Och jag har haft barn på förskolor där ingen bryr sig om ungarna kommer megaförkylda och andra förskolor som ringer stup i kvarten över bagateller. Det beror ofta på hur gnällig personalen är själv.Självklart varierar det till viss del. Jag har hunnit arbeta på ett antal förskolor under de senaste ca 18 åren och jag skulle vilja säga att under normala förhållanden (dvs icke-pandemi) har det inte varit speciellt strängt vid förkylning. Barn har definitivt fått komma med lite restsymtom, så länge de faktiskt i övrigt mår bra. Men det är ofta där det blir en krock, upplever jag. Det är stor skillnad på att vara hemma, jämfört med en förskolemiljö som kräver mycket mer ork. Ett barn som verkar piggt och friskt hemma orkar inte alltid förskolans tempo.
Jag vet att förskolemiljön kräver mycket mer ork, därför har jag varit noga med att hålla ungarna hemma de dagar som krävs och att lämna friska barn. Extra surt är det på en förskola där man inte är så noga och föräldrar lämnar sjuka barn stup i kvarten, som ju smittade mina barn. Med tre barn i samma ålder blir det många dagar när man är nog som man riskerar vara borta.