Du visar väl för jösse namn upp hästen för att kunna sälja betäckningar.
Som visare är ditt jobb att visa upp en hingst så att hingstägaren ska kunna sälja betäckningar. Inte riktigt samma sak.
Den som ska kunna svara på frågor är i så fall ägaren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du visar väl för jösse namn upp hästen för att kunna sälja betäckningar.
Som visare är ditt jobb att visa upp en hingst så att hingstägaren ska kunna sälja betäckningar. Inte riktigt samma sak.
Den som ska kunna svara på frågor är i så fall ägaren.
@viltmilla
Jag var på visningen på Strömsholm och jag gissar att du också var där. Jag och flera med mig reagerade på samma sak som dig; det var alldeles för dåligt med konstruktiva tips angående matchningen mot stona. Jag hade förväntat mig lite tips typ "den här hingsten har visat sig passa bra för lite nerviga ston och nedärver ofta sin luftiga trav" istället för "alla är välkomna, alla är välkomna, alla är välkomna"...
Då kanske dina barn ska visa hingstar.
Du förstår inte problemet. Hingsthållaren lämnar in underlaget till speakern precis som du tycker de borde, så långt är allt väl. Det är när speakern ställer en fråga ryttaren inte är förberedd på det blir fel. Om du har x antal hingstar att visa och du vet att du måste ut och rida fram nästa blir det lätt lite förvirrat och missförstått om ryttaren för en fråga de absolut inte är beredda på. Har suttit och tittat på filmer från flera hingstar på strömsholm nu och än så länge så är det EN ryttare som på frågan om vilka ston hingsten passar svarar ungefär "de flesta ston". Så det är knappast ett väldigt utbrett problem.
Vi vet vad vi har i våra ston och vill hellre höra om hingsten än vilka ston den passar. Det beslutet tar vi själv. Gäller det sen en yngre hingst eller helt ny, så vet förmodligen hingsthållaren lika lite om vad den lämnar som uppfödarna på läktaren. Det krävs ett antal föl och helst någon bedömd avkomma för att kunna ge ett mer rättvisande svar om vad hingsten passar.
Varför kan visaren inte förberedas någon minut i förväg? Mina barn tar redan korta instruktioner före de kliver upp på scen och vänder sig till publiken. Om de kan klara det så kan väl en vuxen?
Men det kanske inte finns något större intresse att utöka försäljningen för våra svenska hingstar?
Om du läser svaret jag gav Mabuse tidigare i tråden så förstår du. Visaren förbereds och speakern får info om hingsten. Det är när speakern frångår det förberedda och tar upp något helt annat som det blir konstigt. Men om man då på frågan om vilka ston en hingst passar svarar "de flesta" och sen med humor inflikar " och avkommorna blir lättsålda oxå" så kan jag tycka den ryttaren fattat sig snabbt, men ur ett avelsperspektiv är det inget vidare djuplodande svar. Det är inte visarna som inte är förberedda det är speakern som inte håller sig till det förberedda.
Många hingstägare rider inte själv och då är det inte lätt att svara korrekt på frågor under ritten. Oavsett hur man gör är det alltid några som tycker det är fel. Detta upplägget passar inte vissa. Har man representanter för hingsten inne på banan under ritten klagar folk på att det mer känns som ett reklaminslag och det är inte objektivt om de berömmer många positiva egenskaper. Vissa kanske inte tycker om att prata inför folk, bara för att man valt att hålla på med hästar/hingstar gör ju inte det en automatiskt till en fantastisk marknadsförare eller speaker i ett fullsatt ridhus. Det är jättesvårt att tillfredsställa alla stoägare på plats men de som ordnar hingstvisningar gör sitt bästa.
Om du läser svaret jag gav Mabuse tidigare i tråden så förstår du. Visaren förbereds och speakern får info om hingsten. Det är när speakern frångår det förberedda och tar upp något helt annat som det blir konstigt. Men om man då på frågan om vilka ston en hingst passar svarar "de flesta" och sen med humor inflikar " och avkommorna blir lättsålda oxå" så kan jag tycka den ryttaren fattat sig snabbt, men ur ett avelsperspektiv är det inget vidare djuplodande svar. Det är inte visarna som inte är förberedda det är speakern som inte håller sig till det förberedda.
Många hingstägare rider inte själv och då är det inte lätt att svara korrekt på frågor under ritten. Oavsett hur man gör är det alltid några som tycker det är fel. Detta upplägget passar inte vissa. Har man representanter för hingsten inne på banan under ritten klagar folk på att det mer känns som ett reklaminslag och det är inte objektivt om de berömmer många positiva egenskaper. Vissa kanske inte tycker om att prata inför folk, bara för att man valt att hålla på med hästar/hingstar gör ju inte det en automatiskt till en fantastisk marknadsförare eller speaker i ett fullsatt ridhus. Det är jättesvårt att tillfredsställa alla stoägare på plats men de som ordnar hingstvisningar gör sitt bästa.
På den hingstvisningen som @viltmilla och jag var, så var det minst en hingstägare som själv visade flera hingstar och flera av de andra hingstarna visades av ryttare som har jobbat med hingstarna länge, så de borde ha väldigt god kunskap om den hingst de satt på.
Har alla visningarna blivit så dåliga på att berätta om sina hingstar? Eller är det en speciell visning du tänker på?
Vi var ganska många på visningen igår och själva lämnade vi kvällen med både inspiration och många diskussioner. Vi upplevde ett stort engagemang och kundfokus där bla. en ryttare pratade så mkt under den fina ritten att jag stundvis undrade hur hon klarar att hålla så många bollar i luften samtidigt!
En annan ryttare visade inte enbart flera imponerande visningar utan han spred en VI känsla. Denna ryttare nämner ofta vikten av teamwork och den andan kom nu fram ännu mer! Härlig känsla!
Självklart återkommer vi även nästa år och med tanke på hur många vi blev så ja.. kanske behovet är en större läktare.
Tack för en trevlig & givande kväll!