Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste en part vara ängel och en psrt djävul? Både föräldrar och icke-föräldrar har det kämpigt med att räcka till för det arbete som behöver göras, kan det inte vara så? Och vi behöver då från båda håll ha förståelse för att det ÄR jobbigt, även för den andre.

Min erfarenhet är att det märks rätt väl vilka som försöker lösa situationen så gott hen kan, och vilka som inte gör det, så det låter som att du inte behöver vara orolig för att folk kollar snett på dig. Men att SITUATIONEN är jobbig kan de ju tycka, även om de förstår att du gör vad du kan och inte klandrar dig.
Det är ju minst lika jobbigt att täcka upp för kollegor som är hemma för egen sjukdom också? Det är nog betydligt vanligare och mycket mindre kostsamt för individen att stanna hemma ett par extra dagar när man ändå tagit en karensdag.
 
Så är det också. 2021 vabbades det runt 5-6 dagar per barn i Sverige, det var ett rätt högt rekord, tror att det brukar ligga runt 3-4 annars, men då hade vi också pandemi. Jag skulle säga att jag tror att ganska många drar sig för att vabba av ekonomiska skäl.
3-4 per barn? Det är jag nog uppe i redan och det är en månad kvar på året. Och då har även pappan varit hemma med sjuka barn.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det absolut märkligaste är väl att TS går och ANMÄLER istället för att prata med personen ifråga? "Hej Jag såg att det barn hade influensa och sen går ni till gekås. Hur tänkte du där?".

Jag har aldrig anmält någon till FK, så jag vet inte hur stor sak det är. Upprättar man en blankett, som ska processas i flera led och genomgå myndighetsbeslut, så ja, då låter det som en stor grej. Är det ett mail eller telefonsamtal på nån minut med ett "Hej, jag har fått intrycket av att min vän har anmält vab trots att barnet inte är sjukt, och tänkte att det nog inte är tillåtet så ni kanske ville veta det, hej då" och handläggaren kan titta 2 min på frågan och sedan stänga det (t ex om det nu är så att barnet faktiskt inte behöver vara sjukt, utan bara inte får vara på faktiskt, vilket TS inte visste) så ser jag inte något att uppröras över.

Eftersom FK nu inte tar ställning till eventuell sjukdom hos barnet utan enbart huruvida det varit på fsk och huruvida föräldern fått lön, så hade nog AG varit mer relevant för mottagandet av informationen, men ATT TS agerade utefter det sätt hon trodde var felet är inte så märkligt tycker jag.
 
Juridiskt ja. Socialt okej, inte lika självklart.
Socialt fiffel? Det här börjar bli ordsallad för mig.

I trådens första sidor förekommer ju ett samtal till myndigheten i fråga. Detta är alltså inte en endast en diskussion om vad som är socialt okej, om åsikter och moraliska ställningstaganden, utan en hos flera förekommande förhoppning om faktiska, potentiellt juridiska påföljder för personen och en faktisk handling för att bringa detta till stånd, baserat på en skrämmande lös grund.

Nu börjar min svenska tryta märker jag, så kanske dags att lämna seriösa trådar för dagen.
 
Sen: det är förvånansvärt få i tråden som dels inte förstår att alla inte kan flexa eller vabba ett par timmar bara. I vissa yrken jobbar man antingen hela pass eller inte alls.

Och dessutom, de flesta som har barn har nog upplevt att barnet verkar akut sjukt ena timmen men är mirakulöst återhämtad ett par timmar senare. Det kan gå superfort.

Till sist; det är jättedyrt att vabba. Högsta ersättningen är väl drygt 680 kr/dag om jag inte minns fel, det gräver djupa hål i plånboken. Till det kommer extra kostnader för mat (som de äter hemma istället för på skolan). Jag har svårt att tro att en medelinkomsttagare vabbar särskilt många dagar i onödan. De flesta har inte råd.
Taket ligger på 30188 kr i bruttomånadslön och maximala ersättningen är 1081 kr per dag. Så tjänar man över taket och dessutom har kalenderavdrag på lönen blir det rätt dyrt.

Jag blir ersatt med ungefär 60% av min lön, skrattade gott åt inlägget om att sjuka föräldrar kan ta vab istället för sjukskrivning för att slippa karensavdrag😂 tar jag vab slipper ag betala sjuklön, men tar jag sjukskrivning slipper jag fk. Inkomstbortfallet på en vecka är hugget som stucket.

Sanningen är dock den att jag mest vobbat sjuk. Fan vad tragisk man är egentligen.
 
Det är ju minst lika jobbigt att täcka upp för kollegor som är hemma för egen sjukdom också? Det är nog betydligt vanligare och mycket mindre kostsamt för individen att stanna hemma ett par extra dagar när man ändå tagit en karensdag.

Jag tror att det inte är ovanligt att stanna hemma någon dag extra om man redan tagit ut karensdag ja. Förutsatt att ens jobb blir gjort av andra medan man är borta och att man inte själv behöver jobba ikapp när man är tillbaka, men det är ju detsamma vid vab. Och jag tror att det skulle vara fler gråzonsdagar även för egen sjukdom om karensdagen togs bort.

Men jag vet inte riktigt vad det har med vab-frågan att göra, två fel blir ju inte ett rätt? Och jag har ingen kollega som har fler egna sjukdagar än vab-/vobdagar för barnen (såvida inte partnern tar allt, så de helt enkelt aldrig är borta pga sjukt barn, och det är ju inte precis drömläget). Det är väl inget kontroversiellt att påstå att många familjer helt enkelt har många sjukdagar under småbarnsåren?
 
3-4 per barn? Det är jag nog uppe i redan och det är en månad kvar på året. Och då har även pappan varit hemma med sjuka barn.
Ja. Om man slår ut det per barn i befolkningen så var det 5,7 dagar vab per barn. Slår man ut det på de barn vars föräldrar har ansökt om vab blir det runt tio dagar per barn. Men alltså första siffran brukar vara runt 3-4 (jag ligger långt över det här året kan jag säga). Där räknas ju även alla långtidssjuka barn in också så sååå många som missbrukar systemet är det inte, men självklart behöver vi jobba ner antalet utbetalda dagar, det är på väg mot rekordhögt igen i år.
 
Låt säga att någon har ansökt om tillfällig föräldrapenning med stöd av 13:16 p 1 i SFB, för ett friskt barn. Som sökande vet är friskt. Kanske för att gå på shoppingtur, kanske för att titta på OS. I så fall så skulle jag säga att denne har ansökt om ett bidrag som denne inte har rätt till. Detta oavsett om denne lyfte lön samtidigt eller inte. Stödet förutsätter nämligen bland annat ”sjukdom eller smitta hos barnet”. Huruvida man samtidigt lyft lön hör snarare samman med kravet om denne behövt ”avstå från förvärvsarbete”.

Sen är det en lite annan sak att det skulle vara svårt att bevisa att barnet inte var sjukt, och att FK därmed gör rätt att prioritera andra ärenden i sin tillsyn. Det är även en annan sak att något som på morgonen såg ut att vara begynnande sjukdom senare gick över.
 
Det är enbart avundsjuka det handlar om. Det, och någon missuppfattning om hur chill det är att vabba. Nu är ju barn olika men 1) de behöver omvårdnad och/eller underhållning större delen av dagen och 2) VEM tar frivilligt med sig ungen till Gekås?

Har precis vobbat i två dagar, ångest i magen för att barnet spenderat flera timmar framför skärm och stress för att jag inte hinner med mitt jobb. Vi hann ändå åka och handla ett leksakssvärd på biltema som någon sorts belöning till sonen som varit duktig och tyst när jag hade möten. Jag hade tappat det fullständigt om någon hade fått för sig att kontakta myndigheter och chefen! Vad är det för jäkla sätt egentligen?

(Min unge hade orolig mage, antagligen på grund av att han ätit något olämpligt. Dvs inte smittsamt men höll honom hemma en extra dag för att han skulle slippa skammen att skita ner sig i skolan om magen skulle bråka igen. Men usch vilken parasit jag är på samhället?)

Fast vet du säkert att det berodde på något olämpligt? Kan vara magsjuka som yttrar sig genom risig mage. Och då hade jag inte velat ha barnet i en affär som rör olika saker.

Förlåt alltså, men är barnet inte ok ska det vara hemma.
 
Det är ju minst lika jobbigt att täcka upp för kollegor som är hemma för egen sjukdom också? Det är nog betydligt vanligare och mycket mindre kostsamt för individen att stanna hemma ett par extra dagar när man ändå tagit en karensdag.
Det är det, men det är i alla fall i min branch mycket ovanligare med sjukskrivning än med vabbande. Här får vuxet folk inte ens sjukpeng, så det händer typ inte.
Det är dock en oändlig jakt på personal för att täcka upp över sjuka ungar känns det som - och givetvis ska folk vara hemma med sina sjuka barn, men jag backar inte för att det skulle sticka extra i ögonen om en blivit inringd på Ännu en ledig dag och sedan skulle se glada shoppingbilder från jätteshoppingcentrat i stan.
 
Socialt fiffel? Det här börjar bli ordsallad för mig.

I trådens första sidor förekommer ju ett samtal till myndigheten i fråga. Detta är alltså inte en endast en diskussion om vad som är socialt okej, om åsikter och moraliska ställningstaganden, utan en hos flera förekommande förhoppning om faktiska, potentiellt juridiska påföljder för personen och en faktisk handling för att bringa detta till stånd, baserat på en skrämmande lös grund.

Nu börjar min svenska tryta märker jag, så kanske dags att lämna seriösa trådar för dagen.

Precis, i tråden diskuteras BÅDE den juridiska aspekten och den sociala/politiska.

Det här väl aldrig varit aktuellt att det är TS som skulle ha orsakat juridiska påföljder för personen i fråga. Det är ju självklart handläggaren på FK och chefen hos AG som ska bedöma situationen. Precis som alltid när myndigheter får in information om saker och ting.
 
Låt säga att någon har ansökt om tillfällig föräldrapenning med stöd av 13:16 p 1 i SFB, för ett friskt barn. Som sökande vet är friskt. Kanske för att gå på shoppingtur, kanske för att titta på OS. I så fall så skulle jag säga att denne har ansökt om ett bidrag som denne inte har rätt till. Detta oavsett om denne lyfte lön samtidigt eller inte. Stödet förutsätter nämligen bland annat ”sjukdom eller smitta hos barnet”. Huruvida man samtidigt lyft lön hör snarare samman med kravet om denne behövt ”avstå från förvärvsarbete”.

Sen är det en lite annan sak att det skulle vara svårt att bevisa att barnet inte var sjukt, och att FK därmed gör rätt att prioritera andra ärenden i sin tillsyn. Det är även en annan sak att något som på morgonen såg ut att vara begynnande sjukdom senare gick över.
Men det är ju ingen alls som har sagt emot det du skriver?
 
Precis, i tråden diskuteras BÅDE den juridiska aspekten och den sociala/politiska.

Det här väl aldrig varit aktuellt att det är TS som skulle ha orsakat juridiska påföljder för personen i fråga. Det är ju självklart handläggaren på FK och chefen hos AG som ska bedöma situationen. Precis som alltid när myndigheter får in information om saker och ting.
Vem som skulle kunna anses vara förorsakande i fall av sådana konsekvenser (TS, myndigheten, handläggaren, chefen, de andra kollegorna, personen själv, mannen som inte ville åka till Gekås [förståeligt], barnet som var/inte var sjukt, Facebook) är för mig en närmst filosofisk fråga som nästan kräver en separat diskussion 😅 Ska vi gå och lägga oss istället? Obs – på var sitt håll.
 
Nja. Om barnet inte skulle haft någon ordnad barnomsorg får du inte rätt till vabersättning om barnet är sjukt, vad jag vet. Men jag kan ha helt fel.

Jodå, det får man. Man får vabba till 12 års ålder. De flesta barn slutar på fritids i 10 års åldern. Det är ju en sak att vara på skolan en heldag och sen ta sig hem själv och vara hemma själv några timmar frisk och en helt annan att vara hemma hela dagen själv medan man sjuk. Det senare behöver barn vara äldre för att man ska känna sig bekväm med.

Sen kan man får tillstånd för VAB när barnet är ldre än 12 år om barnet har några svårigheter eller om barnet behöver till läkare/BUP osv och föräldern behövs.
 
Nu är det länge sedan min dotter gick på förskola, men när hon gjorde det så hade de en regel om att om barnet varit hemma sjukt med ex-vis influensa och feber, så måste hen vara hemma en extra frisk/feberfri dag före återgång till förskolan (och två friska dagar, eller 48 timmar, efter magsjuka). Och någon (sannolikt en förälder) måste ju då ta hand om barnet denna "friska men ändå sjuka" dag. När jag var hemma sådana dagar ägnade vi ju oss åt vanliga aktiviteter utan att direkt tänka på vad man "får" eller inte, jag ser inte varför det skulle vara begränsat på något vis? Den extra dagen hemma hävdade förskolan att de ville ha för att försäkra sig om att barnen skulle orka med att vara där när de kom tillbaka så någon karantän var det ju inte heller fråga om (utom i magsjuke-fallet, men då skulle jag aldrig drömma om att ge mig ut bland folk). Däremot fick ju barnen inte vara på förskolan, så någon behövde ju vabba!
Så har vi det fortfarande. De är dessutom fortfarande extra strikta efter pandemin (då var barnen välkomna tillbaka när de varit symtomfria två dagar alternativt med lätta symtom efter en vecka..).
Jag har absolut gjort grejer med mitt barn i slutet av den där ”veckan” tex gått på nöjesfält eller djurpark utomhus. De är ju sällan sjuka mer än någon dag eller två.
Det vet min chef om oxå, de förstår det fullt ut..
 
Jag tycker att alla som inte har barn borde få en extra semestervecka, typ som en omvänd familjevecka som kompensation för all vab de täckt upp under året! :D
Ett annat alternativ vore att kanske hyra ett barn så att man kan vabba. Men ngt säger mig att det kommer bli jobbigt plus att man själv säkert kommer bli sjuk då barn är mer eller mindre biologiska vapen.

Man kan väl vabba för någon annans barn? Det vill jag absolut minnas att man kan. Så det är bara att leta upp en vän/släkting med barn under 12 år och erbjuda dig som frivillig VAB:are. Jag rekommenderar det dock inte. VAB är INTE semester! VAB är INTE roligt eller avkopplande! Det är stressande, jobbigt och jag hade hellre varit på jobbet. Undantaget den friska dagen barnet måste vara hemma för den kan vara mysig. Men stressen över jobbet är fortfarande där.
 
Senast ändrad:
Inte jag heller och då har jag ändå 2 barn som jag varit hos läkaren med ett antal gånger 🙈

VAB är inte bara vid sjukdom. Det är VÅRD av barn. I vård ingår läkarbesök, tandläkarbesök osv. När barnet fyllt 12 år så kan man bara få tillstånd till VAB för tandläkarbesök om barnet har nån svårighet (diagnos) som gör att man inte kan förvänta sig att barnet kan det som jämnåriga barn kan. Men läkarbesök där föräldern behövs kan läkare ge tillstånd för VAB för det specifika tillfället.
 
Är det några som spyr galla över andra i tråden så är det ju barnlösa som tycker synd om sig själva för att de måste täcka upp så mycket för andra. Vi är MÅNGA som vobbar för att slippa känna oss som en börda men det är tydligen inte uppskattat av särskilt många. Ibland undrar jag varför man ens ska försöka. Det går ju uppenbarligen inte att göra rätt.

Jag kan inte tala för någon annan i tråden men gällande mig (det var ju trots allt mig du citerade) får du faktiskt tagga ner rejält. Ovanstående citat är lite väl dramatiskt och du har verkligen läst mina inlägg som fan läser Bibeln. Men visst, vill du ha en "tävling" om vem som har det "värst" kan jag säga att som egenföretagare har jag noll skydd för kortare sjukdom som tex en rejäl förkylning (jag betalar de två första veckorna själv) och pga Morbus Crohn kan jag inte teckna en företagsförsäkring gällande sjukdom. Mitt jobb går att utföra smittsäkert trots sjukdom så jag har jobbat när jag varit rejält sjuk. Det suger men jag har accepterat att det är så och drar inte på mig någon offerkofta för det utan är tacksam för den hjälp jag trots allt får (sjukvård, medicin etc).

Jag har som sagt inget emot vabbande (jag har aldrig talat om vobbande) men jag kommer aldrig att ändra åsikt att föräldrar bör vara glada för att den möjligheten finns (precis som jag är glad för möjligheten att betala väldigt lite för min medicin) och behandla den med respekt. Dvs fundera på hur en hanterar vabbande och kanske då inte visa upp sin shoppingrunda på sociala medier.

Att som i trådstartens exempel ljuga rakt av (vilket det visade sig vara i just det här fallet) är så ohyggligt provocerande i mina ögon att jag blir vansinnig.
 
VAB är INTE semester! VAB är INTE roligt eller avkopplande! Det är stressande, jobbigt och jag hade hellre varit på jobbet. Undantaget den friska dagen barnet måste vara hemma för den kan vara mysig. Men stressen över jobbet är fortfarande där.
Det beror väl på, tycker jag! VAB med magsjukt barn är helvetet på jorden, medan VAB med förkylt/lätt febrigt barn absolut kan vara mysigt. Personligen blev jag aldrig stressad av VAB, och jobbigt var det bara vid magsjuka och vid riktigt hög feber. Men då hade jag ju också lyxen att kunna dela på vabbandet med barnets far och hade/har ett jobb som kan utföras på distans (dvs jag kunde jobba ett par timmar kvällstid även om jag vabbade under dagen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp