Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan väl vabba för någon annans barn? Det vill jag absolut minnas att man kan. Så det är bara att leta upp en vän/släkting med barn under 12 år och erbjuda dig som frivillig VAB:are. Jag rekommenderar det dock inte. VAB är INTE semester! VAB är INTE roligt eller avkopplande! Det är stressande, jobbigt och jag hade hellre varit på jobbet. Undantaget den friska dagen barnet måste vara hemma för den kan vara mysig. Men stressen över jobbet är fortfarande där.

Att ha @tornblomma som vabbare kan bli dyrt... barnet lär utveckla smak för dyra designkläder och matvanor (löjrom FTW) :angel: :rofl:
 
Jag glömde helt att man i Sverige inte behöver meddela varför man är sjuk. Jag tänkte att arbetsgivaren i ts fall borde fått in ett intyg där det står vilka symtom barnet har men så är det alltså inte i Sverige?
Läkarintygen är generellt utformade så att ens diagnos/symptom står på en sida som man inte behöver lämna till arbetsgivaren. Man delar alltså på intyget och behåller en sida själv (om man vill). Det står i vår sjuklönelag att intyget inte behöver innehålla uppgift om vilken sjukdom man lider av.
 
Man kan väl vabba för någon annans barn? Det vill jag absolut minnas att man kan. Så det är bara att leta upp en vän/släkting med barn under 12 år och erbjuda dig som frivillig VAB:are. Jag rekommenderar det dock inte. VAB är INTE semester! VAB är INTE roligt eller avkopplande! Det är stressande, jobbigt och jag hade hellre varit på jobbet. Undantaget den friska dagen barnet måste vara hemma för den kan vara mysig. Men stressen över jobbet är fortfarande där.
Det kan man! Min morsa har VAB:at våran son vid något tillfälle.
 
Hur vet du att alla som är sjuka "ska hålla sig hemma"?

Vad som en sjukskriven person kan, ska och bör göra varierar oerhört mycket beroende på varför någon är sjukskriven.

En person som har t.ex. en kanske flera månaders sjukskrivningsperiod efter en komplicerad operation av en fysisk skada, och ett fysiskt arbete, som denne måste rehabas fysiskt för att kunna fungera fullt ut igen, ska den personen gå omkring i säck och aska i hemmet under den perioden tycker du?

En person som ska återhämta sig från utbrändhet, får råd från sina läkare, och att sitta hemma och våndas brukar vara det sista som ber dessa personer om.

Du verkar ha en begränsad kunskap om sjukskrivningar, deras orsaker, och vad man blir uppmanad att göra eller inte göra från läkare.

Jag har betydlig mer kunskaper än vad du kan tro! Du får läsa in vad du vill - men smittsamma sjuka människor vill jag INTE ha på jobbet.

//Lizzie
 
Lite förvånande att vabbande är så vanligt ändå. Jag tänker inte vabba nånting. Ok om barnet är dödssjukt kanske men inte annars. Men jag har också dålig koll på hur det funkar. Vet att när jag var barn och sjuk var jag själv hemma. Skittråkigt men det gick ju ändå. Att gå och shoppa och liknande är jättekonstigt. Och varför lägga ut sånt på sociala medier :laugh: nej den vännen hade jag tagit bort på Facebook helt klart vad är det för stolpskott.
 
Lite förvånande att vabbande är så vanligt ändå. Jag tänker inte vabba nånting. Ok om barnet är dödssjukt kanske men inte annars. Men jag har också dålig koll på hur det funkar. Vet att när jag var barn och sjuk var jag själv hemma. Skittråkigt men det gick ju ändå. Att gå och shoppa och liknande är jättekonstigt. Och varför lägga ut sånt på sociala medier :laugh: nej den vännen hade jag tagit bort på Facebook helt klart vad är det för stolpskott.

Ett barn som är sjukt är (såklart!) inte välkommet på förskolan eller i skolan. Hur menar du att man som förälder ska lösa det då om man "inte tänker vabba"??? Självklart kan ett barn som är i tioårsåldern vara hemma själv i händelse av t.ex. förkylning, men hur har du tänkt göra med en magsjuk treåring??? VAB finns ju av en anledning, liksom... Sjuka barn kan i allmänhet inte ta hand om sig själva!
 
Ett barn som är sjukt är (såklart!) inte välkommet på förskolan eller i skolan. Hur menar du att man som förälder ska lösa det då om man "inte tänker vabba"??? Självklart kan ett barn som är i tioårsåldern vara hemma själv i händelse av t.ex. förkylning, men hur har du tänkt göra med en magsjuk treåring??? VAB finns ju av en anledning, liksom... Sjuka barn kan i allmänhet inte ta hand om sig själva!
Antingen får jag skjuta fram jobb. Men jobbet måste ju göras oavsett. Är egenföretagare så ser inte riktigt poängen med vab?
Eller om barnet är själv korta perioder borde väl funka. Inte dödssjuk då men en liten förkylning är ju inga problem
 
Antingen får jag skjuta fram jobb. Men jobbet måste ju göras oavsett. Är egenföretagare så ser inte riktigt poängen med vab?
Eller om barnet är själv korta perioder borde väl funka. Inte dödssjuk då men en liten förkylning är ju inga problem
Skjuta upp jobb funkar ju såklart, har delvis gjort det själv när dottern var liten, dvs jobbade på eftermiddag/kväll när hennes pappa kommit hem om jag var hemma under dagen - och tvärtom ifall han var hemma dagtid. Men att lämna ett barn ensamt överhuvudtaget funkar inte med förskolebarn och då särskilt inte om de är sjuka. Jag tyckte själv att det var först i 4-5-årsåldern som det funkade i någon större utsträckning att "vobba" med dottern sittande framför en film till exempel. Och de allra flesta barn är mer sjuka FÖRE den åldern!
 
Skjuta upp jobb funkar ju såklart, har delvis gjort det själv när dottern var liten, dvs jobbade på eftermiddag/kväll när hennes pappa kommit hem om jag var hemma under dagen - och tvärtom ifall han var hemma dagtid. Men att lämna ett barn ensamt överhuvudtaget funkar inte med förskolebarn och då särskilt inte om de är sjuka. Jag tyckte själv att det var först i 4-5-årsåldern som det funkade i någon större utsträckning att "vobba" med dottern sittande framför en film till exempel. Och de allra flesta barn är mer sjuka FÖRE den åldern!
Min partner är anställd men kan jobba mycket hemifrån. Han är nog mer noga att ställa upp vid sjukdom osv. Bara när jag varit lite dålig har jag blivit så ompysslad så hälften vore nog :o
 
Jag tror att det inte är ovanligt att stanna hemma någon dag extra om man redan tagit ut karensdag ja. Förutsatt att ens jobb blir gjort av andra medan man är borta och att man inte själv behöver jobba ikapp när man är tillbaka, men det är ju detsamma vid vab. Och jag tror att det skulle vara fler gråzonsdagar även för egen sjukdom om karensdagen togs bort.

Men jag vet inte riktigt vad det har med vab-frågan att göra, två fel blir ju inte ett rätt? Och jag har ingen kollega som har fler egna sjukdagar än vab-/vobdagar för barnen (såvida inte partnern tar allt, så de helt enkelt aldrig är borta pga sjukt barn, och det är ju inte precis drömläget). Det är väl inget kontroversiellt att påstå att många familjer helt enkelt har många sjukdagar under småbarnsåren?
Frågorna har ju jättemycket med varandra att göra eftersom det handlar om ett felaktigt utnyttjande av vårt skyddsystem. Jag menar att det nog är en mindre summa pengar som felaktigt betalas ut som VAB, och en större summa som betalas ut som sjukskrivning. Av rent ekonomiska skäl, man förlorar mindre på att vara sjuk själv om det handlar om mer än någon dag.

Fast vet du säkert att det berodde på något olämpligt? Kan vara magsjuka som yttrar sig genom risig mage. Och då hade jag inte velat ha barnet i en affär som rör olika saker.

Förlåt alltså, men är barnet inte ok ska det vara hemma.
Jag känner mitt barn och jag vet skillnaden på smittsamma magsjukor och de som beror på annat :). Eller maginfluensa verkar han vara immun mot (precis som jag), men dålig mage kan barn få av feber/förkylning också och då ska de vara hemma pga förkylningen. Så oroa dig inte :)
 
Jag hade aldrig några problem att roa mig själv. Har alltid haft livlig fantasi. Var ju ingen större skillnad oavsett om föräldern var hemma eller inte ändå :)
Jag var lite likadan när jag var liten. Dock är alla barn olika, så lååååångt ifrån alla som kan lämnas ensamma någon längre stund från 6-7 års ålder. Min son är snart 8 och jag kan inte ens gå ut och slänga skräp medan han är själv hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp