Vad är en seriös uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 9 136
Sv: Vad är en seriös uppfödare?

Det har jag ingen aning om dessvärre. Irish Draught-förbundet har ju länge propagerat för att ändra synen på detta.

Men någonstans tror jag att det har med att göra att man faktiskt använde hästarna till att dra kärror och annat vid behov. Men då måste man komma ihåg att irländarna har varit på svältgränsen i många år och inte haft råd att ha en häst till varje grej, utan man har använt samma häst att rida jakt med om man har använt till att dra kärran ner till affären. Det finns en och annan bild på en ID som plogar, men det hör nog till ovanligheterna, då man för det mesta hade cobbar till sånt i gamla dagar. Fast det har nog varit en och annan connemara-ponny framför plogen också om jag känner irländarna rätt. :)

Men är det inte möjligt att ett och annat svenskt halvblod kan ha dragit en plog på den tiden det begav sig? Vagnar drar de hur bra som helst iallafall :). Om jag skulle sätta en plog bakom min så hade jag kanske förstört allt för ASVH,m de hade kanske förnekat att hon var en av deras :rofl:
U

off topic.
Vilket jaktlag deltog hon i & år. Tycker jag känner igen hästen & ryttaren.

Jag jobbade på Irland 1999-2000 & var inblandad i jakt med min arbetsgivares jaktlag.

Oj, en connemara framför plogen också! Hm, undrar om de connemaror som tävlar i Sverige är vidtalade om att de egentligen är lantbruksdjur! Då kanske tävlingsresultaten börjar sina...;)

Lite nyfiken på egenskaperna på en Irish Draught, vad är det med den som gör att det inte sällan blir så fantastiskt med fullblod? Hade man kunnat göra en svensk variant med nordsvensk+engelskt fullblod som skulle fungera på liknande sätt? Någon som träffat en sådan kombination egentligen?
U

Vi hade en i stallet ett tag som hade fullblodsben och hovar men kropp som en nordistravare. Inte så hållbar, men han hade tävlat lite på låg nivå med matte innan han blev alldeles för trasig. Under tiden han stog i stallet var han nog halt största delen av tiden så vi red bara ut någon gång så hur han var ridmässigt har jag ingen aning om. Tror han var pigg och framåt och älskade att hoppa.

Vilket jaktlag deltog hon i & år. Tycker jag känner igen hästen & ryttaren.

Jag jobbade på Irland 1999-2000 & var inblandad i jakt med min arbetsgivares jaktlag.
Hon är född 2003, så du har antagligen inte sett henne. Vi jagar med Galway Blazers och North Galway.

Vet du vilka andra varmblodsförbund som godkänner Irish Draught?
Vore intressant att veta tycker jag.
Jag har faktiskt ingen aning. Men jag tycker heller inte att ASVH behöver godkänna ID om de inte vill i sin stambok. Dock tycker jag verkligen inte att de kan utesluta alla Irish Sport Horses. Det finns massor med hästar som inte har någon ID i sig alls, men som tyvärr inte heller går att kombinera med ASVH eftersom de tycker att alla ISHar har ID i sig någonstans. Men så är inte alls fallet.
Det finns irlänska fullblodsston som är betäckta med tex Lux Z eller VDL Douglas. De avkommorna reggas som ISH. Men det borde vara helt ok att avla på en sådan sto-avkomma med en ASVH godkänd hingst....men så är tyvärr inte fallet.

Jag har faktiskt ingen aning. Men jag tycker heller inte att ASVH behöver godkänna ID om de inte vill i sin stambok. Dock tycker jag verkligen inte att de kan utesluta alla Irish Sport Horses. Det finns massor med hästar som inte har någon ID i sig alls, men som tyvärr inte heller går att kombinera med ASVH eftersom de tycker att alla ISHar har ID i sig någonstans. Men så är inte alls fallet.
Det finns irlänska fullblodsston som är betäckta med tex Lux Z eller VDL Douglas. De avkommorna reggas som ISH. Men det borde vara helt ok att avla på en sådan sto-avkomma med en ASVH godkänd hingst....men så är tyvärr inte fallet.

Hej Ramona!

Vad kan du säga mig om mitt nytillskotts stam?

Irish of course! ;)

Pappa är Irelands Pride och mamma hette Bonnie Fox.
Vet att min Tiger har en syster som är i aveln.

Irelands Pride är ju e. den legendariske King of Diamonds. Det jag vet om Irelands Pride är att det finns en hel del avkommor inom fälttävlan e honom. Annars så vet jag inte speciellt mycket om honom. Han är som vilken av de andra RID-topphingstarna som helst. De har avlat en hel del hästar. Tyvärr är han i fel ända (Westmeath) på Irland för att jag ska känna till honom riktigt bra (jag kan västra Irland).

Bonnie Fox?? Det är ju en av fullblodselitens hingstar från 50-talet! :eek: Jag var tvungen att gå in på Allbreedpedigree och kolla för att veta. Det finns ett sto med okänd härstamning född 1977 som fått 2 st avkommor med Irelands Pride. Jag antar att en av de är din....eller finns det fler avkommor som inte finns reggade på Allbreedpedigree?

Vad heter din häst så tar vi reda på lite om den istället för dens föräldrar?

Irelands Pride är ju e. den legendariske King of Diamonds. Det jag vet om Irelands Pride är att det finns en hel del avkommor inom fälttävlan e honom. Annars så vet jag inte speciellt mycket om honom. Han är som vilken av de andra RID-topphingstarna som helst. De har avlat en hel del hästar. Tyvärr är han i fel ända (Westmeath) på Irland för att jag ska känna till honom riktigt bra (jag kan västra Irland).

Bonnie Fox?? Det är ju en av fullblodselitens hingstar från 50-talet! :eek: Jag var tvungen att gå in på Allbreedpedigree och kolla för att veta. Det finns ett sto med okänd härstamning född 1977 som fått 2 st avkommor med Irelands Pride. Jag antar att en av de är din....eller finns det fler avkommor som inte finns reggade på Allbreedpedigree?

Vad heter din häst så tar vi reda på lite om den istället för dens föräldrar?

Ok.

Ja, den andre är min.. Han är numera en gammal gubbe, på 21 år i år, fast en riktigt rutinerad räv.

Importerades till Sverige som 3 åring av min gamla chef, tävlades i hoppning här av min fd chef och Lotta Björe.

Nu så har han hamnat hos mig på pension, en riktig goding, kan allt och vill allt! Precis som en riktig irländare ska vara! Positiv, pigg och går fram överallt.

Dressyren är kanske inte hans starka sida, men han gör det även om hoppa är roligast enligt honom. ;)

Han är riktigt grov, kanske 165 hög men har en ruskig bredd på bringan! Hela han är grov.

Har inte hittat någon stam på hans mamma, inget alls, bara att han har en syster.

Är ju så glad över att ha fått en Irländare MED känd stam.! :banana:

Min Ryan och min Crusse är ju helt okända. Trist, skulle nästan kunna döda för att få kontakt med de som haft dom på Irland. Vore så hemskt roligt att veta hur dom haft det förr. Men har insett att det är nästan omöjligt när man inte har mer att gå på än själva besiktningsplatsen och den veterinär som utfärdade utförselpapper på dom.

Han heter Tullagh Pride. "Tiger" till vardags

Han är ju svensk nästan ju. Då kan ju jag inte få fram mer info om honom än vad du kan.

Man mäter under framknäet omkretsen runt skenbenet.

22 cm blev det när jag mätte idag, på 168 cm mankhöjd. Jag trodde det skulle vara mer..Om jag kollar hingstkatalogen så är hon i i kaliber med en hel del hingstar som inte alls uppfattas som så grova. Har hingstar grövre skelett än ston? Generellt? Tornesch är 164 cm och har 22 i skena, uppfattas han som grov i verkligheten? Vi mätte en new forest i stallet och han hade hela 20 cm!(väldigt håriga ben dock ;)). Feliciano har jag uppfattat som att han skulle ha riktigt kraftiga och stabila ben och han har också 22.. Undrar om inte det där måttet runt bålen säger mer om hur grov en häst är..Varför togs det bort?
U

22 cm blev det när jag mätte idag, på 168 cm mankhöjd. Jag trodde det skulle vara mer..Om jag kollar hingstkatalogen så är hon i i kaliber med en hel del hingstar som inte alls uppfattas som så grova. Har hingstar grövre skelett än ston? Generellt? Tornesch är 164 cm och har 22 i skena, uppfattas han som grov i verkligheten? Vi mätte en new forest i stallet och han hade hela 20 cm!(väldigt håriga ben dock ;)). Feliciano har jag uppfattat som att han skulle ha riktigt kraftiga och stabila ben och han har också 22.. Undrar om inte det där måttet runt bålen säger mer om hur grov en häst är..Varför togs det bort?
U

Vår lillahingst som är 1.28 har ett benomfång på 16,5. :p

Det fanns nog ett och annat halvblod som fick dra en plog på den tiden det begav sig och att det fanns en tid då många av de halvblod som föddes upp köptes upp av försvaret som ville ha starka,tåliga och rejäla hästar att använda i trossen och till kavalleri.

Vad jag förstår var det inte heller ovanligt att man ibland korsade sina tyngre ston med lättare halvblods eller fullblodshingstar för att få fram en något lättare vagns och ridhäst.
Jag tycker nog att man kan lätta på reglerna på de här irländska sporthästarna, det har ju producerats många duktiga tävlingshästar där och det kunde ju vara intressant att se vad dessa hingstar lämnar med svenska ston. Jag vet inte om jag är fel ute men var inte Norson just en sådan här hingst vi talar om här eller var han något annat ?

Kollade på Allbreedpedigree och det finns en Norson som är ISH och så finns det en Norson som är svenskt varmblod, e. Acacio ue Utrillo.

Norson som är ISH stod om jag förstår det rätt dock på Gustavii, så han har nog verkat i svensk avel han också.
Norson ISH
NorsonExterior.jpg

Jag vet inte om han ser ut speciellt mycket för världen dock.

Senast ändrad:

Det är den hingsten jag tänker på,det var Gustavii som ägde honom.
Jag vet inte mycket om hingsten men vet att han betäckte här, vet inte hur många avkommor han fått här eller hur det gått för dem-det kanske någon annan vet bättre :confused:

På BLUP finns det 28 st avkommor. 3 st har gått MSV hoppning och 2 st MSV dressyr.

Dock finns det en hel del avkommor reggade i Anglo European Studbook. Vad är det för någonting?

Han har bla lämnat Kristian von Krusenstiernas Wilson, och han går ju Grand Prix med helt ok resultat. Never I do it vill jag minnas har gått fälttävlan, men kommer inte ihåg hur höga klasser.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 141
Senast: viltmilla
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 276
Senast: Miss Sixty
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka