vänja sig. Men där är väl tanken att man ska ha tex varierande hagar där hästen själv kan anpassa vart den vill gå. Sedan får man promenera med hästen kortare sträckor, såpass korta att den inte får ont dock. (och ja, hästar kan klara en viss sträcka bra på tex grusväg, för att sedan tillslut bli ömma och ovilliga om man går vidare)

Jag är ingen barfotaverkare, så jag kan inte tala för dem. Jag tar det bästa av allt jag stöter på. Därför förespråkar jag skor om det är nödvändigt.
Nödvändigheten sitter ofta hos människan(som vill rida fullt ut) och det är nog där barfotaverkare anser att man ska låta hästens behov gå före, därför tror jag inte att skor förespråkas i särskilt stor utsträckning.

Jag väljer skor som halkskydd viss vintertid, och om det visar sig att det inte funkar barfota så kommer jag sko på igen året om.
Det ÄR en hel del saker som ska "rehabiliteras" på våren, även efter bara ett par skoningsperioder, så det är inte idealet tycker jag att växla. Det är ett jäkla jobb och man kan inte rida hur som helst. Om vintrarna fortsätter att vara som i vintras blir det kanske skor året om.

Sanningen är den, oavsett med eller utan skor är inte hästen byggd ursprunglingsvis det vi använder dem till. Allt vi gör med och för hästen går ut på att få den i ett ridbart skick, muskler arbetas fram för att hästen ska kunna bära en ryttare. Sadel passas in för att bära en ryttare, bett osv. Så om man är av åsikten att enbart skorna skulle vara den felande länken, då är man nog väldigt fel ut själv.

Absolut! Det är inte naturligt det vi gör med våra hästar. Personligen försöker jag kompensera det lite med att försöka hålla dem så naturligt som jag kan och rida så "naturligt" som jag kan.

Jag har genom åren läst MYCKET av vad som har skrivits i just detta ämne barfota, ett genomgående drag verkar vara att skorna är det onda uppsåtet. Tänk det tror inte jag, därför att man måste nog se helheten i ett lite större perspektiv än bara fram till näsan.
Vissa hästar rids på ett sådant sätt och underlag att den klarar att gå oskodd galant, andra rids på ett sådant sätt samt kanske även har ett hårt slitande underlag vilket gör att kanske skor är ett måste.

Jag kan inte tycka att skor är dåligt faktiskt, om man vill ha hästen skodd vidare. Det ska ju såklart skos korrekt osv.
Däremot är skor ett jäkelskap när man håller på och gör om en tidigare skodd häst till barfota.
Det är otroligt tydligt vad mycket som förändras i hoven på bara ett par skoningsperioder, och det tar massor med tid och pyssel att få hoven fungerande barfota.
Den här förändringen är kanske inte av ondo när hästen är skodd, kanske måste hoven bli så om den ska vara skodd. Men när den sen blir bar måste den göra om sig igen.

Jag skrev tidigare att att oskodd häst med största sannolikhet får en del begränsningar, till skillnad mot en skodd häst. Det har du ju själv och flera andra för den delen även skrivit mycket om, ni anpassar ridningen utifrån hästens status samt underlaget. Detta är ju inte möjligt för en häst i träning, det skulle knappast bli någon träning att tala om. Så hur tänker du då, ska en sådan häst inte tränas den dagen om den uppvisar ett obehag eller motiverar det en skoning då.

Jag tyckte att jag uttryckte mig tydligt tidigare :confused:
Jag tror att det inte finns så många barfota elithästar eftersom det knappt GÅR att träna dem effektivt för att kunna matcha motståndet om de är barfota.
Det var inget klagomål.
Om jag satsade på tävling med min häst skulle jag helt klart ha honom skodd.
Just nu hobbyrider vi och tänkte se hur långt man faktiskt kan ta sig barfota :idea:

Troligen är faktaunderlaget precis lika dåligt när det gäller människor. Varför dra upp rena myter överhuvudtaget???
PL

Ja, ursäkta men jag trodde ju att det fanns någon sanning i det jag hörde då...:mad:
Naturligtvis finns det ingen anledning att dra upp myter, det var bara en sak jag kom att tänka på, ursäkta att jag inte kollade mina källor innan jag skrev något på detta i övrigt vetenskapligt korrekta forum... :smirk:

Fast en stengalla brukar ju vara enormt tydlig, och det brukar inte råda några tvivel om varifrån den kommer.

Det stod inte stengalla, så jag undrade om orsaken var klarlagd. Jag har aldrig råkat ut för någon och kan inte så mycket om dem... därför frågade jag :idea:

Hej Boj,
jag har inget problem med att följa emindys resonemang i det inlägget (och f ö även hålla med henne) och förstå det tänkta händelseförloppet.
Varför har du?

En annan fråga av mer allmän natur: Varför är man så rädd för smärta? Oavsett tydligen hur långvarig och stark den skulle vara. Är man automatiskt djurplågare för att man accepterar att djuret under begränsad tid ibland känner viss smärta?

Är det någon här som inte frivilligt utsatt sig för smärta? "Dagen efter" :devil:, träningsvärk, ishockey, tandläkarbesök osv ...
Var det så hemskt??

LIA

Ja, och angående träningsvärk är det säkert många som orsakat sin häst smärta efter ett rejält träningspass...
Borde man kanske avstått från träningen? :angel:

I så fall torde samma resonemang vara fullt användbar redan vid en avskoning, smärtan borde vara en signal på att något är fel.

En häst som inte har ont i sina hovar med järnskor har sällan ont på mjukt underlag ens precis efter avskoningen. Med rätt verkning naturligtvis. Jag vet själv vad galen verkning kan orsaka, det var därför jag började lära mig själv då en sk hovslagare gjorde min häst öm i hagen från att vi innan kunnat rida som vanligt på grusväg.

Frågan är, om hästen inte har ont med järnskor men får ont efter att skorna tas av (även på mjukt underlag), vad kommer smärtan av? Hur många är hästarna som redan som unghästar måste skos för att de ömmar i hagen?

Därför att jag har sett, och vet vad smärta kan skapa för problem i övriga kroppen. Förutom det pratar vi ju inte om träningsvärk, eller hur. Den är ju som vi alla vet övergående på någon dag eller två, men att låta en häst ha problem med smärtor av och till dag efter dag, vecka efter vecka skapar ingen sund individ.
Förutom det kommer sned belastningar som gärna skylls på de fd skorna, när sanningen kanske finns att söka och finna någon annanstans.

OBS nu, att jag inte på något sätt är emot hästar som går oskodda. De ska de självklart göra om förutsättningarna möjliggör så.
Anser du själv att det är ok att tillfoga hästen onödig smärta?

Hur många är hästarna som redan som unghästar måste skos för att de ömmar i hagen?

Så förtvivlat många är det nog inte, men förekommer säkert i enstaka fall. Här tror jag nog mer på anlagen, i vilt tillstånd hade dessa hästar bidragit till att göda rovdjuren.

Jag personligen är inte så rädd för smärta, jag tar exempelvis sällan värktabletter vid huvudvärk utan ser till att vila och dricka vatten istället.
Men när det gäller djur kan de först och främst inte välja själva och sedan är det många hästar som inte gärna visar när de har ont och då känns det som att när de väl visar något måste man ta det på allvar. Men framför allt vid hovrehabilitering är det kontraproduktivt att exempelvis rida där hästen ömmar eftersom hästen då "går fel"

De borde de göra även idag! Vi kan inte komma ifrån att ett par hundra generationer av avel på skodda hästar knappast har förbättrat hovarna. Undrar hur stor del av hästarna som förvildades i nordamerika som strök med pga dåliga hovar. Det var nog ett hänsynslöst urval.
PL

Men när det gäller djur kan de först och främst inte välja själva och sedan är det många hästar som inte gärna visar när de har ont och då känns det som att när de väl visar något måste man ta det på allvar. Men framför allt vid hovrehabilitering är det kontraproduktivt att exempelvis rida där hästen ömmar eftersom hästen då "går fel"

Hästar ljuger aldrig och uppvisar alltid när dom har ont eller upplever smärta. Det är tyvärr inte ovanligt att det enda som ljuger är den mänskliga faktorn och endast då utifrån egen okunskap och betraktelse för hästens välmående.

En fysiologiskt korrekt skodd häst kan aldrig gå fel, heller inte känna smärta oberoende av typ av underlag då korrekt individuell skoning skyddar hovarna för smärta samtidigt som det ger hovarna full belastning och en väl fungerande hovmekanism.

