Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror många det? Jag tror inte hon ljuger. Jag tror att hon inte är så smart bara.
Det verkar ju som det i tråden?
Jag hade nog också kunnat tänka att personen ljuger. Nästan hellre det än att tänka att hon tar med barnet till gekås om det faktiskt nyligen fått influensa. Det är lite mer oroande..
Absolut! Jag skulle inte heller tagit med mina sjuka barn.. Jag argumentera inte heller för att det är bra eller rimligt att göra det.
Jah känner dock att det blir lätt märkligt när folk argumentera för att personen utnyttjar systemet även om man ponerar att barnet verkligen är sjukt. För det ser jag inte på vilket sätt man skulle göra? Sen verkar det som sagt som en dålig idé att ta med sina sjuka barn till gekås utifrån flera perspektiv. Tycker bara det är två skilda frågor.
Ja jag håller med. Men min gissning är att reaktionerna om att utnyttja systemet bygger på antaganden om att barnet egentligen inte är sjukt.
 
Det är det jag inte förstår - varför är det att utnyttja systemet? Måste man stanna hemma och ha tråkigt om man vabbar för brutet ben också? Eller gäller det bara smittsamma sjukdomar? Jag kan faktiskt verkligen inte se hur det är att utnyttja systemet att passa på att åka till gekås när man ändå måste vabba? Sen tänker jag att det nog inte är så vänligt mot omgivningen att sprida baciller och virus. Men jag ser fortfarande inte hur det är att utnyttja systemet.

Ovanstående attityd får mig att vilja dra in VAB helt och hållet. Du ser inget som helst problem med ditt resonemang?

Nej, klart att ett barn som brutit benet inte behöver isoleras. Men då kommer omdömet in igen, det ser faktiskt JÄVLIGT illa ut för kollegorna som sliter häcken av sig när vabbaren visar upp hur hen springer på affärer. Dvs var lite klädsamt tacksam för att det går att vabba och rör dig i samhället (oavsett sjukdom) med respekt.
 
Det är det jag inte förstår - varför är det att utnyttja systemet? Måste man stanna hemma och ha tråkigt om man vabbar för brutet ben också? Eller gäller det bara smittsamma sjukdomar? Jag kan faktiskt verkligen inte se hur det är att utnyttja systemet att passa på att åka till gekås när man ändå måste vabba? Sen tänker jag att det nog inte är så vänligt mot omgivningen att sprida baciller och virus. Eller mot sitt barn som kanske inte är så sugen på shopping. Men jag ser fortfarande inte hur det är att utnyttja systemet.
Jag svarade på det ur mitt perspektiv i inlägg #144. Hade det inte varit för smittorisk hade barnet kunnat gå på förskola. Vab således pga att minska smittorisk vilket mamman inte gör, hon bara flyttar den.

Det verkar ju som det i tråden?
Jag hade nog också kunnat tänka att personen ljuger. Nästan hellre det än att tänka att hon tar med barnet till gekås om det faktiskt nyligen fått influensa. Det är lite mer oroande..

Ja jag håller med. Men min gissning är att reaktionerna om att utnyttja systemet bygger på antaganden om att barnet egentligen inte är sjukt.
Nja, mitt resonemang är att det är felaktigt nyttjande av systemet inte bara vid lögn utan även i situationen jag målar upp här ovanför (och vi vet inte vilket som gäller, men det är väldigt hög sannolikhet att det rör sig om det ena eller det anda. Att säga att barnet har influensa för att täcka upp annan sjukdom som inte delges för att skydda barnets integritet och sedan posta glatt på fb är också en möjlighet som nämnts, men det låter ur min synvinkel mindre troligt).
 
Ovanstående attityd får mig att vilja dra in VAB helt och hållet. Du ser inget som helst problem med ditt resonemang?

Nej, klart att ett barn som brutit benet inte behöver isoleras. Men då kommer omdömet in igen, det ser faktiskt JÄVLIGT illa ut för kollegorna som sliter häcken av sig när vabbaren visar upp hur hen springer på affärer. Dvs var lite klädsamt tacksam för att det går att vabba och rör dig i samhället (oavsett sjukdom) med respekt.
Jag brukar inte springa runt med mina sjuka barn. Jag har upprepade gånger skrivit att jag tycker det är olämpligt. Jag förstår bara inte hur det är att utnyttja systemet att ta med sina barn till affären? När det inte finns något i systemet som säger att det inte är ok. Och det finns 1000 fall där det inte heller är olämpligt att lämna hemmet vid vab.

Förstår inte heller hur kollegornas arbetsbelastning påverkas av om jag sitter hemma med mitt barn eller är på gekås när jag vabbar?

Har fö inte tagit en vabbdag på 3 år. Vobbar alltid, mina kollegor uppskatta det. Om det nu spelar nån roll.
 
Kan ju uppdatera med senaste nytt från Facebook.
Modern ska jobba idag, arg som ett bi. Barnet är tillbaka i skolan (väldigt kort influensa?).

Barnets far (de bor ihop) la ut ett inlägg och ursäktade hennes beteende med att han inte ville åka till Gekås, hon ville inte åka själv så äldsta barnet fick åka med.

Well..
 
Det går att utnyttja systemet även om det kanske inte är juridiskt fel... vilket får mig att anse att systemet med VAB behöver ses över gällande vad som är ok och inte.
Jag håller inte med. Det är enligt de riktlinjer och lagar som vi har i handläggarstöd och matriser och grundar sig på just lag otroligt tydligt hur vi ska gå till vidare i varje enskilt ärende (liksom alla andra myndigheter som håller på med kontroll av till exempel asylsansökningar, arbetslösa, skatteuppgifter etc etc. Myndigheter måste hålla sig till de mänskliga rättigheterna vilket faktiskt, tvärtemot vad många tror, inte handlar om den enskilda personen utan om alla som är i systemet, att alla individer i en rättsstat faktiskt blir bedömda på samma sätt. Där har samtliga myndigheter ett rättsstöd och handläggarstöd att ta hänsyn till. Inte ofta ser man myndighetsförakt i sådana här trådar, men då får man komma ihåg att bedömningen har utgått från samma handläggarstöd (olika kan det bli ändå, vi är människor som sitter med ärendena), och det finns alltid folk som faller mellan stolarna på ett eller annat sätt som det faktiskt är synd om likaväl folk som kommer att vad ni säger - fuska men ändå komma igenom det. Att lägga in moraliska aspekter i bedömningen skulle givetvis inte fungera, enligt de bedömningar en rättsstat ska göra.

Det är helt OK, att ta med barnet på promenader, leka i trädgården, ta med till lunchfdringen i stallet eller parken. Det gjorde jag de åren, jag var "extramorsa" åt min kompis son.

Men det är INTE OK, att åka till storstan eller GEKÅS och heldagsshoppa om man har ett krassligt barn. :heart
Enligt lag finns inget som säger att det inte är ok.
 
Förstår inte heller hur kollegornas arbetsbelastning påverkas av om jag sitter hemma med mitt barn eller är på gekås när jag vabbar?

Seriöst?! Du missar verkligen min poäng totalt, jag sa inget om att arbetsbelastningen påverkades. Däremot, att lägga ut att en är och storshoppar när kollegorna sliter för att täcka upp ens VAB är så jäkla illa. Ge iaf fan i sociala medier, dvs gnid inte in det just eftersom det ser så illa ut.
 
Seriöst?! Du missar verkligen min poäng totalt, jag sa inget om att arbetsbelastningen påverkades. Däremot, att lägga ut att en är och storshoppar när kollegorna sliter för att täcka upp ens VAB är så jäkla illa. Ge iaf fan i sociala medier, dvs gnid inte in det just eftersom det ser så illa ut.
Alltså, jag fattar inte heller varför man lägger upp det på sociala medier, verkar ju inte så smart. Verkar ju inte så bra att vara på gekås i huvudtaget. Där är vi liksom överens. Det enda jag argumentera mot är att jag inte tycker det är mot reglerna eller att utnyttja systemet.
 
Jag håller inte med. Det är enligt de riktlinjer och lagar som vi har i handläggarstöd och matriser och grundar sig på just lag otroligt tydligt hur vi ska gå till vidare i varje enskilt ärende (liksom alla andra myndigheter som håller på med kontroll av till exempel asylsansökningar, arbetslösa, skatteuppgifter etc etc. Myndigheter måste hålla sig till de mänskliga rättigheterna vilket faktiskt, tvärtemot vad många tror, inte handlar om den enskilda personen utan om alla som är i systemet, att alla individer i en rättsstat faktiskt blir bedömda på samma sätt. Där har samtliga myndigheter ett rättsstöd och handläggarstöd att ta hänsyn till. Inte ofta ser man myndighetsförakt, men då får man komma ihåg att bedömningen har utgått från samma handläggarstöd (olika kan det bli ändå, vi är människor som sitter med ärendena), och det finns alltid folk som faller mellan stolarna på ett eller annat sätt som det faktiskt är synd om. Att lägga in moraliska aspekter i bedömningen skulle givetvis inte fungera, enligt de bedömningar en rättsstat ska göra.


Enligt lag finns inget som säger att det inte är ok.

Och jag behöver inte hålla med dig. Sedan inser jag absolut att det finns juridiska hinder för en regeländring som kanske omöjliggör en ändring av reglerna.

Men att agera som i exemplet i trådstarten gör att jag som inte har barn blir ännu mindre intresserad av att ta hänsyn till föräldrar och som AG hade jag haft ett rejält motstånd att anställa småbarnsföräldrar. Dvs även om det kanske inte bryter mot reglerna är det moraliskt fel och det får konsekvenser (även icke-juridiska sådana).

En ska nyttja systemet, inte utnyttja det (juridiskt och moraliskt).
 
Kan ju uppdatera med senaste nytt från Facebook.
Modern ska jobba idag, arg som ett bi. Barnet är tillbaka i skolan (väldigt kort influensa?).

Barnets far (de bor ihop) la ut ett inlägg och ursäktade hennes beteende med att han inte ville åka till Gekås, hon ville inte åka själv så äldsta barnet fick åka med.

Well..
Alltså allvarligt.....

Vissa borde bannas från att ha sociala medier, för sitt eget bästa.

Skämskudde.
 
Enligt lag finns inget som säger att det inte är ok.

DET har jag inte skrivit i det inlägget heller. Men jag kan andå personligen... även, om inte du tycker det, tycka att det inte är moraliskt OK att släpa runt på ett sjukt och trött barn och riskera att smitta ner ett stort antal andra människor.

<3 :)
 
Det man får ersättning för är att TA HAND OM barnet, inte nödvändigtvis att göra det i hemmet. Nu skulle jag personligen inte åka till GeKås, men nog har jag släpat med mig min unge på hundpromenader, till stallet och allehanda andra saker när hon varit för sjuk för att vara på förskolan men för frisk för att bara sitta hemma och glo. Att få sovmorgon, kunna göra saker i sin takt, kanske vara iväg på EN grej på en timma eller två under dagen skulle jag absolut vilja påstå ÄR att vila, jämfört med kanske 8 timmar på förskolan tillsammans med 15 andra barn. Och det kan vara alldeles lagom återhämtning efter en influensa eller lite jobbigare förkylning. Den bedömningen måste man ju ändå anses kompetent att göra som förälder? Särskilt som reglerna från förskolan säger att man SKA hålla sig från förskolan den där extra "friska" dagen.

Jag säger inte att det inte finns de som utnyttjar eller missbrukar systemet med VAB eller sjukskrivningar, men jag tycker inte heller det finns anledning att titta snett på alla som inte håller sig inom hemmets fyra väggar varenda dag de pga VAB eller sjukskrivning inte är på jobbet. Jag hade blivit tokig om någon hade skvallrat på mig på det viset som det pratas om här i tråden (och jag VET att jag inte utnyttjat något system, och vet också att någon absolut hade kunnat se mig någon annanstans än hemma när jag vabbat).
Ja men fortfarande. Gekås är ju inte ett ställe för ett barn med influensa. Det är inte vila.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp