INTJ
Stämmer bra
Stämmer bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är en extrovert introvert, var introvert från början och blev mer och mer extrovert, men ej helt.Vad blev ni för personlighetstyp?
Ja den sista halvan var onödigt av mig, ber om ursäkt.Man kan ju också acceptera att folk är olika, på andra sätt än ens eget.
Är det någon som vet huruvida den här typen av personlighetstester vilar på en vetenskaplig grund?
För egen del blir det oerhört godtyckligt och precis som @Luff kan jag inte svara med ett av alternativen i de flesta fallen.
Att Meyer och Briggs skulle varit psykologiprofessorer är nog ett missförstånd. De var så vitt jag vet amatörpsykologer.Detta testet som lankas har ar det sa kallade Meyers-Briggs testet, som ar ett av de mest etablerade personlighetstesterna. Jag ar ingen expert, google kan sakert beratta mer, men jag tror att bade Meyer och Briggs var professorer i psykologi - om det gor testet "vetenskapligt" vet jag dock inte.
For mig hjalper inte testet mig att forsta mig sjalv sa mycket battre, utan framforallt att forsta andra - folk som tydligen tanker och fungerar pa helt andra satt, och darfor kraver information levererat pa ett helt annat satt t.ex.
Så har jag också uppfattat det och jag orkar inte heller ge mig ut i databaser nu, men google ger att det och en del andra tester är ganska ifrågasatta och anses daterade.@Koltrast Om jag inte minns fel så har Meyers-Briggs typ nada evidens. Det är inte så svartvitt och antingen eller, precis som ni reagerat på. Orkar dock inte kolla efter forskning just nu, men kan göra det imorgon. Det som används inom psykologins värld är framförallt NEO-PI-R som bygger på femfaktorsteorin.
Så har jag också uppfattat det och jag orkar inte heller ge mig ut i databaser nu, men google ger att det och en del andra tester är ganska ifrågasatta och anses daterade.
Det är ganska intressant vilken genomslagskraft de fått ändå. Arbetsförmedlingen, studievägledare, bemanningsföretag och andra verkar stormförtjusta i dem, men evidens verkar omöjliga att uppbåda. Någon tjänar stora pengar på att sälja en förenkling?Ja, jag är snart färdig psykolog och tester likt Meyers-Briggs nämns aldrig under hela utbildningen. Förutom i form av typ "Personlighetstester helt utan evidens...".
Det är ganska intressant vilken genomslagskraft de fått ändå. Arbetsförmedlingen, studievägledare, bemanningsföretag och andra verkar stormförtjusta i dem, men evidens verkar omöjliga att uppbåda. Någon tjänar stora pengar på att sälja en förenkling?
Jag hamnade en gång i en så kallad åtgärd via arbetsförmedlingen(jag var sjukskriven från ett kvalificerat jobb, men blev satt i en grupp där vi fick öva på att presentera oss själva etc) och där fick vi göra personlighetstest, bla ovan nämnda. Jag ifrågasatte det hela eftersom det i mina ögon såg ut som humbug, men fick veta att det användes flitigt dels inom arbetsförmedlingen, men även av rekryterare mfl.Är det så alltså? Jag trodde faktiskt dessa test mest florerade såhär på internet. Välstuderade personlighetsinstrument är nog dyra att köpa in och får ofta bara administreras av leg psykolog.
Jag hamnade en gång i en så kallad åtgärd via arbetsförmedlingen(jag var sjukskriven från ett kvalificerat jobb, men blev satt i en grupp där vi fick öva på att presentera oss själva etc) och där fick vi göra personlighetstest, bla ovan nämnda. Jag ifrågasatte det hela eftersom det i mina ögon såg ut som humbug, men fick veta att det användes flitigt dels inom arbetsförmedlingen, men även av rekryterare mfl.
Rapportera gärna! Jag har inte funderat på det sedan den där(hemska) tiden för några år sedan, men jag minns att jag var ordentligt upprörd över hur en myndighet använde något som framstod som så ovetenskapligt.Ska kika lite imorgon hur evidensläget ser ut egentligen, blev lite nyfiken själv
Det är ganska intressant vilken genomslagskraft de fått ändå. Arbetsförmedlingen, studievägledare, bemanningsföretag och andra verkar stormförtjusta i dem, men evidens verkar omöjliga att uppbåda. Någon tjänar stora pengar på att sälja en förenkling?