Sanningen är den, oavsett med eller utan skor är inte hästen byggd ursprunglingsvis det vi använder dem till. Allt vi gör med och för hästen går ut på att få den i ett ridbart skick, muskler arbetas fram för att hästen ska kunna bära en ryttare. Sadel passas in för att bära en ryttare, bett osv. Så om man är av åsikten att enbart skorna skulle vara den felande länken, då är man nog väldigt fel ut själv.
Absolut! Det är inte naturligt det vi gör med våra hästar. Personligen försöker jag kompensera det lite med att försöka hålla dem så naturligt som jag kan och rida så "naturligt" som jag kan.
Jag har genom åren läst MYCKET av vad som har skrivits i just detta ämne barfota, ett genomgående drag verkar vara att skorna är det onda uppsåtet. Tänk det tror inte jag, därför att man måste nog se helheten i ett lite större perspektiv än bara fram till näsan.
Vissa hästar rids på ett sådant sätt och underlag att den klarar att gå oskodd galant, andra rids på ett sådant sätt samt kanske även har ett hårt slitande underlag vilket gör att kanske skor är ett måste.
Jag kan inte tycka att skor är dåligt faktiskt, om man vill ha hästen skodd vidare. Det ska ju såklart skos korrekt osv.
Däremot är skor ett jäkelskap när man håller på och gör om en tidigare skodd häst till barfota.
Det är otroligt tydligt vad mycket som förändras i hoven på bara ett par skoningsperioder, och det tar massor med tid och pyssel att få hoven fungerande barfota.
Den här förändringen är kanske inte av ondo när hästen är skodd, kanske måste hoven bli så om den ska vara skodd. Men när den sen blir bar måste den göra om sig igen.
Jag skrev tidigare att att oskodd häst med största sannolikhet får en del begränsningar, till skillnad mot en skodd häst. Det har du ju själv och flera andra för den delen även skrivit mycket om, ni anpassar ridningen utifrån hästens status samt underlaget. Detta är ju inte möjligt för en häst i träning, det skulle knappast bli någon träning att tala om. Så hur tänker du då, ska en sådan häst inte tränas den dagen om den uppvisar ett obehag eller motiverar det en skoning då.