Går hästen "fel" så beror det enbart på felaktig eller okunnig hovvård, underlaget skall man som kompetent utövare aldrig försöka skylla över skulden på.

Den fria mustangen har som vi vet inga problem med att miltals dagligen röra sig över all typ av underlag och för dom ofta stenhårt stenigt underlag.

Vad är det du försöker säga mer än flertalet ytterligare bortförklaringar liksom "dina kompisar" hela tiden gör.

Bortförklaringar anser jag är lika med att man delger sin inkompetens. Värst av allt är att ni utifrån er okunskap rakt ut skriver att ni är för ett långvarigt lidande för den enskilda individen.

Tro mig, det kommer bli stopp snart för denna typ av djurplågeri.

Därför att jag har sett, och vet vad smärta kan skapa för problem i övriga kroppen.
Det var inte det jag undrade över.
Menar du, att man inte kan vänja en häst att gå barfota på det sätt emindy skissade?

Förutom det pratar vi ju inte om träningsvärk, eller hur.
Jag tog upp det som exempel på vad vi människor utsätter oss själva för, frivilligt. Och träningsvärk kan göra duktigt ont.

... men att låta en häst ha problem med smärtor av och till dag efter dag, vecka efter vecka skapar ingen sund individ.
Lite väl vinklat, tycker jag.

Förutom det kommer sned belastningar som gärna skylls på de fd skorna, när sanningen kanske finns att söka och finna någon annanstans.
Det har jag inte haft någon åsikt om. Jag trodde f ö att den största orsaken var att finna hos ryttarna?

Anser du själv att det är ok att tillfoga hästen onödig smärta?
Kan du definiera "onödig smärta"?

LIA

Men när det gäller djur kan de först och främst inte välja själva och sedan är det många hästar som inte gärna visar när de har ont och då känns det som att när de väl visar något måste man ta det på allvar.
Sant, vi gör de flesta valen åt dom, och naturligtvis ska dom tas på allvar. Hoppas ingen fått för sig att jag tycker något annat.

Men framför allt vid hovrehabilitering är det kontraproduktivt att exempelvis rida där hästen ömmar eftersom hästen då "går fel"
Tycker det är självklart att man inte tvingar hästen alls om den visar att den har ont. Dom ska f-n inte lida för vårt nöjes skull!
Men jag fattade ditt resonemang som att hästen snarare kände obehag än smärta under tillvänjningsprocessen? Eller obetydlig smärta?

En allmän fundering till: Våra hundar springer inte gärna på vägarna i gruset, utan föredrar dom mjukare kanterna. Måste jyckarna också skos? :)

LIA

nej, jag har bara insett det omöjliga och onödiga med att diskutera med hovis. Särskilt som han alltid läser in de konstigaste saker i mina uttalanden.
Vare sig han vill det eller inte är han ett sk troll och sådana gör man bäst i att inte mata.

Jag tror det är bekvämare att skrika om troll än att faktiskt diskutera ämnet med den felbehandlade hästen.

Eller är det pinsamt för dig att du försvarade hästen förut och nu inser att du inte borde tagit OL och kompani i försvar?

Eller tycker du forfarande hästen behandlats ok?

Din tystnad tolkar jag som att du helhjärtat stödjer OL och kompani.
Och det skrämmer mig att ingen visar ett skit empati för hästen eller erkänner att stora misstag gjorts.

Tyvärr tror jag inte de lär sig av sina misstag utan fortsätter med sitt tunnelseende och glömmer självkritiken.Sorgligt.. för det utsätter nya hästar för fara.:crazy:

Jag personligen är inte så rädd för smärta, jag tar exempelvis sällan värktabletter vid huvudvärk utan ser till att vila och dricka vatten istället.
Såna här inlägg har jag läst tidigare.
Bara för att man själv är smärttålig o inte vill ta värktabletter, så ska hästen behandlas likadant.
Vad vet du om andras smärta?

Upplever alla smärta likadant?
I många fall märker man skillnad på hästen när den skos o inser att den faktiskt inte har varit helt oöm innan.

Lite konstigt är det om hästen inte har ngn känsel i hovarna för att den skos.
Hur kommer det sig att den känner så fort som man tar av dem?
Återbildas nervtrådar över en natt eller är skon bara ett skydd?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 234
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 564
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka