@cherie jag pluggar också till psykolog och Myers-Briggs nämndes som hastigast på differentialpsykologi kursen, både av föreläsaren och i kursboken. Kan sammanfattas som "Nope, använd inte. Kasta i soptunnan. Lägg pengarna på något bättre". Iaf hos oss, kan nog se annorlunda ut på utbildningar som är mer psykodynamiskt inriktade... Blir intressant att se vad du hittar, jag har aldrig varit så intresserad av varken personlighetspsykologi eller rekrytering så det har aldrig blivit av att jag läst på ordentligt.
@Koltrast jag delar din uppfattning att det är ett väldigt utbrett verktyg inom rekrytering och HR. Delvis för att det är praktiskt att sälja på folk som inte är psykologer och att det inte kräver någon större kunskap att administrera.
Rent generellt är evidensen ganska dålig inom rekrytering och det finns massor med dåliga eller felanvända test som folk tjänar pengar på.
@Koltrast jag delar din uppfattning att det är ett väldigt utbrett verktyg inom rekrytering och HR. Delvis för att det är praktiskt att sälja på folk som inte är psykologer och att det inte kräver någon större kunskap att administrera.
Rent generellt är evidensen ganska dålig inom rekrytering och det finns massor med dåliga eller felanvända test som folk tjänar pengar på.