Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att alla som inte har barn borde få en extra semestervecka, typ som en omvänd familjevecka som kompensation för all vab de täckt upp under året! :D
Ett annat alternativ vore att kanske hyra ett barn så att man kan vabba. Men ngt säger mig att det kommer bli jobbigt plus att man själv säkert kommer bli sjuk då barn är mer eller mindre biologiska vapen.
 
Jag tycker att alla som inte har barn borde få en extra semestervecka, typ som en omvänd familjevecka som kompensation för all vab de täckt upp under året! :D
Ett annat alternativ vore att kanske hyra ett barn så att man kan vabba. Men ngt säger mig att det kommer bli jobbigt plus att man själv säkert kommer bli sjuk då barn är mer eller mindre biologiska vapen.
Alltså ja tack!!
 
Jag tycker att alla som inte har barn borde få en extra semestervecka, typ som en omvänd familjevecka som kompensation för all vab de täckt upp under året! :D
Ett annat alternativ vore att kanske hyra ett barn så att man kan vabba. Men ngt säger mig att det kommer bli jobbigt plus att man själv säkert kommer bli sjuk då barn är mer eller mindre biologiska vapen.
Man behöver inte hyra ett barn - du kan få vabba mina om du vill nästa gång de är magsjuka. Jag lovar! ;)
 
Du (och föräldrar) får mysa med barnen precis hur mycket ni vill, men när det är någon annan som ska göra jobbet när ni är borta (t ex jobba varje storhelg och juli) eller betala dubbla lönekostnader (din tfp + vikariens lön) så är det inte orimligt att andra kan vilja åsikter om hur lätt/svårt det ska vara att välja själv när man hellre myser med barnet än jobbar.
Fast välja? Är barnet sjukt så är barnet sjukt, då har man inte alltid ett val om man vill jobba eller ej.

Har alltid dåligt samvete när jag behöver ta VAB, fast jag inte borde för ens barn borde ju verkligen gå före jobbet.

Jag hade en veckas vab tidigare i höstas för att ungarna, efter 5 dagars feber (då pappan var hemma) fick sår och blåsor i hela munnen och inte ens kunde tugga banan pga smärta. Just den veckan var dom ändå hyfsat pigga, men det fanns ju inte på kartan att jag kunde skicka ungar, som grät om det var nåt hårdare än yoghurt att äta, till förskolan.

FK godkände utan problem för övrigt (man får kryssa i anledning till vab när man söker, där man även kan kryssa i övrigt och med egna ord skriva orsak).
 
Stort tack för ditt generösa erbjudande men jag har efter noggrann överläggning kommit fram till att jag kommer köra på den extra semesterveckan!
Haha, bra val ändå :) hade också valt extra semestervecka om jag fick välja. Får man den även om man har barn om man aldrig tar vab (utan jobbar undan på nätter istället vid behov..)? Snälla, snälla!
 
Haha, bra val ändå :) hade också valt extra semestervecka om jag fick välja. Får man den även om man har barn om man aldrig tar vab (utan jobbar undan på nätter istället vid behov..)? Snälla, snälla!

Det känns som att du kanske borde kunna omfattas av denna!
 
Jag tycker att alla som inte har barn borde få en extra semestervecka, typ som en omvänd familjevecka som kompensation för all vab de täckt upp under året! :D
Ett annat alternativ vore att kanske hyra ett barn så att man kan vabba. Men ngt säger mig att det kommer bli jobbigt plus att man själv säkert kommer bli sjuk då barn är mer eller mindre biologiska vapen.
Jag gissar att många föräldrar som behövt vabba ofta gladeligen hyrt ut sitt barn så att någon annan hade kunnat vabba till dem. Har träffat massor av gråtfärdiga föräldrar som har panik för att de ständigt måste vabba. Sen gissar jag att det inte direkt är någon spa-dag att vara hemma med sjukt barn. Har ju inget själv än men jobbar med akut sjuka och skadade barn och det är inte alltid en dans på rosor att ta hand om dem.

Hade även velat ha den där extrasemestern retroaktivt då jag "på gamla dar" nu ska ha ett barn och täckt upp för VAB och föräldraledighet på "attraktiva" tidpunkter på året i mååånga år. "Du som inte har några barn kan väl jobba din tredje julafton i rad..."
 
Jag tycker att alla som inte har barn borde få en extra semestervecka, typ som en omvänd familjevecka som kompensation för all vab de täckt upp under året! :D
Ett annat alternativ vore att kanske hyra ett barn så att man kan vabba. Men ngt säger mig att det kommer bli jobbigt plus att man själv säkert kommer bli sjuk då barn är mer eller mindre biologiska vapen.

Ja jag skulle då gladeligen betala någon för att passa mina sjuka barn. Det är rena semestern att få vara på jobbet när barnen är sjuka 😄

Jag har nog sällan uppskattat mitt jobb så mycket som nu när jag har barn. Jag älskar mina barn men det är helt klart jobbigare att ta hand om dem dygnet runt än att jobba 8 timmar. På jobbet får man gå på toaletten i fred och äta i lugn och ro 🙃

Angående vad man får göra så tror jag att jag har haft med snorigt barn i mataffären vi något tillfälle men i övrigt har vi hållt oss hemma (ännu en anledning till att VAB är skittråkigt). Jag uppskattar att hitta på saker när jag är ledig men barnen men vid VAB blir det ju inte mer än att man kanske lyckas ta sig utanför dörren ett tag.
 
Ja jag skulle då gladeligen betala någon för att passa mina sjuka barn. Det är rena semestern att få vara på jobbet när barnen är sjuka 😄

Jag har nog sällan uppskattat mitt jobb så mycket som nu när jag har barn. Jag älskar mina barn men det är helt klart jobbigare att ta hand om dem dygnet runt än att jobba 8 timmar. På jobbet får man gå på toaletten i fred och äta i lugn och ro 🙃

Angående vad man får göra så tror jag att jag har haft med snorigt barn i mataffären vi något tillfälle men i övrigt har vi hållt oss hemma (ännu en anledning till att VAB är skittråkigt). Jag uppskattar att hitta på saker när jag är ledig men barnen men vid VAB blir det ju inte mer än att man kanske lyckas ta sig utanför dörren ett tag.
Har en väninna som stenhårt påstår att VAB är djävulens påfund. Det verkar helt klart finnas roligare saker att pyssla med trots att det gäller ens egna barn.
 
Fast välja? Är barnet sjukt så är barnet sjukt, då har man inte alltid ett val om man vill jobba eller ej.

Har alltid dåligt samvete när jag behöver ta VAB, fast jag inte borde för ens barn borde ju verkligen gå före jobbet.

Jag hade en veckas vab tidigare i höstas för att ungarna, efter 5 dagars feber (då pappan var hemma) fick sår och blåsor i hela munnen och inte ens kunde tugga banan pga smärta. Just den veckan var dom ändå hyfsat pigga, men det fanns ju inte på kartan att jag kunde skicka ungar, som grät om det var nåt hårdare än yoghurt att äta, till förskolan.

FK godkände utan problem för övrigt (man får kryssa i anledning till vab när man söker, där man även kan kryssa i övrigt och med egna ord skriva orsak).


När barnet är sjukt så har man självklart rätt att vabba. Det finns ju dock även andra tillfällen då föräldrar anmäler vab eller ansöker om FL, när det inte finns något sjukt barn.

Vi vill ju inte ha FÖR hårda regler eller en stark misstroendekultur eller angiverisamhälle. Samtidigt menar jag att det inte kan vara helt utan kontroll heller (juridiskt och moraliskt), pga en tro att det inte finns de som utnyttjar systemet, eller tanken att det spelar ingen roll för det är chefens problem (som förväntas kunna trolla med knäna).
 
När barnet är sjukt så har man självklart rätt att vabba. Det finns ju dock även andra tillfällen då föräldrar anmäler vab eller ansöker om FL, när det inte finns något sjukt barn.

Vi vill ju inte ha FÖR hårda regler eller en stark misstroendekultur eller angiverisamhälle. Samtidigt menar jag att det inte kan vara helt utan kontroll heller (juridiskt och moraliskt), pga en tro att det inte finns de som utnyttjar systemet, eller tanken att det spelar ingen roll för det är chefens problem (som förväntas kunna trolla med knäna).
Men systemet är ju inte helt utan kontroll heller? Det är väl heller ingen som tycker det ska vara?
 
Nja. Om barnet inte skulle haft någon ordnad barnomsorg får du inte rätt till vabersättning om barnet är sjukt, vad jag vet. Men jag kan ha helt fel.
Jag tänker inte säga att du har fel för det finns olika parametrar men grundregeln är att avstår man jobb på grund av att man behöver ta hand om sjukt barn så har man i normalfallet rätt till vab.

Exempel: 11åring som i normalfallet klarar sig själv får vinterkräksjuka, såklart en förälder inte ska behöva lämna denna ensam hemma bara för att hen i normalfallet skulle fixa att stiga upp, spela på datorn och värma en pirog till lunch.

Lagen utgår ju liksom från att föräldern inte kan arbeta på grund av sjukt barn för att barnet ska kunna tas om hand, för barnets bästa. Många barn från 9-10 års ålder klarar sig ju själva några timmar om dagen om det är så, men kanske inte när de är sjuka, det innebär ju inte att det krävs fritids för att kunna ta ut vab om man måste ta hand om sitt barn.

Man kan även vabba om man har semester och barnet är ledigt, då får man prata med sin arbetsgivare att byta semesterdagarna mot vab och sedan ansöka till FK. Det är ju otroligt många föräldrar som inte har till exempel fritids för barn i högre vabåldern (det vill säga 8-12 år) där barn tas om hand av syskon etc vid ledighet och efter skola. Någonstans har ju oavsett någon vuxen ansvar för barnet och då fyller man i att barnet är hos privatperson när man ansöker om vab.

Däremot för barn mindre än åtta månader gamla krävs det att de har förskoleplats för att kunna vabba, annars anser man att föräldrarna får ta vanlig föräldrapeng. Du får inte heller vabba för ett friskt barn när förskola/skola har planeringsdag. Barnet ska vara sjukt på ett eller annat sätt och du ska inte kunna arbeta är utgångspunkten för vab.

Tillägg: Mindre barn än självgående 11åringar behöver ju oavsett tas om hand av någon, självklart kan man då begära vab även om det är en själv som är ansvarig. Däremot - du får inte ta ut två ersättningar (eller lön och vab) oavsett. Fyll i att barnet skulle ha varit hos barndagvårdare eller privatperson i så fall.
 
Senast ändrad:
Har en väninna som stenhårt påstår att VAB är djävulens påfund. Det verkar helt klart finnas roligare saker att pyssla med trots att det gäller ens egna barn.

Fast det intressanta ur trådens perspektiv är väl hur många föräldrar som vill ge bort sin julhelg, sommarveckor, fotbolls-VM och GeKå-shoppingresa, snarare än magsjukedagarna? Jag har inte sett någon i tråden som ifrågasätter rätten att vabba när barnet ÄR sjukt och behöver vara hemma med omvårdnad eller passning. Det är ju gråzonen för när barnet blir en möjlighet till en förälder-och barn-tillsammans-dag, som diskuteras. När man tar ut en heldag istället för 2h, eller man sjukanmäler för att kunna göra en önskad resa, när chefen "vet" att om inte ansökan om FP blir godkänd så kommer en vabb istället när julen är här.

Det är ju inte svartvitt liksom, så jag tycker det är lika märkligt av dem i tråden som låtsats som att det inte finns.
 
Men systemet är ju inte helt utan kontroll heller? Det är väl heller ingen som tycker det ska vara?

Det hoppas jag att ingen tycker. Men med tanke på en del invändningar så undrar jag ibland. För om fiffel inte finns, och föräldrar som anmäler vabb alltid gör det berättigat, så finns egentligen inget behov av kontroll...?

Men man kanske menar att det existerar fiffel, men att man inte bör prata om det.
 
Fast det intressanta ur trådens perspektiv är väl hur många föräldrar som vill ge bort sin julhelg, sommarveckor, fotbolls-VM och GeKå-shoppingresa, snarare än magsjukedagarna? Jag har inte sett någon i tråden som ifrågasätter rätten att vabba när barnet ÄR sjukt och behöver vara hemma med omvårdnad eller passning. Det är ju gråzonen för när barnet blir en möjlighet till en förälder-och barn-tillsammans-dag, som diskuteras. När man tar ut en heldag istället för 2h, eller man sjukanmäler för att kunna göra en önskad resa, när chefen "vet" att om inte ansökan om FP blir godkänd så kommer en vabb istället när julen är här.

Det är ju inte svartvitt liksom, så jag tycker det är lika märkligt av dem i tråden som låtsats som att det inte finns.
Ja, det där sista jag skrev var mer ett sidospår sprunget ur de sista inläggen jag svarade på. Så inte relevant för diskussionen egentligen.
 
När vi ändå pratar VAB. Är det samma med VAB som när man själv är sjuk att man behöver ett sjukintyg från läkare om barnet är sjuk längre än en vecka?
 
Det hoppas jag att ingen tycker. Men med tanke på en del invändningar så undrar jag ibland. För om fiffel inte finns, och föräldrar som anmäler vabb alltid gör det berättigat, så finns egentligen inget behov av kontroll...?

Men man kanske menar att det existerar fiffel, men att man inte bör prata om det.
Kontroll finns på alla myndigheter, tro det eller ej ;-) . Och visst skulle det behöva kontrolleras mer, och jag tror det är på gång för många myndigheter går mer och mer till att bli kontrollinstanser och inte supportinstanser, jag vet att det finns en utredning på gång för just vab och försäkringskassan. Men just nu räcker inte personal och budget för att anställa fler för enbart kontroll till helt enkelt :) tror Arbetsförmedlingen är den myndighet som kommit längst med just kontrollarbetet, de har rena avdelningar som arbetar med kontroll.
När vi ändå pratar VAB. Är det samma med VAB som när man själv är sjuk att man behöver ett sjukintyg från läkare om barnet är sjuk längre än en vecka?
Längre än sju dagar kräver FK intyg från läkare för barn upp till 12 år, mellan 12-16 år krävs läkarbedömning från första dagen. Arbetsgivaren har inte rätt att få tillgång till dessa intyg.
 
Det hoppas jag att ingen tycker. Men med tanke på en del invändningar så undrar jag ibland. För om fiffel inte finns, och föräldrar som anmäler vabb alltid gör det berättigat, så finns egentligen inget behov av kontroll...?

Men man kanske menar att det existerar fiffel, men att man inte bör prata om det.
Man får väl verkligen prata om att det finns fiffel, för det finns det garanterat (som med alla försäkringar..). Har faktiskt inte sett någon skriva motsatsen. Men så som trådstarten beskrevs; barn sjukt, vabbar, åker till gekås så är det ju inget fiffel (om det nu inte visar sig att barnet inte var sjukt..) utan bara ev. olämpligt agerande.
Det är ju lite svårt för försäkringskassan att åka hem och kolla status på alla barn som vabbas, gissar att man följer upp noggrannare om man får indikationer på att något inte står rätt till. Annars är ju den rimliga uppföljningen om barn verkligen är hemma från förskolan och föräldrarna inte är på jobbet och får lön samtidigt. Det går ju att kontrollera utan hembesök :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 313
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp