Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst att småbarnsåren är en utmaning och jag får ofta höra att förskolebarn ALLTID är snoriga. Det bästa med Pandemin har varit att folk stannar hemma vid minsta symtom på sig själva och sina barn. Det har gjort att jag inte har har haft någon ÖLI sedan 2019. Tidigare blev jag ordentligt sjuk så fort någon av mina kollegor kom till jobbet och spred både sina egna som barnens baciller omkring sig. Alltså kom till jobbet utan att var fullt friska, eller ännu värre - tog med sig sina sjuka barn till kontoret :banghead:.

Jag är av åsikten att behöver man ta ut VAB för att barnet är sjuk - då åker man inte på en shoppingrunda till Gekås. Att åka iväg och nödhandla för att man är ensamstående är helt helt annan sak. Att vi i Sverige har förmånen att kunna VAB:a ska vi inte ta för givet. Det är trots allt skattepengar som används och inte något som är skyddat i grundlagen.

Dessutom - det fuskas med VAB - alltså har både Försäkringskassan och arbetsgivaren med att göra vad man pysslar med på sin VAB, och jag tycker denna belyser det rätt bra.

https://www.expressen.se/ledare/ann...l-sverige-egentligen/?referrer=rotator-item-4

/Lizzie
Det där var en rätt otrevlig text, från den del av av tyckare, som hela tiden skapar en stämning av att "alla som är sjukskrivna eller vabbar är fuskare", och därför ska vi minsann klämma åt långtidssjuka (som ju alltid simulerar), dubbelkolla alla föräldrar (som såklart jobbar svart när barnet påstås vara sjukt), och uppmana till ett angiverisamhälle a là DDR...
 
Nä jag håller med här. Och kan säga att vi får in anmälningar för allt möjligt, ett gott exempel är faktiskt ungar som varit i stallet på kvällen och skött sina ponnyer men föräldrarna har vabbat och de har varit borta från skolan. Är ju liksom helt omöjligt för vår del att säga något om sådana saker. Alltså, visst kan man anmäla om man mår bättre än det. Men är det ens egen moral som gör att man anmäler, att man själv inte skulle låta ungen ta hand om sin ponny eller att man själv inte skulle åka och handla etc, då får man nog inse att det inte leder någonstans, för det gör det oftast inte. Oavsett om det finns bevis från facebook.

Varje felaktig anmälan som kommer in till en myndighet blir dessutom en kostnad för samhället eftersom någon anställd på myndigheten behöver lägga tid på att utreda anmälningar så att anmäla för något som är moraliskt men inte lagligt fel är minst lika illa som att vabba på ett omoraliskt sätt.
 
Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Är man sjuk eller ens barn är sjukt, då ska man hålla sig hemma. Igår hörde jag av mina kollegor med småbarn att deras förskola är stenhårda att barn ska vara hemma i början av tecken till ÖLI - för det är då de smittar.

Jag som riskgrupp uppskattar det! Eftersom jag har astma blir jag så galet sjuk om jag får ÖLI.

/Lizzie
Hur vet du att alla som är sjuka "ska hålla sig hemma"?

Vad som en sjukskriven person kan, ska och bör göra varierar oerhört mycket beroende på varför någon är sjukskriven.

En person som har t.ex. en kanske flera månaders sjukskrivningsperiod efter en komplicerad operation av en fysisk skada, och ett fysiskt arbete, som denne måste rehabas fysiskt för att kunna fungera fullt ut igen, ska den personen gå omkring i säck och aska i hemmet under den perioden tycker du?

En person som ska återhämta sig från utbrändhet, får råd från sina läkare, och att sitta hemma och våndas brukar vara det sista som ber dessa personer om.

Du verkar ha en begränsad kunskap om sjukskrivningar, deras orsaker, och vad man blir uppmanad att göra eller inte göra från läkare.
 
Tar man ut VAB ska man banne mig vara hemma med sin unge. Vi som inte har barn får då inga betalda "lediga dagar" bara sådär. Är ungen sjukanmäld från förskolan så är ungen hemma, den ränner inte runt med en förälder (som antagligen borde ha varit på jobbet) på Gekås.

Har folk ingen moral?
Återigen, det kan finns ett otal anledningar till att man Vabbar. Allt handlar inte om ÖLI, influensa, eller vattkoppor.

Det kan vara lämpligt att vara hemma i vissa fall, men lika lämpligt att vara någon annanstans och göra något annat än att vara hemma.

Så länge man inte har fullständig information om vad som egentligen pågår, så blir det så fel att anlägga snäva moralistiska synsätt enligt ovan.
 
Och jag kan säga att jag är avundsjuk på föräldrar som får vabba, tycker att det ofta verkar rätt mysigt och skulle gärna se att jag fick vabba för hunden 🥰

Jag tyckte inte att det var det minsta mysigt att vara hemma med sjukt barn. Den feberfri friska dagen man måste vara hemma var ju trevlig. Men nä, det finns i min värld inget mysigt med att vara hemma med ett sjukt barn. En gång vabbade jag dagen efter att dottern fått en smäll på näsan och var öm. Förskolan och vc ryckte att det var bäst att hon fick vara hemma en dag eftersom det är svårt att se till så att inget barn råkar smälla till henne igen. Den dagen var mysig för då mådde hon bra. Hon behövde bara få slippa en stor vild barngrupp. Med annars,nä, inte mysigt! Jag är glad att min man tog majoriteten av vabben. Jag var sjukskriven tillräckligt ofta själv pga förskolebacillerna för att jobbet skulle ifrågasätta det.
 
Men nu pratar vi ju om ett barn med influensa?

Och oavsett, är barnet för sjukt för att vara på förskola ska barnet vila. Det är det vabba de föräldrar får ersättning för.
Nej.

Det finns så många andra saker än smittsamma sjukdomar som kan innebära att barnet inte ska vara på förskola/i skolan.

Om barnet varit hos tandläkaren, som gjort något obehagligt, lite större, tycker du att det är OK att ta en tur på ett trevligt museum några timmar med barnet då?
 
Varje felaktig anmälan som kommer in till en myndighet blir dessutom en kostnad för samhället eftersom någon anställd på myndigheten behöver lägga tid på att utreda anmälningar så att anmäla för något som är moraliskt men inte lagligt fel är minst lika illa som att vabba på ett omoraliskt sätt.
Ja i det här fallet är det ju bland annat jag även om beslutsfattare är det jag gör mest. Men jag håller med och därmed skulle hela systemet fallera om vi som handläggare och beslutsfattare ska utgå från vår egen moraliska kompass. Om vi diskuterar detsamma på migrationsverket är det väl till exempel ingen med sunt förnuft som egentligen tycker att en handläggare som är väldigt främlingsfientlig ska låta sin moral styra? Det är väl BRA att det faktiskt finns regler för hur man bedömer ett ärende vilken slutsats man ska komma till?

Av det jag sett här kan och ska inte försäkringskassan ingripa, vi har hela tiden stickprovskontroller men de utgår från det man kan bevisa, till exempel har personen fått lön för den dag den vabbade, eller kontroll av skolor har barnet varit på förskolan den dagen? Inte antaganden om att en person har tagit med barnet och handlat. För var sjutton ska man dra gränsen? Får vi in anmälningar att person och barn har varit ute och tagit en promenad med hunden (tro mig, det händer), ska vi behöva utreda det då? Handla på Ica? Handla på Mariebergs köpcentrum och ungen följer med in, eller handla på gekås? Vi kan liksom inte dra en gräns att det ena minsann är ok och inte det andra och det finns inga regler att man är bunden till hemmet när man vabbar, men man får inte vabba och ta ut lön samtidigt och barnet ska självklart vara hemma från skola/förskola.

Men som sagt, anmälningar kommer in för allt möjligt. Det finns många som har ovänner där ute... Samma med de barn som utövar någon fritidsaktivitet på kvällen, till exempel hästar, ska det vara ok för barnet att gå 20 meter till eget stall, mocka fixa och ta in ponnyn, men vi ska gå vidare om barnet står inhyrt på bygdens superanläggning och väljer att rida när det ändå är i stallet trots förkylning? Alltså... Det går liksom inte att bygga likabehandling i besluten så långt det är möjligt med de moraliska kompasserna för vad man själv skulle ha tyckt varit ok eller inte.
 
Du kan förstås prova ringa FK och fråga om de tycker att du kan ta med dina sjuka barn du är hemma och vabbar för till affären enbart för att nöjeshandla åt dig själv och se vad de säger.
Läste du inte FK handläggarens inlägg några inlägg tidigare?

Det är helt OK att ta med barnet till affären, gå på djurpark, eller vad som passar för barnet medan man Vabbar.

Det som INTE är OK är att anmäla Vab till FK, lämna barnet till förskolan, och jobba.
 
Det är helt OK, att ta med barnet på promenader, leka i trädgården, ta med till lunchfdringen i stallet eller parken. Det gjorde jag de åren, jag var "extramorsa" åt min kompis son.

Men det är INTE OK, att åka till storstan eller GEKÅS och heldagsshoppa om man har ett krassligt barn. :heart
Men om barnet har fått en stukad handled då, och man är på väg hem läkarbesök, och passar på och shoppa när man "ändå är i stan"?
 
Men om barnet har fått en stukad handled då, och man är på väg hem läkarbesök, och passar på och shoppa när man "ändå är i stan"?
Nu handlade ju inte den här tråden om stukad handled utan om influensa, som du kan se om du läser trådskaparens inlägg och kommentarer. Men det kanske du redan har gjort och då ber jag om ursäkt... Med tanke på att vi har haft en lång pandemi och att många nu varnar för vinterinfluensan tycker jag att det är en himla skillnad.

Så om barnet har en stukad handled, så finns ju inget som hindrar att man tar svängen över Gekås eftersom stukad handled inte smittar och drabbar tredje person som kanske är i riskgrupp och kan bli allvarligt sjuk eller i slutänden dö... pga att någon förälder tycker att det är OK att släpa med sjuka barn i varuhus, även om den svängen till GEKÅS är ganska lång för mig som Örebroare. :heart :D Mamma och morfar tog med mig till Wessels, för present och fika, när jag blev utsläppt från mina långa vistelser på barnavdelningen på RSÖ (tidigare USÖ) som barn. Eftersom ingen visste så mkt om mitt medfödda handikapp, så låg jag inne flera veckor, ibland om året till jag var 5 år... samt när jag bröt armen som sjuåring, när magistern TVINGADE ut mig på en stor sjö med skridskor... när han mkt väl visste att jag inte kunde åka utan att hålla mig i skranket på skridskobanan hemma på skolgården.
 
Senast ändrad:
Ovanstående attityd får mig att vilja dra in VAB helt och hållet. Du ser inget som helst problem med ditt resonemang?

Nej, klart att ett barn som brutit benet inte behöver isoleras. Men då kommer omdömet in igen, det ser faktiskt JÄVLIGT illa ut för kollegorna som sliter häcken av sig när vabbaren visar upp hur hen springer på affärer. Dvs var lite klädsamt tacksam för att det går att vabba och rör dig i samhället (oavsett sjukdom) med respekt.
Det där är en rätt läskig moralistisk syn som riskerar att sparka bakut.

Vi med kroniska sjukdomar som går i skov, det syns inte utanpå när den kroniska sjukdomen behagar grina illa åt oss.

Ska vi maximera oss i tråkighet, inte få träffa bekanta om vi orkar, passa på att handla när det är lugnt i affären?
 
Jag glömde helt att man i Sverige inte behöver meddela varför man är sjuk. Jag tänkte att arbetsgivaren i ts fall borde fått in ett intyg där det står vilka symtom barnet har men så är det alltså inte i Sverige?
 
Det där är en rätt läskig moralistisk syn som riskerar att sparka bakut.

Vi med kroniska sjukdomar som går i skov, det syns inte utanpå när den kroniska sjukdomen behagar grina illa åt oss.

Ska vi maximera oss i tråkighet, inte få träffa bekanta om vi orkar, passa på att handla när det är lugnt i affären?

Du blandar äpplen och päron hej vilt nu. Tråden handlar om VAB, inte egen sjukskrivning.

Jag vidhåller att det är APKORKAT att göra som det beskrevs i trådstarten och inget jag vill att våra skattepengar går till, dvs moraliskt ytterst fel. Sedan anser jag att i det smittsamma skedet av förkylning/influensa kan alla hålla sig från storhandel. Som under pandemin.
 
Jag tycker man ska vara försiktig med att anta att man har all relevant information samt att man har tolkat den information som finns på rätt sätt utifrån inlägg i sociala media.

Jag tycker också man ska vara väldigt försiktig med att dra slutsatser om andras hälsa. Det som kallas influensa kanske är en paus man ger sitt barn som blivit mobbad eller upplevt något annat jobbigt på förskolan. Man vet väldigt lite.

Sen förstår jag att man kan störa sig (jag stör mig också), och att man har åsikter och tankar i det tysta, men helst med lite ödmjukhet inför att den egna insynen trots allt är begränsad. Att visa hänsyn kring smittspridningsrisker är viktigt för mig, och jag kan absolut ha åsikter och hade mycket åsikter under pandemin till exempel. Jag förstår att man blir upprörd om man tror att någon utsätter andra för hälsorisker. Men det är en annan fråga än försäkringsfusk.

Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka ange någon till en myndighet sådär. Jag blir rätt paff av den här tråden och tycker både viljan att göra det och antagandet om att man har tillräcklig koll på läget är förbluffande och lite obehaglig. Det är för mig ett oerhört stort steg att ta och då ska det vara något stort och allvarligt. Hur en privatperson agerar angår inte mig, det är inte mitt jobb att extraknäcka som oavlönad utredare. Det angår i så fall arbetsgivaren och myndigheten i fråga.

Sen vill jag också påpeka att det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns utrymme i organisationen för att folk behöver vara borta. Om en persons frånvaro gör att allt kollapsar eller att kollegorna sitter i skiten och måste jobba dubbelt så hårt för att skyffla sig ut då är det arbetsgivaren som brister. Huruvida det blir synd om kollegorna eller inte ska inte påverka någons eventuella sjukskrivning eller vabbande.
Ibland håller jag inte med dig och ibland håller jag med dig väldigt mycket. Nu kunde jag inte ha skrivit det bättre själv.+1.
 
Nu handlade ju inte den här tråden om stukad handled utan om influensa... Med tanke på att vi har haft en lång pandemi och att många nu varnar för vinterinfluensan tycker jag att det är en himla skillnad.

Så om barnet har en stukad handled, så finns ju inget som hindrar att man tar svängen över Gekås, även om den svängen är ganska lång för mig som Örebroare. :heart
Du och jag har inte mer information än det som förekom i trådstarten.

En obetänksam vabbande förälder som använder sociala medier, har lagt ut info om den varit på Gekås (kunde varit IKEA Marieberg också), samt info om att barnet var snorigt.

Du och jag vet inte om barnet i själva verket hade ett annat problem än en infektion, eller om besöket på Gekås skedde den där dagen när barnet var för sjukt för förskolan, och för friskt för att vara hemma.
Vi vet heller inte om Gekås ligger 30 minuter från hemmet, eller om det krävs en dagsutflykt.

Dessutom så behöver barnet inte vara så sjukt så att det är sängliggande för att man ska få vabba.

Genom din inställning, så riskerar du faktiskt din och alla andras sjukskrivningar, eftersom din inställning bygger på att "alla är fuskare".
Då kommer du och jag också att räknas som fuskare, granskas än hårdare, och få ännu svårare att få bli sjukskrivna när det är befogat.
 
Då kommer du och jag också att räknas som fuskare, granskas än hårdare, och få ännu svårare att få bli sjukskrivna när det är befogat.
Det gör jag redan, som funktionsnedsatt.
Om du inte visste det redan, så är vi till besvär, en belastning och ett stort problem, som ska dubbelgranskas, kontrolleras och få hotbrev och hotfulla telefonsamtal från byråkratiska tjänstemän.
Jag bara väntar till den dagen det kommer självmordskliniker som i Schweiz till Sverige, då kanske ni slipper såna som oss också och kan åka till Gekås med VAB-pengar med snorande ungar som smittar ner och dödar flera oskyldiga besökare och att arbetsgivare får slita livet av sig att finna vikarier som kan jobba i stället för er (För tillfället stämmer inte namn och tider på någon av mina hemvårdare som kommer morgon och kväll för strumpor och sängfix. Det har varit främmande människor i fjorton dagar och flera har blivit inringda kl halv sju på morgonen i tro att de äntligen skulle få en ledig dag), utan att folk lägger sig i :) Även om ni inte slipper mig. Som Uggla sjunger....



:heart Så det är lugnt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp