Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men i det här fallet kan vi väl anta att ingen missbrukat systemet? Det finns ju inget i systemet som säger att man måste vara just hemma när man vabbar. Kan barnet inte vara på förskola (pga influensa) får man vabba. Inget konstigt med det eller?

Sen håller jag med om att det verkar otroligt onödigt att ta med sitt sjuka barn till gekås. Men det handlar ju ändå inte om att utnyttja systemet?
Jo det tycker jag. Får man bidrag för att vårda sitt sjuka barn så åker man inte till landets tätaste shoppingcenter. Jag har väldigt svårt att tro att någon vettig förälder tar ett sjukt barn till just Gekås. Det är knappt en plats för ett kärnfriskt barn såhär innan jul. Varken fysiskt eller psykiskt. Därför luktar detta bidragsfusk lång väg och jag tycker det är helt rimligt att kolla upp.
Vab är ett bidrag för vård av barn. Då ska ”ledigheten” handla om att just det.
När jag vabbade för mitt barn så försökte jag lösa så att vi inte behövde lämna hemmet alls så han fick vila. Vab är trots allt en typ av sjukskrivning för barnet och då ska det vara hemma och vila.
 
Och jag behöver inte hålla med dig. Sedan inser jag absolut att det finns juridiska hinder för en regeländring som kanske omöjliggör en ändring av reglerna.

Men att agera som i exemplet i trådstarten gör att jag som inte har barn blir ännu mindre intresserad av att ta hänsyn till föräldrar och som AG hade jag haft ett rejält motstånd att anställa småbarnsföräldrar. Dvs även om det kanske inte bryter mot reglerna är det moraliskt fel och det får konsekvenser (även icke-juridiska sådana).

En ska nyttja systemet, inte utnyttja det (juridiskt och moraliskt).
Nej, jag svarade utifrån min yrkesroll hur vi ser på det och hur staten ser på det, moraliska aspekter hör inte hemma i en rättsstat i bedömningar helt enkelt. Försäkringskassan driver in många hundra miljoner varje år i felaktiga utbetalningar, där vab är en relativt liten del (och då handlar det ffa om att personer får dubbla ersättningar, det vill säga anmält vab och jobbat ändå och ungen går på dagis). Det finns större områden att vara irriterad över i så fall som dessutom är betydligt lättare att se att personen verkligen fuskat vilket inte är fallet här även om det är klart omoraliskt men det kommer liksom inte hända så mycket mer, antingen läggs ärendet ner eller så får vi in det, och då får personen möjlighet att förklara om vi går vidare med det, och sedan läggs det ner för det går inte att se att en person fuskat bara för att hen varit utanför hemmet MED barnet och barnet inte varit i förskolan. Det blir helt enkelt inte juridiskt korrekt och det är, trots allt, lagar och juridisk korrekthet vi måste förhålla oss till.

Sedan att kollegor och arbetsgivare blir irriterade är en annan sak, men man har enligt lag rätt att vabba och har man kollektivavtal är det väl så vitt jag vet inget skäl till uppsägning om det verkligen inte kan bevisas, vilket som sagt kan vara svårt. Ungen kan ju ha varit dålig på morgonen men blivit pigg sedan, händer mina barn hela tiden tycker jag. Moraliskt fel att ta till gekås? Tja, ingen har sagt något annat här. Är hon klumpig? Ja, uppenbarligen. Kommer det leda någonstans rent juridiskt? Nä, med största trolighet inte enligt de lagar som gäller idag.
 
Jo det tycker jag. Får man bidrag för att vårda sitt sjuka barn så åker man inte till landets tätaste shoppingcenter. Jag har väldigt svårt att tro att någon vettig förälder tar ett sjukt barn till just Gekås. Det är knappt en plats för ett kärnfriskt barn såhär innan jul. Varken fysiskt eller psykiskt. Därför luktar detta bidragsfusk lång väg och jag tycker det är helt rimligt att kolla upp.
Vab är ett bidrag för vård av barn. Då ska ”ledigheten” handla om att just det.
När jag vabbade för mitt barn så försökte jag lösa så att vi inte behövde lämna hemmet alls så han fick vila. Vab är trots allt en typ av sjukskrivning för barnet och då ska det vara hemma och vila.
Jag har inte sagt att det är rimligt att ta med sitt barn till gekås. Inte heller att fallet inte bör kollas upp. Det verkar det ju verkligen som det behövdes.

Min enda invändning i hela tråden är ju att det inte finns något i lagstiftningen runt vab som säger att man måste stanna hemma.

Jag har definitivt inte klarat av att alltid vara hemma dygnet runt när mina barn varit sjuka, sjuka barn har tyvärr absolut fått följa med och lämna/hämta syskon (utomhus) och på kortare ärenden för att handla mat. Men då har de åkt vagn/gått bredvid mig och gissningsvis inte hunnit smitta alla i affären under de minuter vi behövde vara i affär.
 
Jag har inte sagt att det är rimligt att ta med sitt barn till gekås. Inte heller att fallet inte bör kollas upp. Det verkar det ju verkligen som det behövdes.

Min enda invändning i hela tråden är ju att det inte finns något i lagstiftningen runt vab som säger att man måste stanna hemma.

Jag har definitivt inte klarat av att alltid vara hemma dygnet runt när mina barn varit sjuka, sjuka barn har tyvärr absolut fått följa med och lämna/hämta syskon (utomhus) och på kortare ärenden för att handla mat. Men då har de åkt vagn/gått bredvid mig och gissningsvis inte hunnit smitta alla i affären under de minuter vi behövde vara i affär.
Men det har väl klargjorts från typ alla som finner mammans beteende felaktigt att normal handling, promenad osv är okej? Ingen har förespråkat husarrest, inte heller jag.
 
Jag har inte sagt att det är rimligt att ta med sitt barn till gekås. Inte heller att fallet inte bör kollas upp. Det verkar det ju verkligen som det behövdes.

Min enda invändning i hela tråden är ju att det inte finns något i lagstiftningen runt vab som säger att man måste stanna hemma.

Jag har definitivt inte klarat av att alltid vara hemma dygnet runt när mina barn varit sjuka, sjuka barn har tyvärr absolut fått följa med och lämna/hämta syskon (utomhus) och på kortare ärenden för att handla mat. Men då har de åkt vagn/gått bredvid mig och gissningsvis inte hunnit smitta alla i affären under de minuter vi behövde vara i affär.
Men det är ju en totalt helt annan sak? Det går ju int roå nåt sätt att jämföra med gekås eller liknande
 
Jag har inte sagt att det är rimligt att ta med sitt barn till gekås. Inte heller att fallet inte bör kollas upp. Det verkar det ju verkligen som det behövdes.

Min enda invändning i hela tråden är ju att det inte finns något i lagstiftningen runt vab som säger att man måste stanna hemma.

Jag har definitivt inte klarat av att alltid vara hemma dygnet runt när mina barn varit sjuka, sjuka barn har tyvärr absolut fått följa med och lämna/hämta syskon (utomhus) och på kortare ärenden för att handla mat. Men då har de åkt vagn/gått bredvid mig och gissningsvis inte hunnit smitta alla i affären under de minuter vi behövde vara i affär.
Nä jag håller med här. Och kan säga att vi får in anmälningar för allt möjligt, ett gott exempel är faktiskt ungar som varit i stallet på kvällen och skött sina ponnyer men föräldrarna har vabbat och de har varit borta från skolan. Är ju liksom helt omöjligt för vår del att säga något om sådana saker. Alltså, visst kan man anmäla om man mår bättre än det. Men är det ens egen moral som gör att man anmäler, att man själv inte skulle låta ungen ta hand om sin ponny eller att man själv inte skulle åka och handla etc, då får man nog inse att det inte leder någonstans, för det gör det oftast inte. Oavsett om det finns bevis från facebook.
 
Jo det tycker jag. Får man bidrag för att vårda sitt sjuka barn så åker man inte till landets tätaste shoppingcenter. Jag har väldigt svårt att tro att någon vettig förälder tar ett sjukt barn till just Gekås. Det är knappt en plats för ett kärnfriskt barn såhär innan jul. Varken fysiskt eller psykiskt.

Håller med , känslan av att vabba ett barn är väl ändå att prio ett är att barnet ska tas om hand? det måste vara oerhört ansträngande för ett barn som av någon anledning fortfarande måste vabbas att vara därinne. Och nej jag tycker inte sjuka eller barn som varit sjuka och som fortfarande måste vara hemma tas om hand genom att sitta i en kundvagn, eller att stå intill och hänga under mer eller mindre heldagsshopping.
 
Jaa jag ska göra det.

Hur jäkla korkad får man bli?
Antingen ljuger hon om att barnet är sjukt, eller så åkte hon till Gekås med ett sjukt barn. Och lägga ut det på Facebook dessutom!
För ett antal år sedan sjukskrev sig Scandinaviums speaker, som tidigare hade fälttävlan som specialitet, från sitt läkarjobb och flög över till USA för att vara speaker på en tävling som sändes över internet..

Det finns folk till allt ;)
 
Jag brukar inte springa runt med mina sjuka barn. Jag har upprepade gånger skrivit att jag tycker det är olämpligt. Jag förstår bara inte hur det är att utnyttja systemet att ta med sina barn till affären? När det inte finns något i systemet som säger att det inte är ok. Och det finns 1000 fall där det inte heller är olämpligt att lämna hemmet vid vab.

Förstår inte heller hur kollegornas arbetsbelastning påverkas av om jag sitter hemma med mitt barn eller är på gekås när jag vabbar?

Har fö inte tagit en vabbdag på 3 år. Vobbar alltid, mina kollegor uppskatta det. Om det nu spelar nån roll.
Grejen är att självfallet förändras inte MIN arbetsbelastning om personen är hemma eller shoppar. Men min arbetsbelastning förändras ju eftersom min kollega (antagligen) tar ut vab för att bli ledig = jag behöver täcka för kollegan. Hade hen varit hemma pga ledig hade jag inte brytt mig, men då hade jag antagligen haft någon vecka eller två att planera in arbetet, vilket ofta inte är fallet med Vab.
 
Arbetsgivare får inte begära läkarintyg för vab, bara för egen sjukdom och det har nästintill varit omöjligt det med under pandemin tyvärr. Det man kan göra som arbetsgivare är att föra dialog med fk att man misstänker fusk.
Aah. Det är alltså home safe att vabba på valfritt sätt!
 
Aah. Det är alltså home safe att vabba på valfritt sätt!
Så länge barnet inte är i skola/förskola och du inte jobbar och får lön, utan faktiskt är med barnet, så är det rätt safe att vabba ja (om än inte i alla lägen moraliskt korrekt)! Du får ju också ta ut VAB om barnets ordinarie vårdare är sjuk, eller om barnet av olika anledningar inte är välkommet till förskolan (karantän efter sjukdom, eller "frisk" dag efter sjukdom mm). Det finns alltså inget absolut krav på sjukt barn för att man ska kunna ta ut VAB. Därmed faller ju resonemanget att AG skulle kunna begära läkarintyg.
 
Alltså, på morgonen lägger hon ut att barnet är så sjukt att hon måste vara hemma med det. En timme senare lägger hon ut att de är på Gekås. Alltså inte en snabb vända in på Ica, utan en heldags shopping.
Du ser inga problem med det? Du hade inte reagerat alls om kollegor gjorde så?
Du har en jävla trist attityd och verkar inte kunna läsa inlägg alls. Skittrist att du inte kan läsa vad jag skriver och skilja på de olika sakerna.

Jag har skrivit att det inte är ok att vara ute och shoppa med ett sjukt barn. Jag har däremot OCKSÅ skrivit att det rent lagligt inte är något fel. Hon jobbar inte eftersom barnet är sjukt och barnet är inte på förskola eftersom barnet är sjukt, hon spenderar tid med barnet eftersom barnet är sjukt och får betalt för det=vabb. Att hon sen tar in en krasslig unge på gekås är en annan sak, men det har faktiskt inte arbetsgivaren eller försäkringskassan med att göra, tror ärligt att båda rent krasst skiter i det.

Jag brukar inte lägga på minnet vad mina kollegor gör när de vabbar faktiskt, däremot har jag en kollega som antingen är sjuk själv elelr vabbar stup i kvarten- om den familjen har en fis på tvären hela högen och roar sig med annat eller om de är riktigt sjuka varje gång kvittar egentligen för resultatet är samma, det blir en börda på oss.

Oavsett har jag barn, jag vet reglerna på förskola och skola och det är inte alltid svart och vitt eller enkelt. Huruvida jag tycker att hon gjorde rätt som shoppade går utmärkt att läsa i mina andra inlägg.
 
Jag tycker man ska vara försiktig med att anta att man har all relevant information samt att man har tolkat den information som finns på rätt sätt utifrån inlägg i sociala media.

Jag tycker också man ska vara väldigt försiktig med att dra slutsatser om andras hälsa. Det som kallas influensa kanske är en paus man ger sitt barn som blivit mobbad eller upplevt något annat jobbigt på förskolan. Man vet väldigt lite.

Sen förstår jag att man kan störa sig (jag stör mig också), och att man har åsikter och tankar i det tysta, men helst med lite ödmjukhet inför att den egna insynen trots allt är begränsad. Att visa hänsyn kring smittspridningsrisker är viktigt för mig, och jag kan absolut ha åsikter och hade mycket åsikter under pandemin till exempel. Jag förstår att man blir upprörd om man tror att någon utsätter andra för hälsorisker. Men det är en annan fråga än försäkringsfusk.

Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka ange någon till en myndighet sådär. Jag blir rätt paff av den här tråden och tycker både viljan att göra det och antagandet om att man har tillräcklig koll på läget är förbluffande och lite obehaglig. Det är för mig ett oerhört stort steg att ta och då ska det vara något stort och allvarligt. Hur en privatperson agerar angår inte mig, det är inte mitt jobb att extraknäcka som oavlönad utredare. Det angår i så fall arbetsgivaren och myndigheten i fråga.

Sen vill jag också påpeka att det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns utrymme i organisationen för att folk behöver vara borta. Om en persons frånvaro gör att allt kollapsar eller att kollegorna sitter i skiten och måste jobba dubbelt så hårt för att skyffla sig ut då är det arbetsgivaren som brister. Huruvida det blir synd om kollegorna eller inte ska inte påverka någons eventuella sjukskrivning eller vabbande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp