Alltså om barnet är sjukt är ju utgångspunkten att man kan vabba oavsett huruvida det går på fritids eller inte. Barnen ska vara sjuka och man får inte ta ut dubbla ersättningar. Ungefär där är reglerna för vab (mer går liksom inte att bedöma utifrån skvaller i sociala medier och på nätforum huruvida personen fuskar eller inte, självklart finns det personer som fuskar, men det måste liksom ställt utom allt rimligt tvivel för det och på det stora hela handlar just det här om så små pengar att det inte är lönt att lägga personalkostnader på skulle jag tippa, man tar de stora drakarna istället så som bostadsbidrag istället, däremot så förekommer det rätt mycket stickprovskontroller för att se så barnen verkligen inte är på sin skola eller att personen faktiskt anmält vab till arbetsgivaren.) Och framkommer det utom allt rimligt tvivel att man inte har rätt till ersättningen kan det även generera i polisanmälan. Det jobbar dock inte jag med så jag vet inte vid vilka summor eller hur mycket som anmäls, men jag vet att det görs frekvent.