Visst att småbarnsåren är en utmaning och jag får ofta höra att förskolebarn ALLTID är snoriga. Det bästa med Pandemin har varit att folk stannar hemma vid minsta symtom på sig själva och sina barn. Det har gjort att jag inte har har haft någon ÖLI sedan 2019. Tidigare blev jag ordentligt sjuk så fort någon av mina kollegor kom till jobbet och spred både sina egna som barnens baciller omkring sig. Alltså kom till jobbet utan att var fullt friska, eller ännu värre - tog med sig sina sjuka barn till kontoret
.
Jag är av åsikten att behöver man ta ut VAB för att barnet är sjuk - då åker man inte på en shoppingrunda till Gekås. Att åka iväg och nödhandla för att man är ensamstående är helt helt annan sak. Att vi i Sverige har förmånen att kunna VAB:a ska vi inte ta för givet. Det är trots allt skattepengar som används och inte något som är skyddat i grundlagen.
Dessutom - det fuskas med VAB - alltså har både Försäkringskassan och arbetsgivaren med att göra vad man pysslar med på sin VAB, och jag tycker denna belyser det rätt bra.
https://www.expressen.se/ledare/ann...l-sverige-egentligen/?referrer=rotator-item-4
/Lizzie