Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte missat något och har läst hela tråden. Jag är inte alls säker på att jag missat något väsentligt. Mig veterligen har ingen fakta i tråden mer än att mamman var på gekås med barn hon sjukanmält.
MED INFLUENSA åker du till GEKÅS med dina barn om de är sjukanmälda med influensa, för VAB-pengar?
 
Jag tycker alltså inte heller att det är bra att ta med barn ut bland mycket folk, det borde väl framgått? Jag hävdar enbart att det inte är att utnyttja vabsystemet på fel sätt? Om vi utgår från att barnet var sjukt - på vilket sätt utnyttjade mamman systemet felaktigt? Jag fattar verkligen inte..
Barnet är hemma för att det inte får komma till förskolan. Barnet orkar göra saker. Anledningen att barnet inte får komma till förskolan är alltså smittorisken. Anledningen till vab är att minska smittorisken. Mamman gör ingen insats för att minska smittorisk vilket är orsaken till vab (eftersom barnet uppenbarligen är piggt).
 
Jag säger inte att jag skulle göra det. Jag säger inte att det är bra att göra det. Säger bara att jag inte ser på vilket sätt det skulle vara mot vab regler som finns.
Du tycker inte det är att utnyttja vabregler... att HITTA PÅ att barnet har influensa, för att dels kunna vara hemma från jobbet åka på dagsresa till GEKÅS och ändå få pengar för det.

Tack för trevlig diskussion, jag lägger ner här.
 
Du tycker inte det är att utnyttja vabregler... att HITTA PÅ att barnet har influensa, för att dels kunna vara hemma från jobbet åka på dagsresa till GEKÅS och ändå få pengar för det.

Tack för trevlig diskussion, jag lägger ner här.
Hur vet du att mamman hittat på att barnet har influensa? Det kan du ju orimligt veta?
Om vi utgår från att det är så - ja då har personen såklart utnyttjat systemet. Utgick bara från att det inte var så.
 
Det är ju inte förskolans egenskickrade idé att barn ska vila (!) en feberfri dag innan de kommer tillbaka. De ska alltså inte ut bland folk. De ska vila. Hemma.

Fast nä, det finns ingen lag som säger att man måste isolera sig hemma en feberfri dag efter att man varit sjuk. Det fanns det under pandemin. Men inte i vanliga fall. Det är skolan/förskolan som har det som regel. Det är ingen generell lag/regel i hela samhället utanför pandemitider.
 
Du kan förstås prova ringa FK och fråga om de tycker att du kan ta med dina sjuka barn du är hemma och vabbar för till affären enbart för att nöjeshandla åt dig själv och se vad de säger.
Varför skulle de ha synpunkter på det? Ganska säker på att de inte skulle tycka något om det, varför skulle de göra det? Man får vabba när barnet är för sjukt för att vara på förskola när man annars skulle jobbar. Sen tycker jag det är olämpligt utifrån massa andra perspektiv att göra så… men inte mot vabregelrna!
 
Fast nä, det finns ingen lag som säger att man måste isolera sig hemma en feberfri dag efter att man varit sjuk. Det fanns det under pandemin. Men inte i vanliga fall. Det är skolan/förskolan som har det som regel. Det är ingen generell lag/regel i hela samhället utanför pandemitider.
Jag har inte någonstans sagt att det är en lag?
 
Hur vet du att mamman hittat på att barnet har influensa? Det kan du ju orimligt veta?
Om vi utgår från att det är så - ja då har personen såklart utnyttjat systemet. Utgick bara från att det inte var så.
Tror att hela grejen känns så konstig för många att man antar att mamman ljugit. Många har nog svårt att förstå hur man kan ta ett influensasjukt barn till Gekås och då är det lätt att anta att personen har ljugit. Nu vet ju ingen såklart, kan vara hur som.
 
Tror att hela grejen känns så konstig för många att man antar att mamman ljugit. Många har nog svårt att förstå hur man kan ta ett influensasjukt barn till Gekås och då är det lätt att anta att personen har ljugit. Nu vet ju ingen såklart, kan vara hur som.
Absolut! Jag skulle inte heller tagit med mina sjuka barn.. Jag argumentera inte heller för att det är bra eller rimligt att göra det.
Jah känner dock att det blir lätt märkligt när folk argumentera för att personen utnyttjar systemet även om man ponerar att barnet verkligen är sjukt. För det ser jag inte på vilket sätt man skulle göra? Sen verkar det som sagt som en dålig idé att ta med sina sjuka barn till gekås utifrån flera perspektiv. Tycker bara det är två skilda frågor.
 
Absolut! Jag skulle inte heller tagit med mina sjuka barn.. Jag argumentera inte heller för att det är bra eller rimligt att göra det.
Jah känner dock att det blir lätt märkligt när folk argumentera för att personen utnyttjar systemet även om man ponerar att barnet verkligen är sjukt. För det ser jag inte på vilket sätt man skulle göra? Sen verkar det som sagt som en dålig idé att ta med sina sjuka barn till gekås utifrån flera perspektiv. Tycker bara det är två skilda frågor.

Det går att utnyttja systemet även om det kanske inte är juridiskt fel... vilket får mig att anse att systemet med VAB behöver ses över gällande vad som är ok och inte.
 
En allmän reflektion: Jag är extremt glad för vårt skyddsnät och känner faktiskt tacksamhet varje gång jag går till min läkare, blir vaccinerad och hämtar ut min medicin. Utan skyddsnätet hade jag inte varit vid liv.

Det gör att jag faktiskt blir jäkligt grinig när folk missbrukar systemet.
Det blir jag med. Har varit med om folk som sökt semester blivit nekade och tänk som av en händelse vabat/sjukskriven sig just den dagen. Just den dagen kan det ha ploppat upp medelanden om skönt med semester eller ledigt och personen befunnit sig på stranden.

Blev tipsad nångång om man blir nekad semester så sjukskriver man bara sig... 😲😲😲😲
 
Det går att utnyttja systemet även om det kanske inte är juridiskt fel... vilket får mig att anse att systemet med VAB behöver ses över gällande vad som är ok och inte.
Det är det jag inte förstår - varför är det att utnyttja systemet? Måste man stanna hemma och ha tråkigt om man vabbar för brutet ben också? Eller gäller det bara smittsamma sjukdomar? Jag kan faktiskt verkligen inte se hur det är att utnyttja systemet att passa på att åka till gekås när man ändå måste vabba? Sen tänker jag att det nog inte är så vänligt mot omgivningen att sprida baciller och virus. Eller mot sitt barn som kanske inte är så sugen på shopping. Men jag ser fortfarande inte hur det är att utnyttja systemet.
 
Men nu pratar vi ju om ett barn med influensa?

Och oavsett, är barnet för sjukt för att vara på förskola ska barnet vila. Det är det vabba de föräldrar får ersättning för.
Det man får ersättning för är att TA HAND OM barnet, inte nödvändigtvis att göra det i hemmet. Nu skulle jag personligen inte åka till GeKås, men nog har jag släpat med mig min unge på hundpromenader, till stallet och allehanda andra saker när hon varit för sjuk för att vara på förskolan men för frisk för att bara sitta hemma och glo. Att få sovmorgon, kunna göra saker i sin takt, kanske vara iväg på EN grej på en timma eller två under dagen skulle jag absolut vilja påstå ÄR att vila, jämfört med kanske 8 timmar på förskolan tillsammans med 15 andra barn. Och det kan vara alldeles lagom återhämtning efter en influensa eller lite jobbigare förkylning. Den bedömningen måste man ju ändå anses kompetent att göra som förälder? Särskilt som reglerna från förskolan säger att man SKA hålla sig från förskolan den där extra "friska" dagen.

Jag säger inte att det inte finns de som utnyttjar eller missbrukar systemet med VAB eller sjukskrivningar, men jag tycker inte heller det finns anledning att titta snett på alla som inte håller sig inom hemmets fyra väggar varenda dag de pga VAB eller sjukskrivning inte är på jobbet. Jag hade blivit tokig om någon hade skvallrat på mig på det viset som det pratas om här i tråden (och jag VET att jag inte utnyttjat något system, och vet också att någon absolut hade kunnat se mig någon annanstans än hemma när jag vabbat).
 
Det man får ersättning för är att TA HAND OM barnet, inte nödvändigtvis att göra det i hemmet. Nu skulle jag personligen inte åka till GeKås, men nog har jag släpat med mig min unge på hundpromenader, till stallet och allehanda andra saker när hon varit för sjuk för att vara på förskolan men för frisk för att bara sitta hemma och glo. Att få sovmorgon, kunna göra saker i sin takt, kanske vara iväg på EN grej på en timma eller två under dagen skulle jag absolut vilja påstå ÄR att vila, jämfört med kanske 8 timmar på förskolan tillsammans med 15 andra barn. Och det kan vara alldeles lagom återhämtning efter en influensa eller lite jobbigare förkylning. Den bedömningen måste man ju ändå anses kompetent att göra som förälder? Särskilt som reglerna från förskolan säger att man SKA hålla sig från förskolan den där extra "friska" dagen.

Jag säger inte att det inte finns de som utnyttjar eller missbrukar systemet med VAB eller sjukskrivningar, men jag tycker inte heller det finns anledning att titta snett på alla som inte håller sig inom hemmets fyra väggar varenda dag de pga VAB eller sjukskrivning inte är på jobbet. Jag hade blivit tokig om någon hade skvallrat på mig på det viset som det pratas om här i tråden (och jag VET att jag inte utnyttjat något system, och vet också att någon absolut hade kunnat se mig någon annanstans än hemma när jag vabbat).
Det är helt OK, att ta med barnet på promenader, leka i trädgården, ta med till lunchfdringen i stallet eller parken. Det gjorde jag de åren, jag var "extramorsa" åt min kompis son.

Men det är INTE OK, att åka till storstan eller GEKÅS och heldagsshoppa om man har ett krassligt barn. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp