Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade aldrig några problem att roa mig själv. Har alltid haft livlig fantasi. Var ju ingen större skillnad oavsett om föräldern var hemma eller inte ändå :)
Du har inte så mycket erfarenhet av barn va? Det är rätt ovanligt att barn leker ofarliga lekar för sig själv i många timmar. Det normala är att de kräver rätt jättemycket närvaro av sina föräldrar. Inte bara fysiskt, utan mentalt också.
 
Skjuta upp jobb funkar ju såklart, har delvis gjort det själv när dottern var liten, dvs jobbade på eftermiddag/kväll när hennes pappa kommit hem om jag var hemma under dagen - och tvärtom ifall han var hemma dagtid. Men att lämna ett barn ensamt överhuvudtaget funkar inte med förskolebarn och då särskilt inte om de är sjuka. Jag tyckte själv att det var först i 4-5-årsåldern som det funkade i någon större utsträckning att "vobba" med dottern sittande framför en film till exempel. Och de allra flesta barn är mer sjuka FÖRE den åldern!
Bra poäng där! Man får tänka på i vilka åldrar barn går igenom flest sjukdomar.
 
Fast livet ser kanske olika ut?
Min mamma jobbade svinmycket när jag var liten. Vabbade en del men var helt enkelt tvungen lämna mig vissa dagar. Skulle inte gått runt annars ekonomisk.
Ja självklart gör det det, men det är ju inte en situation som är optimal eller eftersträvansvärd? Jag tycker inte det ska behöva vara så, och det är därför vi har sociala skyddsnät.
 
Kommer verkligen undvika vabba in i det längsta. Tycker det låter sjukt stressande. Måste gå att lösa på annat sätt

Det är sjukt svårt att hålla någon slags koncentration efter andra eller tredje vakennatten vid magsjuka, eller krupp där man förhoppningsvis kunnat hålla allt under kontroll på hemmaplan men det kan lika gärna inneburit nattvistelse på akuten.
Både barn och föräldrar brukar vara totalt slut efter sådana nätter.

Barn blir sjuka, då behöver de sina föräldrar.
 
Senast ändrad:
Med två barn som haft det mesta, allt ifrån hjärnskakning och andra akuta skador som krävt akutvård, till feber, krupp, magsjuka, logopedhjälp och vanlig förkylning är jag så enormt tacksam över vårt system som gjort att jag kunnat vara hemma och tagit hand om dem eller åka iväg och få hjälp.

Och varje gång jag tar ut barnets medicin på apoteket och betalar 0 kr för hela kassen tänker jag också på vilket enormt privilegierat land vi lever i.
 
Inlägg #166 i tråden.
Ser inte någonstans att hon lagt ut att hon ljugit?
"Kan ju uppdatera med senaste nytt från Facebook.
Modern ska jobba idag, arg som ett bi. Barnet är tillbaka i skolan (väldigt kort influensa?).

Barnets far (de bor ihop) la ut ett inlägg och ursäktade hennes beteende med att han inte ville åka till Gekås, hon ville inte åka själv så äldsta barnet fick åka med."

Skulle väl snarare säga att det är en ganska normal reaktion oavsett om man ljugit eller ej att man försöker lösa situationen om folk anmäler en till myndigheterna. Även om barnet faktiskt är sjukt. Det där inlägget, bevisar ingenting säger jag som beslutsfattare. Att barnets far inte vill åka till Gekås säger väl faktiskt ingenting och är definitivt inget jag kan ta hänsyn till (är han däremot hemma och inte arbetar så självklart skulle han kunna ta vabben, men som sagt, utifrån just det här inlägget går det varken säga bä eller bu).
 
VAB är inte bara vid sjukdom. Det är VÅRD av barn. I vård ingår läkarbesök, tandläkarbesök osv. När barnet fyllt 12 år så kan man bara få tillstånd till VAB för tandläkarbesök om barnet har nån svårighet (diagnos) som gör att man inte kan förvänta sig att barnet kan det som jämnåriga barn kan. Men läkarbesök där föräldern behövs kan läkare ge tillstånd för VAB för det specifika tillfället.
Kräver inte de flesta läkarbesök att man som förälder är med ganska långt upp i åldrarna? Om inte annat för skjuts tänker jag?
 
Ser inte någonstans att hon lagt ut att hon ljugit?
"Kan ju uppdatera med senaste nytt från Facebook.
Modern ska jobba idag, arg som ett bi. Barnet är tillbaka i skolan (väldigt kort influensa?).

Barnets far (de bor ihop) la ut ett inlägg och ursäktade hennes beteende med att han inte ville åka till Gekås, hon ville inte åka själv så äldsta barnet fick åka med."

Skulle väl snarare säga att det är en ganska normal reaktion oavsett om man ljugit eller ej att man försöker lösa situationen om folk anmäler en till myndigheterna. Även om barnet faktiskt är sjukt. Det där inlägget, bevisar ingenting säger jag som beslutsfattare. Att barnets far inte vill åka till Gekås säger väl faktiskt ingenting och är definitivt inget jag kan ta hänsyn till (är han däremot hemma och inte arbetar så självklart skulle han kunna ta vabben, men som sagt, utifrån just det här inlägget går det varken säga bä eller bu).
Varför blanda in Facebook i detta?
 
Ser inte någonstans att hon lagt ut att hon ljugit?
"Kan ju uppdatera med senaste nytt från Facebook.
Modern ska jobba idag, arg som ett bi. Barnet är tillbaka i skolan (väldigt kort influensa?).

Barnets far (de bor ihop) la ut ett inlägg och ursäktade hennes beteende med att han inte ville åka till Gekås, hon ville inte åka själv så äldsta barnet fick åka med."

Skulle väl snarare säga att det är en ganska normal reaktion oavsett om man ljugit eller ej att man försöker lösa situationen om folk anmäler en till myndigheterna. Även om barnet faktiskt är sjukt. Det där inlägget, bevisar ingenting säger jag som beslutsfattare. Att barnets far inte vill åka till Gekås säger väl faktiskt ingenting och är definitivt inget jag kan ta hänsyn till (är han däremot hemma och inte arbetar så självklart skulle han kunna ta vabben, men som sagt, utifrån just det här inlägget går det varken säga bä eller bu).
Fast nu ljög hon om att barnet var sjukt, just för att få sällskap på Gekås. Uppenbarligen var barnet inte sjukt i och med att det kunde gå tillbaka till skolan dagen efter.

Jag skiter helt och fullt i fk och deras agerande.

Oavsett anledning tycker jag det är helt fel att göra som hon gjort i den här situationen. Och som jag skrev i ett inlägg längre bak, det tycker hennes arbetsgivare också.
 
Kommer verkligen undvika vabba in i det längsta. Tycker det låter sjukt stressande. Måste gå att lösa på annat sätt

Det som är stressigt är ju att inte vabba när barnen är sjuka. Kunde jag bara släppa jobbet helt ta hand om ungarna skulle det ju inte vara jobbigare än en lördag eller dag på sommarlovet.

Visst de sjuka och därför gnälligare och galnare, sover sämre och kan inte aktiveras i samma utsträckning. Men tänk då att ha det i bakgrunden och försöka utföra ett arbete.

Vi är ju alla olika men vi har en generös föräldraförsäkring för att möjliggöra för föräldrar att vara med sina barn när de behöver oss. Det kan vara bra att påminna sig om det om/när det inte går som man önskar eller inte orkar. Att det är inte meningen att man ska behöva jobba och vårda barn samtidigt.
 
Jag kanske ändrar mig och kommer använda av vabb sen vem vet. Tycker bara det låter så krångligt får nog uppdatera om vad som exakt gäller och när
Jag tänker att det är krångligare att lämna en tvååring hemma själv än att vabba.
Sen vobbar jag typ bara, kan inte minnas när jag tog en vabbdag senast, var nog när mitt äldsta barn var riktigt liten. Men det är rätt krångligt att jobba med tvååring hängande runt halsen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Queen
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp