Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barn är nog aldrig en bra idé. Alltid något som inte funkar.
Fast din inställning är jättemärklig. Jag är inte säker på om du trollar eller inte.

Mitt tips: vill du ha barn men vabba så lite så möjligt så antingen vobba eller se till att bara skaffa barn när du är i en jämställd relation så att du och ev partner delar vab rakt av.

Om du inte vill vabba alls är det nog bäst att inte skaffa barn.
 
Fast nu ljög hon om att barnet var sjukt, just för att få sällskap på Gekås. Uppenbarligen var barnet inte sjukt i och med att det kunde gå tillbaka till skolan dagen efter.

Jag skiter helt och fullt i fk och deras agerande.

Oavsett anledning tycker jag det är helt fel att göra som hon gjort i den här situationen. Och som jag skrev i ett inlägg längre bak, det tycker hennes arbetsgivare också.
Det är en tolkning av det som skrivits.
I alla fall utifrån så som det refererats i tråden så är det varken erkännande eller bevis som går att entydigt utläsa ur den texten.
Kanske en trolig eller sannolik tolkning - men fortfarande en tolkning.
 
Jag tänker att det är krångligare att lämna en tvååring hemma själv än att vabba.
Sen vobbar jag typ bara, kan inte minnas när jag tog en vabbdag senast, var nog när mitt äldsta barn var riktigt liten. Men det är rätt krångligt att jobba med tvååring hängande runt halsen också.
Ja en sådan liten skulle jag inte våga lämna helt själv inte ens som helt friskt barn
 
Man får väl verkligen prata om att det finns fiffel, för det finns det garanterat (som med alla försäkringar..). Har faktiskt inte sett någon skriva motsatsen. Men så som trådstarten beskrevs; barn sjukt, vabbar, åker till gekås så är det ju inget fiffel (om det nu inte visar sig att barnet inte var sjukt..) utan bara ev. olämpligt agerande.
Det är ju lite svårt för försäkringskassan att åka hem och kolla status på alla barn som vabbas, gissar att man följer upp noggrannare om man får indikationer på att något inte står rätt till. Annars är ju den rimliga uppföljningen om barn verkligen är hemma från förskolan och föräldrarna inte är på jobbet och får lön samtidigt. Det går ju att kontrollera utan hembesök :)
Fast trådstarten i sig är ju utbruten och titeln är - vad är okej att göra när man vabbar - sen verkar ju okej kunna tolkas som den moraliska biten eller de regler som gäller
 
Fast nu ljög hon om att barnet var sjukt, just för att få sällskap på Gekås. Uppenbarligen var barnet inte sjukt i och med att det kunde gå tillbaka till skolan dagen efter.

Jag skiter helt och fullt i fk och deras agerande.

Oavsett anledning tycker jag det är helt fel att göra som hon gjort i den här situationen. Och som jag skrev i ett inlägg längre bak, det tycker hennes arbetsgivare också.
Som vi konstaterat. Inlägget säger ingenting. Och man kan vara både i skolan och på gekås om man är sjuk. Återigen: inte optimalt. Hade mina barn varit sjuka och jag blir anmäld hade jag skickat dem till skolan nästa dag i ren protest. Tänker att en förälder , som liksom anmälaren inte vet hur det här funkar, blir rädd och kan göra detsamma. Definitivt inte optimalt. Men inget i inlägget säger att hen har ljugit.
 
Fast din inställning är jättemärklig. Jag är inte säker på om du trollar eller inte.

Mitt tips: vill du ha barn men vabba så lite så möjligt så antingen vobba eller se till att bara skaffa barn när du är i en jämställd relation så att du och ev partner delar vab rakt av.

Om du inte vill vabba alls är det nog bäst att inte skaffa barn.
Varför är det märkligt att jag är skeptisk till vabb? Det arbete jag inte kan göra en dag får jag organisera om och tex göra en kväll eller helg istället. Men blir det då samma med vabb? Jag måste som sagt läsa på me om detta. Men vet ju av vad andra berättat att det varit krångligt och de bara skitit i det och liksom löst det på andra sätt istället.
Är väl skinnad om man är anställd då ringar man väl sin arbetsgivare och berättar läget barnet är sjuk osv?

Nu är det inte läge för mig att skaffa barn än men det har att göra med andra saker som jag jobbar stenhårt med. Försöker tänka på det rent praktiska hur göra. Kanske i rätt tråd för det iofs men den är intressant och att vabb kan tas för att åka till ett köpcenter låter jättemärkligt. Vem vinner på det? Ingen. Däremot har ju vabb en funktion i att kunna jobba och ta hand om barn. Så jag är absolut inte emot vabb på något sätt men det är ju ingen lösning riktigt heller eller jag har svårt att se att det skulle underlätta i mitt fall i en eventuell framtid
 
Fast nu ljög hon om att barnet var sjukt, just för att få sällskap på Gekås. Uppenbarligen var barnet inte sjukt i och med att det kunde gå tillbaka till skolan dagen efter.

Jag skiter helt och fullt i fk och deras agerande.

Oavsett anledning tycker jag det är helt fel att göra som hon gjort i den här situationen. Och som jag skrev i ett inlägg längre bak, det tycker hennes arbetsgivare också.
Fast det där är slutsatser du drar som inte behöver stämma.
 
Har läst tråden. Därav frågan. Varför blanda in sociala medier öht? Det är nästan det mest konstiga i hela tråden.
Det är delvis det tråden handlar om, att det sticker i ögonen när någon påstår att ungen har flunsan så morsan får sällskap på Gekås och sedan lägger ut det på FB. Är ungen sjuk i flunsan ska den inte ut bland folk och är det en lögn så är det otroligt korkat att lägga ut det på sociala medier. Största problemet här är arbetsgivaren, förutom att morsan är idiot, oavsett om det var en lögn eller inte.
 
Jag känner henne och ser hennes inlägg. Jag vågar med 99% säkerhet säga att hon ljög om att barnet var sjukt.
Men ibland vaknar ju barn hängiga och småförkylda och inte alls i förskoleskick. Och sen piggar de på sig och hade kunnat gå men får stanna hemma resten av dagen.

För mig är det märkligt att du drar så långtgående slutsatser av inlägg på Facebook. Man vet väldigt lite om andra egentligen.
 
Är det några som spyr galla över andra i tråden så är det ju barnlösa som tycker synd om sig själva för att de måste täcka upp så mycket för andra. Vi är MÅNGA som vobbar för att slippa känna oss som en börda men det är tydligen inte uppskattat av särskilt många. Ibland undrar jag varför man ens ska försöka. Det går ju uppenbarligen inte att göra rätt.

Som fritidspedagog utan egna barn men som agerat extramorsa åt flera underbara barn, med underbara föräldrar, under många år, gratis, utan ersättning och så vidare... Så ser jag inga fel i att vabba hemikring, om barnet verkligen har INFLUENSA SOM PERSNEN I TS INLÄGG HADE ENLIGT UTSAGO.
Men man vabbar inte influensasjukt barn på GEKÅS, lika lite som man själv om man enligt utsago har COVID sjukskriver sig och åker till GEKÅS.

Det är ingen avundsjuka... utan bara ren intelligens, enligt mig och uppenbarligen flera andra i tråden. Sen att många föräldrar i tråden som verkar vilja rättfärdiga sig själva, försöker missförstå vad alla andra skriver och trycker på gillaknappar är upp till dem.
 
Men ibland vaknar ju barn hängiga och småförkylda och inte alls i förskoleskick. Och sen piggar de på sig och hade kunnat gå men får stanna hemma resten av dagen.

För mig är det märkligt att du drar så långtgående slutsatser av inlägg på Facebook. Man vet väldigt lite om andra egentligen.
Barnet går i skolan. Tror det är åtta år nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp