Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag visste faktiskt inte att en fick vabba för rutinmässiga läkar/tandläkarbesök. Jag trodde att en var tvungen att ta ledigt precis som för sina egna besök. Barnet är ju inte sjukt.
Jo, läkare, tandläkare, bvc, BUP etc får man vabba för. (hade det inte varit så finns det troligen ett gäng ungar som aldrig hade kunnat besöka dessa instanser för att föräldrarna inte anser sig ha råd att missa en halv dag). Men alltså, på många arbeten ingår läkarbesök i lönen också.
 
Jo, läkare, tandläkare, bvc, BUP etc får man vabba för. (hade det inte varit så finns det troligen ett gäng ungar som aldrig hade kunnat besöka dessa instanser för att föräldrarna inte anser sig ha råd att missa en halv dag). Men alltså, på många arbeten ingår läkarbesök i lönen också.
Tack för svar, du är väldigt tålmodig! Jag uppskattar verkligen dina inlägg i tråden! Tänkte att en kan ju ta en semesterdag helt enkelt, eller komp.

Vabba heldag för en halvtimme hos tandläkaren känns ju lite overkill... men å andra sidan har man kanske tid att åka till gekås efteråt. :D
 
Tack för svar, du är väldigt tålmodig! Jag uppskattar verkligen dina inlägg i tråden! Tänkte att en kan ju ta en semesterdag helt enkelt, eller komp.

Vabba heldag för en halvtimme hos tandläkaren känns ju lite overkill... men å andra sidan har man kanske tid att åka till gekås efteråt. :D
Åka till/från jobb, hämta/lämna barn och åka till/från tandläkare lär ju ta betydligt mer än 30 min dock ;)
 
Jag visste faktiskt inte att en fick vabba för rutinmässiga läkar/tandläkarbesök. Jag trodde att en var tvungen att ta ledigt precis som för sina egna besök. Barnet är ju inte sjukt.

Vab är tillfällig föräldrapenning, vårda barn gör du även när du har vanlig föräldrapenning. Vårda = tar hand om.

Och det får man vid följande tillfällen:
  • om du stannar hemma från jobbet eller går miste om a-kassa för att du ska ta hand om ett sjukt barn.
  • om du följer med barnet till läkare, barnavårdscentral, tandläkare, barn- och ungdomspsykiatri.
  • om du är hemma med barnet för att den ordinarie vårdaren är sjuk.
  • om du deltar i en kurs som ordnas av en sjukvårdshuvudman för att du ska lära dig att sköta ditt barn.
Vidare är det inte bara föräldrar som kan vabba. Vem som helst kan vabba (i vissa fall). Mommo, grannen, kompisen osv... Och de har samma rätt som föräldrar att bara hala in en "jag vabbar idag" till sin arbetsgivare och ta hand om barnet i frågan. De får såklart också ersättning om de avstått lön eller a-kassa.

Föräldraförsäkringen är fantastiskt fin och flexibel.
 
Åka till/från jobb, hämta/lämna barn och åka till/från tandläkare lär ju ta betydligt mer än 30 min dock ;)
Jao, men lite beroende på person och lokation tänker jag att typ två timmar är rimligt sådär generellt. Nu protesterar jag inte emot förekomsten, jag blev mest förvånad över att det faller under vabb och inte bara ledighet. Det är trots allt något man kan planera efter tid och tillgänglighet.
 
Det värsta jag varit med om var när vi var ute och åt lunch på en restaurang med buffé. En kvinna med två barn svara i telefon i kön. Man märker att det är jobbet. Hennes svar är att hon är hemma för de är i karantän pga magsjuka. När hon står inne på en restaurang!!!
Till saken hör att det var lov, så kan faktiskt tänka mig att hon vabbade för att kunna vara hemma med barnen på lovet.
Undrar vad hon skrev för barnomsorg i vab-ansökan. Vab när skolan har stängt är inte nåt man får ersättning för vad jag vet.
 
Tack för svar, du är väldigt tålmodig! Jag uppskattar verkligen dina inlägg i tråden! Tänkte att en kan ju ta en semesterdag helt enkelt, eller komp.

Vabba heldag för en halvtimme hos tandläkaren känns ju lite overkill... men å andra sidan har man kanske tid att åka till gekås efteråt. :D
Jag hade nog inte tänkt svara i tråden men människor överlag har väldigt svårt att se hur man jobbar på en myndighet så tänkte att den här tråden kanske inte skulle behöva spåra ur om jag svarade. Det är ju ofta de människor som fallit mellan stolarna man ser i media, men allt utgår ju ifrån att alla ska få en så rättvis bedömning som möjligt (utefter de politiska beslut som gäller som självklart blir olika vart fjärde år) och det gäller ju alla myndigheter, försäkringskassan, skatteverket, arbetsförmedlingen och migrationsverket för att nämna några av de mest utskällda.

För mig skulle ett tandläkarbesök ta restid från arbete-förskola 45 minuter, från förskola till tandläkaren - 35 minuter, tandläkare som alltid är 15 minuter sen och 30 minuters behandling och sedan samma körtur tillbaka, så hade jag vabbat hade jag behövt vabba halva dagen. Nu tror jag inte det är så vanligt att vabba för sådana grejer, dessa ärenden går igenom automatiskt med stickprovskontroller, och själv brukar jag ta komp halva dagen och få tider i slutet av dagen och inte vabba, men för den ensamma föräldern som får vrida på varenda krona skulle jag tippa på att alternativet för liknande vård kanske är att jobba istället. Det är väl därför de möjligheterna finns antar jag (och personligen är jag rätt övertygad om att barn som inte får tandvård och läkarvård när de behöver det blir dyrare för samhället tids nog än de timmarnas vab). Men såklart är det ju alltid så att systemet bygger på att merparten av människor gör rätt och faktiskt tror jag de allra flesta VILL göra rätt, men vi kan inte kontrollera precis allt liksom, och det som inte finns reglerat i lag ska inte heller myndigheter kontrollera. Samhället blir inget bra då. Det ska finnas tydliga regler och hänvisning med bra argument om man ska dra pengar från någon. Ingen vill väl ha korrupta myndigheter tänker jag, oavsett vad det gäller.
 
Barnen hade lov skrev hon. Jag tolkade det som att barnen inte hade någon fritids att gå till.
Alltså om barnet är sjukt är ju utgångspunkten att man kan vabba oavsett huruvida det går på fritids eller inte. Barnen ska vara sjuka och man får inte ta ut dubbla ersättningar. Ungefär där är reglerna för vab (mer går liksom inte att bedöma utifrån skvaller i sociala medier och på nätforum huruvida personen fuskar eller inte, självklart finns det personer som fuskar, men det måste liksom ställt utom allt rimligt tvivel för det och på det stora hela handlar just det här om så små pengar att det inte är lönt att lägga personalkostnader på skulle jag tippa, man tar de stora drakarna istället så som bostadsbidrag istället, däremot så förekommer det rätt mycket stickprovskontroller för att se så barnen verkligen inte är på sin skola eller att personen faktiskt anmält vab till arbetsgivaren.) Och framkommer det utom allt rimligt tvivel att man inte har rätt till ersättningen kan det även generera i polisanmälan. Det jobbar dock inte jag med så jag vet inte vid vilka summor eller hur mycket som anmäls, men jag vet att det görs frekvent.
 
Angiverisamhället som Tidöavtalet

Det ar inte forsta gangen i Sverige.
Under 1980 talet talade skattemyndigheten om att man skulle anmala om man visste om grannar eller vanner som utbytte job. Tillexempel om en malare malade at en bilmekaniker som fixade malarens bil, eller en tandlakare som lagade tander pa nagon som kunde gora honom/henne en tjanst istallet for att betala.
 
Tack för svar, du är väldigt tålmodig! Jag uppskattar verkligen dina inlägg i tråden! Tänkte att en kan ju ta en semesterdag helt enkelt, eller komp.

Vabba heldag för en halvtimme hos tandläkaren känns ju lite overkill... men å andra sidan har man kanske tid att åka till gekås efteråt. :D

Man kan vabba för del av dag också. Det behöver inte vara hela dagar.
 
Och jag kan säga att jag är avundsjuk på föräldrar som får vabba, tycker att det ofta verkar rätt mysigt och skulle gärna se att jag fick vabba för hunden 🥰

Du (och föräldrar) får mysa med barnen precis hur mycket ni vill, men när det är någon annan som ska göra jobbet när ni är borta (t ex jobba varje storhelg och juli) eller betala dubbla lönekostnader (din tfp + vikariens lön) så är det inte orimligt att andra kan vilja åsikter om hur lätt/svårt det ska vara att välja själv när man hellre myser med barnet än jobbar.
 
Du (och föräldrar) får mysa med barnen precis hur mycket ni vill, men när det är någon annan som ska göra jobbet när ni är borta (t ex jobba varje storhelg och juli) eller betala dubbla lönekostnader (din tfp + vikariens lön) så är det inte orimligt att andra kan vilja åsikter om hur lätt/svårt det ska vara att välja själv när man hellre myser med barnet än jobbar.

Jag har inte ens barn, varför tror du att mina kollegor skulle bli irriterad på mig? Jag är ju istället den som ställer upp och får anpassa mig när andra till exempel tar föräldraledigt de attraktivaste veckorna på sommaren.
 
Jag har inte ens barn, varför tror du att mina kollegor skulle bli irriterad på mig? Jag är ju istället den som ställer upp och får anpassa mig när andra till exempel tar föräldraledigt de attraktivaste veckorna på sommaren.

Nä, nu får du ju inte vabba med hunden, men jag tolkade ditt "jag är avundsjuk" som att du önskar samma regler. Eller att du också vill ha barn, så att du också kan vabba med dem.

Men då är du ju med på vad jag menar om varför det inte funkar att ha alltför generösa regler.
 
Alltså om barnet är sjukt är ju utgångspunkten att man kan vabba oavsett huruvida det går på fritids eller inte. Barnen ska vara sjuka och man får inte ta ut dubbla ersättningar. Ungefär där är reglerna för vab (mer går liksom inte att bedöma utifrån skvaller i sociala medier och på nätforum huruvida personen fuskar eller inte, självklart finns det personer som fuskar, men det måste liksom ställt utom allt rimligt tvivel för det och på det stora hela handlar just det här om så små pengar att det inte är lönt att lägga personalkostnader på skulle jag tippa, man tar de stora drakarna istället så som bostadsbidrag istället, däremot så förekommer det rätt mycket stickprovskontroller för att se så barnen verkligen inte är på sin skola eller att personen faktiskt anmält vab till arbetsgivaren.) Och framkommer det utom allt rimligt tvivel att man inte har rätt till ersättningen kan det även generera i polisanmälan. Det jobbar dock inte jag med så jag vet inte vid vilka summor eller hur mycket som anmäls, men jag vet att det görs frekvent.
Nja. Om barnet inte skulle haft någon ordnad barnomsorg får du inte rätt till vabersättning om barnet är sjukt, vad jag vet. Men jag kan ha helt fel.
 
Jag glömde helt att man i Sverige inte behöver meddela varför man är sjuk. Jag tänkte att arbetsgivaren i ts fall borde fått in ett intyg där det står vilka symtom barnet har men så är det alltså inte i Sverige?

Som andra redan svarat så nej, varken i form av intyg eller uppge specifika symptom. Så om man är sjuk själv så kan man anmäla vab (om man har barnet hemma) och på så sätt slippa karensdagen.

Men eftersom det enligt konsensus i tråden inte förekommer fiffel, så är det såklart ingen som gör så.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 313
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp