Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Återigen, det kan finns ett otal anledningar till att man Vabbar. Allt handlar inte om ÖLI, influensa, eller vattkoppor.

Det kan vara lämpligt att vara hemma i vissa fall, men lika lämpligt att vara någon annanstans och göra något annat än att vara hemma.

Så länge man inte har fullständig information om vad som egentligen pågår, så blir det så fel att anlägga snäva moralistiska synsätt enligt ovan.
Fast när man bestämmer när en aktivitet planeras så skall man förutspå att den dagen är jag sjuk eller tipsa någon om att det är bara att sjukskriva sig istället.

Men det är duktigt att förutspå att man kommer vara sjuk flera månader tidigare... 😲😲😲
 
Fast när man bestämmer när en aktivitet planeras så skall man förutspå att den dagen är jag sjuk eller tipsa någon om att det är bara att sjukskriva sig istället.

Men det är duktigt att förutspå att man kommer vara sjuk flera månader tidigare... 😲😲😲
Jag förstår inte ditt inlägg alls?

Vadå planera en aktivitet?

Vadå sjukskriva sig?
 
Jag tycker man ska vara försiktig med att anta att man har all relevant information samt att man har tolkat den information som finns på rätt sätt utifrån inlägg i sociala media.

Jag tycker också man ska vara väldigt försiktig med att dra slutsatser om andras hälsa. Det som kallas influensa kanske är en paus man ger sitt barn som blivit mobbad eller upplevt något annat jobbigt på förskolan. Man vet väldigt lite.

Sen förstår jag att man kan störa sig (jag stör mig också), och att man har åsikter och tankar i det tysta, men helst med lite ödmjukhet inför att den egna insynen trots allt är begränsad. Att visa hänsyn kring smittspridningsrisker är viktigt för mig, och jag kan absolut ha åsikter och hade mycket åsikter under pandemin till exempel. Jag förstår att man blir upprörd om man tror att någon utsätter andra för hälsorisker. Men det är en annan fråga än försäkringsfusk.

Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka ange någon till en myndighet sådär. Jag blir rätt paff av den här tråden och tycker både viljan att göra det och antagandet om att man har tillräcklig koll på läget är förbluffande och lite obehaglig. Det är för mig ett oerhört stort steg att ta och då ska det vara något stort och allvarligt. Hur en privatperson agerar angår inte mig, det är inte mitt jobb att extraknäcka som oavlönad utredare. Det angår i så fall arbetsgivaren och myndigheten i fråga.

Sen vill jag också påpeka att det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns utrymme i organisationen för att folk behöver vara borta. Om en persons frånvaro gör att allt kollapsar eller att kollegorna sitter i skiten och måste jobba dubbelt så hårt för att skyffla sig ut då är det arbetsgivaren som brister. Huruvida det blir synd om kollegorna eller inte ska inte påverka någons eventuella sjukskrivning eller vabbande.
Ja, jag håller med.

Det gör att jag vill tillägga att mina inlägg i tråden inte alls tar ställning till anmäla-grejen utan jag har avsett att ringa in hur jag ser på de moraliska besluten att ta sitt sjuka eller ”sjuka” barn till folktät förströelseaktivitet som del i vab i fall där barnet antingen inte orkar vara på förskola eller inte får vara där pga smittorisk (alltså inte den sista friskdagen innan återgång till förskola/skola eller icke-smittsamt tillstånd).

Delvis är det väl en kritik mot en uppenbart dålig lögn, och att jag stör mig på den, men det får jag bjuda på. 🙈

Mest skulle jag önska att folk inte tyckte sig behöva ljuga kring hur de väljer att leva sina liv. Att stå för de val en gör är delvis en revolutionär handling som kan hjälpa till att bryta (osunda) normer. Sedan kanske det blir oskönt beroende på vilka val en gör i sitt liv.
 
Jag förstår inte ditt inlägg alls?

Vadå planera en aktivitet?

Vadå sjukskriva sig?
Låt mig förklara, alla bor inte dörr i dörr med Gekås som denna tråd handlar om, och kan inte bestämma sig för att ta en promenad till Gekås en halvtimme innan man drar iväg, utan behöver planera resan ett par veckor, ibland månader i förväg, beroende på ekonom och tillgång till transportmedel.

:) :heart
 
Aah. Det är alltså home safe att vabba på valfritt sätt!
Tror man förr eller senare får en en orosanmälan på sig om en förälder inte har vett nog att låta sitt ordentligt sjuka barn vila för att de hellre vill göra något annat. “ Sluta kräkas nu Oskar, nu ska vi gå på tivoli. Vi tar med en hink”…

Och som arbetsgivare går det att säga upp folk som bevisligen fuskar med sin frånvaro och att vabba fast barnet inte är sjukt eller att sjukanmäla sig fast man är frisk är misskötsamhet. Finns det bildbevis från sociala medier att man är ute och gör massor med saker så kan det garanterat räcka som bevis för sådant.
 
Jag håller inte med. Det är enligt de riktlinjer och lagar som vi har i handläggarstöd och matriser och grundar sig på just lag otroligt tydligt hur vi ska gå till vidare i varje enskilt ärende (liksom alla andra myndigheter som håller på med kontroll av till exempel asylsansökningar, arbetslösa, skatteuppgifter etc etc. Myndigheter måste hålla sig till de mänskliga rättigheterna vilket faktiskt, tvärtemot vad många tror, inte handlar om den enskilda personen utan om alla som är i systemet, att alla individer i en rättsstat faktiskt blir bedömda på samma sätt. Där har samtliga myndigheter ett rättsstöd och handläggarstöd att ta hänsyn till. Inte ofta ser man myndighetsförakt i sådana här trådar, men då får man komma ihåg att bedömningen har utgått från samma handläggarstöd (olika kan det bli ändå, vi är människor som sitter med ärendena), och det finns alltid folk som faller mellan stolarna på ett eller annat sätt som det faktiskt är synd om likaväl folk som kommer att vad ni säger - fuska men ändå komma igenom det. Att lägga in moraliska aspekter i bedömningen skulle givetvis inte fungera, enligt de bedömningar en rättsstat ska göra.


Enligt lag finns inget som säger att det inte är ok.
Men som i det här fallet där man vabbar ett barn som inte är sjukt, det bör väl ändå vara mot fks regler?
 
Varje felaktig anmälan som kommer in till en myndighet blir dessutom en kostnad för samhället eftersom någon anställd på myndigheten behöver lägga tid på att utreda anmälningar så att anmäla för något som är moraliskt men inte lagligt fel är minst lika illa som att vabba på ett omoraliskt sätt.
Men en del myndigheter är ju helt beroende av medborgarnas tips, eller hur tänker du? Polis har ju problemet att för få vill lämna in uppgifter om saker som de sett/upplevt. Min kontakt med socialtjänsten (när jag arbetade som förskollärare) var just problemet med oviljan att anmäla, om man inte visste helt säkert. Säkerligen får de in massor med helt irrelevanta uppgifter men även många som är helt avgörande. Jag tänker att även FK går uppgifter av allmänheten i vissa fall som leder till att uppenbart fusk kan upptäckas.
 
Regelverket som styr vab reglerar (tack och lov) inte när, hur, eller var folk får handla.

Sen vad man tycker om det, det är en helt annan sak. En moral/lämplighetsfråga, som är vitt skilt från den juridiska/lagliga aspekten. Vilken är vad jag utgår från.
Fast det jag svarade på var ditt konstaterande att ibland måste man handla.

Och nej, man måste inte handla på Gekås. Finns många som aldrig handlat där. 😊
 
Jag hade inte anmält eller "skvallrat" offentligt på dylik kollega. Däremot hade hen ju fått se sig om efter någon annan om hen ville byta eller täcka upp skift till exempel. Jag tycker att det är självklart att folk ska få vara hemma om någon är sjuk, men det generösa systemet i Sverige ska en vara förbaskat rädd om och inte missbruka.
Om det är så vabbande ser ut förstår jag arbetsgivare som inte gärna anställer småbarnsföräldrar. Vi barnfria får liksom alltid rodda runt dem ändå, och det är okej men bara så länge det inte missbrukas.
 
Läs mina tidigare inlägg. Jag vet dem som sagt att det är bara att sjukskriva sig eller vaba och åka och roa sig. Månader innan säger man att jag sjukskriver mig...
Givetvis ska man sjukskriva sig när man är sjuk, och vabba när det finns fog för att vabba.

Inte bli hittepåsjuk när det spelas fotboll t.ex.

Vad som sedan är att "vara sjuk", eller när man får vabba är beskrivet i regelverken. Det finns också en hel del skrivet om vad den sjukskrivne får göra, vilket ofta är mer, och helt annat än vad många tror, eftersom som sjukdom kan vara så många olika saker.

Ibland finns det dock en gråzon.

Att vabba för att åka och shoppa är moraliskt fel. Att shoppa när man vabbar, kan vara väldigt rimligt (beroende på shoppingens art och sjukdomens sort), eller korkat men tillåtet, t.ex. med smittspridande barn.
 
Jag har aldrig varit där i mittt 56-åriga liv... Men det kanske börjar bli dags...
Det är som ett jättestort ÖB eller dollarstore så ingen jättegrej att besöka. Jag har en kompis som bodde där i krokarna och släpade dit mig någon gång när jag var och hälsade på henne. Då var det som vilket annat varuhus som helst, men de har väldigt mycket grejer. Var inte särskilt mycket folk då heller typ som på vilken vanlig affär som helst.
 
Det är som ett jättestort ÖB eller dollarstore så ingen jättegrej att besöka. Jag har en kompis som bodde där i krokarna och släpade dit mig någon gång när jag var och hälsade på henne. Då var det som vilket annat varuhus som helst, men de har väldigt mycket grejer. Var inte särskilt mycket folk då heller typ som på vilken vanlig affär som helst.
Problemet är ju att vi som har en bit att åka bussresa exempelvis... får åka kl 2 på natten... för att kunna stå vid dörrarna på morgonen. Jag får vänta tills jag får tillbaka min färdtjänst, så kanske jag kan ta riksfärdtjänst för ett par hundra i stället, och åka ner för några timmar och snurra runt och vara i vägen med permobilen. ;)
 
Men som i det här fallet där man vabbar ett barn som inte är sjukt, det bör väl ändå vara mot fks regler?
Utgångspunkten är givetvis att man vabbar när barnet mår dåligt (psykiskt eller fysiskt), ska till tandläkaren, till läkaren eller liknande. MEN, det finns INGENTING i det TS skrivit som gör att vem som helst på Bukefalos kan avgöra hur barnet har mått till exempel på morgonen den dagen. Inte jag som beslutsfattare heller, det är inte ställt utom allt rimligt tvivel att barnet inte mått dåligt på morgonen och sedan blivit bättre, det är inte ställt utan rimligt tvivel att barnet är förkylt och har åkt till gekås. Det är, enligt nuvarande smittscam som kommit efter pandemin, givetvis moraliskt förkastligt men det finns inget i varken regler för vab eller samhällets regler och lagar längre att du inte får åka och handla om du är förkyld till exempel. Man bör stanna hemma, men det är inte tvingande som det var under pandemin eftersom corona inte längre är en allmänfarlig sjukdom.
Och som sagt. Moral och egna åsikter tar inte regelverket hänsyn till. Tack och lov.
 
Jag visste faktiskt inte att en fick vabba för rutinmässiga läkar/tandläkarbesök. Jag trodde att en var tvungen att ta ledigt precis som för sina egna besök. Barnet är ju inte sjukt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 313
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp