Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om barnet var snorig och sjuk som det beskrevs på morgonen så är det att missbruka systemet eftersom barnet lär ha behövt vara hemma och vila. Var inte barnet så sjukt misstänker jag att det var svepskäl för att kunna åka till GeKås.

Jag har som sagt inte problem med att folk vabbar, däremot bör och ska en fundera på hur en hanterar det.
Jag hävdar fortfarande att det inte är att utnyttja systemet, även om barnet hade behövt vara hemma och vila finns det inget som säger att föräldern inte får ta med barnet ut. Sen kan man tycka det är dåligt föräldraskap och massa andra saker.

För övrigt vilar sällan mina barn när jag vabbar dem, det är liksom fysiskt omöjligt att få dem att vila, typ..
 
Jag hävdar fortfarande inte att det är att utnyttja systemet, även om barnet hade behövt vara hemma och vila finns det inget som säger att föräldern inte får ta med barnet ut. Sen kan man tycka det är dåligt föräldraskap och massa andra saker.

För övrigt vilar sällan mina barn när jag vabbar dem, det är liksom fysiskt omöjligt att få dem att vila, typ..

Som sagt, att ta ut dem på en promenad etc har jag inga problem med. Men att ta med ett sjukt (och därmed ofta smittsamt) barn i affärer för annat än snabb nödhandling är f-n inte ok. Gentemot barnet, samhället och medmänniskorna.

Det är som sagt klädsamt att fundera lite extra, just för att det är ett skyddssystem som missbrukas.
 
Varför skulle man skriva ut influensa som falsk info och sedan glatt skriva att man är på Gekås? Känns som man får skylla sig själv för att andra reagerar i det fallet. Jag är helt med på att barn kan behöva en dag för psykisk ohälsa eller sjukdomar som inte kräver sängliggande men att skriv då inte ut sånt som barnet sedan behöva svara på frågor om. Häng inte ut barnet, ingen behöver egentligen veta att mamman är på Gekås heller så det hela känns totalt onödigt.

Ser ingen som har något emot att barn leker ute eller en snabb sväng in på Ica utan just på en jättestor butik som även en frisk människa kan känna sig slutkörd dagen efter ett besök hos :P
 
Men i det här fallet kan vi väl anta att ingen missbrukat systemet? Det finns ju inget i systemet som säger att man måste vara just hemma när man vabbar. Kan barnet inte vara på förskola (pga influensa) får man vabba. Inget konstigt med det eller?

Sen håller jag med om att det verkar otroligt onödigt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Men det handlar ju ändå inte om att utnyttja systemet?
Du tycker inte det är att utnyttja systemet, att amäla vård av barn, för att få pengar från försäkringskassan, vara hemma från jobbet och åka till GEKÅS. Att åka till GEKÅS är sällan en spontangrej, utan något man planerar.Så denna mamma har troligen planerat att utnyttja våra svenska skattepengar på ett smart sätt Med att ta ledigt från jobbet, utan att ta semester eller komp, att ändå få betalt från försäkringskassan för att inte förlora så mycket pengar.

Vad anser du är att utnyttja systemet. När Mohammads familj, söker försörjningsstöd.

Jag som funktionsnedsatt sliter livet av mig, för att få rätt mot byråkrater, just på grund av alla människor som utnyttjar svenska skattepengar på fulsätt oavsett efternamn. De låtsas vara sämre än de är, får hjälp, assistans, resor och gud vet vad. Och vi som försöker göra rätt för oss, får ändå bara skit, från alla håll.
 
En allmän reflektion: Jag är extremt glad för vårt skyddsnät och känner faktiskt tacksamhet varje gång jag går till min läkare, blir vaccinerad och hämtar ut min medicin. Utan skyddsnätet hade jag inte varit vid liv.

Det gör att jag faktiskt blir jäkligt grinig när folk missbrukar systemet.
Jag umgås ofta med människor som verkligen sitter i skiten: Som försöker klara sig på sjukersättning. Eller som har barn som är kroniker. I deras liv är FK ett evigt hotande spöke...

Människor som fuskar medvetet ökar kontrollbehovet och riskerna för dem som verkligen inte klarar sig utan systemen. En bild från GeKå med ett "influensasjukt" barn :rage:
 
Som sagt, att ta ut dem på en promenad etc har jag inga problem med. Men att ta med ett sjukt (och därmed ofta smittsamt) barn i affärer för annat än snabb nödhandling är f-n inte ok. Gentemot barnet, samhället och medmänniskorna.

Det är som sagt klädsamt att fundera lite extra, just för att det är ett skyddssystem som missbrukas.
Jag tycker alltså inte heller att det är bra att ta med barn ut bland mycket folk, det borde väl framgått? Jag hävdar enbart att det inte är att utnyttja vabsystemet på fel sätt? Om vi utgår från att barnet var sjukt - på vilket sätt utnyttjade mamman systemet felaktigt? Jag fattar verkligen inte..
 
Du tycker inte det är att utnyttja systemet, att amäla vård av barn, för att få pengar från försäkringskassan, vara hemma från jobbet och åka till GEKÅS. Att åka till GEKÅS är sällan en spontangrej, utan något man planerar.Så denna mamma har troligen planerat att utnyttja våra svenska skattepengar på ett smart sätt Med att ta ledigt från jobbet, utan att ta semester eller komp, att ändå få betalt från försäkringskassan för att inte förlora så mycket pengar.

Vad anser du är att utnyttja systemet. När Mohammads familj, söker försörjningsstöd.
Gick det till så är det så klart att utnyttja systemet. Jag antog att barnet verkligen var sjuk och mamman tog en spontantur- det är utifrån de premisserna (som mycket väl kan vara sanningen, eller hur?) jag resonerar.

Och hur nån Mohammad nu kom in i resonemanget får du gärna förklara - dina paralleller är för mig HELT oförklarliga och jättekonstiga.
 
Gick det till så är det så klart att utnyttja systemet. Jag antog att barnet verkligen var sjuk och mamman tog en spontantur- det är utifrån de premisserna (som mycket väl kan vara sanningen, eller hur?) jag resonerar.

Och hur nån Mohammad nu kom in i resonemanget får du gärna förklara - dina paralleller är för mig HELT oförklarliga och jättekonstiga.

Vem farao tar med sitt barn, som är sjukanmält med influensa till GEKÅS? Har du över huvud taget läst TS inlägg och kommentarer som kommit fram efter, eller tänker du ur eget huvud hur du gör, att du sjukskriver ditt barn och vabbar, när ni ska ta en spontantur till Storstan eller 2 dagars kryss till Tallinn.

Och åter igen, kan du tydliggöra för oss andra, vad du anser är att utnyttja systemet och inte.
 
Om barnet var snorig och sjuk som det beskrevs på morgonen så är det att missbruka systemet eftersom barnet lär ha behövt vara hemma och vila. Var inte barnet så sjukt misstänker jag att det var svepskäl för att kunna åka till GeKås.

Jag har som sagt inte problem med att folk vabbar, däremot bör och ska en fundera på hur en hanterar det.
Det fetstila.

Att snoriga människor, stora som små, inte ska vara bland icke-snoriga människor (dvs t ex affärer) för att det utgör en risk för andra är en sak.

Men det är verkligen ett tankefel att tro att ett sjukt barn behöver vara hemma och vila. Ett barn som orkar leka och vara aktiv får vara det. Men de är inte välkomna till förskolan ändå om de är sjuka (se det ovanstående, de utgör en risk). Att folk sen, av någon anledning, tar ut sina barn till affärer fast de är sjuka, innebär inte att de plötsligt blev välkomna till förskolan. Det föreligger alltså behov av vab.

Sjuka barn vill oftast inte vila. Sjuka barn är ofta understimulerade och helt jävla galna. Jag har en snorunge som fått stanna hemma idag, hon har härjat som jag vet inte vad här ute nyss. Det är väl tur att jag inte vabbar, för vem som helst som skulle ha sett/hört oss på gården skulle väl ha trott att "jag utnyttjat systemet och ville ha en ledig dag":D
 
Jag tycker alltså inte heller att det är bra att ta med barn ut bland mycket folk, det borde väl framgått? Jag hävdar enbart att det inte är att utnyttja vabsystemet på fel sätt? Om vi utgår från att barnet var sjukt - på vilket sätt utnyttjade mamman systemet felaktigt? Jag fattar verkligen inte..
VAB = vård av barn. På vilket sätt skulle det på något sätt klassas som vård av barnet att släpa med det på en stormarknad för att föräldern vill shoppa?
 
En gammal klasskompis postade precis på facebook att hon var hemma för vab. Det är väl inget med det, om det inte vore för att bilden hon la ut på sig och barnet var tagen på Gekås O_o
Jag blir lite provocerad av sånt. Är man hemma för vab får man väl för faen hålla sig hemma! Inte ta med ungen till Gekås..
Inte nytt nick här, men jobbar med kontroll på försäkringskassan och folk behöver med andra ord inte veta vem jag är på forumet.

Man är INTE bunden till hemmet när man har vab eller är sjukskriven. Vid sjuksskrivning görs en utredning, om någon till exempel anmäler personen att denna sprungit maraton och den är långtidssjukskriven för brutet ben är det ju högst troligt att denna behöver betala tillbaka bidrag. När det kommer till vab så nej, man behöver för faen inte hålla sig hemma. Det vi tittar på är om man lämnar barnet till förskola och är hemma för vab eller om man gör tvärtom, det vill säga barnet är hemma och man jobbar och får lön men samtidigt tar ut vab. Det du anmält för kommer vi kanske ringa upp i ett telefonsamtal, men har barnet varit sjukanmält och personen inte arbetar, ser jag inte de juridiska problemen med att de besöker ett shoppingcenter. Moraliskt - ja visst om barnet är hemma för förkylning, men jag som kontrollhandläggare har inte rätt att göra den bedömningen eftersom vi inte får spekulera i sådant.
 
Det finns faktiskt ett maxtak.
Och som småbarnsförälder känner/kände jag och många med mig redan utsatta och otillräckliga i arbetssituationen iom att man måste vabba ofta. Det syns i lönekuvertet. Både via minskad lön och sämre lönepåslag, trots att det inte ska påverka.
Vi jobbar häcken av oss när vi är på jobbet, pusslar och delar upp VAB mellan föräldrarna/annan barnpassare och har svårt att sjukanmäla oss när vi själva är sjuka för att inte fåvännu mer frånvaro.
Samhället ser ut som det gör. De flesta av oss måste jobba och ha barnen på förskola och skola där smittorna går runt.
Usch och fy. Skammande är inte ok.
Självklart är det inte ok att fuska heller! Men det ska inte drabbas alla som sköter sig.
Men ändå är det många andra länder som inte är i närheten av Sveriges VAB-regler. Är svensken månne bortskämd? Varför klarar man av det i andra länder?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp