Det man får ersättning för är att TA HAND OM barnet, inte nödvändigtvis att göra det i hemmet. Nu skulle jag personligen inte åka till GeKås, men nog har jag släpat med mig min unge på hundpromenader, till stallet och allehanda andra saker när hon varit för sjuk för att vara på förskolan men för frisk för att bara sitta hemma och glo. Att få sovmorgon, kunna göra saker i sin takt, kanske vara iväg på EN grej på en timma eller två under dagen skulle jag absolut vilja påstå ÄR att vila, jämfört med kanske 8 timmar på förskolan tillsammans med 15 andra barn. Och det kan vara alldeles lagom återhämtning efter en influensa eller lite jobbigare förkylning. Den bedömningen måste man ju ändå anses kompetent att göra som förälder? Särskilt som reglerna från förskolan säger att man SKA hålla sig från förskolan den där extra "friska" dagen.
Jag säger inte att det inte finns de som utnyttjar eller missbrukar systemet med VAB eller sjukskrivningar, men jag tycker inte heller det finns anledning att titta snett på alla som inte håller sig inom hemmets fyra väggar varenda dag de pga VAB eller sjukskrivning inte är på jobbet. Jag hade blivit tokig om någon hade skvallrat på mig på det viset som det pratas om här i tråden (och jag VET att jag inte utnyttjat något system, och vet också att någon absolut hade kunnat se mig någon annanstans än hemma när jag vabbat).