Vad är en seriös uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 9 136
Sv: Vad är en seriös uppfödare?

De finns här med ;) alla är inte spetor..

IMG_6435.jpg

Äsch det där var spetigt. Idag stod Görel brevid mig och tittade p min lillpojk. Han är 1.53 hög med ett benomfång på 24cm. Det är lagom benomfång enligt mig.:D Han är bara 2 år gammal. Vilket benomfång har du på din pålle?

23 cm :D ;)

Kan tillägga att bröstan på bilden är storlek full och på yttersta hålet + förlängt med gummisnoddar för att nå runt hals/bog...

23 cm :D ;)

Kan tillägga att bröstan på bilden är storlek full och på yttersta hålet + förlängt med gummisnoddar för att nå runt hals/bog...

Hur hög är hon då? Om man ska jämnföra med min bebis så borde hon vara 1.50 för att inte vara klenbent:p;)

Du har helt rätt det påminner om den gammla typen av halvblod, det vet jag för här hemma finns just ett sådant exemplar. Mitt sto liknar de hästar du visar bilder på men så är hon ju av den gammla omoderna typen. Jag gillar de här lite maffigare hästarna.
Varför är inte de här Irländarna godkännda här de har ju vissat att de verkligen kan prestera väl :confused:

Varför är inte de här Irländarna godkännda här de har ju vissat att de verkligen kan prestera väl :confused:
Ja du, det kan man fråga sig. Hela den irländska stamboken ISH (Irish Sport Horse) är ju inte godkänd för svensk avel enligt ASVH. Det är lite synd, för det är verkligen inte alla som är Irish Draught. Även en häst med tysk stam som är född på Irland blir ju ISH.

Detta är en av mina uppfödningar. 166 cm hög som 4-åring. Vann 4-årsfinalen i hoppning förra våren. Såldes inom Irland. Hade jag råd hade jag dock haft kvar henne, men så bra har jag det inte än i livet.
Denna bilden är tagen på hennes första rävjakt. Det är ca 100 st hästar som irrar omkring på parkeringen när alla gör sig iordning, men hon bara står där och väntar. Skötte sig exemplariskt hela den dagen. Så bra temperament och hoppar jättefint. Hon är e. Lightening Diamond och undan vårat egna sto som är e. I'm A Star.
babin.jpg

normal_Babindec06hunt2.jpg

Varför skulle inte hon platsa i den svenska aveln?

Senast ändrad:

Det verkar ju vara en jättetrevlig häst och hon hade säkert fungerat i svensk avel. Det är bara tokigheter om de irländska hästarna nu presterar bra, vad ska då lite inslag av kallblod ha för betydelse-inkorsningen har ju fungerat i detta fall.
Är det inte så att ASVH har fått för sig att Irish draught är något sorts kallblod eller någon form av lättare kallblod.:confused:

Jo, det är väl så. Mamman till stoet på bilden är 50% fullblod och 50% Irish Draught. Pappan är e en Irish Draught hingst u ett sto som är e en arab!!

Men det är som du säger. Tyvärr har ASVH fått för sig att Irish Draught är några supertunga arbetshästar a la ardenner eller annat kallblod, vilket inte alls är fallet. Fattar inte varför de har fått den synen på rasen alls. Det är ju uppenbarligen många Irish Draughts som funnits med i den internationella hoppningen så man kunnat se vad det var för några typer.

Jag måste kolla vad min tant har för omfång. För att vara halvblod är hon inte precis klenbent:D

Jag gick faktiskt ut och tittade EFTER ag skrivit det sista inlägget och blev lite förvånad över att de inte såg ut som jag trott, har mest sett de med fullblod i och en del av dem har varit ganska grova så jag gissade lite galet på dem.
Men om vi säger kallblodstravare? De används till barockdressyr om jag inte missuppfattat, kan de hoppa? Vi har en nordis(bruks) i stallet som hoppar riktigt trevligt, men jag vet inte om jag skulle vilja korsa med en sådan, vet inte om det gäller alla nordisar men denna har otroligt mång reaktionssträcka och är väldigt stark - inte alltid en lyckad kombination. Men söt är han absolut :)
U

Jag håller med dig om att de där reglerna måste nog allt ses över, utvecklingen går framåt. Man kan inte låta paragrafryttare och byråkrater hitta på hur tokiga beslut som helst. De här hästarna vi talar om har ju faktiskt visat på mycket god prestationsförmåga.
Det är lite för mycket så här har vi alltid haft och vi tycker att det är lite jobbigt att behöva krypa till korset och medge att de där Irländska hästarna inte var så dumma ändå.
Då ska vi också komma ihåg att många är de svenska halvblod som någonstans långt bak i sin stamm har ett kallblod av någon sort.

Men varför räknas irish draught som kallblod?
Det har jag ingen aning om dessvärre. Irish Draught-förbundet har ju länge propagerat för att ändra synen på detta.

Men någonstans tror jag att det har med att göra att man faktiskt använde hästarna till att dra kärror och annat vid behov. Men då måste man komma ihåg att irländarna har varit på svältgränsen i många år och inte haft råd att ha en häst till varje grej, utan man har använt samma häst att rida jakt med om man har använt till att dra kärran ner till affären. Det finns en och annan bild på en ID som plogar, men det hör nog till ovanligheterna, då man för det mesta hade cobbar till sånt i gamla dagar. Fast det har nog varit en och annan connemara-ponny framför plogen också om jag känner irländarna rätt. :)

Den seriöse uppfödare av dressyrhästar inser detta och vet även, att vid valet av föräldrar till "Undret" gäller Mendels lag om "Det genetiska arvet", vilket innebär att de egenskaper man önskar hos avkomman måste finnas hos bägge föräldrarna - för att i någon mån säkerställa avkommans såväl exteriör som mentalitet.
:...................................

En alldeles utmärkt kommentar.
Bör i rimlighetens namn gälla alla dicipliner.

Detta med att tro att en brist hos den ena kan "suddas"
bort av den andra är ju bara önsketänkande.

Senast ändrad:

Det har jag ingen aning om dessvärre. Irish Draught-förbundet har ju länge propagerat för att ändra synen på detta.

Men någonstans tror jag att det har med att göra att man faktiskt använde hästarna till att dra kärror och annat vid behov. Men då måste man komma ihåg att irländarna har varit på svältgränsen i många år och inte haft råd att ha en häst till varje grej, utan man har använt samma häst att rida jakt med om man har använt till att dra kärran ner till affären. Det finns en och annan bild på en ID som plogar, men det hör nog till ovanligheterna, då man för det mesta hade cobbar till sånt i gamla dagar. Fast det har nog varit en och annan connemara-ponny framför plogen också om jag känner irländarna rätt. :)

Vet du vilka andra varmblodsförbund som godkänner Irish Draught?
Vore intressant att veta tycker jag.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 141
Senast: viltmilla
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 276
Senast: Miss Sixty
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka