Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är enbart avundsjuka det handlar om. Det, och någon missuppfattning om hur chill det är att vabba. Nu är ju barn olika men 1) de behöver omvårdnad och/eller underhållning större delen av dagen och 2) VEM tar frivilligt med sig ungen till Gekås?

Har precis vobbat i två dagar, ångest i magen för att barnet spenderat flera timmar framför skärm och stress för att jag inte hinner med mitt jobb. Vi hann ändå åka och handla ett leksakssvärd på biltema som någon sorts belöning till sonen som varit duktig och tyst när jag hade möten. Jag hade tappat det fullständigt om någon hade fått för sig att kontakta myndigheter och chefen! Vad är det för jäkla sätt egentligen?

(Min unge hade orolig mage, antagligen på grund av att han ätit något olämpligt. Dvs inte smittsamt men höll honom hemma en extra dag för att han skulle slippa skammen att skita ner sig i skolan om magen skulle bråka igen. Men usch vilken parasit jag är på samhället?)
Really? Tro mig, inte det minsta avundsjuk. Vem tror det är chill att vabba? Troligen ingen i universum

Men barnet är hemma för att det är sjukt. Föräldern får ersättning för stt barnet ska kunna bli friskt och för att det inte ska sprida smitta.

Och så otroligt många jobb lider av att folk är borta. Kollegor får dubbel arbetsmängd och stress.

Jag tar gärna denna denna arbetsmängd om min kollega behöver vara hemma. Om hen egentligen vill shoppa så tänker jag inte göra henoms jobb under tiden.
 
Det är enbart avundsjuka det handlar om. Det, och någon missuppfattning om hur chill det är att vabba. Nu är ju barn olika men 1) de behöver omvårdnad och/eller underhållning större delen av dagen och 2) VEM tar frivilligt med sig ungen till Gekås?

Har precis vobbat i två dagar, ångest i magen för att barnet spenderat flera timmar framför skärm och stress för att jag inte hinner med mitt jobb. Vi hann ändå åka och handla ett leksakssvärd på biltema som någon sorts belöning till sonen som varit duktig och tyst när jag hade möten. Jag hade tappat det fullständigt om någon hade fått för sig att kontakta myndigheter och chefen! Vad är det för jäkla sätt egentligen?

(Min unge hade orolig mage, antagligen på grund av att han ätit något olämpligt. Dvs inte smittsamt men höll honom hemma en extra dag för att han skulle slippa skammen att skita ner sig i skolan om magen skulle bråka igen. Men usch vilken parasit jag är på samhället?)

Det är inte någon avundsjuka från min sida men jag är intresserad av hur mina skattepengar används och anser att de ska användas med respekt (det gäller i alla lägen).

Som immunnedsatt blir jag dessutom VANSINNIG på de som tar med sig sjuka och snoriga barn på affärer, speciellt när de låter barnen springa runt och kladda på allt (och ja, det är något jag ser frekvent i dagsläget).

Att det är jobbigt att vobba/vabba med barn är nog något en får räkna med om en skaffar barn. Om du inte kunde hinna med ditt jobb borde du ha vabbat istället men det var ditt val att inte göra det så var vänlig kräk inte ut din frustration över ditt egna val på oss som betalar skatt som möjliggör att du kan vara hemma.
 
Really? Tro mig, inte det minsta avundsjuk. Vem tror det är chill att vabba? Troligen ingen i universum

Men barnet är hemma för att det är sjukt. Föräldern får ersättning för stt barnet ska kunna bli friskt och gör att det inte ska sprida smitta.

Och så otroligt långa jobb lider av att folk är borta. Kollegor får dubbel arbetsmängd och stress.

Jag tar gärna denna denna arbetsmängd om min kollega behöver vara hemma. Om hen egentligen vill shoppa så tänker jag inte göra henoms jobb under tiden.
Barnet kan vara sjukt i en icke smittsam sjukdom så nej, det behöver inte automatiskt vara isolerat för att andra ska slippa känna sig orättvist behandlade.
 
Eftersom barnet enligt förälderns egna utsago hade influensa så hade det absolut inte på Gekås att göra. Där är hysteriskt mycket folk just nu. De slår tydligen dagligen försäljningsrekord.
Det finns inget nödvändigt öht med att åka till Gekås med ett barn med influensa. Som dessutom är smittsamt.

Är barnet sjukt på riktigt i influensa så tycker jag riktigt synd om det att behöva vistas på en så folktät plats som Gekås.
 
Det är enbart avundsjuka det handlar om. Det, och någon missuppfattning om hur chill det är att vabba. Nu är ju barn olika men 1) de behöver omvårdnad och/eller underhållning större delen av dagen och 2) VEM tar frivilligt med sig ungen till Gekås?

Har precis vobbat i två dagar, ångest i magen för att barnet spenderat flera timmar framför skärm och stress för att jag inte hinner med mitt jobb. Vi hann ändå åka och handla ett leksakssvärd på biltema som någon sorts belöning till sonen som varit duktig och tyst när jag hade möten. Jag hade tappat det fullständigt om någon hade fått för sig att kontakta myndigheter och chefen! Vad är det för jäkla sätt egentligen?

(Min unge hade orolig mage, antagligen på grund av att han ätit något olämpligt. Dvs inte smittsamt men höll honom hemma en extra dag för att han skulle slippa skammen att skita ner sig i skolan om magen skulle bråka igen. Men usch vilken parasit jag är på samhället?)
Det är ingen avundsjuka det handlar om. Min värsta mardröm är att ha barn. Däremot så avskyr jag när föräldrar utnyttjar ett redan enormt generöst system. Man borde enbart få ett antal VAB-dagar per år och när de är slut så är de slut. Då kanske folk blir lite mer försiktiga plus att de kanske kan ha en backup-plan på vem som ska ta hand om deras sjuka ungar. Visst, var hemma men du får ingen lön.
 
Det är ingen avundsjuka det handlar om. Min värsta mardröm är att ha barn. Däremot så avskyr jag när föräldrar utnyttjar ett redan enormt generöst system. Man borde enbart få ett antal VAB-dagar per år och när de är slut så är de slut. Då kanske folk blir lite mer försiktiga plus att de kanske kan ha en backup-plan på vem som ska ta hand om deras sjuka ungar. Visst, var hemma men du får ingen lön.

Fast det är ju helt orimligt, barn kan bli sjuka ofta. Jag har noll problem med att det vabbas vid behov (oavsett vad @Milosari mfl verkar tro) men det är en förmån som ska användas med respekt. Dvs det är inte läge att springa runt i affärer för storshopping.
 
Barnet kan vara sjukt i en icke smittsam sjukdom så nej, det behöver inte automatiskt vara isolerat för att andra ska slippa känna sig orättvist behandlade.
Det är ju inte relevant för tråden. Här hade en smittsam sjukdom angetts som orsak till vabb. Vill en göra grejer som funkar med en icke smittsam unge får en väl åtminstone fabricera eller ha en unge med icke smittsam åtkomma.

Att som i ts uppge att barnet har en smittsam sjukdom är verkligen osmart. Antingen är en så gravt respektlös mot riskgrupper eller så ljuger en för barnet är inte sjukt (men hade det då inte varit smartare att välja en åkomma som gör det rimligt att vistas på gekås med barnet?).

Jag ifrågasätter inte en sekund hur svårt det är att få ihop livspusslet. Men om en ger sig själv bitar från två olika pussel, som i ts, så blir det inte direkt enklare.
 
En allmän reflektion: Jag är extremt glad för vårt skyddsnät och känner faktiskt tacksamhet varje gång jag går till min läkare, blir vaccinerad och hämtar ut min medicin. Utan skyddsnätet hade jag inte varit vid liv.

Det gör att jag faktiskt blir jäkligt grinig när folk missbrukar systemet.
 
En allmän reflektion: Jag är extremt glad för vårt skyddsnät och känner faktiskt tacksamhet varje gång jag går till min läkare, blir vaccinerad och hämtar ut min medicin. Utan skyddsnätet hade jag inte varit vid liv.

Det gör att jag faktiskt blir jäkligt grinig när folk missbrukar systemet.
Men i det här fallet kan vi väl anta att ingen missbrukat systemet? Det finns ju inget i systemet som säger att man måste vara just hemma när man vabbar. Kan barnet inte vara på förskola (pga influensa) får man vabba. Inget konstigt med det eller?

Sen håller jag med om att det verkar otroligt onödigt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Men det handlar ju ändå inte om att utnyttja systemet?
 
Det är ingen avundsjuka det handlar om. Min värsta mardröm är att ha barn. Däremot så avskyr jag när föräldrar utnyttjar ett redan enormt generöst system. Man borde enbart få ett antal VAB-dagar per år och när de är slut så är de slut. Då kanske folk blir lite mer försiktiga plus att de kanske kan ha en backup-plan på vem som ska ta hand om deras sjuka ungar. Visst, var hemma men du får ingen lön.
Det finns faktiskt ett maxtak.
Och som småbarnsförälder känner/kände jag och många med mig redan utsatta och otillräckliga i arbetssituationen iom att man måste vabba ofta. Det syns i lönekuvertet. Både via minskad lön och sämre lönepåslag, trots att det inte ska påverka.
Vi jobbar häcken av oss när vi är på jobbet, pusslar och delar upp VAB mellan föräldrarna/annan barnpassare och har svårt att sjukanmäla oss när vi själva är sjuka för att inte fåvännu mer frånvaro.
Samhället ser ut som det gör. De flesta av oss måste jobba och ha barnen på förskola och skola där smittorna går runt.
Usch och fy. Skammande är inte ok.
Självklart är det inte ok att fuska heller! Men det ska inte drabbas alla som sköter sig.
 
Det är ingen avundsjuka det handlar om. Min värsta mardröm är att ha barn. Däremot så avskyr jag när föräldrar utnyttjar ett redan enormt generöst system. Man borde enbart få ett antal VAB-dagar per år och när de är slut så är de slut. Då kanske folk blir lite mer försiktiga plus att de kanske kan ha en backup-plan på vem som ska ta hand om deras sjuka ungar. Visst, var hemma men du får ingen lön.

Dagarna är begränsade per år.
 
Men i det här fallet kan vi väl anta att ingen missbrukat systemet? Det finns ju inget i systemet som säger att man måste vara just hemma när man vabbar. Kan barnet inte vara på förskola (pga influensa) får man vabba. Inget konstigt med det eller?

Sen håller jag med om att det verkar otroligt onödigt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Men det handlar ju ändå inte om att utnyttja systemet?
Men det gör det väl absolut?
 
Det är ingen avundsjuka det handlar om. Min värsta mardröm är att ha barn. Däremot så avskyr jag när föräldrar utnyttjar ett redan enormt generöst system. Man borde enbart få ett antal VAB-dagar per år och när de är slut så är de slut. Då kanske folk blir lite mer försiktiga plus att de kanske kan ha en backup-plan på vem som ska ta hand om deras sjuka ungar. Visst, var hemma men du får ingen lön.
Eh, så noll sympati för föräldrar till sjukliga barn alltså, noterat! För det du beskriver här är ju inget utnyttjade av systemet, utan nåt slags funkofobisk syn på barn.
 
Men i det här fallet kan vi väl anta att ingen missbrukat systemet? Det finns ju inget i systemet som säger att man måste vara just hemma när man vabbar. Kan barnet inte vara på förskola (pga influensa) får man vabba. Inget konstigt med det eller?

Sen håller jag med om att det verkar otroligt onödigt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Men det handlar ju ändå inte om att utnyttja systemet?
Det finns rekommendationer från folkhälsomyndigheten att hålla sig hemma vid sådana symptom som angetts. Det betyder som jag förstår läget att antingen vabbas trots frånvaro av den sjukdom som angetts, eller så går den enskilda emot fhms rekommendationer. Det är ur mitt perspektiv två olika sätt att gå utanför systemets samhällsstöttande samverk och minst ett av dem förekommer i den här situationen, vi vet bara inte vilket.
 
Fast jag kan faktiskt bli riktigt förbannad på den här typen av människor.

De förstör för oss, som håller oss till att vabba när det faktiskt behövs, och inte för nöjes skull.
Som föräldrar vill man ju självklart vara hemma och ta hand om sitt sjuka barn, men det skapar också en stress, för man vet att jobbet samlas på hög, kollegorna får jobba dubbelt, eller kanske är där någon som tror att man bara "fulvabbar", plånboken blir lidanade (uppenbarligen inte för alls som kan åka och shoppa)

Det är ett privilegium vi föräldrar har här i Sverige, att kunna vabba.

Ett hån mot kollegor och AG att göra på detta sätt.
 
Det är enbart avundsjuka det handlar om. Det, och någon missuppfattning om hur chill det är att vabba. Nu är ju barn olika men 1) de behöver omvårdnad och/eller underhållning större delen av dagen och 2) VEM tar frivilligt med sig ungen till Gekås?

Har precis vobbat i två dagar, ångest i magen för att barnet spenderat flera timmar framför skärm och stress för att jag inte hinner med mitt jobb. Vi hann ändå åka och handla ett leksakssvärd på biltema som någon sorts belöning till sonen som varit duktig och tyst när jag hade möten. Jag hade tappat det fullständigt om någon hade fått för sig att kontakta myndigheter och chefen! Vad är det för jäkla sätt egentligen?

(Min unge hade orolig mage, antagligen på grund av att han ätit något olämpligt. Dvs inte smittsamt men höll honom hemma en extra dag för att han skulle slippa skammen att skita ner sig i skolan om magen skulle bråka igen. Men usch vilken parasit jag är på samhället?)
Angiverifasonerna i den här tråden är verkligen skrämmande. Jävligt omänskligt att hålla på och anmäla folk när man inte sitter på 100% av informationen om läget.

Osmakligt.
 
Men i det här fallet kan vi väl anta att ingen missbrukat systemet? Det finns ju inget i systemet som säger att man måste vara just hemma när man vabbar. Kan barnet inte vara på förskola (pga influensa) får man vabba. Inget konstigt med det eller?

Sen håller jag med om att det verkar otroligt onödigt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Men det handlar ju ändå inte om att utnyttja systemet?

Om barnet var snorig och sjuk som det beskrevs på morgonen så är det att missbruka systemet eftersom barnet lär ha behövt vara hemma och vila. Var inte barnet så sjukt misstänker jag att det var svepskäl för att kunna åka till GeKås.

Jag har som sagt inte problem med att folk vabbar, däremot bör och ska en fundera på hur en hanterar det.
 
Men nu pratar vi ju om ett barn med influensa?

Och oavsett, är barnet för sjukt för att vara på förskola ska barnet vila. Det är det vabba de föräldrar får ersättning för.
Att föräldern säger influensa betyder inte att det är vad den vabbar för. Det kan vara ett sätt att slippa gå in på detaljer om sin familjs hälsa, slippa outa barnets problem eller vad fan som helst.
 
Det finns rekommendationer från folkhälsomyndigheten att hålla sig hemma vid sådana symptom som angetts. Det betyder som jag förstår läget att antingen vabbas trots frånvaro av den sjukdom som angetts, eller så går den enskilda emot fhms rekommendationer. Det är ur mitt perspektiv två olika sätt att gå utanför systemets samhällsstöttande samverk och minst ett av dem förekommer i den här situationen, vi vet bara inte vilket.
Absolut finns rekommendationer om det..Men det jag syftade på var felutnyttjande av vab? Är ändå säker på att det inte finns något som säger att man är i ”husarrest” bara för att man vabbar? Sen är det så klart olämpligt att röra sig bland massor av folk, både för barnets skull och med medmänniskors, men det är liksom en annan fråga tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp